Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
Beste Tweakers,

In ons huis hangt een ~21 jaar oude WTW unit die we graag willen vervangen, hoofdzakelijk vanwege het lawaai dat ie maakt. Het is een Brink Renovent HR-400-R-B en het gaat om een vrijstaand huis van 160m2 uit 2001 met een HR-combiketel uit 2016. We koken ook nog op gas. Er ligt in totaal 6kWp aan zonnepanelen op het dak.

Bij een deskundige partij hebben we een offerte opgevraagd. Zij komen met de volgende opties:
  • Zehnder Comfoair E 300, €1650 incl. btw&installatie
  • Brink Flair 300, €1780 incl. btw&installatie
  • Itho Daalderop HRU 350, prijs onbekend
Een kennis van ons zegt dat nu nog een WTW unit vervangen niet zo handig is omdat er hele slimme en efficiënte warmtepompen aan gaan komen volgend jaar. Ik snapte die opmerking niet helemaal omdat we nog steeds zullen moeten ventileren in ons huis.

Maar het zette mij wel aan het denken.
  1. Wat vinden jullie van de prijzen en modellen in die offerte?
  2. Zijn er wat jullie betreft nieuwere/betere/slimmere WTW-units of andere oplossingen beschikbaar om die oude WTW mee te vervangen?
  3. M'n vriendin zou de nieuwe WTW ook graag als airco laten werken, ik vraag me af of dat wel rendabel is?
  4. Ergens jeukt het om de nieuwe WTW zelf te installeren, onderschat ik dat?
Alvast bedankt voor alle input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jan1337 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:45:
Bij een deskundige partij hebben we een offerte opgevraagd. Zij komen met de volgende opties:
  • Zehnder Comfoair E 300, €1650 incl. btw&installatie
  • Brink Flair 300, €1780 incl. btw&installatie
  • Itho Daalderop HRU 350, prijs onbekend
Mooie prijzen. Ze rekenen ~€200 voor installatie. Dan nemen ze meteen een bus vol passtukken en beugels e.d. mee.
Ik doe normaal dit soort klussen zelf, maar voor die prijs zou ik het laten doen. Heb je meteen garantie als er iets niet goed werkt.
Jan1337 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:45:
Een kennis van ons zegt dat nu nog een WTW unit vervangen niet zo handig is omdat er hele slimme en efficiënte warmtepompen aan gaan komen volgend jaar. Ik snapte die opmerking niet helemaal omdat we nog steeds zullen moeten ventileren in ons huis.
Jouw reactie is de juiste. Zo'n WTW gaat 10-20 jaar mee. Dus mocht 'de perfecte oplossing' de dag na installatie verschijnen dan kijk je even de kat uit de boom en koopt hem als de kinderziektes eruit zijn.
Maar die oplossing komt niet. Iets met natuurwetten.

Qua type vooral naar geluid kijken. Voor de rest doen ze allemaal 'hun werk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:56
1. De comfoair kost zo'n 1500 euro.
De brink flair zo'n 1600 euro
De Itho 1000 euro.
Dus qua prijs zit dat wel goed incl. Installatie. Maken ze ook direct de kanalen schoon?

Persoonlijk zou ik uit dit rijtje voor de comfoair kiezen. Wij hebben vorig jaar getwijfeld tussen de comfoair en ducobox comfort. Qua geluid vond ik deze types het stilste. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat deze beter koppelbaar is aan domotica en de bijpassende sensoren toentertijd goedkoopste optie waren.

2. Kies sowieso voor extra sensoren (CO2 en/of vocht) dit verbetert de luchtkwaliteit en rendement.

3. Rendabel wel, maar hiervoor heb je een kanaalairco nodig en veel grotere (geïsoleerde) kanalen waarschijnlijk.
Zie: busscherski in "Klimaat beheersing WTW + airco oplossing"

4. Nee is goed te doen, ochtendje werk waarschijnlijk, al vind ik de installatie prijzen ook niet verkeerd. Wel goed om te kijken of de huidige buizen net zo zijn geconfigureerd als de nieuwe wtw (dus invoer buitenlucht is linksachter bijv.) Scheelt omleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Inderdaad gewoon vervangen door een nieuw model.

Voor het minste werk beperk je jezelf het beste tot modellen die de aansluitingen voor de kanalen op dezelfde plaats hebben als wat er nu hang (tenminste als dat een beetje fatsoenlijk is aangesloten).

Het zijn in mijn optiek allemaal zwaar overpriced modellen voor wat je krijgt, maar dat is helaas niet anders. De duurdere modellen zijn over het algemeen wat stiller. Sensoren zijn handig maar als je een beetje goede standaard inregeling hebt dan is het maar zelden nodig om naar een hogere stand te schakelen. Maar het is een stukje extra comfort.

Zelf eenvoudig te vervangen maar voor €200-300 extra tov de internet prijzen zou ik het laten doen. Als je ook maar iets aan je kanalen moet wijzigen is dat de moeite al niet waard. En meestal nemen ze dan de oude meuk ook nog mee.

Enige punt van aandacht is dat je kijkt of er nu voldoende demping is aangesloten. Standaard zou dat op beide aansluitingen richting je huis moeten zitten. Een metertje demping helpt flink met de geluidsoverdracht naar je kanalen. Liefst starre buis maar anders flexibel. Vroeger haaden ze daar niet zo'n aandacht voor.

En vaak zijn na zo'n periode ook je ventielen wel aan een grote schoonmaak of vervanging toe (de meeste zijn zwaar verkleurd). Ook een mooi moment om daarover na te denken.

[ Voor 13% gewijzigd door Yowzawood op 13-06-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn WTW maakte ook herrie maar dat was met een nieuw setje kogellagers van een paar euro verholpen.

Gezien het verder natuurlijk redelijk domme apparaten zijn vond ik dat een betere investering dan een nieuw model te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor een domme ventilator is de brink anders best leuk uit te lezen via modbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHZTB1gBl0MPg25JiIEHGuiPFR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5UgPR7ahMe9hysXIVNbxcuz.jpg?f=fotoalbum_tile

De itho HRU daarentegen :X
Die zou ik keihard links laten liggen. (heb er ook 1 hangen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1