Cloudopslag met voorspelbare links naar documenten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-05 15:21
Hallo allen,

Wellicht een vage topic titel, maar ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven. Het volgende:

In de huidige situatie gebruik ik een synology nas icm DScloud om een index in een excel sheet bij te houden. In deze sheet staan 1000-en links naar documenten elders in de structuur op deze nas. Als ik dus in de sheet op een regel klik waarin ik basale gegevens van een document heb vast gelegd, dan opent het betreffende document. Dit kunnen word documenten, spreadsheets, pdf's, afbeeldingen, of zelfs een hele map zijn etc...

Das mooi zou je zeggen en op zich ben ik er ook wel redelijk tevreden mee. Er zijn echter een paar nadelen:
- De links werken op een windows computer goed, maar op mijn android telefoon die ook synchroniseerd met DScloud niet. Logisch dat het niet met dezelfde link werkt als op de windows, maar ook als ik probeer specifieke links naar het android bestandsysteem te componeren, werkt het niet.

- Ander nadeel is dat het enige doel van de NAS op dit moment bovenstaande is. En eigenlijk vind ik het zonde om daar voor dit apparaat aan te houden.

Dus.... Wat ik graag wil is het volgende:

Een cloudopslag die veilig is en die zeg maar voorspelbare links naar documenten biedt. dwz, dat ik niet op elk afzonderlijk bestand een link aan moet maken om die in mijn sheet te plaatsen, zoals bij onedrive en google drive het geval is. Ik heb verder gezocht op mogelijkheden, maar tot op heden zonder succes.

Wie heeft er tips?

Alvast bedankt!

Groeten, Mars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
naffigator schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:23:
De links werken op een windows computer goed, maar op mijn android telefoon die ook synchroniseerd met DScloud niet. Logisch dat het niet met dezelfde link werkt als op de windows, maar ook als ik probeer specifieke links naar het android bestandsysteem te componeren, werkt het niet.
Zijn het relatieve of absolute links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:46
Ik mis het nut vam de sheet. Waarom niet gewoon DS File op je telefoon?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:05
Denk net als de rest, wat wil je hiermee bereiken?
Kun je niet met een file-explorer bij je NAS?
Heb zelf een Windows server en kan met bijvoorbeeld ES-fileexplorer daar gewoon naar toe (ES fileexplorer zou ik niet meer aanraden ivm reclames, maar ik heb nog de oude betaalde variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:23
Pcloud met WebDAV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
sypie schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Zijn het relatieve of absolute links?
Sorry voor de late reactie. op eoa manier mis ik de notificaties bij reacties.

Ehm... relatief in de zin dat de sheet ze opbouwt nav de inhoud van de combinatie van een aantal cellen. Maar in de praktijk wijzigt daar na invoer niets meer aan. en in die zin dus absoluut.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
hans_lenze schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:59:
Ik mis het nut vam de sheet. Waarom niet gewoon DS File op je telefoon?
Hallo Hans,

De sheet is zeg maar het postboek waarin de meest basale gegevens van poststukken al vast ligt en wat veelal voldoende is om te raadplegen. Als het niet voldoende info geeft, wil ik doorklikken naar het stuk zelf. Zonder deze index is het veel meer zoekwerk

Groet, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
Arunia schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:02:
Denk net als de rest, wat wil je hiermee bereiken?
Kun je niet met een file-explorer bij je NAS?
Heb zelf een Windows server en kan met bijvoorbeeld ES-fileexplorer daar gewoon naar toe (ES fileexplorer zou ik niet meer aanraden ivm reclames, maar ik heb nog de oude betaalde variant.
hallo Arunia

Zeker kan ik met een fileexplorer bij de nas. Dat werkt al gewoon met de windows verkenner. Maar zoals gezegd ben ik dan veel meer tijd kwijt met zoeken, als ik het buiten de sheet (de index) om ga doen. Het kan wel. Dat ik het document op zoek in de sheet en er dan heel blader. Maar als rechtgesneden ICT-er ben ik nou eenmaal liever lui dan moe :) Daarnaast wil ik ook van de NAS af. Hij wordt op dit moment alleen nog maar gebruikt voor opslag en dat kan prima in de cloud. Ik zoek echt naar links naar documenten in een cloudopslag die ik kan gebruiken in een excelsheet

Groet Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
Hallo MOmax,

Die ga ik eens onderzoeken. dank!

groet, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
Hallo bvdbos,

Dat is waar, maar ik wil eigenlijk van de synology af.

Groet, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Omgedacht: kun je er niet een onenote document van maken waarbij je de gegevens en index beide in het doc zet en dus binnen de onenote linkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
naffigator schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:17:
Ehm... relatief in de zin dat de sheet ze opbouwt nav de inhoud van de combinatie van een aantal cellen. Maar in de praktijk wijzigt daar na invoer niets meer aan. en in die zin dus absoluut.
Dat is niet wat relatieve en absolute links inhouden. Zoek maar eens op wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
MantaMaartuh schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:54:
Omgedacht: kun je er niet een onenote document van maken waarbij je de gegevens en index beide in het doc zet en dus binnen de onenote linkt?
Misschien zit ik vastgeroest in oude gewoontes, maar ik denk dat dat op zijn minst erg wennen is en waarschijnlijk ga ik groepeer, zoek, filter en indexfuncties van excel. Ik ga eerst eens kijken naar een eerdere suggestie (pcloud) Ik houdt jouw opmerking in gedachten. Bedankt!

Groet, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
sypie schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Dat is niet wat relatieve en absolute links inhouden. Zoek maar eens op wat het verschil is.
On het binnen dit onderwerp on-topic te houden zal ik reageren met: Dat zal ik zeker doen! :)

Groet, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:05
Gaan werken met metadata. Dat maakt zoeken makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:34

Croga

The Unreasonable Man

Arunia schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:09:
In feite is de excel sheet één grote bak aan meta data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
Arunia schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:09:
Hallo Arunia,

Bedankt voor het meedenken. Maar ik voel er niet veel voor om alle om te gooien als het (dat moet haast wel) vrij eenvoudig te regelen moet zijn.

Groeten, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Volgens mij moet je beginnen met beschrijven van het probleem dat je eigenlijk aan het oplossen bent. Dwz, wat is het doel van je Excelfile?

Ik denk namelijk dat de locatie of links naar bestanden helemaal niet je probleem is, maar dat je op zoek bent naar een oplossing om je documenten en bijbehorende metadata te managen. De locatie van je files zou helemaal niet uit hoeven maken, en filenames zou je helemaal niet complex te hoeven genereren.

Kijk eens naar een Document Management Systeem.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:59

lasharor

7 december 2004

Men bedoelt met absolute links:

192.168.178.1/foto/testAmsterdam.jpg

en met relatieve links

192.168.178.1/adsfklajdsfal.html

Die eerste kan je in excel vrij makkelijk samenstellen door iets als

="192.168.178.1"&"/foto/"&"A1"&"A2" te doen waarbij A1 en A2 refereren naar test en Amsterdam.

Met die tweede kan je niets want die url kan je niet herleiden naar een specifiek bestand op de nas. Dit is vaak willekeurig.

DSshare maakt sowieso gebruik van dat laatste. Dus wat jij wilt kan niet over het internet via een standaard configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

lasharor schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:21:

en met relatieve links

Relatieve links (of paden) hebben de vorm .\Bestanden\foto.jpg of Bestand/foto.jpg en absolute links de vorm C:\Henk\Bestanden\foto.jpg. De eerste links zijn dus relatief aan de folder C:\Henk. Je mag mij uitleggen wat er relatief is aan 192.168.178.1/adsfklajdsfal.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
Mad Marty schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:15:
Volgens mij moet je beginnen met beschrijven van het probleem dat je eigenlijk aan het oplossen bent. Dwz, wat is het doel van je Excelfile?

Ik denk namelijk dat de locatie of links naar bestanden helemaal niet je probleem is, maar dat je op zoek bent naar een oplossing om je documenten en bijbehorende metadata te managen. De locatie van je files zou helemaal niet uit hoeven maken, en filenames zou je helemaal niet complex te hoeven genereren.

Kijk eens naar een Document Management Systeem.
Hallo Marty,

Bedankt voor je reactie. Tja... Ik had al eens gezegd wat de bedoeling is, maar misschien niet duidelijk genoeg. In mijn optiek is het issue wat ik heb wel echt de bestandslocatie en dan met name hoe android daar mee om gaat,

Ik zal proberen gedetailleerd te beschrijven waar het om gaat: In excel houd ik een postboek bij. Stukken dit ik ontvang waarbij ik denk dat ik ze nog wel eens nodig zou kunnen hebben. Schrijf ik in in het postboek in Excel. Daarin geef ik de basale kenmerken van het document vast in. Daarnaast maak ik een scan van het stuk. of ik heb er een document of sheet of afbeelding of pdf van. In een cel op de regel van het document hou ik bij wat de bestandsnaam is. bv. 2021-07-036 (voor een document wat ik in juli 2021 heb ontvangen. In een 2e cel houd ik bij in welke map het document staat. (Ik heb gekozen voor een aparte map per jaar. In een 3e cel houd ik bij of het een pdf, doc(x), xls(x), jpg of wat dan ook is.

Dan gebruik ik een 4e cel om de voorgaande 3 te combineren tot een clickable link. die dan zou kunnen verwijzern naar bv C:\Users\Marcel\Documents\CloudStation\Post\gescande stukken\Inkomend\2021\2021-07-016.pdf. Bij een kik in deze cel, opent het document.

so far so good.... Dit werkt prima in windows. Echter.... Behalve dat de betreffende mappen met mijn windows doosje synchroniseren, doen ze dat ook met mijn android mobiel device. Dat dezelfde link voor het openen van het bestand in windows niet zou werken voor android is logisch. Vandaar dat ik in eerste instantie geprobeerd heb om een android-specifieke link naast de windows link in de eheet op te nemen. Dat is niet gelukt.

Dus mede omdat de synology nas haar enige doel nog is om deze bestanden te synchroniseren ben ik op zoek gegaan naar een andere vorm van opslag, zodat ik:
1. Zowel in windows als android de mogelijkheid heb om vanuit de indexsheet het bijbehorende document te openen.
en
2. zodat ik de synology uit het netwerk kan halen als een overbodig apparaat (stroomvretertje)

Omdat ik dit inmiddels een jaar of 10 doe en het dan ook al gaat om duizenden documenten, zie ik niet iets in een oplossing waarbij er (een) acties(s) nodig is./zijn per document. Ik wil dust best naar andere oplossingen kijken, maar ik heb het vermoeden dat dat bij een document management system dit wel nodig zal zijn.

Groet, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
lasharor schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:21:

en met relatieve links

Die eerste kan je in excel vrij makkelijk samenstellen door iets als

="192.168.178.1"&"/foto/"&"A1"&"A2" te doen waarbij A1 en A2 refereren naar test en Amsterdam.

Met die tweede kan je niets want die url kan je niet herleiden naar een specifiek bestand op de nas. Dit is vaak willekeurig.

DSshare maakt sowieso gebruik van dat laatste. Dus wat jij wilt kan niet over het internet via een standaard configuratie.
Hallo lasharor,

Dank voor je reactie. Een aantal posts eerder werd voorgesteld om de dienst Pcloud te gebruiken. Ik heb daar eens naar gekeken en zie dat onder windows een drive P aangemaakt wordt. Als ik een driveletter heb, dan kan ik een link maken in excel. Dus hoewel ik dit nog niet heb getest, denk ik dat het zal werken. Ik heb het nog niet getest, omdat de android variant uiteraard weer anders werkt en ik het ook daar niet voor elkaar krijg om een link op te nemen in de indexsheet die op android het bijbehorende bestand zal openen.

Hoe moeilijk kan het nu zijn om te linken naar een bestand op android wat zich in een map bevind die met een cloud dienst gesynchroniseerd wordt. Als ik dat issue op kan lossen, dan ben ik bij de oplossing volgens mij.

Groeten, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wederom: kijk of relatieve links werken onder Android.

Om je het verschil kort uit te leggen:
Absolute link is bijvoorbeeld C:/Documenten/Excel/Bestand1.xlsx

Relatieve link is bijvoorbeeld \Bestand1.xlsx

Wanneer jouw excel bestand in de map Documenten staat kun je dus linken naar \Excel\Bestand1.xlsx in plaats van C:/Documenten/Excel/Bestand1.xlsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffigator
sypie schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:53:
Wederom: kijk of relatieve links werken onder Android.

Om je het verschil kort uit te leggen:
Absolute link is bijvoorbeeld C:/Documenten/Excel/Bestand1.xlsx

Relatieve link is bijvoorbeeld \Bestand1.xlsx

Wanneer jouw excel bestand in de map Documenten staat kun je dus linken naar \Excel\Bestand1.xlsx in plaats van C:/Documenten/Excel/Bestand1.xlsx
,

Hallo sypie,

Bedankt voor je reactie.

de sheet staat in een map; <Post>
het bestand <2021-01-001.pdf> staat bv in de map: <C:\Users\Marcel\Documents\CloudStation\Post\gescande stukken\Inkomend\2021\>
dus ik maak een link naar <\gescande stukken\Inkomend\2021\2021-01-001.pdf>

Helaas werkt dit niet

Groeten, Mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57

Exigence

dnkroz

Probeer er eens een punt voor te zetten: ./gescande stukken/Inkomend/2021/2021-01-001.pdf
Pagina: 1