Advies meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchoman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-07-2022
Recent heb ik een huis gekocht en ben ik van plan zonnepanelen te laten installeren. Alleen bij het schouwrapport is genoemd dat de meterkast voor installatie aan de huidige normen moet voldoen. Nu heb ik hier zelf niet veel verstand van maar is mij wel genoemd dat met de ruimte in de groepenkast deze mogelijk vervangen moet worden waar (inclusief arbeid) een flinke prijskaart aan hangt.

De volgende normen zijn genoemd:
- Minimaal 1 hoofdschakelaar
- Per 4 groepen minimaal 1 aardlekschakelaar

Foto huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh18lRZmTFF7vE41cr-fI-XZbfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuI8nGnlFnq7P8EWSckqyl7r.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals in de foto hier boven zichtbaar zitten de volgende schakelaars in de meterkast:
- 8 groepen (1x 3-fase, 1x 2-fase, 6x 1-fase)
- 2 aardlekschakelaars (1 grote, 1 normale)
- geen hoofdschakelaar

groep 8 gaat naar de berging waar ik absoluut geen 3-fase nodig heb. De grote aardlekschakelaar ziet er in mijn ogen ook als overkill uit. Mijn huidige gedachte is om deze aardlekschakelaar te vervangen met een kleinere en de 3-fase of te vervangen met 1-fase of te laten vervallen en de berging op een andere groep te laten meeliften.

Maar, ik heb er weinig verstand van dus ik vooral benieuwd wat jullie advies is.

Edit: Bedankt voor het advies iedereen. De eindkeuze is gevallen op het laten vervangen van de hele boel met een Eaton groepenkast en EMAT automaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mitchoman op 15-06-2021 09:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat een allegaartje deze kast; 4 verschillende merken door elkaar, de ene automaat is B-karakteristiek, de andere is weer C. :?

Mijn advies: door een installateur die hele kast eruit laten trekken en een nieuwe laten installeren.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:34
Groepenkast vervangen, inclusief arbeid is niet zo heel duur hoor. Zeker niet een redelijk eenvoudig/klein model als deze.

Overigens denk ik dat helemaal vervangen niet nodig is. Ruimte zat zo te zien dus een kleine modernisering moet best kunnen. Paar honderd euro moet je klaar kunnen zijn. Gewoon wat nieuwe en vervangende automaten en wellicht een aardlekschakelaar. Paar uurtjes werk, tientjes materiaal

Ik zou nooit groepen bij elkaar gaan stoppen als het niet nodig is. Je wint niks en geeft alleen maar mogelijk gedoe later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:27
De kap van deze kast gaat je waarschijnlijk al kapot breken bij min of demontage.. hier moet gewoon een nieuwe kast in. Als je nu nog weer onderdelen toe gaat voegen word het helemaal een allegaartje..

[ Voor 25% gewijzigd door Makrolon op 13-06-2021 08:51 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 22:04
Heb je een 3-fase aansluiting?
Wat zit (of zat) er in de berging wat 3 fase nodig heeft (of had)
Hebben je zonnepanelen 3 fase nodig?
Indien "nee", "nee", zou ik (denk ik) niets doen aan de meterkast.
Je kan wel altijd alles vernieuwen, maar wat is de meerwaarde voor jou?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 13:05
Er worden best wat complete groepenkasten tweedehands op Marktplaats aangeboden, en ook wel wat losse automaten enzo.

Het spul slijt in principe niet dus als je een beetje moderne onderdelen uitzoekt kan dat geen kwaad.

Het is alleen waarschijnlijk zo dat als je het niet zelf gaat doen maar door een installateur laat doen dat hij je ook een nieuwe groepenkast wil verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:26
Als ik het correct interpreteer heb je dus eigenlijk het volgende nodig:

- 8x installatieautomaat 16A (je huidige 6 groepen + berging + zonnepanelen)
- 1x fornuisgroep/kookgroep 2x16A
- 3x aardlekschakelaar
- 1x hoofdschakelaar

Als je zelf handig bent zou je een Hager VKG323L-F kunnen aanschaffen. Die meterkast is al helemaal voorbedraad en dus redelijk plug-and-play.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/h/a/hager-vision-groepenkast-4174728.jpg

Qua kosten zit je dan op +/- 400 euro voor A-merk kwaliteit.

Goedkoper kan ook, kijk eens naar de groepenkast configurator. Dan kan je voor 250 euro klaar zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocMM999hA7GDtyAb81aiDDU1Fb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZ55SBLtf2a4dl06331y8Ujf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Spixo op 13-06-2021 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-07 22:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is de berging in de buurt van de plek waar je je auto parkeert?

Dan zou ik krachtstroom mooi houden, d'r is een reëele kans dat je in de toekomst een elektrische auto hebt.

Het is voordelig als je het dan niet weer terug hoeft te zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35

Part

Helemaal niets.....

Een hoofdschakelaar of complete kast zelf plaatsen moet je al helemaal niet zelf willen doen als je het geheel niet spanningsloos kan maken.

Dus gewoon laten doen. Zo duur is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchoman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-07-2022
GarBaGe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:02:
Heb je een 3-fase aansluiting?
Wat zit (of zat) er in de berging wat 3 fase nodig heeft (of had)
Hebben je zonnepanelen 3 fase nodig?
Indien "nee", "nee", zou ik (denk ik) niets doen aan de meterkast.
Je kan wel altijd alles vernieuwen, maar wat is de meerwaarde voor jou?
Er zit op het moment inderdaad 3-fase in die naar de berging gaat. De vorige eigenaar had een elektrotechniek bedrijf dus de berging was waarschijnlijk zijn oefenkamer. Ik kan met niet voorstellen dat de zonnepanelen 3-fase nodig hebben.
Spixo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:31:
Qua kosten zit je dan op +/- 400 euro voor A-merk kwaliteit.

Goedkoper kan ook, kijk eens naar de groepenkast configurator. Dan kan je voor 250 euro klaar zijn
Deze prijzen vallen zo te zien inderdaad mee. Het bedrijf van de zonnepanelen gaf aan dit ook te kunnen installeren. Via de telefoon noemde ze een bedrag van € 900 maar in het schouwrapport staat een meerwerk prijs van € 775,21. Dus ik schrok origineel van de kosten.
Accretion schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:35:
Is de berging in de buurt van de plek waar je je auto parkeert?

Dan zou ik krachtstroom mooi houden, d'r is een reëele kans dat je in de toekomst een elektrische auto hebt.

Het is voordelig als je het dan niet weer terug hoeft te zetten...
De berging is aan de tegenovergestelde kant van de achtertuin als de carport. Maar mogelijk met wat extra kabels moet een laadpunt voor een elektrische auto wel te realiseren zijn. Dit is inderdaad wel een goed punt om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 20:55
Mitchoman schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:17:

Deze prijzen vallen zo te zien inderdaad mee. Het bedrijf van de zonnepanelen gaf aan dit ook te kunnen installeren. Via de telefoon noemde ze een bedrag van € 900 maar in het schouwrapport staat een meerwerk prijs van € 775,21. Dus ik schrok origineel van de kosten.
Ik zou de hierboven genoemde prijzen niet te serieus nemen. Dat is puur de materiaalkosten. In jou meterkast moet een hoofdschakelaar geplaatst worden en dus heb je een professional nodig. Je kan namelijk niet zelf na de meterkast van de netbeheerder stroomvrij maken.

Daarnaast is je meterkast nogal een houtje-touwtje van verschillende apparaten dus er zal ongetwijfeld aan gebeund zijn, dus wie weet wat je nog meer tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook overwegen alles er uithalen op de hoofdschakelaar na en vervangen door een aardlekautomaat per groep. Dan kan je ze ook eenvoudig verdelen over je 3 fasen. Per automaat wel wat duurder maar het gemak ervan is ook erg fijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 13-06-2021 18:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Er vallen mij naast de eerder genoemde zaken nog twee dingen op:

Je aardlekschakelaars zien er vrij oud uit. Dat doet mij vermoeden dat ze van het type zijn dat niet veilig afschakelt als er apparaten met een schakelende voedingen achter hangen (alle computers, opladers, tv's etc tegenwoordig).

Edit: de linker ALS heeft alleen een icoontje met sinusgolf zie ik nu. Die levert je nu onvoldoende veiligheid met schakelende voedingen. Dit is daarom, mijns inziens, het meest urgente onderdeel om te vervangen.

Je hebt drie fasen, dus waarschijnlijk 3x 25a. Echter, je kookplaat hebben ze op een 1 fase kookgroep gehangen van 32a. Die 32a als je je kookplaat voluit gebruikt is niet echt handig met de 25a hoofdzekering van die ene fase. In dit geval zou je gewoon een krachtgroep verwachten waar (afhankelijk van de kookplaat) 2 of 3 fases worden gebruikt (max 16a per fase).
nirgilis schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:39:
[...]
In jou meterkast moet een hoofdschakelaar geplaatst worden en dus heb je een professional nodig. Je kan namelijk niet zelf na de meterkast van de netbeheerder stroomvrij maken.
Dat spanningsloos maken kun je wel zelf doen (gewoon de hoofdzekeringen eruit draaien), maar daarbij verbreek je natuurlijk wel de zegels. Als je via werkspot een elektricien met zegelrecht de boel weer laat verzegelen doen ze daar meestal niet zo moeilijk over.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 13-06-2021 15:30 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Gizz schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:17:
Dat spanningsloos maken kun je wel zelf doen (gewoon de hoofdzekeringen eruit draaien), maar daarbij verbreek je natuurlijk wel de zegels. Als je via werkspot een elektricien met zegelrecht de boel weer laat verzegelen doen ze daar meestal niet zo moeilijk over.
Natuurlijk kan dat, maar dat wil niet zeggen dat het verstandig advies is. De TS lijkt niet erg ervaren met elektrische huisinstallaties en dan is zelf aan de hoofdzekering gaan rommelen en een volledige meterkast installeren niet verstandig. De gevolgen van een fout kunnen gewoon heel groot zijn.
Daarnaast is het wat de netbeheerder betreft natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:44
DukeBox schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:44:
Je kan ook overwegen alles er uithalen op de hoofdschakelaar na en vervangen door volautomaaten per groep. Dan kan je ze ook eenvoudig verdelen over je 3 fasen. Per automaat wel wat duurder maar het gemak ervan is ook erg fijn.
Op welke hoofdschakelaar na?

Op de foto van de huidige kast is geen hoofdschakelaar te bekennen en TS geeft ook in de tekst aan dat er nu geen hoofdschakelaar aanwezig is.

En wat zijn volautomaaten?

@TS een vervangende groepenkast inclusief installatie kost je grofweg tussen de 600 en 1000 euro. Wanneer je dat nu overwogen doet, kan de nieuwe kast weer 30-40 jaar mee.

Tips er van uitgaande dat je een 3-fase aansluiting hebt:

- maak van je huidige 2*16A kookgroep meteen een 3-fase groep. Elke kookplaat die op 2*16A aangesloten kan worden is daarvoor geschikt. Wel even de bedrading bij de kookplaat aan laten passen..
- koop een kast met wat loze ruimte. Dan kun je in de toekomst makkelijk groepen bij plaatsen voor een EV-laadpaal, warmtepomp, airco, nieuwe keukenapparatuur....

[ Voor 35% gewijzigd door Ivow85 op 13-06-2021 16:14 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je hebt drie fasen, dus waarschijnlijk 3x 25a. Echter, je kookplaat hebben ze op een 1 fase kookgroep gehangen van 32a. Die 32a als je je kookplaat voluit gebruikt is niet echt handig met de 25a hoofdzekering van die ene fase. In dit geval zou je gewoon een krachtgroep verwachten waar (afhankelijk van de kookplaat) 2 of 3 fases worden gebruikt (max 16a per fase).
Hoe weet je zeker dat ze maar 1 fase hebben gebruikt? Wellicht hebben ze de kookgroep achter 2 verschillende fase gezet, buiten een aardlek om.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hier ook geen hoofdschakelaar, was geen probleem.
Wij hebben de wasmachinegroep opgeoffert en boven een PV verdeler tussen geplaatst waar de wasmachine weer op zit, in de meterkast is niets gewijzigd hier.

Is gewoon een mini meterkast boven erbij gekomen.
(Ik moest er wel even op doordrammen volgens NEN1010 mocht dat ook gewoon, uiteindelijk hebben ze het geïnstalleerd, want ik zag ook niet zitten om nog een aparte kabel te trekken).

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 13-06-2021 17:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ivow85 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:09:
Op welke hoofdschakelaar na?
Ik dacht dat die c60n een hoofdschakelaar was.

Een volautomaat was een autocorrectie fout, moet aardlekautomaat zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:49

OmeJoyo

This is me

[...]

Heb je enig idee wat voor vlamboog dat gaat geven als TS een fout maakt en daarna met volsluiting een hoofdstop erin draait?

Of hij gebrek aan kennis en beveiliging toch even wat laat vallen of perongeluk even de onderste klem aanraakt?

Er is een reden waarom hier mensen voor worden opgeleid. Ik ben geen voorstander om "leken" het advies te geven om hier aan te klussen, want die begrijpen het gevaar niet.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@OmeJoyo Ik schreef niet dat je zelf de de installatie weer onder spanning moet zetten, dat kan de elektricien die komt verzegelen natuurlijk gewoon doen. Zo heb ik dat bij mij thuis ook gedaan. Ik reageerde op iemand die aangaf dat het zelf spanningsloos maken niet mogelijk is (dat is wat anders dan niet wenselijk).

Ik denk dat het zelf installeren van een voorbedrade groepenkast op die manier (dus met hulp van een elektricien met zegelrecht) voor de gemiddelde tweaker best te doen is. Niet veel lastiger dan de wandcontactdozen juist monteren die aan de andere kant van de kabels zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 13-06-2021 19:29 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 09:35
Ik heb bij het vervangen van mijn meterkast (en volledige bedrading) een elektricien laten komen om enkel de oude kast te verwijderen, en de nieuwe op de hoofdschakelaar aan te sluiten.
Dit was blijkbaar zo weinig werk dat hij niet eens een rekening gestuurd heeft. Daarna had ik alle tijd om de nieuwe bedrading veilig aan te sluiten.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:12
Nog even terug naar de start post. Dat deze kast bij aanpassing vervangen moet worden, betekend niet dat deze nu al niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
Gizz schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:27:
@OmeJoyo Ik schreef niet dat je zelf de de installatie weer onder spanning moet zetten, dat kan de elektricien die komt verzegelen natuurlijk gewoon doen. Zo heb ik dat bij mij thuis ook gedaan. Ik reageerde op iemand die aangaf dat het zelf spanningsloos maken niet mogelijk is (dat is wat anders dan niet wenselijk).

Ik denk dat het zelf installeren van een voorbedrade groepenkast op die manier (dus met hulp van een elektricien met zegelrecht) voor de gemiddelde tweaker best te doen is. Niet veel lastiger dan de wandcontactdozen juist monteren die aan de andere kant van de kabels zit.
Maar je schreef ook niet om het niet te doen, waarbij je toch behoorlijk veel kennis verwacht van iemand. Schijnbaar puur omdat diegene op tweakers zit. En dat puur op basis van het verschil tussen niet mogelijk en niet wenselijk. Er staat gewoon een fikse boete op van de netbeheerder en zou hier niet als optie aangedragen moeten worden.
De vergelijking met een WCD monteren is natuurlijk onzin. Stroomloos maken is een stuk eenvoudiger en er zit een aardlekschakelaar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nirgilis schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:00:
De vergelijking met een WCD monteren is natuurlijk onzin. Stroomloos maken is een stuk eenvoudiger en er zit een aardlekschakelaar tussen.
Volgens mij begrijp je mij niet helemaal, leg ik het niet goed uit, of een combinatie van beide :)

Als je een voorbedrade groepenkast ophangt is het een kwestie van de draden die naar je centraaldozen gaan in de automaten steken en vastschroeven. Dat vind ik vergelijkbaar met een wcd monteren of wat draden in een lasklem stoppen in een centraaldoos.
De hoofdzekering laat je doen door je werkspotmeneer/mevrouw met zegelrecht. Zo heb ik het tenminste gedaan: Gizz in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:26
nirgilis schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:00:
[...]
Er staat gewoon een fikse boete op van de netbeheerder en zou hier niet als optie aangedragen moeten worden.
Waar staat die boete dan?

Zelf de zegel doorknippen, hoofdzekering eruit draaien. Meterkast vervangen en Liander bellen voor een nieuw zegeltje a 55 euro inclusief voorrijkosten.

https://www.liander.nl/si...en_elektriciteit_2016.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 10:25
Ik heb afgelopen jaar ook de groepenkast vernieuwd, de details zal ik besparen, maar het was een knutselwerkje van een aannemer die er ooit gewoond heeft en de elektra er wel even bij deed.

Veel automaten hebben koperen/bronzen schroefblokjes, deze draai je snel verrot / dol, zelfs als monteur gaat dat nog weleens fout, je kunt dus wel uitbreiden maar dan heb je kans dat als je veel gaat rommelen je iets verrot draait (of aantreft) en dus moet wachten op vervangende onderdelen.

Uiteindelijk ben je misschien een paar honderd euro minder kwijt, ikzelf bekijk het zo: het is een uitgave voor 30+ jaar, dan is die paar honderd extra voor een nette groepenkast nihil, dat levert uiteindelijk ook meerwaarde op.

Niet aan te raden, maar het kan wel, is de hoofdschakelaar onder stroom vervangen, ik heb het zelf gedaan, het kan prima als je erg goed oplet, besef alleen wel dat die draden niet afgezekerd zijn, gaat het fout kan het dus goed fout gaan, altijd goed opletten dat je nooit de draad vastpakt op een manier waarbij, als je onder stroom komt te staan, de draad vaster vast pakt.

Bij m'n buurman is ook telkens wat bijgeplaatst, die is nu "gasloos", wel met gevolg dat de meterkast een rommeltje is, er zijn oude dozen gebruikt en openingen dichtgetaped, maar he, wel een warmtepomp, zonnepanelen, elektrische kookplaat, enz. Vervolgens springt dan telkens de aardlek, want er wordt bijna nooit gekeken of een groepenkast wel geschikt is, pas als er problemen zijn.

Mijn advies, vervangen die bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
Ivow85 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:09:
@TS een vervangende groepenkast inclusief installatie kost je grofweg tussen de 600 en 1000 euro. Wanneer je dat nu overwogen doet, kan de nieuwe kast weer 30-40 jaar mee.
Mijn 16 groeps 3 Fase groepenkast met krachtgroep was bijna 900 euro... Ex plaatsing, gewoon via de discounter van Elektramat. En dan heb ik een ABB. Een vriend die in de installatietechniek zit kon er niet goedkoper aan komen via zijn baas. Plaatsing wel zelf gedaan, gelijktijdig met het vervangen van de hoofdaansluiting door de netbeheerder, zij hebben de onderkant aangesloten. Doordat de nieuwe kast wel een hoofdschakelaar heeft, kon ik daarna rustig op mijn gemakje de bovenkant aansluiten.

Voor TS geldt dat hij dus sowieso een groep moet hebben met 3 fase hoofdschakelaar. 3 Fase eraf gooien kost ca. 150 euro. Onnodige kosten, 3x25A kost net zoveel als 1x25/35/40A aan vaste lasten, meterkast is eenmalig en voorbereiding op de toekomst is alleen maar fijn. Gezien de kookgroep is 3F gewenst. Van die kookgroep ook lekker een 3F groep maken.

In de groepenkastconfigurator krijg je standaard 2 fasen bij 8 groepen. Ik zou er 3 pakken en je groepen over alle 3 verdelen, met 3x3 groepen. Heb je er 1 op reserve, voor je zonnepaneeltjes, eventueel een 3F alamat erop zodat je daar wat ruimte mee uitspaart. Kost iets meer, spaart je een extra kast uit.

En lekker nieuw halen, dan heb je de komende jaren gewoon spul dat bij de tijd is. Op een huis zijn het de kosten uiteindelijk niet, maar het is wel je veiligheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-06-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-07 16:51
Mag ik dit topic een schopje geven? Wij zijn hier ook aan het verbouwen en pakken gelijk de meterkast aan. Daarvoor heb ik drie installateurs laten langskomen. Momenteel hebben we 2 groepen (en wasautomaatgroep) en met oog op een inductiekookplaat gaan we naar 6 groepen (en 3x 25a). Op aanraden van de installateurs. De kabels trek ik zelf, de meterkast laat ik over aan de vakman.

Ik schrik alleen een beetje van de prijs dat ze vragen: Voor materiaal rekenen ze 1260 euro in totaal. (Arbeid 280 euro, Totaal 1290). Als ik de onderdelen (zie hieronder) los zou kopen zou ik met een marge ongeveer op 475 euro uitkomen.

Ik zit bijna te denken om zelf de onderdelen dan te kopen en dan de installateur wil vragen of hij het wil aansluiten. Maar ik gok dat ze dat liever niet doen, of helemaal niet doen.

Heeft iemand ervaring met het zelf aanschaffen van de onderdelen? Of kan iemand zeggen of dit ongeveer de prijzen zijn?

<de groepen>
1x elektrische kookplaat 1x wasmachine (afzonderlijke eindgroep 2x 230V 7.5Kva)
1x vaatwasser (afzonderlijke eindgroep 1x230V 3 kva)
1x oven (afzonderlijke eindgroep 1x230V 3 kva)
2x bestaande algemene eindgroepen va) (afzonderlijke eindgroep 1x230V 2.5 kva)

<Uit de factuur, materiaalkosten 1260 euro>
Leveren, plaatsen en samenstellen van een nieuwe verdeelkast van het merk Hager type Vision bestaande uit de volgende componenten:
o 1x ledige modulekast 24 mod. VKG22S
o 1 x hoofdschakelaar 4 polig 40A SBN440
o 3x aardlekschakelaar 2 polig 40A CDA240G
o 6x installatie automaat 1 polig+nul 16AMKS516
o 1x installatie automaat 2x(1 polig+nul 16A) kookgroep MKS599
o diverse inwendige bedrading en afwerkingsmateriaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31
webber87 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:48:
Mag ik dit topic een schopje geven? Wij zijn hier ook aan het verbouwen en pakken gelijk de meterkast aan. Daarvoor heb ik drie installateurs laten langskomen. Momenteel hebben we 2 groepen (en wasautomaatgroep) en met oog op een inductiekookplaat gaan we naar 6 groepen (en 3x 25a). Op aanraden van de installateurs. De kabels trek ik zelf, de meterkast laat ik over aan de vakman.

Ik schrik alleen een beetje van de prijs dat ze vragen: Voor materiaal rekenen ze 1260 euro in totaal. (Arbeid 280 euro, Totaal 1290). Als ik de onderdelen (zie hieronder) los zou kopen zou ik met een marge ongeveer op 475 euro uitkomen.

Ik zit bijna te denken om zelf de onderdelen dan te kopen en dan de installateur wil vragen of hij het wil aansluiten. Maar ik gok dat ze dat liever niet doen, of helemaal niet doen.

Heeft iemand ervaring met het zelf aanschaffen van de onderdelen? Of kan iemand zeggen of dit ongeveer de prijzen zijn?

<de groepen>
1x elektrische kookplaat 1x wasmachine (afzonderlijke eindgroep 2x 230V 7.5Kva)
1x vaatwasser (afzonderlijke eindgroep 1x230V 3 kva)
1x oven (afzonderlijke eindgroep 1x230V 3 kva)
2x bestaande algemene eindgroepen va) (afzonderlijke eindgroep 1x230V 2.5 kva)

<Uit de factuur, materiaalkosten 1260 euro>
Leveren, plaatsen en samenstellen van een nieuwe verdeelkast van het merk Hager type Vision bestaande uit de volgende componenten:
o 1x ledige modulekast 24 mod. VKG22S
o 1 x hoofdschakelaar 4 polig 40A SBN440
o 3x aardlekschakelaar 2 polig 40A CDA240G
o 6x installatie automaat 1 polig+nul 16AMKS516
o 1x installatie automaat 2x(1 polig+nul 16A) kookgroep MKS599
o diverse inwendige bedrading en afwerkingsmateriaal
Klik hier anders even zelf je groepenkast in elkaar, dan weet je het precies: https://www.groepenkastbestellen.nl/hager

Oh, en voor je kookplaat beter een 3 fase krachtgroep i.p.v. de 'kookgroep' die ze nu voorstellen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
GermanPivo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:52:
[...]

Klik hier anders even zelf je groepenkast in elkaar, dan weet je het precies: https://www.groepenkastbestellen.nl/hager

Oh, en voor je kookplaat beter een 3 fase krachtgroep i.p.v. de 'kookgroep' die ze nu voorstellen.
Dank! Ik heb het even ingevuld. Ook daar kom ik ongeveer uit op 480 in totaal. Ik vind het dan gek dat zij voor hetzelfde 1260 euro vragen.

Correctie. Het is Excl. BTW. Het is dus 1560,9 incl. btw. Mijn god.

[ Voor 6% gewijzigd door webber87 op 27-07-2021 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Klinkt vrij fors ja. Ik had vorig jaar voor 999 euro het volgende (inclusief montage, ongeveer 5 uur werk)

2x 24 module kast
1x hoofdschakelaar 4P
3x ALS 2P
10x 1 fase automaat
2x 3 fase automaat (ALS had ik nog)
1x 1 fase alamat

ZZP'er, met zegelrecht en inclusief opleverrapport.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Zojuist heb ik een tweede factuur ontvangen. Deze bedraagt 'slechts' 985 euro inclusief btw. Wat een gigantisch verschil met de eerste. Op basis van de prijs neig ik om voor deze te gaan. Ze hebben een keurmerk, zitten om de hoek en hij kwam kundig over tijdens in de schouw. Ik kan de offertes niet helemaal goed met elkaar vergelijken. Kunnen jullie hier iets over zeggen?

(Aardlekcheck en aanvragen 3-fasen zijn bij beiden buiten de offerte).

Sorry voor de caps Lock hieronder. Zo kreeg ik de factuur binnen :p

Aanneemsom Excl. BTW 814,40
BTW Bedrag 171,02
Aanneemsom Incl. BTW 985,42
BTW specificatie
1 € 814,40 21% € 171,02

DE WERKZAAMHEDEN ZULLEN BESTAAN UIT:
HET LEVEREN EN PLAATSEN VAN :
1 HOOFDSCHAKELAAR 4 POLIG 40 AMP
1 DRIE FASE KOOKGROEP
2 AARDLEKAUTOMATEN 16 AMP
HET AANSLUITEN VAN DE BESTAANDE ELEKTRISCHE INSTALLATIE OP DE AANWEZIGE EN NIEUWE EINDGROEPEN.
HET AANSLUITEN VAN DE BESTGAANDE AARDINGS VOORZIENINGEN, DEZE ZIJN NIET DOOR ONS GECONTROLEERD, WIJ GAAN ER VANUIT DAT DEZE VOLDOET AAN DE
GESTELDE RICHTLIJNEN.
WIJ NEMEN GEEN VERANTWOORDING VOOR DE ACHTERLIGGENDE ELEKTRISCHE INSTALLATIE OMDAT DEZE NIET DOOR ONS IS AANGELEGD EN ZAL WORDEN
GECONTROLEERD.
ABB SCHAK.4P.40A INCL.AANSLDR. 1 Stuks 113,66
ABB AARDLAUT DSN201E B16 A30 2 Stuks 148,25
ABB HAFOMAAT 0025-028 FORN 1 Stuks 152,58
DRAK VD ECA BN 6 RI100 5 Mtr 145,90
ABB INSTALLATIEKAST LEEG HLD33 1 Stuks 149,98
EINDGROEPEN AANSLUITEN 5 STK 104,03
Subtotaal 814,40

WIJ GAAN ERVANUIT DAT ALLE VOEDINGEN IN DE AANWEZIGE VEILIGHEDENKAST ZIJN INGEVOERD EN DAT WIJ DEZE ALLEEN DIENEN AAN TE SLUITEN, MOCHT DIT
ANDERS ZIJN DAN ZULLEN WIJ OP BASIS VAN NACALCULATIE AANPASSEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:44
Wat betreft die laatste: waarvoor heeft hij 145 euro aan VD draad nodig? In een groepenkast heb je misschien 2 of 3 meter nodig, dan kom je al een heel eind. Het lijkt alsof hij de hele rol van 100 meter berekend heeft.

Verder staat er niets geks in de tweede offerte. Ook niet wat betreft bedragen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
webber87 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:53:
Zojuist heb ik een tweede factuur ontvangen. Deze bedraagt 'slechts' 985 euro inclusief btw. Wat een gigantisch verschil met de eerste. Op basis van de prijs neig ik om voor deze te gaan. Ze hebben een keurmerk, zitten om de hoek en hij kwam kundig over tijdens in de schouw. Ik kan de offertes niet helemaal goed met elkaar vergelijken. Kunnen jullie hier iets over zeggen?

(Aardlekcheck en aanvragen 3-fasen zijn bij beiden buiten de offerte).

Sorry voor de caps Lock hieronder. Zo kreeg ik de factuur binnen :p

Aanneemsom Excl. BTW 814,40
BTW Bedrag 171,02
Aanneemsom Incl. BTW 985,42
BTW specificatie
1 € 814,40 21% € 171,02

DE WERKZAAMHEDEN ZULLEN BESTAAN UIT:
HET LEVEREN EN PLAATSEN VAN :
1 HOOFDSCHAKELAAR 4 POLIG 40 AMP
1 DRIE FASE KOOKGROEP
2 AARDLEKAUTOMATEN 16 AMP
HET AANSLUITEN VAN DE BESTAANDE ELEKTRISCHE INSTALLATIE OP DE AANWEZIGE EN NIEUWE EINDGROEPEN.
HET AANSLUITEN VAN DE BESTGAANDE AARDINGS VOORZIENINGEN, DEZE ZIJN NIET DOOR ONS GECONTROLEERD, WIJ GAAN ER VANUIT DAT DEZE VOLDOET AAN DE
GESTELDE RICHTLIJNEN.
WIJ NEMEN GEEN VERANTWOORDING VOOR DE ACHTERLIGGENDE ELEKTRISCHE INSTALLATIE OMDAT DEZE NIET DOOR ONS IS AANGELEGD EN ZAL WORDEN
GECONTROLEERD.
ABB SCHAK.4P.40A INCL.AANSLDR. 1 Stuks 113,66
ABB AARDLAUT DSN201E B16 A30 2 Stuks 148,25
ABB HAFOMAAT 0025-028 FORN 1 Stuks 152,58
DRAK VD ECA BN 6 RI100 5 Mtr 145,90
ABB INSTALLATIEKAST LEEG HLD33 1 Stuks 149,98
EINDGROEPEN AANSLUITEN 5 STK 104,03
Subtotaal 814,40
Hiermee heb je dan 2 eindgroepen (er staat 2x AARDLAUT op) + een 3-fase kookgroep. Ik zou zeggen dat je 2 of 3 ALS met eindgroepen wil (met 2 ALS kun je 8 eindgroepen, maar verdeel je niet 'netjes' over 3 fasen.)

En waarom die HAFOMAAT 0025-028, ik zou daar een 3P+N alamat verwachten voor de krachtgroep voor de kookplaat. Een 4-polige ALS staat er namelijk ook niet bij. Theoretisch mag het misschien wel zonder aardlekschakelaar, maar de aardverspreidingsweerstand gaat ie niet meten, dus dan is de veiligheid niet gegarandeerd lijkt me.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Aiolos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Hiermee heb je dan 2 eindgroepen (er staat 2x AARDLAUT op) + een 3-fase kookgroep. Ik zou zeggen dat je 2 of 3 ALS met eindgroepen wil (met 2 ALS kun je 8 eindgroepen, maar verdeel je niet 'netjes' over 3 fasen.)

En waarom die HAFOMAAT 0025-028, ik zou daar een 3P+N alamat verwachten voor de krachtgroep voor de kookplaat. Een 4-polige ALS staat er namelijk ook niet bij. Theoretisch mag het misschien wel zonder aardlekschakelaar, maar de aardverspreidingsweerstand gaat ie niet meten, dus dan is de veiligheid niet gegarandeerd lijkt me.
Dank! Goede vraag. Ik heb het aan de installateur voorgelegd. Ik zal zijn antwoord hier nog even posten.

@Aiolos
Ik heb inmiddels een reactie van de monteur gekregen betreft waarom de HAFOMAAT 0025-028 en een 3P+N alamat. Zie hieronder, quote:
Deze automaat kost € 158 en de uitvoering met geïntegreerde aardlekschakelaar kost € 232,00 bruto dus ik heb vanuit financieel oogpunt de normale automaat berekend, de aardlekautomaat mag van mij ook worden geplaatst, dit geeft dan wel een meerprijs

[ Voor 21% gewijzigd door webber87 op 03-08-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Boete ? Welnee

Ik heb paar weken terug mijn groepenkast laten vervangen (mijn zwager is elektricien). Daarna moest Liander komen om mijn 3 x 25 A aan te leggen (afspraak was al gemaakt en paar dagen voor komst Liander is groepenkast vervangen) . Dus in het weekend mijn kast vervangen, maandag Liander gebeld , gemeld dat zegel verbroken was ivm wisselen groepenkast en donderdag kwam Liander, aansluiting aangepast en opnieuw verzegeld. Kosten ? Alleen kosten voor verzwaren aansluiting, nieuwe zegel 0,0. Liander klantenservice vertelde mij dat als ze alleen voor die zegel moeten komen dan rekenen ze apart tarief maar als ze er toch moeten zijn dan is het geen punt MITS je het vantevoren even doorgeeft. En zo geschiedde.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
webber87 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:23:
[...]

Dank! Goede vraag. Ik heb het aan de installateur voorgelegd. Ik zal zijn antwoord hier nog even posten.

@Aiolos
Ik heb inmiddels een reactie van de monteur gekregen betreft waarom de HAFOMAAT 0025-028 en een 3P+N alamat. Zie hieronder, quote:

[...]
Tja, het is ook wel wat anders: wel of geen aardlek-beveiliging. Die vraag waarom wel of niet wordt niet beantwoord.

Maar waarom die 'rare' automaat? Voor 27,50 heb je een normale 3P+N: https://www.sandervunderink.nl/abb-automaat-3p-n.html
Laat 'm een keer over de kop gaan qua marge en er 50 euro voor vragen, ben je nog steeds een stuk goedkoper.

En ik weet niet waar hij z'n materiaal koopt, maar een 3P+N alamat is hier 103 euro: https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html (laat 'm er 50 euro marge op gooien, is ie even duur)

Pagina: 1