Recent heb ik een huis gekocht en ben ik van plan zonnepanelen te laten installeren. Alleen bij het schouwrapport is genoemd dat de meterkast voor installatie aan de huidige normen moet voldoen. Nu heb ik hier zelf niet veel verstand van maar is mij wel genoemd dat met de ruimte in de groepenkast deze mogelijk vervangen moet worden waar (inclusief arbeid) een flinke prijskaart aan hangt.
De volgende normen zijn genoemd:
- Minimaal 1 hoofdschakelaar
- Per 4 groepen minimaal 1 aardlekschakelaar
Foto huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/MuI8nGnlFnq7P8EWSckqyl7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals in de foto hier boven zichtbaar zitten de volgende schakelaars in de meterkast:
- 8 groepen (1x 3-fase, 1x 2-fase, 6x 1-fase)
- 2 aardlekschakelaars (1 grote, 1 normale)
- geen hoofdschakelaar
groep 8 gaat naar de berging waar ik absoluut geen 3-fase nodig heb. De grote aardlekschakelaar ziet er in mijn ogen ook als overkill uit. Mijn huidige gedachte is om deze aardlekschakelaar te vervangen met een kleinere en de 3-fase of te vervangen met 1-fase of te laten vervallen en de berging op een andere groep te laten meeliften.
Maar, ik heb er weinig verstand van dus ik vooral benieuwd wat jullie advies is.
Edit: Bedankt voor het advies iedereen. De eindkeuze is gevallen op het laten vervangen van de hele boel met een Eaton groepenkast en EMAT automaten.
De volgende normen zijn genoemd:
- Minimaal 1 hoofdschakelaar
- Per 4 groepen minimaal 1 aardlekschakelaar
Foto huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/MuI8nGnlFnq7P8EWSckqyl7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals in de foto hier boven zichtbaar zitten de volgende schakelaars in de meterkast:
- 8 groepen (1x 3-fase, 1x 2-fase, 6x 1-fase)
- 2 aardlekschakelaars (1 grote, 1 normale)
- geen hoofdschakelaar
groep 8 gaat naar de berging waar ik absoluut geen 3-fase nodig heb. De grote aardlekschakelaar ziet er in mijn ogen ook als overkill uit. Mijn huidige gedachte is om deze aardlekschakelaar te vervangen met een kleinere en de 3-fase of te vervangen met 1-fase of te laten vervallen en de berging op een andere groep te laten meeliften.
Maar, ik heb er weinig verstand van dus ik vooral benieuwd wat jullie advies is.
Edit: Bedankt voor het advies iedereen. De eindkeuze is gevallen op het laten vervangen van de hele boel met een Eaton groepenkast en EMAT automaten.
[ Voor 4% gewijzigd door Mitchoman op 15-06-2021 09:49 ]