Suggestie voor tuinrenovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 00:04
Ik heb het plan om de voortuin te renoveren zoals hieronder afgebeeld. Ik heb een aantal vragen over dit plan. Het hekwerk zal rabat potdeksel zweeds.

1. Wat is uw suggestie over de vloer voor de overkapping is het een trend om stenen te houden in plaats van een houten dek? Ik heb gehoord dat het ook gemakkelijk te onderhouden is. maar zal daar geen onkruid groeien? is er een overkapping van moderne looks zonder hout?

2. Wat is uw suggestie voor keramische tegels versus beton?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHU6Obp7UAoh4I2X7AzNEBsw6kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot9nnEMktmaEbYhfvTtTKFEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqHmmqnUaeMl2l5Y6sfH_S8mXXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G07j87j0rYZvmy5fsFEwN6Gg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WvX4kToP-P_dh_birKigFuZ8iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbOASfGroZsDNodDd332AIwU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou het eerste deel- waar je nu grote tegels hebt getekend - gras maken. (strookje grind vanaf je woning tot gras)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Als ik je een tip mag geven los van je tuin.
Hout is goud op dit moment. Ik zie een overkapping, je zegt zweeds rabbat. Dat is allemaal Douglas hout. De prijs daarvan en van andere houtsoorten zijn op dit moment 40 tot 60 procent gestegen. Ik weet niet binnen welk tijdsbestek je dit wilt realiseren maar ik verwacht dat het in de wintermaanden niet zo storm loopt met de houtprijs en het aanbod weer een beetje op gang is gekomen.

Verder als ik je een winkel mag aanbevelen, kijk eens bij Gevenhout.nl daar heb ik mijn hout vandaan en die was net zo goedkoop, zoniet goedkoper dan een lokale houthandel bij mij in de buurt.

En blijf weg van Gadero, Houtdirect, Nubuiten of van die andere bekende houtdealers, tenzij je het nu wilt hebben of zij hout hebben wat een ander niet kan leveren. Deze zitten qua prijs namelijk allemaal ver erboven.

Op een eigen overkapping heb ik uitgerekend met 6k aan hout was ik 1k goedkoper uit...

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:48
Wel heel veel steen, maar goed je twijfel is dan ook tegels of beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
Ik heb besloten om betontegels van 6cm dik te gebruiken voor de parking vooraan en keramik met betonlaag voor het terras.

Hoe het zand voor terras en parkeerplaats aanbrengen? klopt deze onderlaag? hoeveel cm van elke laag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9RdlRK_yffGlNQ27pI7DH1W5PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qv3w3rjS60rQBn0AwoVR1kj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeCu0DcV-Ne41fUyH3VODM9phCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlKRZvfbxhmhKlfsxoK6w2Sz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:52
Ik zie ook bomen. Over het algemeen is de regel dat deze minimaal 2 meter van de erfgrens moeten staan. Tenzij je gemeente een afwijkende regeling heeft.

En overweeg groene daken. Buffert veel water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

igix schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:03:
Ik heb besloten om betontegels van 6cm dik te gebruiken voor de parking vooraan en keramik met betonlaag voor het terras.

Hoe het zand voor terras en parkeerplaats aanbrengen? klopt deze onderlaag? hoeveel cm van elke laag

[Afbeelding]
Is het GeoCeramica of de equivalent van hun concurrent? Vermoedelijk wel. Hoe wij het hebben gedaan:
- ong. 20 cm brekerzand/ophoogzand, goed aan trillen
- 5 cm metselzand
- afreien (afreilatten zijn je grootste vrienden...)
- tegels leggen
- invoegen met Varistone LM Aqua (daar is vast ook iets van bij andere merken)

Geen worteldoek nodig. Worteldoek is de duivel... Alleen gebruiken als het echt niet anders kan :X

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
veel te weinig groen. Wat is er nou mooier dan een stukje natuur om het huis? Waarom moet tegenwoordig elk elke tuin betegeld en omschuttingd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:13:
veel te weinig groen. Wat is er nou mooier dan een stukje natuur om het huis? Waarom moet tegenwoordig elk elke tuin betegeld en omschuttingd zijn?
Wat mooi is, dat is persoonlijk.

Aangezien het om de voorzijde gaat is er ook een andere regel met betrekking tot je omheining. 1 meter in plaats van 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
DarkKnight schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Is het GeoCeramica of de equivalent van hun concurrent? Vermoedelijk wel. Hoe wij het hebben gedaan:
- ong. 20 cm brekerzand/ophoogzand, goed aan trillen
- 5 cm metselzand
- afreien (afreilatten zijn je grootste vrienden...)
- tegels leggen
- invoegen met Varistone LM Aqua (daar is vast ook iets van bij andere merken)

Geen worteldoek nodig. Worteldoek is de duivel... Alleen gebruiken als het echt niet anders kan :X
Ja, het is geoceramica met een dikte van 6 cm. Dus ik moet 20 cm van het bestaande zand afgraven? en ik heb de volgende opties. welke is goed

1. Voeg brekerzand 20cm toe en dan bovenop ophoogzand 5Cm.
2. Voeg gebroken puin 20cm + brekerzand 5cm . toe
3. Alleen brekerzand

En wat is de beste manier om het zand weg te gooien dat ik heb uitgegraven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48
igix schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:29:
[...]

Ja, het is geoceramica met een dikte van 6 cm. Dus ik moet 20 cm van het bestaande zand afgraven? en ik heb de volgende opties. welke is goed

1. Voeg brekerzand 20cm toe en dan bovenop ophoogzand 5Cm.
2. Voeg gebroken puin 20cm + brekerzand 5cm . toe
3. Alleen brekerzand

En wat is de beste manier om het zand weg te gooien dat ik heb uitgegraven?
Marktplaats, gratis af te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 18:09

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Welk programma heb je gebruikt voor die tekeningetjes? (Ik kan niets vinden wat niet betaald is)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igix
Mad-Matt schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:20:
Welk programma heb je gebruikt voor die tekeningetjes? (Ik kan niets vinden wat niet betaald is)
https://drawyourgarden.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:22
aljooge schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:13:
De hoeveelheid groen versus steen blijft persoonlijk. Echter met zo veel steen wordt het wel erg warm in je tuin. Groen verkoelt echt en houdt niet zo veel warmte vast.
In mijn eigen tuin op zuid heb ik tegen het huis aan een terras. In de voor en nazomer kan je daar prima zitten. Hoog zomer wil je alleen achterin zitten ivm de schaduw van de leibomen en de magnolia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igix
Bedankt allemaal voor jullie geweldige ideeën en suggesties. Ik heb geoceramica 6 cm besteld voor oprit en 4 cm voor terras. Binnenkort zal ik wat foto's van de afgewerkte tuin delen. :) Voor de overkaping ga ik voor hout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
bazzzzzz schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:01:
[...]

De hoeveelheid groen versus steen blijft persoonlijk. Echter met zo veel steen wordt het wel erg warm in je tuin. Groen verkoelt echt en houdt niet zo veel warmte vast.
In mijn eigen tuin op zuid heb ik tegen het huis aan een terras. In de voor en nazomer kan je daar prima zitten. Hoog zomer wil je alleen achterin zitten ivm de schaduw van de leibomen en de magnolia.
Ja, maar Ik heb een zeer goede schaduw in de tuin en ik heb ook wat ruimte overgelaten voor groenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
MBgek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:58:
[...]

Marktplaats, gratis af te halen :)
ja, maar niemand reageerde. Ik heb opdracht gegeven om de container weg te gooien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
bazzzzzz schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:01:
[...]

Wat iedereen vaak vergeet: een betegelde tuin is slecht voor de afwatering. Groen houdt het water vast. Als iedereen zijn tuin betegelt kan het riool bij een flinke bui de afwatering niet meer aan en gaan de straten overstromen, waardoor sommigen zelfs veel wateroverlast binnen krijgen. Je doet dit daarom ook een beetje voor je buurt en je mede straatgenoten.

Bij mij zakt het water direct de grond in, dat wat op het terras valt moet eerst een border over en hiermee stroomt er niets het riool in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
aljooge schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:43:
[...]

Wat iedereen vaak vergeet: een betegelde tuin is slecht voor de afwatering. Groen houdt het water vast. Als iedereen zijn tuin betegelt kan het riool bij een flinke bui de afwatering niet meer aan en gaan de straten overstromen, waardoor sommigen zelfs veel wateroverlast binnen krijgen. Je doet dit daarom ook een beetje voor je buurt en je mede straatgenoten.

Bij mij zakt het water direct de grond in, dat wat op het terras valt moet eerst een border over en hiermee stroomt er niets het riool in.
Bedankt, Ja drainage is belangrijk. kun je deze discussie bekijken waar ik een vraag had over de waterafvoer? U kunt uw ervaring delen zou nuttig zijn

[ Voor 4% gewijzigd door igix op 28-06-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:56
Als je wilt dat je tegels mooi strak blijven liggen (als een terras) dan zou ik een fundering overwegen. Afhankelijk van je ondergrond al dan niet onderheid.

Alles met zand (ook worteldoek of niet) zal onkruid opleveren. Zelfs met een fundering zal je af en toe onkruid tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:22
karel-jacobse schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:03:
Als je wilt dat je tegels mooi strak blijven liggen (als een terras) dan zou ik een fundering overwegen. Afhankelijk van je ondergrond al dan niet onderheid.

Alles met zand (ook worteldoek of niet) zal onkruid opleveren. Zelfs met een fundering zal je af en toe onkruid tegen komen.
Onkruid komt van boven. Vaak vegen zal meer helpen bij onkruid voorkomen dan welk type fundering ook.
https://www.tuincursus-on...dus%20totaal%20geen%20nut.

Voegsel tussen de tegels weert ook veel onkruid. Echter als je een mierennest hebt mag je daarna je voegsel weer repareren. Kortom netto bespaart het je niet echt tijd in mijn ervaring. Onkruid wegbranden is mijn favoriete methode. Licht klusje en het blijft goed onder controle. Gif ben ik geen fan van.

Qua afwatering heb ik weinig ervaring. Mijn grasveld licht iets lager en verwerkt alles super snel. In de border naast het grote terras ligt een drainage slang van 10cm.op die manier heb ik geen plassen meer in de border.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
Is het goed om te wachten tot een nieuwe schutting is vervangen om terrastegels te leggen of ik zal de terrastegels leggen en ruimte laten voor 1 Tegel bij de schutting en later de schutting doen.

Reden is dat terrastegels snel geleverd worden en mijn schutting zal even tijd nodig hebben om te bespreken met mijn buurman
Pagina: 1