ControlD: Ervaringen en Discussie
plaats hier jouw ervaringen met controld,
[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2021 12:16 ]
[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2021 12:16 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
[ Voor 46% gewijzigd door FreshMaker op 21-06-2021 03:52 ]
Er gaat zeker nog iets aangevult worden ja, maar aangezien de drukte/werk etc op dit moment geen tijdTheovdS schreef op maandag 21 juni 2021 @ 02:29:
@Verwijderd, word de ts nog aangevuld? Eerst stond er 'word binnenkort aangevuld' en dat is nu aangepast naar 'post je ervaringen'? Het lijkt me dat er iig wat info moet instaan wat ControlD is?
Windscribe heeft ook poortforwarding en adblocking die je kan customizenFreshMaker schreef op maandag 21 juni 2021 @ 03:47:
ControlID is een project van de Windscribe mensen.
Als je WS member bent, krijg je 50% korting - 20$ yr ipv 40$
Werkt vooralsnog prima, ik gebruik ze als dns in mijn adguard-ios app
Geen ervaring met de betaalde functies, omdat ik WS als VPN laat voor wat het is, en weer terugkeer naar AIRvpn.
AIRvpn biedt me portforwarding
Klopt, maar niet bij de prijs inbegrepen, en op een andere manier opgezet.Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 06:37:
[...]
Windscribe heeft ook poortforwarding en adblocking die je kan customizen
Die zit zeker wel bij de VPN inbegrepen, ik zit nu op de vpn met adblocker en ik kan poortforwardenFreshMaker schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:30:
[...]
Klopt, maar niet bij de prijs inbegrepen, en op een andere manier opgezet.
All Pro users have access to ephemeral port forwarding. To get permanent port forwarding, you have to purchase a Static IP.Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:15:
[...]
Die zit zeker wel bij de VPN inbegrepen, ik zit nu op de vpn met adblocker en ik kan poortforwarden
Ik denk dat je toch de logs in moet duiken. Best kans dat het een ander domein is wat geblokkeerd word.Zentbeer schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:12:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van ControlD in combinatie met Microsoft Family Safety? Sinds ik ControlD heb aangezet (als DNS in de router) worden de gebruiksgegevens van de beheerde laptop niet meer doorgegeven (alle gebruik staat op 0 minuten).
Ik heb al de telemetry-rule uitgezet en een "allow" op microsoft.com gezet, maar de informatie wordt nog steeds niet doorgegeven. Als ik een andere DNS gebruik is er geen enkel probleem. Wat zou hier de blokkerende factor kunnen zijn?
Hier ook een blije gebruiker, heb her hier aan staan met proxy modeTheovdS schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 03:47:
Yes, we kunnen nu 3rd Party Filters gebruiken. Gelijk OISD ingeschakeld. Ze zijn goed bezig daar: https://blog.controld.com...d-party-filters-and-more/
Hier nog steeds een blijde ControlD gebruiker. Ik wacht nog steeds op Analytics, maar verder meer dan tevreden.
Je zou iig wat basale informatie kunnen plaatsen. Mensen die nog nooit hiervan hebben gehoord. Zullen niet weten wat dit voor topic is.Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 06:35:
[...]
Er gaat zeker nog iets aangevult worden ja, maar aangezien de drukte/werk etc op dit moment geen tijd
A Soldiers manual and a pair of boots.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik ervaar nu hele goede snelheid met controld door Amsterdamericafterdark schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:46:
Om het topic maar eens wat leven in te blazen: er is eindelijk een server in Amsterdam toegevoegd.
Zijn hiermee de latency problemen voor Nederlanders en Belgen opgelost?
Tijd om te testen!
https://feedback.controld...ocation-request-amsterdam
je hebt unbound niet nodig met controld en nextdns,das al een conflicttomdh76 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:44:
Ik heb ook eens control D geprobeerd ipv nextdns maar problemen met plex. Ik heb een blank profile aangemaakt voor mijn router (OPNsense met unbound) maar zelfs dan resolved app.plex.tv niet en zo zijn er nog een aantal websites die control d niet kan resolven en next dns wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2023 21:58 ]
Met nextdns werkt unbound prima met dns over tls. En de meeste websites werken ook prima met control d met dns over tls. Maar waarom plex niet resolved is me een raadsel. Ik dacht misschien iets van een cache issue maar ook een herstart van unbound geeft zelfde probleemVerwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:57:
[...]
je hebt unbound niet nodig met controld en nextdns,das al een conflict
de domein app.plex.tv werkt uitstekend hier
probeer controld gewoon is zonder unbound, want je hebt het niet nodig als je nextdns of controld gebruikt unboundtomdh76 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:27:
[...]
Met nextdns werkt unbound prima met dns over tls. En de meeste websites werken ook prima met control d met dns over tls. Maar waarom plex niet resolved is me een raadsel. Ik dacht misschien iets van een cache issue maar ook een herstart van unbound geeft zelfde probleem
Unbound is inderdaad niet echt nodig maar wel handig voor caching.. en ik heb host overrides nodig. Misschien dat ik het een keer ga doen als ik tijd over heb. Waar ik tegen op zie is om een router utility te gebruiken, dan wordt er van alles aangepast zonder dat je het weet. En switchen tussen verschillende upstream servers (nextdns of control d) kost dan ook weer veel tijd….Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:50:
[...]
probeer controld gewoon is zonder unbound, want je hebt het niet nodig als je nextdns of controld gebruikt unbound
Caching is ook niet nodig want dat gebeurt al bij die partijentomdh76 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:19:
[...]
Unbound is inderdaad niet echt nodig maar wel handig voor caching.. en ik heb host overrides nodig. Misschien dat ik het een keer ga doen als ik tijd over heb. Waar ik tegen op zie is om een router utility te gebruiken, dan wordt er van alles aangepast zonder dat je het weet. En switchen tussen verschillende upstream servers (nextdns of control d) kost dan ook weer veel tijd….
Ik wist niet dat caching ook daar gebeurde. Dan is er wat dat betreft weinig reden voor unbound behalve nog de host override optie. Ondertussen wel het aan de praat gekregen, door in unbound DNSSSEC uit te zetten.. Was dus geen issue met control D maar met unbound. Wel gek dat dnssec wel werkte met nextdns als dot resolver.Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 00:23:
[...]
Caching is ook niet nodig want dat gebeurt al bij die partijen
Ik ook. De verbetering is echt krankzinnig. Zelfs op KPN mobiel zo’n 3ms. Waar zat ik? Op 180ms gemiddeld dacht ik.Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:08:
[...]
Ik ervaar nu hele goede snelheid met controld door Amsterdam
Heb je binnen je Control D profiel instellingen soms disable DNSSEC actief?tomdh76 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:48:
[...]
Ik wist niet dat caching ook daar gebeurde. Dan is er wat dat betreft weinig reden voor unbound behalve nog de host override optie. Ondertussen wel het aan de praat gekregen, door in unbound DNSSSEC uit te zetten.. Was dus geen issue met control D maar met unbound. Wel gek dat dnssec wel werkte met nextdns als dot resolver.
Ik had om te testen nog helemaal geen profiel. Dus een blank profiel. Maar nu ik DNSSEC heb uitgeschakeld in unbound lijkt het allemaal goed te werken. Ik kreeg in het begin ook op de config status van control D ook de melding dat control D niet werd uitgebruikt, nu met uitschakelen DNSSEC geen probleem. Wel gek dat het bij nextdns dus geen issues geeft.ericafterdark schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:08:
[...]
Heb je binnen je Control D profiel instellingen soms disable DNSSEC actief?
Ik heb Control D met Unbound in pfSense draaien. DNSSEC uitgeschakeld omdat dat alleen maar voor problemen kan zorgen tussen Unbound en Control D.
Hij geeft aan host overrides te gebruiken, maar volgens mij kan dit in control d ook al bij custom rules en dan je lokale op adres gebruiken.tomdh76 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:12:
[...]
Ik had om te testen nog helemaal geen profiel. Dus een blank profiel. Maar nu ik DNSSEC heb uitgeschakeld in unbound lijkt het allemaal goed te werken. Ik kreeg in het begin ook op de config status van control D ook de melding dat control D niet werd uitgebruikt, nu met uitschakelen DNSSEC geen probleem. Wel gek dat het bij nextdns dus geen issues geeft.
Een beetje offtopic maar waarom gebruik je unbound? Zoals boven aangegeven zouden we dat niet hoeven te gebruiken omdat control D ook cache gebruikt.
Unbound is de standaard DNS Resolver van pfSense en ik wilde zo min mogelijk aanpassingen doorvoeren of software installeren.tomdh76 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:12:
[...]
Ik had om te testen nog helemaal geen profiel. Dus een blank profiel. Maar nu ik DNSSEC heb uitgeschakeld in unbound lijkt het allemaal goed te werken. Ik kreeg in het begin ook op de config status van control D ook de melding dat control D niet werd uitgebruikt, nu met uitschakelen DNSSEC geen probleem. Wel gek dat het bij nextdns dus geen issues geeft.
Een beetje offtopic maar waarom gebruik je unbound? Zoals boven aangegeven zouden we dat niet hoeven te gebruiken omdat control D ook cache gebruikt.
Forceer je safe search toevallig?tomdh76 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:05:
Nog bezig met testen tussen control D en nextdns en tot nu toe bevalt control D wel. Enige wat ik nog mis is een DNS profiel voor tailscale:
Zie https://github.com/tailscale/tailscale/pull/8417
En ik heb nog een probleem met duckduckgo als zoekmachine die het niet doet. Google safesearch werkt wel.
Daar komt het dus door dat DuckDuckGo het niet deedtomdh76 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:44:
[...]
Ja en ik moest met custom rule duckduckgo bypassen
Ja 3 plekken in Europa hebben blijkbaar een storing, ze hebben al tickets openstaan bij de hostingsericafterdark schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:46:
Oei, fikse storing nu en mijn apparaten lijken niet te switchen naar een actieve POP. Ze blijven naar Amsterdam kijken en die is down...
Waar kan ik status updates volgen?Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:12:
[...]
Ja 3 plekken in Europa hebben blijkbaar een storing, ze hebben al tickets openstaan bij de hostings
Niet perse status updates maar wel een netwerk kaartericafterdark schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:49:
[...]
Waar kan ik status updates volgen?
Ik kreeg dus het idee dat Control D dat ook heeft. Ik zag namelijk voor AMS zowel Vultr als NetActuate langs komen. Misschien dat Vultr vandaag tijdens de storing is bijgezet.Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:06:
[Afbeelding]
Daarom heeft nextdns dus 2/3 verschillende hostings per land
[ Voor 6% gewijzigd door ericafterdark op 11-09-2023 17:14 ]
Hebben ze niet, controld heeft 1 host , nextdns heeft wel echt 3 verschillende hostingsericafterdark schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:12:
[...]
Ik kreeg dus het idee dat Control D dat ook heeft. Ik zag namelijk voor AMS zowel Vultr als NetActuate langs komen. Misschien dat Vultr vandaag tijdens de storing is bijgezet.
-edit-
Ik zie nu pas dat er een Discord is....
https://discord.gg/dns
Als ik jou was zou ik dan toch eventjes hem gewoon op nextdns laten, en pas veranderen als je zeker ben van de zaaktomdh76 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:51:
Ik heb dit weekend 5 jaar control D abonnement afgesloten, kom ik net thuis met paniek: er is geen internet!!! Gelukkig nog in mijn opsense de dot staan voor nextdns dus binnen 2 klikken weer internet... Maar niet echt goed voor het vertrouwen....Aankomende week ben ik weg, en om aan mijn vrouw opnsense config uit te leggen :-)
[ Voor 157% gewijzigd door Mr-D. op 11-09-2023 20:29 ]
Ja het was wel puin.ericafterdark schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:46:
Oei, fikse storing nu en mijn apparaten lijken niet te switchen naar een actieve POP. Ze blijven naar Amsterdam kijken en die is down...
Offtopic, Hoe heb je de To controlD 76.76.10.0 in de grafiek gekregen. Zou het ook graag willen ipv van de standaard titel
Ik denk met: title = bla bla. Onder de specifieke host. En versie 2.8.2 (de laatste)svenvg93 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:38:
[...]
Offtopic, Hoe heb je de To controlD 76.76.10.0 in de grafiek gekregen. Zou het ook graag willen ipv van de standaard titel
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 11-09-2023 22:07 ]
Wees er wel bewust van dat hun maar 1 host per land hebbenDaydreamBelieve schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:05:
Sinds kort overgeschakeld van nextdns naar controld. Configuratie alle android devices een prive-dns, de enige apple device een profile, en mijn netwerk de dns via de controld client op een raspberry pi. Ik gebruik niet de routering naar andere landen al vind ik dat ook wel een interessante feature. De devices van de kinderen hebben een apart profile, waar ik in de toekomst ook nog wat tijden voor social media aan kan toevoegen.
Controld vs nextdnsUiteindelijk nu toch voor controld gekozen want daar zit actieve ontwikkeling in. Maar al met al heel tevreden met mijn overstap
- Snelheid merk geen verschil (beide servers in amsterdam)
- configuratie: nextdns is wat overzichtelijker maar zowat alle features zitten ook in controld. Mis enkel op macadress kiezen van een profile vanuit de client (pc van de kids automatisch een profiel toewijzen maar volgens mij zat die ook al in de pijplijn
- privacy: Nextdns laat heel bewust zien waar je een en ander opslaat en voor hoelang, Controld zegt enkel europe zonder een termijn (tenminste ik kan hem niet vinden)
- de WAF duurde even in nextdns kies je heel bewust om affiliate / shopping links door te laten, dit kreeg ik eerst niet werkend tot ik mijn third party list op enkel oisd full zette met ad-tracking op relaxed.
- logging beide werken maar het format van nextdns is wat overzichtelijker
- In de client van controld zie ik veel meer ipv6 adressen terug komen die niet naar device names worden gerouteerd hier moet ik nog even induiken.
Ik was weer eens een beetje aan het kijken naar dns-diensten en vooral NextDNS en ControlD lijken momenteel erg populair (naast Cloudflare en Google, uiteraard). In het verleden wel lange tijd OpenDNS gebruikt en de afgelopen jaren Cloudflare (sinds dat ze 1.1.1.1 beschikbaar stelden). Nu toch weer aan het kijken naar andere diensten en ControlD spreekt me ergens wel iets meer aan dan NextDNS, maar de 1 host per land heb ik niet zoveel vertrouwen in. Dus voorlopig maar eens NextDNS testen, totdat ControlD minstens 1 extra host toevoegt in Nederland.Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:01:
[...]
Wees er wel bewust van dat hun maar 1 host per land hebben
i know, maar de vraag is hoeveel verschil het maakt als hij tijdelijk zou switchen naar frankfurt of zelfs parijs. Ik verwacht een paar ms extra maar nog genoeg om werkbaar te blijven.Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:01:
[...]
Wees er wel bewust van dat hun maar 1 host per land hebben
in welke term problemen oplossen?TheVivaldi schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:03:
@Verwijderd Ik kreeg op Reddit de suggestie dat Anycast dat probleem zou oplossen. Klopt dat?
Het probleem dat als die ene Amsterdamse server uitvalt, dat er nog een reserve is in bijvoorbeeld België.Verwijderd schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:34:
[...]
in welke term problemen oplossen?
het is eigenlijk weer een extra stukje software wat voor problemen kan zorgen,
nextdns heeft een feature dat als je de apps gebruikt dat je geen anycast gebruikt maar een directe server verbinding naar de dns server zelf, ipv over anycast moeten
nextdns heeft er 2/3 in nederlandTheVivaldi schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:26:
[...]
Het probleem dat als die ene Amsterdamse server uitvalt, dat er nog een reserve is in bijvoorbeeld België.
Ik gebruik van NextDNS de apps niet; gewoon direct via de router.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2023 17:05 ]
Maar ik bedoel dus dat als ik ControlD met anycast zou gebruiken, het probleem van die ene server niet zo'n probleem zou zijn. Tenminste, dat is me verteld op Reddit.Verwijderd schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:04:
[...]
nextdns heeft er 2/3 in nederlandeventueel kan je dns0 nog erbij gebruiken dat is ook van nextdns, dan heb je er 4 verschillende hostings in NL,
persoonlijk ben ik van al die bende afgestapt nadat ik gister heb gemerkt dat ik naar gevoel ben ge ratelimit..best veel IoT in huis.
zonder app zal je de anycast ook gebruiken
Ligt er aan hoeveel de load wordt voor andere servers rond Nederland, als het te veel wordt heb je nog meer problemenTheVivaldi schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:58:
[...]
Maar ik bedoel dus dat als ik ControlD met anycast zou gebruiken, het probleem van die ene server niet zo'n probleem zou zijn. Tenminste, dat is me verteld op Reddit.
Hmm, goed punt. Bedankt voor je inzichten.Verwijderd schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:02:
[...]
Ligt er aan hoeveel de load wordt voor andere servers rond Nederland, als het te veel wordt heb je nog meer problemen
Ik ben inmiddels over op controld, het bevalt me beter actief personeel op discordericafterdark schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:46:
Om het topic maar eens wat leven in te blazen: er is eindelijk een server in Amsterdam toegevoegd.
Zijn hiermee de latency problemen voor Nederlanders en Belgen opgelost?
Tijd om te testen!
https://feedback.controld...ocation-request-amsterdam
ziet er beter uit idd na een paar updates, en het is snel:) voorlopig laat ik het staanlaracroftonline schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:36:
Nu al een poosje op controld en ben er nog steeds blij mee.
Is er een RFO of in ieder geval iets van achtergrondinformatie?Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:36:
controld had afgelopen weekend storing door een ddos aanval, ze hebben dus geen redunant netwerk in mijn ogen, en daarna alsnog terug gegaan naar nextdns, die dat wel aankan
Nee niks, de baas blijft een beetje stil erover, ga ervan uit dus dat ze geen filtering hebbenericafterdark schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:27:
[...]
Is er een RFO of in ieder geval iets van achtergrondinformatie?
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2024 12:39 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq