Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Wij gaan in onze 2-onder-1 kapper (2009) verduurzamen. Situatie begane grond : vloerverwarming, 1e verdieping en zolder radiatoren.

Het idee is om onze cv te laten vervangen door een all electric vaillant aerotherm plus LW warmtepomp icm een vailliant 300 liter boiler. Er liggen momenteel 17 panelen op het dak met een opbrengst van circa 7000 kw per jaar.

Wij hinken op 2 gedachten voor de 1e verdieping.
Sowieso radiatoren afkoppelen, daarna:

1) vloerverwarming leggen , deze gebruiken voor koelen / verwarmen

Of

2) alle slaapkamers in de zomer laten koelen en in de winter laten verwarmen door een split airco.

Wat is wijsheid? Vloerkoeling icm de aerotherm is natuurlijk maar matig. Een airco aan de andere kant neemt weer ruimte in beslag

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Als je radiatoren niet in de weg zitten kun je ze ook laten hangen. Die verwarmen en koelen altijd nog een beetje. Alleen in de badkamer lijkt vloerverwarming me belangrijk.
Voor het echte koelen en verwarmen is een airco per slaapkamer optimaal.

Als je naast met de airco's ook nog met de L/W wilt koelen dan is dat beetje extra afgiftecapaciteit dat de radiatoren hebben ook wel weer handig. Dan wordt de L/W iets meer belast en dan draait die stabieler (minder aan/uit)

Ik verwarm hier al 2 stookseizoenen met een warmtepomp (zonder CV ketel) in een huis met de originele radiatoren. Geschakelde hoek woning van 2004.
Ook koel ik hier een beetje met de L/W maar dat werkt niet zo goed icm radiatoren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:17:
Als je radiatoren niet in de weg zitten kun je ze ook laten hangen. Die verwarmen en koelen altijd nog een beetje. Alleen in de badkamer lijkt vloerverwarming me belangrijk.
Voor het echte koelen en verwarmen is een airco per slaapkamer optimaal.

Als je naast met de airco's ook nog met de L/W wilt koelen dan is dat beetje extra afgiftecapaciteit dat de radiatoren hebben ook wel weer handig. Dan wordt de L/W iets meer belast en dan draait die stabieler (minder aan/uit)

Ik verwarm hier al 2 stookseizoenen met een warmtepomp (zonder CV ketel) in een huis met de originele radiatoren. Geschakelde hoek woning van 2004.
Ook koel ik hier een beetje met de L/W maar dat werkt niet zo goed icm radiatoren.
Radiatoren vervangen voor fancoils.

• RideWithUz
bbbrumbrum schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:52:
[...]

Radiatoren vervangen voor fancoils.
Koelen fancoils genoeg? Hoe zit het met condensvorming?

• busscherski
  • Nu online
Als je met een aanvoertemperatuur van zo'n 10 graden koelt met fancoils, dan koelen en ontvochtigen fancoils ook prima.
Fancoils met condensafvoer zijn wel nodig. En ik zou dat alleen willen met volledig dampdicht geïsoleerde CV leidingen. (CV leidingen vervangen en meer ruimte nodig voor geïsoleerde leidingen dus, erg ingrijpend).
Daarnaast er voor zorgen dat de fancoils een aanvoer van bijvoorbeeld 10 graden hebben en de vloer wel boven het dauwpunt blijft, bijvoorbeeld 18 graden aanvoertemperatuur)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• RideWithUz
busscherski schreef op zondag 13 juni 2021 @ 07:41:
Als je met een aanvoertemperatuur van zo'n 10 graden koelt met fancoils, dan koelen en ontvochtigen fancoils ook prima.
Fancoils met condensafvoer zijn wel nodig. En ik zou dat alleen willen met volledig dampdicht geïsoleerde CV leidingen. (CV leidingen vervangen en meer ruimte nodig voor geïsoleerde leidingen dus, erg ingrijpend).
Daarnaast er voor zorgen dat de fancoils een aanvoer van bijvoorbeeld 10 graden hebben en de vloer wel boven het dauwpunt blijft, bijvoorbeeld 18 graden aanvoertemperatuur)
Ik wil juist voor de makkelijkste manier gaan. Dus denk dan toch eraan om een multi split airco in 3 kamers te plaatsen, net zo duur als vloerverwarming en koelt veel beter

• busscherski
  • Nu online
De fancoil oplossing zou ik inderdaad alleen aanraden indien je de CV leidingen nog moet leggen of makkelijk kunt vervangen door dampdicht geïsoleerde.
Voordeel is dan dat je dan een buitenunit minder hebt.

Pagina: 1