Op duits kenteken een auto kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
Je hebt ze vast wel eens zien rijden; van die hele dikke golfjes, audis, mercedes of BMWs met een duits kenteken. *knip* Deze toevoeging is echt niet nodig inderdaad.

Nou is dat laatste wellicht helemaal niet relevant, of wel? Heeft dat iets van doen met dubbele paspoorten? Of kun je een bv in duitsland oprichten en daar de auto op kopen om belasting te ontwijken? Of gokken ze er gewoon op dat er niet gecontroleerd wordt? Familie uit duitsland waar de auto op naam staat?

Waarom zie je dat zo vaak bij dergelijke auto’s en wat zijn daar de voor en nadelen van? Iemand daar ervaring mee? Ben er altijd nieuwsgierig naar en dacht laat ik t gewoon eens vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 12-06-2021 17:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 14:25
Familie in het buitenland is geen reden, dan moet je ook BTW lappen. En de pakkans is aanzienlijk. Ik denk dat je het eerder moet zoeken in huurauto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
418O2 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:32:
Familie in het buitenland is geen reden, dan moet je ook BTW lappen. En de pakkans is aanzienlijk. Ik denk dat je het eerder moet zoeken in huurauto's
Bij lambos enzo kan ik me dat voorstellen.

Ik zie ook oudere autos van die merken met duits kenteken gereden worden door jongens van wie ik weet dat ze hier in de buurt wonen. Of is dat gewoon een cultureel dingetje? Soms rijden ze er maanden in. Dan kun je een dergelijke auto net zo goed kopen?

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 12-06-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:32

GforceNL

Out of memory....

Zijn ook vaak huur auto’s.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Iemand met een Nederlandse nationaliteit mag niet in Nederland rijden met een buitenlands kenteken.

Er is een ontheffing voor wanneer het maximaal twee weken is, maar die moet je eerst expliciet aanvragen.

Ook als je in de auto van bijv. familie uit het buitenland rijdt ben je strafbaar bezig, tenzij je de eigenaar van de auto ergens heen brengt, maar die zal dan dus ook altijd aanwezig moeten zijn in de auto.

Zie ook: https://www.anwb.nl/exper...eigenaar-erbij-toegestaan

[ Voor 8% gewijzigd door Oon op 12-06-2021 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Hier in Belgie al jaren aan de gang.

Verhuurbedrijfjes met alleen exclusieve, zeer dure wagens, ALTIJD uitgebaat door allochtonen, en de huurders zijn ook hoofdzakelijk allochtonen.

En als je ze ziet rondrijden is het met Belgische 'garageplaten' of, inderdaad, Duitse platen.

Iedereen ziet dat al jaren, iedereen weet dat dit langs geen kanten klopt, en het blijft gewoon doorgaan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
De keren dat ik een bmw/mercedes met duits kenteken zie rijden met een bepaald uiterlijk zijn het 99/100 keer drugs koeriers

Dus niet iedere duitse auto maar wel de “typische combinatie”

Te herkennen aan stoppen, bij iemand anders tijdelijk instappen, en daarna weer terug in de benz

Of is het andersom? Komen ze hier drugs kopen
Geen idee eigk haha

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 12-06-2021 15:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Jonge personen in krachtige wagens is bijna altijd een huur of lease. Anders wordt bijv. de verzekering bijna onbetaalbaar.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja huur zie ik ook vaak voorbij komen, vooral met supercars
Opzich wel logisch: nl verhuurbedrijf koopt bv een supercar voor 200.000 en moet hem dus verhuren voor bv 2000 per dag
Duits verhuurbedrijf koopt dezelfde auto voor 150.000 en kan hem dus ook voor bv 1500 per dag verhuren

Als je wilt flaneren in een supercar dan is het dus goedkoper deze In dld te huren (helemaal als je vlakbij de grens woont)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 12-06-2021 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oon schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:36:
Iemand met een Nederlandse nationaliteit mag niet in Nederland rijden met een buitenlands kenteken.
Jawel, maar alleen onder de voorwaarde dat die Nederlander in het land woont waar die auto vandaan komt. En in dat geval mogen vrouw en inwonende kinderen dat ook.

Bron: mijn vader heeft jaren een Duitse auto gehad omdat 'ie daar woonde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat @Oon met nationaliteit eigenlijk bedoelde in welk land die persoon woont. Dat je als geïmmigreerde nederlander in nl mag rijden met je duitse auto lijkt mij logisch :p

Maar in nederlander wonen, dld huren en nld rijden mag dus niet
Nederlanders die in bijvoorbeeld België of Duitsland een auto huren en daarmee ook op Nederlandse wegen rijden, lopen risico op een belastingclaim. De Belastingdienst kan namelijk besluiten dat je in dat geval in Nederland bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen) moet betalen.

Learn more
Dat overkwam een Nederlander die voor vier maanden een BMW X6 3.0D in Duitsland had gehuurd. Hij kreeg een aanslag van 835 euro voor te betalen bpm.
https://www.businessinsid...n-ook-bpm-betalen-633527/

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 12-06-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

laurens0619 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:53:
Ik denk dat @Oon met nationaliteit eigenlijk bedoelde in welk land die persoon woont.
Dat had 'ie niet moeten doen dan want da's bepaald niet hetzelfde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
laurens0619 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:47:
Ja huur zie ik ook vaak voorbij komen, vooral met supercars
Opzich wel logisch: nl verhuurbedrijf koopt bv een supercar voor 200.000 en moet hem dus verhuren voor bv 2000 per dag
Duits verhuurbedrijf koopt dezelfde auto voor 150.000 en kan hem dus ook voor bv 1500 per dag verhuren

Als je wilt flaneren in een supercar dan is het dus goedkoper deze In dld te huren (helemaal als je vlakbij de grens woont)
2000 of 1500 euro.. het wordt cash betaald met inkomsten uit hun drugshandel.

Iedereen weet dat het zo is, maar het mag waarschijnlijk weer niet luidop gezegd worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 11:42
Ik negeer het stuk over vooroordelen met betrekking tot bestuurders van auto's met niet-Nederlandse kentekens en hun afkomst.
laurens0619 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:53:
Ik denk dat @Oon met nationaliteit eigenlijk bedoelde in welk land die persoon woont. Dat je als geïmmigreerde nederlander in nl mag rijden met je duitse auto lijkt mij logisch :p

Maar in nederlander wonen, dld huren en nld rijden mag dus niet

[...]

https://www.businessinsid...n-ook-bpm-betalen-633527/
De nationaliteit van de bestuurder (of iemand Nederlander is of niet) is niet relevant. Het enige relevante is of de bestuurder in Nederland woont. Een Belg die in Nederland woont moet dus ook motorrijtuigenbelasting (MRB) en BPM aftikken op een auto met een niet-Nederlands kenteken.

Er zijn volgens mij een paar uitzonderingen:
  • Zoals eerder genoemd bestaat er een 14-dagen vrijstelling. Deze geldt ook voor huurauto's! Als je in bijvoorbeeld Duitsland een auto huurt, mag je hier niet meer dan 14 dagen in Nederland mee rijden (na aanvraag en toekenning vrijstelling). Daarna zijn BPM en MRB verschuldigd.
  • Mensen die kortstondig in Nederland wonen (maximaal 6 maanden, denk bijvoorbeeld aan uitwisselingsstudenten), kunnen vrijgesteld zijn. De belastingdienst heeft hier weinig informatie over online staan, maar hier is Europese wetgeving over https://www.belastingdien..._van_internationaal_recht
  • In afwachting van een vrijstelling voor BPM kun je door blijven rijden met een buitenlands kenteken. Je moet dan wel MRB betalen (je betaalt dan dus Nederlandse MRB aan de Nederlandse belastingdienst op een auto met buitenlands kenteken). Bij controle door de politie moet je ook kunnen aantonen dat je een aanvraag voor de vrijstelling hebt ingediend, maar dat is niet waterdicht (je krijgt geen bevestiging van de belastingdienst van je aanvraag) en in de praktijk neem je een kopie van je aanvraagformulier mee in de auto (onduidelijk of die is opgestuurd of niet). Vrijstelling voor BPM kan bijvoorbeeld bij verhuizing van een EU land naar Nederland onder bepaalde voorwaarden. Volgens mij gaat het ook hier om maximaal 6 maanden totdat de auto op Nederlands kenteken gezet moet worden (en dus BPM betaald moet worden indien daar geen vrijstelling voor wordt afgegeven)
  • Een auto die door een buitenlandse werkgever ter beschikking wordt gesteld ('lease auto') kan vrijgesteld zijn van BPM en MRB. Ook hier zitten voorwaarden aan, volgens mij dat de auto alleen bestuurd wordt door de werknemer van het bedrijf en zijn/haar directe gezinsleden en dat de auto voornamelijk buiten Nederland gebruikt wordt.https://www.belastingdien...en/werknemersvrijstelling

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Conclusie: men doet iets wat waarschijnlijk niet helemaal mag volgens alle (belasting) regels.

Zelfde geldt voor alle Polen die hier op pools kenteken rijden die betalen echt geen bpm/ mrb. Zoals het moet.

Ik kan mijzelf voorstellen dat ze ook in Duitsland “katvangers” kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

legofanaten schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:14:
Ik negeer het stuk over vooroordelen met betrekking tot bestuurders van auto's met niet-Nederlandse kentekens en hun afkomst.

[...]

De nationaliteit van de bestuurder (of iemand Nederlander is of niet) is niet relevant. Het enige relevante is of de bestuurder in Nederland woont. Een Belg die in Nederland woont moet dus ook motorrijtuigenbelasting (MRB) en BPM aftikken op een auto met een niet-Nederlands kenteken.

Er zijn volgens mij een paar uitzonderingen:
  • Zoals eerder genoemd bestaat er een 14-dagen vrijstelling. Deze geldt ook voor huurauto's! Als je in bijvoorbeeld Duitsland een auto huurt, mag je hier niet meer dan 14 dagen in Nederland mee rijden (na aanvraag en toekenning vrijstelling). Daarna zijn BPM en MRB verschuldigd.
  • Mensen die kortstondig in Nederland wonen (maximaal 6 maanden, denk bijvoorbeeld aan uitwisselingsstudenten), kunnen vrijgesteld zijn. De belastingdienst heeft hier weinig informatie over online staan, maar hier is Europese wetgeving over https://www.belastingdien..._van_internationaal_recht
  • In afwachting van een vrijstelling voor BPM kun je door blijven rijden met een buitenlands kenteken. Je moet dan wel MRB betalen (je betaalt dan dus Nederlandse MRB aan de Nederlandse belastingdienst op een auto met buitenlands kenteken). Bij controle door de politie moet je ook kunnen aantonen dat je een aanvraag voor de vrijstelling hebt ingediend, maar dat is niet waterdicht (je krijgt geen bevestiging van de belastingdienst van je aanvraag) en in de praktijk neem je een kopie van je aanvraagformulier mee in de auto (onduidelijk of die is opgestuurd of niet). Vrijstelling voor BPM kan bijvoorbeeld bij verhuizing van een EU land naar Nederland onder bepaalde voorwaarden. Volgens mij gaat het ook hier om maximaal 6 maanden totdat de auto op Nederlands kenteken gezet moet worden (en dus BPM betaald moet worden indien daar geen vrijstelling voor wordt afgegeven)
  • Een auto die door een buitenlandse werkgever ter beschikking wordt gesteld ('lease auto') kan vrijgesteld zijn van BPM en MRB. Ook hier zitten voorwaarden aan, volgens mij dat de auto alleen bestuurd wordt door de werknemer van het bedrijf en zijn/haar directe gezinsleden en dat de auto voornamelijk buiten Nederland gebruikt wordt.https://www.belastingdien...en/werknemersvrijstelling
Het enige juiste antwoord inderdaad mbt BPM/MRB etc. d:)b Iedereen die het over nationaliteiten heeft weet niet waar de klok hangt ;)

Maar om antwoord te geven op de vraag van de TS, waarom je zo vaak mensen in dikke Duitse auto's ziet: patsen. In Duitsland kan je tegen betaalbare tarieven goed uitgeruste auto's huren waar het gemiddelde Nederlandse wagenpark schril tegen afsteekt. Dus vandaar dat een hoop mensen net over de grens een weekendje of een weekje een 'dikke bak' huren voor een paar honderd Euro om op de boulevard de blits te maken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Blits maken met een gehuurde auto is sowieso :')

Maar eens met @MagniArtistique, er mag best wat meer controle op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik ken er wel een paar ja. Om de zoveel maanden nieuwe Duitse bolide voor de deur. Volkswagen Touran, Audi A3, Golf met alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37

LankHoar

Langharig tuig

legofanaten schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:14:
[/list]
Heldere uitleg welke ook nog eens onderbouwd word met bronnen. Heb je voor dit specifieke stuk ook een bron? Ik hoop namelijk later dit jaar in exact zo'n situatie te komen (verhuizen vanuit EU naar NL met behoud van voertuigen), maar weet niet zo goed hoe dit aan te pakken en hoe de regels precies zijn.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Oon schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:36:
Hebben ze daar in Duitsland wellicht andere regels voor. Heb een collega met een auto van de zaak, op Nederlands kenteken, auto op naam van het bedrijf (geen lease), maar meneer woont in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FastFred schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Hebben ze daar in Duitsland wellicht andere regels voor. Heb een collega met een auto van de zaak, op Nederlands kenteken, auto op naam van het bedrijf (geen lease), maar meneer woont in Duitsland.
Nationaliteit speelt hierin geen rol. In Duitsland mag je ook alleen een auto met een buitenlands kenteken besturen als toerist. Als je in Duitsland ingeschreven bent moet je KFZ-Steuer betalen. Dit kan daar ook op een auto met buitenlands kenteken. Op die manier kan je dus wel legaal met een Nederlands kenteken rondrijden terwijl je daar woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 11:42
LankHoar schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Heldere uitleg welke ook nog eens onderbouwd word met bronnen. Heb je voor dit specifieke stuk ook een bron? Ik hoop namelijk later dit jaar in exact zo'n situatie te komen (verhuizen vanuit EU naar NL met behoud van voertuigen), maar weet niet zo goed hoe dit aan te pakken en hoe de regels precies zijn.
Heel veel bellen met de belastingtelefoon :-) Zelf het twee jaar geleden bij de hand gehad. Stuur even een PM, dan kan ik een wat uitgebreidere uitleg doen.

dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
LankHoar schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:30:
[...]

In dit geval kun je de auto's aangeven als verhuisboedel. Hier zijn echter wel nogal wat voorwaarden aan bevonden (auto's moeten minimaal 6 maanden op jouw naam staan), en de papierwinkel is ook niet mals. Als je de voertuigen binnen 12 maanden na aankomst verkoopt, moet je alsnog BPM afdragen.

https://www.belastingdien...elling_bpm_bij_verhuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Werkgeversvrijstelling motorrijtuigenbelasting ?
Gebruikt u uw motorrijtuig met een buitenlands kenteken in Nederland? En woont u ook in Nederland? Dan komt u in aanmerking voor de werkgeversvrijstelling, als u in het buitenland 1 van de volgende functies hebt:

* hoofd van een eenmansbedrijf
* lid van een maatschap
* bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een vennootschap

voorwaarden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CyBeR schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Jawel, maar alleen onder de voorwaarde dat die Nederlander in het land woont waar die auto vandaan komt. En in dat geval mogen vrouw en inwonende kinderen dat ook.

Bron: mijn vader heeft jaren een Duitse auto gehad omdat 'ie daar woonde.
Enige voorwaarde is dat je geen Nederlands ingezetene bent, dit is namelijk MRB en BPM/Co2-tax ontduiking. Waar je wel ingezetene bent en de auto geregistreerd staat is verder niet relevant voor deze toestand gezien het een belasting ding is voor Nederlands ingezetenen.

Toer zelf ook op Duits kenteken gezien ik er woonachtig ben en moet er inderdaad om denken dat ik geen vrienden/Familie in Nederland in m'n auto laat rijden. Overigens vind een agent op straat niet zo snel uit waar je woonachtig bent als het niet Nederland is dus de match woonland & kenteken is in de praktijk niet te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 14-06-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:53
Hackus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:02:
Werkgeversvrijstelling motorrijtuigenbelasting ?
Gebruikt u uw motorrijtuig met een buitenlands kenteken in Nederland? En woont u ook in Nederland? Dan komt u in aanmerking voor de werkgeversvrijstelling, als u in het buitenland 1 van de volgende functies hebt:

* hoofd van een eenmansbedrijf
* lid van een maatschap
* bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een vennootschap

voorwaarden
En dan zal er hiermee flink gesjoemeld worden:
U gebruikt het motorrijtuig voornamelijk (minimaal 50%) zakelijk buiten Nederland.
U kunt dit aantonen met uw kilometerregistratie. Wij beoordelen uw zakelijk gebruik buiten Nederland per kalenderjaar. Daarbij tellen wij de kilometers niet mee, die u aflegt voor woon-werkverkeer tussen uw woonplaats en uw werkplaats buiten Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 02:48
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:54:
Ik ken er wel een paar ja. Om de zoveel maanden nieuwe Duitse bolide voor de deur. Volkswagen Touran, Audi A3, Golf met alle opties.
Ja echt dikke bolides man. Touran, A3, Golf :')

Kans is groot dat het een handelaar is. Iemand die autp's koopt in DE om ze in NL te verkopen na in te voeren. Tot het moment dat ze ingevoerd zijn, moet hij ze eigenlijk laten staan maar zolang hij niet gepakt wordt....

Ik ben zelf van Turkse komaf en zie veel jongeren in mijn buurt dat spelletje doen. Hele mooie auto kopen in DE. In Nederland invoeren, (beetje oppoetsen als nodig) en met kleine marge van 1500 tot 2000 euro door verkopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Limbeckx op 14-06-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Limbeckx schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:10:
[...]

Ja echt dikke bolides man. Touran, A3, Golf :')

Kans is groot dat het een handelaar is. Iemand die autp's koopt in DE om ze in NL te verkopen na in te voeren. Tot het moment dat ze ingevoerd zijn, moet hij ze eigenlijk laten staan maar zolang hij niet gepakt wordt....

Ik ben zelf van Turkse komaf en zie veel jongeren in mijn buurt dat spelletje doen. Hele mooie auto kopen in DE. In Nederland invoeren, (beetje oppoetsen als nodig) en met kleine marge van 1500 tot 2000 euro door verkopen.
oh sorry, mister millionaire :$ ik kom de volgende keer wel ff vragen wat tegenwoordig een dikke bak mag heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

FastFred schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Het is specifiek om belastingtechnische redenen. Je moet normaal gesproken flink wat extra geld neerleggen als je een buitenlandse auto in Nederland wil rijden, wat het aantrekkelijk maakt om dat te omzeilen.

Als je dus via een ontheffing of andere weg wel aan je belastingplicht voldaan hebt is er geen probleem, maar je mag niet zomaar een auto in het buitenland kopen en die voor je deur zetten met buitenlands kenteken, want dat noemen ze belastingfraude.

Het verschil tussen belasting ontwijken en belasting ontduiken zit dus in de manier waarop het gebeurt, als je gewoon recht hebt op ontheffing en die aanvraagt dan is er niks aan de hand, maar dat is voor een gewone particulier bijna nooit van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Montaner schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:09:
[...]

En dan zal er hiermee flink gesjoemeld worden:

[...]
Ik vraag me ook altijd af hoe sluitend controles op kilometerregistraties zijn. Ik ken veel mensen die bijvoorbeeld een auto 'op de zaak' hebben maar er vrijwel alleen privé in rijden. Daarnaast is een fysieke/handmatige kilometerregistratie bijna niet te controleren, en zou je in theorie gewoon een scriptje kunnen schrijven dat een realistische registratie uitprint met wat willekeurige afwijkingen.

Maar goed, dat blijft natuurlijk gewoon belastingontduiken, en daar doen we hier in Nederland niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MagniArtistique schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:35:
[...]

Bij lambos enzo kan ik me dat voorstellen.

Ik zie ook oudere autos van die merken met duits kenteken gereden worden door jongens van wie ik weet dat ze hier in de buurt wonen. Of is dat gewoon een cultureel dingetje? Soms rijden ze er maanden in. Dan kun je een dergelijke auto net zo goed kopen?
Soms heeft het ook te maken met families die na de migratie verspreid zijn over meerdere landen. Dan is het makkelijk om de oom/tante in Duitsland wagens te laten kopen, en ze vervolgens in Nederland te laten rijden door neefjes. Pakkans: vrijwel 0. Hoe vaak wordt je als Nederlands kenteken aangehouden in Duitsland?

Mag het: Nee.
Doet iemand er iets tegen: Nee.
Maakt het iets uit? Nee.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Oon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Ik vraag me ook altijd af hoe sluitend controles op kilometerregistraties zijn. Ik ken veel mensen die bijvoorbeeld een auto 'op de zaak' hebben maar er vrijwel alleen privé in rijden. Daarnaast is een fysieke/handmatige kilometerregistratie bijna niet te controleren, en zou je in theorie gewoon een scriptje kunnen schrijven dat een realistische registratie uitprint met wat willekeurige afwijkingen.

Maar goed, dat blijft natuurlijk gewoon belastingontduiken, en daar doen we hier in Nederland niet aan :+
Beetje offtopic, maar de controle werkt andersom. Kertekenscans van auto's bij pretparken, bouwmarkten, trajectcontroles in 't weekend etc.
Komt er een kenteken naar boven van een leaseauto waar geen privé gebruik van toepassing is, dan wordt er wel eens steekproefsgewijs de administratie opgevraagd. Staat de rit naar de bouwmarkt er vervolgens niet op, dan heb je heel wat uit te leggen. En geloof me, ze worden regelmatig gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 14:41

NSG

Je weet niks!

Bij mij in de buurt stikt het van de Belgische leaseauto’s (LeasePlan logo op kentekenplaathouder). Van één gezin weet ik wel dat ze een bedrijf in België hebben. Maar de 3 auto’s die ze leasen zie ik vaker wel dan niet op hun oprit staan of in de buurt rondrijden en dat is al zeker 2 jaar het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 11:16
Het rijden van een huurbak heeft ook als 'voordeel' dat alles wat er eventueel wordt gevonden aan poeders, pillen en/of blokken niet perse aan de bestuurder valt te linken.

Ouderwets trouwens dat ze nog in snelle golfjes en audi's rijden, hier rijden ze tegenwoordig in Volvo v40's. ;)
PROnline schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:34:
[...]

Beetje offtopic, maar de controle werkt andersom. Kertekenscans van auto's bij pretparken, bouwmarkten, trajectcontroles in 't weekend etc.
Komt er een kenteken naar boven van een leaseauto waar geen privé gebruik van toepassing is, dan wordt er wel eens steekproefsgewijs de administratie opgevraagd. Staat de rit naar de bouwmarkt er vervolgens niet op, dan heb je heel wat uit te leggen. En geloof me, ze worden regelmatig gepakt.
Maar Nederlanders die met een auto op Duitskenteken rondrijden worden op deze manier er toch niet uitgevist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
@Racing-Paradise vandaar ook beetje offtopic. Jeroenneman's vraag ging tussendoor over de KM registratie op leaseauto's zonder privé KM's.

OT, ik meen te herinneren dat vanaf 't moment dat je woonachtig bent in NL, je maximaal zes maanden mag doorrijden met buitenlands kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Racing-Paradise schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:45:
Het rijden van een huurbak heeft ook als 'voordeel' dat alles wat er eventueel wordt gevonden aan poeders, pillen en/of blokken niet perse aan de bestuurder valt te linken.

Ouderwets trouwens dat ze nog in snelle golfjes en audi's rijden, hier rijden ze tegenwoordig in Volvo v40's. ;)

[...]

Maar Nederlanders die met een auto op Duitskenteken rondrijden worden op deze manier er toch niet uitgevist?
Als bestuurder, ben je verantwoordelijk voor alles wat er in je auto ligt. Ook als je de auto leent of huurt.
hetzelfde geldt voor je auto uitlenen. Dan moet je sowieso zeker zijn dat de lener wel rijbevoegd is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Racing-Paradise schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Nee, maar de politie controleert hier tijdens normale controles wel op. Die weten ook wel hoe dat spelletje werkt natuurlijk.
PROnline schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:19:
OT, ik meen te herinneren dat vanaf 't moment dat je woonachtig bent in NL, je maximaal zes maanden mag doorrijden met buitenlands kenteken.
Dat is dus een veelvoorkomende misvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:27

Mx. Alba

hen/die/zij

TMDC schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:56:
[...]

In dit geval kun je de auto's aangeven als verhuisboedel. Hier zijn echter wel nogal wat voorwaarden aan bevonden (auto's moeten minimaal 6 maanden op jouw naam staan), en de papierwinkel is ook niet mals. Als je de voertuigen binnen 12 maanden na aankomst verkoopt, moet je alsnog BPM afdragen.

https://www.belastingdien...elling_bpm_bij_verhuizing
Yup, da's idd een hele papierwinkel naar Nederlandse standaarden. Ik heb ermee te maken gehad in 2008 toen ik van Frankrijk terug naar Nederland verhuisde en mijn 8 jaar oude V40 meenam. Maar vergeleken met een gemiddelde Franse bureaucratische procedure vond ik het eigenlijk nog vrij eenvoudig. Gewoon aantonen dat ik de auto meer dan 6 maanden in mijn bezit had voor ik naar Nederland verhuisde (dat was het geval, ik had de auto sinds 2006), langs de RDW voor een extra uitgebreide APK, Franse kentekenbewijs inleveren en er een NL kentekenbewijs voor terugkrijgen, nieuwe NL kentekenplaten op de auto monteren, klaar.

Maar dat is dus inderdaad zoals in dit topic ondertussen ook wel aangetoond een van de zeldzame uitzonderingen. In principe mag je als in Nederland woonachtig persoon niet in Nederland met een auto met buitenlands kenteken rondrijden. De pakkans is inderdaad vrij laag, maar als je gepakt wordt hang je ook meteen flink.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Yup, da's idd een hele papierwinkel naar Nederlandse standaarden. Ik heb ermee te maken gehad in 2008 toen ik van Frankrijk terug naar Nederland verhuisde en mijn 8 jaar oude V40 meenam. Maar vergeleken met een gemiddelde Franse bureaucratische procedure vond ik het eigenlijk nog vrij eenvoudig. Gewoon aantonen dat ik de auto meer dan 6 maanden in mijn bezit had voor ik naar Nederland verhuisde (dat was het geval, ik had de auto sinds 2006), langs de RDW voor een extra uitgebreide APK, Franse kentekenbewijs inleveren en er een NL kentekenbewijs voor terugkrijgen, nieuwe NL kentekenplaten op de auto monteren, klaar.
Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan (DK->NL), maar dat was buiten de verhuisboedel om (ik was van plan de auto waarschijnlijk binnen een jaar te verkopen, dus als "gewone" import gedaan).

De formulieren om de auto als verhuisboedel in te voeren had ik wel opgevraagd, en die waren nog een orde van grootte erger.
Pagina: 1