DIY hangend LED lichtarmatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-04 15:49
Hoi,

Ik wil een lamp maken die boven m'n keukeneiland komt te hangen. Bij het onterwerp van de bediening en bekabeling loop ik tegen een aantal vragen aan.

Het moet een 2 meter lange lamp worden die met twee staalkabeltjes aan het plafond wordt gehangen. De lamp moet kunnen worden aangestuurd met de Philips HUE app. Er is een verlaagd plafond aanwezig en ik overweeg om zowel de trafo als de controller boven het verlaagde plafond weg te werken. Vanaf de controller trek ik dan een zo dun mogelijk kabeltje naar de LED strip.

Ik heb hiervoor het volgende componenten in gedachten:

Een LED strip van 2 meter 56watt - 24v / 2.3A
Een LED profiel van 2 meter
Een trafo van 72watt - 24v / 3A
Een Zigbee controller voor wit licht
Een dun (doorzichtig) kabeltje van LED strip naar Zigbee controller

Ik heb onderstaand de situatie op hoofdlijnen proberen te tekenen en heb
de volgende vragen:
  • Kabel C moet bij voorkeur een zo dun mogelijke kabel zijn, omdat deze in het zicht hangt.
    Waar moet deze kabel technisch aan voldoen en heeft iemand misschien waar ik een dergelijke kabel kan vinden?
  • Kabels A en B zijn buiten zicht en bevinden zich boven het verlaagde plafond. Waar moeten deze kabels technisch minimaal aan voldoen? Kan ik willekeurige stroomkabels gebruiken of moet ik ergens op letten gezien het stroomverbruik van de trafo?
  • Kunnen er problemen ontstaan met opbouw van warmte door de trafo boven het verlaagd plafond (ongeveer 10 cm hoog)
  • Kan ik bij de schakelaar in de muur een willkeurige dimmer installeren die de LED dimt, of ga ik daarmee de trafo dimmen wat denk ik niet de bedoeling is?
Dank alvast voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a5tap9vlUJFGmRpLOKJ1kP3V5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiXEdcvCVgFFvEU6ROuAuk3d.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld van de lamp die ik in gedachten heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H91DldJEMZMvZSCmPE2ZM9Tuuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eukQRZnwnT6CTqMoeu5zdKzL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tekupdate op 12-06-2021 16:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
Ik ben ook met een dergelijk plan bezig (in gedachten voorlopig), maar iets uitgebreider. Ik wil drie ronde led-profielen evenwijdig met elkaar hangen, omdat de lamp boven de eettafel komt te hangen en ik daar veel licht wil.
Als je een dimmer in je schakelaar verwerkt, ga je volgens mij inderdaad de trafo dimmen en die zal dat waarschijnlijk niet leuk vinden.
Ik ga voor het dimmen van de verschillende ‘buizen’ werken met een shelly RGBW2 (https://shelly.cloud/prod...utomation-led-controller/), welke ik dan kan dimmen via een app of Home Assistant. De gewone werking via de schakelaar blijft dan gewoon gaan.
Ik ga mijn transfo verwerken in een doosje dat aan het plafond komt te hangen in de buurt van het aansluitpunt, om te vermijden dat het een heel gedoe wordt om ooit iets aan te passen/vervangen.

Welke kabels je nodig hebt, wordt bepaald door de technische noden (afstand en stroom in dit geval). Info hierover vind je in de tabel in het midden van deze pagina. Met dank aan @Quindor .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 22:37
Zorg dat je altijd bij de trafo en dimmer kunt zonder dingen te hoeven slopen!
Doe je dat niet dan kom je vroeg of laat dingen aan het slopen ;)

Voor 2.3A op 24V is 1,5mm2 of zelfs 0,75mm2 voldoende.
Er bestaat transparant snoer, dat lijkt van zichzelf al dunner.
https://www.snoerboer.nl/...ststof-snoer-2x0-75-plat/

Het is niet helemaal volgens de regelsn, maar je kunt voor het aansluiten van de 230V kant van de trafo gewoon snoer gebruiken, dubbelgeisoleerd.

De dimmer zou ik via zigbee doen, geen aparte dimmer aan de 230V kant. (waarvoor doe je anders zigbee?)

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 12-06-2021 18:30 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het laagspanning is zou je zelfs de lamp nog aan de voedingskabels kunnen ophangen. Scheelt je weer zo'n loshangend snoer versus de strakke staalkabels waar de lamp aan hangt.

56 watt aan led is trouwens wel een hele grote bak aan licht.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 12-06-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Je zou ook aan 1 kant een buisje kunnen doen ipv staalkabel waar je het snoer door laat lopen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Dank voor de reacties.
Knappa schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:53:
Ik ga voor het dimmen van de verschillende ‘buizen’ werken met een shelly RGBW2 (https://shelly.cloud/prod...utomation-led-controller/), welke ik dan kan dimmen via een app of Home Assistant. De gewone werking via de schakelaar blijft dan gewoon gaan.
Begrijp ik goed dat deze controller tussen de schakelaar en de trafo in komt te zitten, ipv tussen trafo en LEDstrip?
Sine schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:29:
Voor 2.3A op 24V is 1,5mm2 of zelfs 0,75mm2 voldoende.
Er bestaat transparant snoer, dat lijkt van zichzelf al dunner.
https://www.snoerboer.nl/...ststof-snoer-2x0-75-plat/

Het is niet helemaal volgens de regelsn, maar je kunt voor het aansluiten van de 230V kant van de trafo gewoon snoer gebruiken, dubbelgeisoleerd.

De dimmer zou ik via zigbee doen, geen aparte dimmer aan de 230V kant. (waarvoor doe je anders zigbee?)
Die transparante kabel had ik inderdaad al gevonden, dank voor de link. Weet je of er een nog dunnere transparante kabel bestaat die ik zou kunnen gebruiken?

Wat zou wel volgens de regels zijn voor de kabel tussen centraal doos en trafo?
M.b.t. de dimmer/controller: ik wil de fysieke dimknop in de muur kunnen gebruiken en ook het licht kunnen dimmen met bijv. m'n telefoon.

Wat de trafo en controller betreft: deze kan ik beiden in de lamp monteren zodat ik er altijd bij kan. Daar heb ik echter één bedenking bij:

de lamp komt boven m'n kookeiland te hangen en kan daarom nat worden door damp bij gebruik van de kookplaat of wasbak. Althans, daar houd ik rekening mee. Om die reden heb ik ze in het ontwerp uit de lamp gehaald en boven het plafond geplaatst. Verdere ideeen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee, Shelly RGBW2 komt tussen voeding en LED.

2,3A is niet heel veel, dus voor de stroom an sich (warmteontwikkeling) hoeft de kabel niet zo dik te zijn. Maar dunner dan 0,75qmm, misschien 0,5qmm, zou ik zelf niet gaan omdat je de spanningsval ook binnen de perken wilt houden met laagspanning. Maar zou zelf zeggen dat 0,75qmm niet gek zou staan bij dit ontwerp.

Tenzij je echt goede ledstrip haalt met dik kopen, Auxmer ofzo, zou ik ook van eind tot eind een kabel door de lamp leggen zodat je de ledstrip aan twee kanten kan voeden. Maar goed, led met CRI>90 kan ik ook alleen maar aanraden, zeker als het verlichting voor bij eten is.

Je zou de voeding boven het plafond kunnen doen en de controller in de lamp. Dan ben je al volledig laagspanning in de lamp en zou je zonder extra aders tussen plafond en lamp er ook CCT led of RGB (naar boven bijvoorbeeld) in kunnen verwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 29-06-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Ah, als de Shelly op die plaats komt zal ik alsnog de fysieke dimmerknop in de muur niet kunnen gebruiken. Is er een manier om dit te doen? Dus zowel met dimmerknop als via app de lamp dimmen?

Dit is de strip die ik heb gekocht. Ik heb de IP67 variant genomen ivm vocht. Heb inderdaad op de CRI-waarde gelet, is volgens de specificaties 95.7.

Controller in de lamp klinkt inderdaad goed, maar welke IP-rating moet deze minimaal hebben voor gebruiken boven een kookeiland?

Verder hier een voorbeeld van een mooi dun kabeltje tussen lamp en plafond op kantoor. Moet ik dit zien als 0,75qmm? Hoop dat het goed zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PzDNufFh9csizxVNoxANLuzYw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDL52x0L3r6tfsOj9PmrLuED.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Tekupdate op 30-06-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Tekupdate schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:29:
Ah, als de Shelly op die plaats komt zal ik alsnog de fysieke dimmerknop in de muur niet kunnen gebruiken. Is er een manier om dit te doen? Dus zowel met dimmerknop als via app de lamp dimmen?
Paar opties, op de muur een schakelaar hebben die je kunt koppelen aan de controller. In geval van een Shelly zou je wat kunnen doen met een Shelly i3 ofzo. Maar er zijn ook Zigbee oplossingen maar is direct koppelen tussen merken wat lastig. Via HA zijn de opties eindeloos.

Anders gewoon voor een standaard dimmer gaan en een dimbare voeding pakken.
Dit is de strip die ik heb gekocht. Ik heb de IP67 variant genomen ivm vocht. Heb inderdaad op de CRI-waarde gelet, is volgens de specificaties 95.7.
d:)b Zelf geen fan van 4000k maar dat is smaak:+
Controller in de lamp klinkt inderdaad goed, maar welke IP-rating moet deze minimaal hebben voor gebruiken boven een kookeiland?
Op laagspanning zou ik me daar geen zorgen over maken. Je gooit dat ding niet onder de kraan. Stoom zal prima gaan en de spetters komen toch van onder.
Verder hier een voorbeeld van een mooi dun kabeltje tussen lamp en plafond op kantoor. Moet ik dit zien als 0,75qmm? Hoop dat het goed zichtbaar is.
Lijkt me niet dunner dan 0,75qmm eigenlijk. Zou zeggen, bestel een stukje of meerdere opties. Kosten van de kabel vallen in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Hm, een Zigbee dimmer ingebouwd in de muur zoals deze ligt dan voor de hand lijkt me. Daarmee kan ik makkelijk meer slimme lampen aansturen met die ene dimmer, toch?

Iets anders wat ik me afvraag: als het internet uitvalt, blijven de Zigbee apparaten dan wel met elkaar praten, danwel direct met elkaar of via het lokale netwerk? Zodat ik wel gewoon m'n lampen kan blijven bedienen.

Met HA bedoel je Home Assistant? Daar gaat m'n vrije tijd :)
Septillion schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:18:
2,3A is niet heel veel, dus voor de stroom an sich (warmteontwikkeling) hoeft de kabel niet zo dik te zijn. Maar dunner dan 0,75qmm, misschien 0,5qmm, zou ik zelf niet gaan omdat je de spanningsval ook binnen de perken wilt houden met laagspanning. Maar zou zelf zeggen dat 0,75qmm niet gek zou staan bij dit ontwerp.

Tenzij je echt goede ledstrip haalt met dik kopen, Auxmer ofzo, zou ik ook van eind tot eind een kabel door de lamp leggen zodat je de ledstrip aan twee kanten kan voeden.
Gelet op de LED-strip die ik heb genomen: is een 0,75qmm aan één kant dan nog steeds aan te raden. Of zou je hierbij de strip aan twee kanten voeden?

[ Voor 35% gewijzigd door Tekupdate op 30-06-2021 22:39 . Reden: Reactie op eerder gegeven antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Heb een prototype gemaakt om met name het verstekzagen en lijmen van de delen uit te proberen. Allemaal eerste keer dat ik dat doe, lijkt vooralsnog goed vast te zitten. Heb de vier losse delen aan elkaar gelijmd met houtlijm en een dag in een bandspanner laten staan.

Voorlopige planning: als de controller in de lamp komt bevestig ik aan de binnenzijde van de plankjes een plateautje waar de controller op komt te liggen. In het plateautje een aantal gaten zodat er lucht-damp doorheen kan. Aan de onderzijde van dat plateau bevestig ik dan het LED-proefiel. Aan de bovenzijde van het plateau bevestig ik de staaldraden die de lamp aan het plafond hangen. Op de foto's de trafo ter illustratie omdat ik de controller nog niet heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDtPsMY4mpgiwOVXsaOvRrxRMJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbD03VF4MKPLH8J2ETJaz3qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlwIrQu5ZzaIT8uHlzOAxDB9nG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ouiFl9FibJyb8Knfj5DZtz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-iXmHQYAaNaXAHckMhtNpoZDQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh8HECmB1w1v3zVr8EQY3Nzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPLkTxLitE4l4oOkhQkiwTjw028=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJ47Pvuc8MiQoIJ9SHeAWU53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Tekupdate schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:28:
Hm, een Zigbee dimmer ingebouwd in de muur zoals deze ligt dan voor de hand lijkt me. Daarmee kan ik makkelijk meer slimme lampen aansturen met die ene dimmer, toch?
Ja, en tegelijk nee. Twee dingen op rekening mee te houden:

Je zult dan wel moeten gaan voor een voeding die dimbaar is.

En ja, je kan meerdere lampen er op aansluiten maar houdt er wel rekening mee dat elke lamp wel anders dimt. Dus meerdere types op een zelfde dimmer is grote kans dat je het niet gedimd krijgt zoals je wilt.
Iets anders wat ik me afvraag: als het internet uitvalt, blijven de Zigbee apparaten dan wel met elkaar praten, danwel direct met elkaar of via het lokale netwerk? Zodat ik wel gewoon m'n lampen kan blijven bedienen.
In de basis heeft Zigbee geen internet nodig, het vormt gewoon een netwerk. Nu ondersteund Zigbee ook een directe device naar device verbinding maar zeker tussen merken is dit niet altijd makkelijk/mogelijk. Dus wat je vaak ziet is dat het allemaal via een hub praat die de dingen koppelt.

Daar is alleen wel verschil in. Zo is een hub van Xiaomi of Lidl meer een gateway dan dat er echt wat slims in zit. Deze koppelen je Zigbee dus alleen maar aan de cloud en hebben dus internet nodig om te werken. Maar een hub van Hue, Ikea of via software als Deconz of Zigbee2MQTT samen met HA/NodeRed/Domoticz/OpenHab/etc draait de koppeling gewoon lokaal. Maar is het dus wel afhankelijk van de ene hub.
Met HA bedoel je Home Assistant? Daar gaat m'n vrije tijd :)
Oeps, ja O-) Zit zelf natuurlijk ook vaak in DED waar de term standaard is. Door de Zigbee vragen dacht ik al iets meer in een koppeling met Home Assistant :+
Gelet op de LED-strip die ik heb genomen: is een 0,75qmm aan één kant dan nog steeds aan te raden. Of zou je hierbij de strip aan twee kanten voeden?
Gezien de CRI ziet het er wel naar uit dat het een meer kwaliteit strip is. Maar ik ken hem zelf niet. Als de kopper een beetje dikte heeft moet dat prima gaan. Je zou ook kunnen meten. Aan één kant de spanning erop, daar meten hoeveel volt je voedt. En dan aan de andere kant van de strip ook eens meten. Meer dan 1V wil je eigenlijk niet zien. Maar als je de optie in/door je bouwwerk hebt dan zou ik het gewoon als nog doen.

Komt er nog een horizontaal vlak in je bouwwerk? Of wil je de leds op de zijkant monteren? En ik zag wel het woord profiel, dat is met deze vermogens aan led ook echt nodig om koeling te hebben. Ziet er verder goed uit als eerste proto d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Even een stap terug, dit is wat ik wil kunnen doen:
  • de LED-strip bedienen met de app (Philips Hue met hub) en met de fysieke draaiknop in de muur.
  • met bedienen bedoel ik dimmen en aan- en uitschakelen.
  • als ik de lamp heb uitgeschakeld met de knop aan de muur wil ik de lamp weer aan kunnen schakelen met de app en moet de lamp ook aangeschakeld kunnen worden door een bewegingssensor.
Bereik ik dit met deze onderdelen:Ja, er komt een horizontaal vlak in het bouwwerk. Dat bedoelde ik met 'plateau', maar zal duidelijker zijn als ik het heb gemaakt. De LED-strip plak ik in een profiel en het profiel schroef ik vast aan het horizontale vlak. De strip dek ik af met een kapje dat het licht meer egaal moet maken zodat je niet de afzonderlijke LED-lampjes ziet schijnen op het aanrecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZFcinh7Muehwqfi568v39ytUTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3uOi5V4EfKdsXDuTOiNeUbW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat het meten van de voeding door de lamp betreft: geen idee hoe ik dat precies moet doen. Mocht dat veilig kunnen en je me kunt uitleggen hoe en wat ik daar voor nodig heb houd ik me aanbevolen. Ik heb in het ontwerp van de lamp iig voldoende ruimte om een kabel te trekken naar de andere kant van de LED-strip.

[ Voor 5% gewijzigd door Tekupdate op 01-07-2021 12:57 . Reden: URL in juiste format en andere controller voorgesteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, dat zou daar mee moeten kunnen als deze te koppelen is aan Hue. Heb alleen weinig Hue hub ervaring. Weet wel dat je geen HomeKit support krijgt met een non-(friend of)Hue device.

Klinkt verder als een goede oplossing met het profiel :)

Over het meten, dat kan veilig. Is makkelijker / meer basic dan überhaupt de boel aansluiten. Aan één kant van de strip soldeer je draden aan de strip en sluit je aan op de voeding. Aan die kant van de strip met je multimeter meten, meter in DC volt stand. Daarna ook aan de andere kant van de strip meten en de waardes vergelijken, hoe veel lager is de spanning aan de niet-voeding kant? Daar het allemaal 24V is op de strip hoef je niet bang te zijn om het aan te raken, dat is allemaal veilig. Alleen geen sluiting maken door je multimeterprobe tussen de + en - van de strip te rammen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
Heb je hier nog verder aan gewerkt, @Tekupdate ?
Pagina: 1