Modden Asus PG27UQ - hoe open te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Topicstarter
Ik heb al een jaar of 2 een Asus PG27UQ monitor waar ik op zich heel blij mee ben, maar er zit 1 nadeel aan dat me ondertussen tot waanzin drijft, zeker na ruim een jaar thuiswerken: de herrie van actieve koeling.

Volgens een app op m'n telefoon zit de geluidsdruk op z'n ergst rond de 60 tot 70 dB, boven dat van als ik gewoon aan't praten ben. Het geluid komt ook met gemak boven m'n koptelefoon uit met muziek aan op normaal volume.

Ik ben het dus helemaal zat en heb zitten kijken of er iets aan te doen is, toen ik dit vond. Dat zag er wel prima te doen uit en lost het probleem effectief op. Ik heb de PWMcontroller besteld en ik heb zo'n iFixit setje om dingen open te pielen.

Mijn enige issue is nu dat ik de monitor niet open krijg. Ik ben een beetje huiverig om er heel ruig mee om te gaan en de omschrijvingen over deze monitor specifiek zijn nogal vaag. Ik vind verder ook filmpjes over andere monitoren die schijnbaar heel anders open gaan (de bezels omhoog lostrekken) dan de omschrijving van de teardown van de PG27UQ.

Kortom, iemand enig idee hoe precies deze monitor open te krijgen? Aan de bezels trekken of met een spudger open wrikken?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misschien kun je hier wat mee ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Die heb ik gezien ja, maar ik krijg niet de indruk dat dit hier werkt. Ik krijg de bezel een aardig stukje omhoog maar er klikt niks open en ik ga uiteraard niet met een spudger tussen bezel en scherm wrikken :).

In dat filmpje trekt hij ook het paneel los van de backlight, daar hoef/wil ik helemaal niet zijn. Ik hoef alleen bij de elektronica erachterop te komen om de heatsink schoon te maken, mogelijk nieuwe koelpasta aanbrengen en die PWMcontroller aan te sluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door Termy op 12-06-2021 13:27 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:26
Volgens dit artikel moet je met een spudger de clipjes loshalen. Zie op die afbeelding van de binnenkant ook niet gelijk een kabel waar je per ongeluk achter kan haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Maar waar zitten die clips en hoe kom ik daar bij? Dat zeggen ze niet. Ik heb geprobeerd om m'n spudger tussen de 2 delen (de bezel en de achterkant) te krijgen maar dat werkt vooralsnog voor geen meter. Op sommige plekken kan ik wel de bezel 'optillen' maar dat buigt alleen het plastic en geeft me geen ruimte om de spudger er tussen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Kleine update: het is me gelukt om hem open te maken en te modden zoals beschreven in de redditpost die ik in m'n TS aanhaalde :).

De truc was om niet de bezels van het scherm op te tillen zoals je veel ziet maar om met een plastic pry tool de rand op de naad met de achterkant los te maken en de clips los te wrikken (monitor plat op tafel met scherm naar beneden). Kwestie van de tool er tussen wurmen en de rand naar me toe te drukken tot de clip los sprong, van het midden naar de randen rondom. De naad is makkelijk te vinden in het midden van de zijkant net onder het rooster onder/boven. Toen ik eenmaal wist waar ik kracht kon/moest zetten was het heel makkelijk. Verder is de omschrijving van pcper accuraat.

Ik moet misschien nog een beetje pielen om het helemaal goed afgesteld te krijgen maar met de huidige instelling van basisoutput op 30 en de temp probe tegen de heatsink aan met 1e niveau op 55 graden en 2e niveau op 70 hoor ik nog slechts een milde ruis van de middelste fan. Mogelijk kan het nog beter met toepassen van een verse laag koelpasta maar daar moest ik alles voor lostrekken en ik weet nog niet hoe dat moet voor die connectors.

Overigens was de heatsink doorblazen met een bus perslucht ook al een groot verschil. Dat maakte in 1e instantie het verschil tussen afgrijselijke herrie en vervelend hoorbaar. Nu met mod is het nauwelijks hoorbaar behalve wanneer het erg stil is, vergelijkbaar met m'n PC.

Pagina: 1