Plus en Min wisselen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Hoe zou ik op een gemakkelijk manier Plus en Min kunnen wisselen.
Ik heb hier een 12V gelijkstroom motortje en ik zou dat graag van draairichting kunnen veranderen.
Dat motortje bedient nu een waterkraan en draait bij laag water de kraan open en bij vol de kraan weer dicht.
Ik weet er zijn ook elctronische ventielen die dat doen maar dat is niet de bedoeling. De buizen zijn dik en dan moet ik een grote ventiel kopen en dat is veel te duur naar mijn zin. Ik heb nu dit maar misschien weten jullie iets beter. Die 7805 voor 5 Volt moet er niet bij zijn.
ge ziet dat hier de schakeling bediend wordt door een arduino.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ersLpThGRYaqYM_4zYeY2UlOAvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JcNnAE5eFC3z2z2bB1w9Lxl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Als je de + en - wil omdraaien om de draairichting te veranderen, dan zou je dat achter het relais moeten doen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
Fordox schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:40:
Als je de + en - wil omdraaien om de draairichting te veranderen, dan zou je dat achter het relais moeten doen.
Het is nu juist zo dat via de schakeling de relais aangestuurd worden. De plus en de min zitten telkens anders na de relais, misschien is dat in het schema niet duidelijk zichtbaar.
Bij de eerste relais zit de plus aan de linkerkant en bij de tweede relais zit de plus aan de rechterkant.
Het is zo dat de arduino een signaal binnen krijgt als de put leeg is en dan wordt via D2 de eerste relais aangetrokken. Als de put vol is dan wordt via D3 het tweede relais aangetrokken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50
Als je twee enkele wisselrelais hebt dan kun je het toch zo doen?
Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/7157

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Er zijn kant-en-klare modules voor Arduino die precies dit doen. Dat heet dan een H-bridge/motor driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
Nielson schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:06:
Als je twee enkele wisselrelais hebt dan kun je het toch zo doen?
[Afbeelding]
Ik vind dit een mooi schema maar waar komt het commando vandaan om de relais doen aan te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Hoe bedoel je deze vraag? Je hebt nu al iets wat werkt, toch? Lijkt me niet heel moeilijk te veranderen naar de H-suggestie?

[ Voor 43% gewijzigd door DataGhost op 12-06-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

onkeltje schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Ik vind dit een mooi schema maar waar komt het commando vandaan om de relais doen aan te trekken.
Uit de arduino. Relais uit is vooruit; relais aan is achteruit.
Maar het lijkt in jouw tekening of je alleen maar maakcontacten op je relais hebt zitten; terwijl je maak-breek contacten nodig hebt (met drie pootjes + twee voor de voeding)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Zoek je niet gewoon dit soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
De schakeling heeft meer dan een jaar lang goed gegaan maar heeft het na een stroomuitval begeven.
Ik kan de schakeling opnieuw bouwen of herstellen. Ik vroeg mij gewoon af of de kenners onder jullie een ander misschien betere oplossing hadden.
Ik doe er een plan bij wat misschien duidelijker is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xk-DW1aiI2AoSU1brmEKvooDNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oe7HbW3ADOoEEfYwuRvsYBVt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 16:17
Veel simpeler dan dat gaat het niet worden als je een arduino wilt gebruiken.

Wat is er overleden?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
Sine schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:48:

Wat is er overleden?
Bedankt voor de reactie. Ik weet nog niet goed wat er stuk is maar zo in de schakeling gemeten denk ik dat een diode doorgeslagen is. Misschien even een te hoge piek geweest bij het terug aanzetten.
Een transistortje doormeten in de schakeling is wat moeilijker he.
Maar ja, eventueel maak ik de ganse schakeling dan maar opnieuw zoveel is het nu ook weer niet.
Ik heb de nodige onderdelen nog allemaal in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 11:50
Dat schema ziet er een stuk overzichtelijker uit. Maar je kunt toch eerst een aantal punten gaan meten. En werkt de arduino nog wel, eventueel even de software opnieuw flashen. Weet je niet of je live kunt loggen, dan zie je misschien waar het verkeerd gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
Nielson schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:53:
Dat schema ziet er een stuk overzichtelijker uit. Maar je kunt toch eerst een aantal punten gaan meten. En werkt de arduino nog wel, eventueel even de software opnieuw flashen. Weet je niet of je live kunt loggen, dan zie je misschien waar het verkeerd gaat?
De Arduino was inderdaad ook kapot want opnieuw flashen ging niet meer. De arduino heb ik dan ook vervangen. Ik kan helaas niet live loggen. Ik heb eens gehoord dat het wel mogelijk is met een speciale app maar die heb ik niet.
Dus maar beginnen met een nieuw schakeling te maken zoveel is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sine schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:48:
Een H-brug module gebruiken ipv 2 relais?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
memphis schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:55:
[...]

Een H-brug module gebruiken ipv 2 relais?
Kunt ge mij aub iets met vertellen over een
H-brug. Ik ken dat helaas niet, ik denk dat dat vroeger in mijn tijd niet bestond. Ik wil er wel iets over leren. Ik heb al wat gegoocheld en vond veel verkopers maar weinig uitleg. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 18:29
onkeltje schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:57:
[...]

H-brug. Ik ken dat helaas niet, ik denk dat dat vroeger in mijn tijd niet bestond. Ik wil er wel iets over leren. Ik heb al wat gegoocheld en vond veel verkopers maar weinig uitleg. Alvast bedankt.
Een H-brug is een elektrische schakeling die het mogelijk maakt de polariteit van twee aansluitingen te verwisselen. Daarmee kan bijvoorbeeld de draairichting van een gelijkstroommotor omgekeerd worden. De polariteit wordt bepaald door de stand van vier schakelaars. De schakeling is te vinden in vele toepassingen in de vermogenselektronica, waarvoor in de meeste gevallen geïntegreerde schakelingen bestaan.
Wikipedia: H-brug (elektronica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
Mooi zo, nu zal ik eens proberen uit te zoeken hoe ik zoiets kan aansturen met mijn arduino.
Bedankt voor het antwoord. Ik ga zo'n H- brug ergens bestellen en dan ga ik waarschijnlijk meer zien .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

onkeltje schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Een H-brug is een elektronische versie van de 2 relais doet precies hetzelfde. Ze worden volop als een Arduino module geleverd, zelfs als een prikbare shield (voor de Uno) en ook kan je er vele voorbeeld programma code voor vinden.
Er zijn wel 2 mogelijkheden qua werking. Een pin voor aan/uit en een pin voor draairichting en de andere optie is zoals in het schema hierboven.waar je met beide pinnen hoog/laag de draairichting bepaalt en de aan/uit.

Even op letten of de specificaties (voltage/amperage) voldoen aan wat je motor wilt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
memphis schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:48:
[...]

Een H-brug is een elektronische versie van de 2 relais doet precies hetzelfde. Ze worden volop als een Arduino module geleverd, zelfs als een prikbare shield (voor de Uno) en ook kan je er vele voorbeeld programma code voor vinden.
Er zijn wel 2 mogelijkheden qua werking. Een pin voor aan/uit en een pin voor draairichting en de andere optie is zoals in het schema hierboven.waar je met beide pinnen hoog/laag de draairichting bepaalt en de aan/uit.

Even op letten of de specificaties (voltage/amperage) voldoen aan wat je motor wilt.
Dat is wel een leuke reactie. Ik heb vrij momenteel een ruitenwisser motor van een auto en die draait en kan open en dicht. Tja de motor moet redelijk sterk zijn omdat ik een bolkraan gebruik en die hebben toch een beetje kracht nodig om open en dicht te draaien.
Straks ga ik eraan beginnen, eerst bestellen natuurlijk.
Ik laat hier zeker nog weten of het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Een H-brug heeft opzich ook geen voordelen over wat je nu hebt. Sterker nog: de opzet die je nu hebt *is* al een H-brug. Dat vervangen door een kant-en-klare doet verder weinig met de complexiteit, er zijn nog steeds twee pinnen op de arduino nodig om hem aan te sturen. En als er iets anders in het circuit kapot is los je dat met het vervangen van het werkende gedeelte niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
DataGhost schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:49:
Een H-brug heeft opzich ook geen voordelen over wat je nu hebt. Sterker nog: de opzet die je nu hebt *is* al een H-brug. Dat vervangen door een kant-en-klare doet verder weinig met de complexiteit, er zijn nog steeds twee pinnen op de arduino nodig om hem aan te sturen. En als er iets anders in het circuit kapot is los je dat met het vervangen van het werkende gedeelte niet op.
Ik ben al het een en ander gaan opzoeken op het net.
Ik heb dan ook gezien dat die dingen niet veel verschillen van wat ik nu zelf gebouwd heb.
Tja het uitzicht is mooier omdat ik geen printjes kan etsen maar juist, de werking blijft gelijk.
2 transistortjes en enkele weerstanden en 2 diodes dat is eigenlijk alles.
Aangezien ik alle onderdelen hier heb liggen is het misschien verstandiger mijn schakeling te herstellen.
Bedankt voor de wijze raad.
Pagina: 1