Getallenreeks raadsel volkskrant, ik kom er niet uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
In de volkskrant van 8 mei stond een getallenreeks raadsel in de column van Ionica Smeets.
Het antwoord en een hint worden ook gegeven, maar ondanks dat begrijp ik nog steeds niet wat de achterliggende regel is die de reeks beschrijft en begint aardig te frustreren ;)
Wie kan me weer een goede nachtrust geven en helpen met dit raadsel :)

Het raadsel:
Ontdek welke regel deze reeks beschrijft en wat het volgende getal is: 6, 5, 5, 4, 5, 10, 2, 3, 3, 8, 5.

spoiler: Antwoord en hint
Het volgende getal is 2 (hint: dit is een zelfverwijzend raadsel).

Zoeken in google leverde alleen het artikel in de volkskrant op en iemand met dezelfde vraag (zonder antwoord overigens).
Ook in The On-Line Encyclopedia of Integer Sequences staat deze getallenreeks niet.

edit:
spoiler: Oplossing voor het geval de gelinkte pagina verdwijnt
Tel de letters in de woorden van de opdracht

[ Voor 6% gewijzigd door barber op 12-06-2021 12:21 ]

Beste antwoord (via barber op 12-06-2021 12:18)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Eindelijk rust, dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het antwoord stond toch in dezelfde column trouwens? Of anders een week later. Heb het in ieder geval in haar column ook weer gelezen. (Ze geeft volgens mij altijd de antwoorden wel. Voor de volgende keer :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Wel het volgende getal stond in hetzelfde artikel, maar niet waarom. Zie ook de spoilers in mijn post.
Ik koop niet elke week de volkskrant, alleen als ik er aan denk en een rustig weekend heb. De week erna heb ik trouwens ook, maar daar stond verder niets in.
Maar ik zat helemaal verkeerd te denken en achteraf lijkt het dus enorm eenvoudig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ah zo

Ja, soms moet je het in een heel andere hoek zoeken. Van die raadsels die een kleuter dan eerder doorheeft dan iemand met wat wiskunde-kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik geloof dat ik blij ben dat ik na vijf minuten even gespiekt heb wat het antwoord was, anders zat ik hier nog de hele middag mee te priegelen en rekenen :D

Om het topic nog wat levensvatbaarheid mee te geven: Heeft iemand anders nog een leuke getallenreeks?

[ Voor 25% gewijzigd door anandus op 12-06-2021 13:19 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1