Zonnepanelen - Gaan voor lange products garantie of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11
Hoi,

Vraagje aan julie. Wij gaan zonnepanelen laten leggen en staan op het punt om te tekenen.

Toch nog een snelle vraag .

Er zijn 2 opties aangeboden, JA SOLAR 385WP en LG NeOn 380WP panelen. De LG's hebben een meerprijs tov van 10 JA Solars van 800 euro ex . Het verschil zit hem met name in de garanties ;

JA Solar
12 jaar Product garantie
84% vermogens garantie na 25 jaar

LG
25 jaar product garantie
90% vermogens garantie na 25 jaar.

Meerprijs is dus 80 euro ex BTW per paneel voor een langere product garantie en 6% hogere vermogen na 25 jaar. Mijn inziens is dit niet echt verstandig om te doen aangezien je pas jaren later gaat profiteren van die hogere investering.

Maar ik dacht ik doe ff een sanity check met jullie.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:17
Ik zelf geloof er weinig in dat er een fabrikant nog na 25 jaar zoveel garantie geeft mocht die al niet failliet zijn, laat staan dat je het kan bewijzen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02
Die extra garantie is dat geld niet waard. Als je over 10 jaar alles terugverdiend hebt wil je gewoon lekker nieuwe panelen met hogere opbrengst plaatsen.
Woon je daar nog over 25 jaar? Waarschijnlijk ook niet. 10 of 12 jaar garantie is lang zat, er gaat nooit iets stuk aan panelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja inderdaad die dure garanties niet doen hoor, zonde van het geld.
Ik vind zowiezo die dure panelen hun meerprijs niet waard, de Watts die er uit komen zijn net zo goed als die van goedkopere panelen!

En de snelste manier om te verdienen aan een zonnepaneel installatie is om niet je geld uit te geven aan veel dure dingen! Euro / Wp is echt een heel goede maatstaf.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben van mening dat je alleen risico moet verzekeren wat je zelf niet wil of kan dragen. die hele lange garantie periodes is in feiten niets anders dan een verzekering (met niet de beste voorwaarde)
ik zou het om de garantie niet doen. uiteraard kunnen er nog wel andere redenen zijn om voor premium panelen te kiezen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11
Thx allemaal. Precies zoals ik al dacht

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Productgarantie langer dan je installateur garantie op de installatie afgeeft is geen cent waard...

Gaat er een paneel stuk over 11 jaar? Wie gaat hem vervangen, wat kost het? Juist.

De opbrengstgarantie... probeer het maar te bewijzen met de jaaropbrengst sowieso niet constant omdat elk jaar toch niet gemiddeld is.

Je kiest voor een LG/Sunpower/Rec omdat jouw specifieke situatie de karakteristiek nodig heeft (en dat is erg erg zeldzaam)... niet voor opbrengst of garantie...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Panasonic heeft (voor mijn dak) een mooie maat van 1590 x 1053.
Een "aktueel" paneel gaat niet goed passen en dan lever ik Wp in met minder panelen.
Die krengen worden steeds groter 8)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2021 11:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
Om even wat Yang t.o.v. de Yin te geven. >:)

Een tijdje terug stonden in het PV draadje een aantal posts over Kyocera panelen die met 25 jaar opbrengst garantie waren verkocht.
Zwerius in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Zwerius in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Die lagen er na 18 jaar nog perfect bij (na een keertje mos verwijderen) en er was geen sprake van degradatie, eerder verbetering.
De kans op zo'n ervaring is groter met LG dan met JA Solar die tegen de absolute bodemprijs worden geproduceerd.
Heel duurzaam is het ook niet om de panelen na 10 jaar weer te vervangen. En de opbrengst per m2 zal niet meer heel veel toegenomen zijn omdat de theoretische grenzen in zicht komen.
Ten slotte geeft ik LG een goede kans om over 10 jaar nog te bestaan, al zou ik niet m'n geld erop zetten dat ze dan nog panelen maken. Want tegen de 'kapitalistisch/communistische staatsmachine van Winnie de Poeh blijkt niets en niemand bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
Pagina: 1