Harddisks hergebruiken nu alles op de NAS staat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Alweer ruim 5 jaar geleden heb ik alle bestanden op mijn losse USB sticks en diverse externe harddisks gekopieerd naar een nieuwe NAS met een goede backup. Op die NAS heb ik bestanden ontdubbeld, in mapjes gereorganiseerd en ook deels bewust weggegooid. De NAS werkt nu al jaren betrouwbaar, daarom wil ik de oude drives en sticks gaan wissen zodat ik die kan hergebruiken.

Volgens mij heb ik 2 problemen:
  1. Kort geleden heb ik nog andere USB sticks en DVD's teruggevonden, die misschien wel en misschien niet op de NAS staan (misschien is het unieke data, misschien is het gewoon een extra kopie);
  2. Hier en daar vond ik een bestand met mijn persoonlijke informatie die gebruikt kan worden voor identiteitsdiefstal. Die bestanden wil ik in elk geval overal wissen (zeker op de losslingerende drives).
Waar ik zelf aan dacht was om md5deep te gaan gebruiken, wat in de Ubuntu repository zit. Dit is vergelijkbaar met md5sum, maar hij kan „recursive” MD5's bepalen van een schijf en hij kan aangeven of een MD5 al dan niet op een lijst staat. Daarvoor wil ik een MD5 lijst maken van alle bestanden die nu op de NAS staan en een MD5 lijst van alle bestanden die weg moeten.

Mijn vraag is: zou dit werken en zijn er misschien handigere tooltjes om dit aan te pakken?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:31

4POX

Everybody is wired

Door het vele binnen zitten ben ik ook alles aan het uitzoeken. Ik gebruik twee tools ( Ik ben een Mac gebruiker)

Ik maak een folderol mijn NAS die ik _INBOX noem. daarin verzamelen ik alles wat ik maar kan vinden. En langzaam ga ik uitzoeken.

https://gemini.macpaw.com/duplicate-finder-1-2
https://naarakstudio.com/direqual/

Ik heb gekijken naar MD5 hash. Veel tools om te maken. Maar weinig om te controleren. Te veel werk. Hoe weet je dat je niet perongeluk een library wist die bij een project hoort. Maar dezelfde MD5 hash heeft met een ander project wat nog op een externe USB staat.

Schijven delete ik daarna met een twee-pass security format. Maar dit doe ik minder de laatste jaren omdat ik tegenwoordig disk encryptie gebruik. Het weggooien van een sleutel is makkelijker dan een paar terabyte wipen.

[ Voor 19% gewijzigd door 4POX op 13-06-2021 11:25 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:50
Voor het vergelijken kun je toch een tool gebruiken zoals Norton Commander?

Mount je schijven en Nas en dan kun je vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

White Feather schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:53:
Voor het vergelijken kun je toch een tool gebruiken zoals Norton Commander?

Mount je schijven en Nas en dan kun je vergelijken.
Moet je wel letterlijk elk mapje langs.
Als je over honderden zo niet duizenden mappen spreekt nogal een monnikenwerk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Nee hoor, je vergelijkt gewoon een volledige usb-stick met de volledige Nas. Dan kun je gelijk zien wat er zowel op nas als usb-stick staat. Daarbij hoeft het helemaal niet in dezelfde mappenstructuur te staan.

Heck, het hoeft niet eens dezelfde naam of datum te hebben (dan duurt het wel wat langer :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:16:
Nee hoor, je vergelijkt gewoon een volledige usb-stick met de volledige Nas.
Die vergelijking kan je inderdaad volautomatisch maken met md5deep, maar waar ik in de loop van fase 1 van het opruimen al tegenaan liep is dat bijvoorbeeld afspeelbare DVD’s bepaalde identieke bestanden delen, die gewoon moeten blijven staan. En zoals 4POX hierboven opmerkt, heb je datzelfde probleem bij programmeerprojecten waar je bewust bepaalde libraries gekopieerd hebt.

Ik ben 5 jaar geleden begonnen met automatisch opruimen op bestandsniveau, dus misschien dat ik toen al hier en daar een bestand te veel weggegooid heb, maar dat hoop ik met een goede tool te kunnen herstellen want als het goed is dan kom ik alle data opnieuw tegen.

De tool moet dus verschil kunnen maken tussen een directory die één geheel vormt en een directory die losse bestanden bevat.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Het is maar hoe ver je wilt gaan in het opruimen.

Is het echt om te ontdubbelen (tot in het extreme) of is het gewoon om flink wat ruimte terug te krijgen?

Ik kan me voorstellen dat je een search doet op de grootste bestanden en die opruimt. Dan kun je nog op extensie zoeken en daarmee gedeelde bestanden uitsluiten.

En natuurlijk op grootte. Ook al heb je dan een copyright melding op je gebackupte DVD’s, en al zijn die AVI net als de rest van je videobestanden, dan ga je er qua grootte boven zitten.

Ik denk dat je relatief makkelijk tot 80-90% van de te verkrijgen ruimte zo terugkrijgt. Als je meer wilt, dan wordt het aanzienlijk lastiger.
Pagina: 1