Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:44
Ik zoek een?
Wij zoeken een tv van minimaal 70” tot 75” .

Wat is je budget?
€1000 vind ik een mooi rond bedrag voor een tv.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Normale tv kanalen kijken en wat netflix en films
Kijken

Wat heb je zelf al gevonden?
https://www.coolblue.nl/p...al-uhd-70au7100-2021.html
Of
https://www.bcc.nl/beeld-...hd-tv-70pus7805-12/287172

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben niet heel veeleisend en doe er niet op gamen dus input lag etc is niet belangrijk.
Ik ga hem in laten inbouwen in een cinewall.
Hebben momenteel een sony kd55xd9305.
Maar die echt net een slag te klein voor bij ons in een cinewall.
En ben niet echt heel tevreden over de sony

Beste antwoord (via fevo-1190 op 12-06-2021 08:43)

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:56
Ja 70 inch is waarschijnlijk nog een VA paneel.
Voordeel is dat contrast e.d. van dit soort panelen heel goed zijn, maar nadeel dat de kijkhoek heel slecht kan zijn, als de fabrikant niet extra maatregelen neemt (Samsung, gebruikt dit soort panelen ook vaak met een soort techniek die de kijkhoek verbeterd).
Ik heb de 70pus7304 hier in huis gehad en wij hebben een grote hoekbank.
Recht ervoor was het prachtig beeld, maar op een van de hoeken was het een drama, het beeld werd dan flets en grauwig.
Een IPS paneel heeft deze kijkhoek problemen vele malen minder tot bijna niet.
Vandaar dat wij gekozen hebben voor de 65pus7304 die heeft wel een IPS paneel.
Deze info heb ik destijds op een of andere Engelse site gevonden.
BTW hier toch ook aan het twijfelen om naar 75 inch te gaan... Formaat went zo snel 🤣🤣

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
Als je geen bijzondere eisen hebt, zou bijna alles van de gerenommeerde merken voldoen als je gewoon de pricewatch met je eisen vult.
Ik zou iets specifieker proberen te zijn voor waar je eisen qua beeldkwaliteit wel liggen.
Cinewall ben ik niet bekend mee,maar zelf heb ik een 65pus7304 Philips, ambilight voor het eerst met deze tv en bevalt prima.
Ik vond de prijs/kwaliteit verhouding bij de tv echt goed, zeker als je het geduld hebt voor een aanbieding. Volgens mij zie ik de 75 inch opvolger van deze tv ook af en toe wel voorbij komen op aanbiedingensites. De 70 inch heeft trouwens een VA paneel met slechtere kijkhoeken, de 75 is volgens mij een IPS. De 70 inch heb ik ook tijdelijk in huis gehad, maar door de opstelling hier was de kijkhoek niet te doen.
Qua grote schermen zou ik vooral letten op back light bleeding, daar heb ik toen enkele 65inch modellen voor terug gestuurd, dat kan nogal storend aanwezig zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door TooTall_NL op 12-06-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Ambilight zal wel leuk staan in een cinewall..
Specifieker in beeldkwaliteit? Hoe bedoel je dat ?

Zijn allemaal 4k schermen en er hoef geen hdmi 2.1 hebben. Ps5 of xbox Hoef ik niet dus niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Nou in wat voor omstandigheden kijk je tv, wat vind je zelf het belangrijkst? Wat voor content kijk je het meest? Dat zijn elementen die toch ook de keuze voor je tv bepalen.
Veel tv's zijn met wat geduld wel goed in te stellen hoor!
Tsja ik vond ambilight onzin,maar nu we het hebben vind ik het echt heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
TooTall_NL schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:09:
Nou in wat voor omstandigheden kijk je tv, wat vind je zelf het belangrijkst? Wat voor content kijk je het meest? Dat zijn elementen die toch ook de keuze voor je tv bepalen.
Veel tv's zijn met wat geduld wel goed in te stellen hoor!
Tsja ik vond ambilight onzin,maar nu we het hebben vind ik het echt heerlijk!
Het meeste kijken we tekenfilms :9 (kinderen 8)7 )
Voor de rest is het vooral series op netflix en paar keer per jaar huren we een goede film(als ze nog een keer uitkomen).

Ambilight in een cinewall lijkt me op-zich een mooi effect te geven, maar misschien word het wel “te” licht dan, maar als goed is kan je dat uitzetten.
We zitten meestal recht voor de tv, maar we hebben ook een fauteuil die zit aan de zijkant van de tv… zou mooi zijn dat het beeld van de zijkant niet wazig word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Ik zou de gok wel aandurven met een 75 Philips tv. Volgens mij zitten ze nu qua modelnummers rond de pus8505 ofsow. Allen die zijn regulier iets boven je gestelde budget, dan moet je even een aanbieding afwachten oid.
De 70 inch zou ik dan laten staan, tenzij dit tegenwoordig een ander paneel is, maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
TooTall_NL schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:19:
Ik zou de gok wel aandurven met een 75 Philips tv. Volgens mij zitten ze nu qua modelnummers rond de pus8505 ofsow. Allen die zijn regulier iets boven je gestelde budget, dan moet je even een aanbieding afwachten oid.
De 70 inch zou ik dan laten staan, tenzij dit tegenwoordig een ander paneel is, maar dat lijkt me sterk.
70” is een heel ander paneel vandaar dat ze iets goedkoper zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Voordeel is dat contrast e.d. van dit soort panelen heel goed zijn, maar nadeel dat de kijkhoek heel slecht kan zijn, als de fabrikant niet extra maatregelen neemt (Samsung, gebruikt dit soort panelen ook vaak met een soort techniek die de kijkhoek verbeterd).
Recht ervoor was het prachtig beeld, maar op een van de hoeken was het een drama, het beeld werd dan flets en grauwig.
BTW hier toch ook aan het twijfelen om naar 75 inch te gaan... Formaat went zo snel 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
TooTall_NL schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:33:
Top hier heb ik wat aan. Wij hebben een 4 zits bank en 1 stoel.

Nou 75” is echt maximaal voor ons vandaar dat we een cinewall gaan maken.
Groter is gewoon niet mooi (bij ons).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
De resolutie van een tv zegt niets over de beeldkwaliteit, enkel over de scherpte.

Hou er rekening mee dat jouw huidige tv destijds tot de high-end tv’s behoorde, terwijl je nu aan het kijken bent naar low-end modellen. Nu zul je vast denken, “We zijn inmiddels al wat jaren verder, de beeldkwaliteit zal over all wel toegenomen zijn”. Helaas is dit niet het geval, met name Samsung presteert het om de laatste paar jaar hun line up te downgraden. Aan de andere kant zijn tv’s de laatste jaren goedkoper geworden waardoor grotere maten of high end beter betaalbaar is geworden.

Qua beeldkwaliteit ga je er sowieso op achteruit met de door jouw gelinkte tv’s. Deze hebben o.a. een flink stuk lagere helderheid, geen wide colour gamut, slechtere kleurengradatie etc.

Imo kun je beter naar de Samsung 75Q60T kijken. Deze beschikt net als jouw huidige tv over een VA paneel, wide colour gamut en behaalt een stuk hogere helderheid vergeleken met de door jouw gelinkte tv’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Freshouttheoven schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:53:
De resolutie van een tv zegt niets over de beeldkwaliteit, enkel over de scherpte.

Hou er rekening mee dat jouw huidige tv destijds tot de high-end tv’s behoorde, terwijl je nu aan het kijken bent naar low-end modellen. Nu zul je vast denken, “We zijn inmiddels al wat jaren verder, de beeldkwaliteit zal over all wel toegenomen zijn”. Helaas is dit niet het geval, met name Samsung presteert het om de laatste paar jaar hun line up te downgraden. Aan de andere kant zijn tv’s de laatste jaren goedkoper geworden waardoor grotere maten of high end beter betaalbaar is geworden.

Qua beeldkwaliteit ga je er sowieso op achteruit met de door jouw gelinkte tv’s. Deze hebben o.a. een flink stuk lagere helderheid, geen wide colour gamut, slechtere kleurengradatie etc.

Imo kun je beter naar de Samsung 75Q60T kijken. Deze beschikt net als jouw huidige tv over een VA paneel, wide colour gamut en behaalt een stuk hogere helderheid vergeleken met de door jouw gelinkte tv’s.
Dus een merkbaar verschil van kwaliteit scherm?
€1000 is geen vaste prijs, maar heb mijn tv destijds bij bcc dacht ergens in 2017 als showroom model kunnen kopen met serieus veel korting.
€1199 kan opzich ook wel, maar koop zulke gadgets liever fysiek dan online.

(Kan natuurlijk altijd in de winkel kijken en online kopen). Mediamarkt is overigens vrij prijzig met tv’s al ik in pricewatch tv’s bekijk.
Zal vandaag even een ronde doen langs meerdere elektronica zaken .

Misschien zoals je zeg beter iets rekken dan over 2 jaar weer elders moeten kijken voor een scherm.
Moet wel zeggen dat de besturing van sony erg traag en vaak met problemen verloopt oa apps niet opstarten en apps zelf weer verwijderen en weer downloaden om weer te kunnen netflixen. Videoland die vaak niet op wil starten.
Wifi die veel wegvalt waardoor ik genoodzaakt was hem in te pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
fevo-1190 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Dus een merkbaar verschil van kwaliteit scherm?
€1000 is geen vaste prijs, maar heb mijn tv destijds bij bcc dacht ergens in 2017 als showroom model kunnen kopen met serieus veel korting.
€1199 kan opzich ook wel, maar koop zulke gadgets liever fysiek dan online.

(Kan natuurlijk altijd in de winkel kijken en online kopen). Mediamarkt is overigens vrij prijzig met tv’s al ik in pricewatch tv’s bekijk.
Zal vandaag even een ronde doen langs meerdere elektronica zaken .

Misschien zoals je zeg beter iets rekken dan over 2 jaar weer elders moeten kijken voor een scherm.
Moet wel zeggen dat de besturing van sony erg traag en vaak met problemen verloopt oa apps niet opstarten en apps zelf weer verwijderen en weer downloaden om weer te kunnen netflixen. Videoland die vaak niet op wil starten.
Wifi die veel wegvalt waardoor ik genoodzaakt was hem in te pluggen.
Inderdaad, de door jouw gelinkte tv’s zijn low-end modellen terwijl de Q6xT serie een midrange model is. Het is geen verschil tussen dag en nacht maar biedt over all wel een betere beeldkwaliteit.

Helaas gebruikte Sony in het begin een erg matige SOC in zijn AndroidTV’s. Sinds de 2019 modellen werkt AndroidTV aanzienlijk beter en smoother op de Sony tv’s.

Geen idee wat de kijkafstand is, je zou ook voor een maatje kleiner kunnen kiezen voor een stuk betere beeldkwaliteit. Steeds meer films en series komen uit in HDR, de high-end LCD tv’s kunnen dit goed weergeven in tegenstelling tot de low-end en midrange tv’s.

Je zou dan kunnen kijken naar de 65Q90T of naar de Sony 65XH9505. Beide tv’s komen met een wide angle filter waardoor de kijkhoeken beter zijn dan bij de reguliere VA panelen. Hou er rekening mee dat de Q90T Dolby Vision en DTS most, meeste HDR titels komen uit in Dolby Vision.

Maar gelet op jouw wensen zal een tv zoals de Q6xT ook volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Freshouttheoven schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Inderdaad, de door jouw gelinkte tv’s zijn low-end modellen terwijl de Q6xT serie een midrange model is. Het is geen verschil tussen dag en nacht maar biedt over all wel een betere beeldkwaliteit.

Helaas gebruikte Sony in het begin een erg matige SOC in zijn AndroidTV’s. Sinds de 2019 modellen werkt AndroidTV aanzienlijk beter en smoother op de Sony tv’s.

Geen idee wat de kijkafstand is, je zou ook voor een maatje kleiner kunnen kiezen voor een stuk betere beeldkwaliteit. Steeds meer films en series komen uit in HDR, de high-end LCD tv’s kunnen dit goed weergeven in tegenstelling tot de low-end en midrange tv’s.

Je zou dan kunnen kijken naar de 65Q90T of naar de Sony 65XH9505. Beide tv’s komen met een wide angle filter waardoor de kijkhoeken beter zijn dan bij de reguliere VA panelen. Hou er rekening mee dat de Q90T Dolby Vision en DTS most, meeste HDR titels komen uit in Dolby Vision.

Maar gelet op jouw wensen zal een tv zoals de Q6xT ook volstaan.
Kijk afstand is rond de 3,2meter.
Komen nu van 55” en maken een cinewall die meteen future proof is met een tv sparing van 175cm breed.

Dan past een 75 &77” altijd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Beide TV zijn inderdaad geen beste TV’s, zoals hierboven gezegd low budget modellen.
Als je een 75” wilt geeft de Sony 75XH95 een veel beter beeld.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
HereIsTom schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:23:
Beide TV zijn inderdaad geen beste TV’s, zoals hierboven gezegd low budget modellen.
Als je een 75” wilt geeft de Sony 75XH95 een veel beter beeld.
Dan verdubbel je wel in 1 keer het bedrag.
https://www.samsung.com/n...kers_pricewatch_none_none
Of
https://www.coolblue.nl/p...ung-qled-75q74t-2020.html

[ Voor 16% gewijzigd door fevo-1190 op 12-06-2021 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kijk eens naar een open doos XH90 (aangezien je huidige tv ook niet nieuw in doos was). Een andere optie is de XG95 met x-wide angle en (veel) betere HDR. Als je geen waarde hecht aan HDR voldoet de Q60T prima voor SDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar voor een kwaliteits TV van 75” zit je al snel op € 1800,-
Daar zijn die Samsung modellen niks bij.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
benbaba schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:39:
Kijk eens naar een open doos XH90 (aangezien je huidige tv ook niet nieuw in doos was). Een andere optie is de XG95 met x-wide angle en (veel) betere HDR. Als je geen waarde hecht aan HDR voldoet de Q60T prima voor SDR.
Dankjewel! Aan die outlet heb ik nooit gedacht.
Showroom model geef ik niks om de garantie blijft gelijk.
Geen meteen even neuzen. KE moet ik van afblijven en enkel de KD versies zijn erg interessant begreep ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
fevo-1190 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:59:
[...]

Dankjewel! Aan die outlet heb ik nooit gedacht.
Showroom model geef ik niks om de garantie blijft gelijk.
Geen meteen even neuzen. KE moet ik van afblijven en enkel de KD versies zijn erg interessant begreep ik altijd.
Alle tv modellen heten KD bij Sony. KE?

Dus wat gaat de kijkhoek precies zijn, een vierzits bank recht ertegenover? Een Q60T Samsung is overigens ook niet veel soeps en een test van een 55" exemplaar zegt weinig over het paneel in een 75" ... Heeft ook geen Dolby Vision wat Netflix gebruikt (mits er over het 4K abonnement beschikt wordt anders zijn de HDR prestaties al niet van belang). Over het 70" paneel in de Philips 85x5 modellen heb ik ook veel klachten gelezen op een Engels forum.

[ Voor 29% gewijzigd door apis29 op 12-06-2021 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
fevo-1190 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:59:
[...]
KE moet ik van afblijven en enkel de KD versies zijn erg interessant begreep ik altijd.
Er zit in principe geen verschil tussen deze modellen. Die situatie komt door nieuwe Europese regelgeving over energieklasse-aanduidingen en ze moesten de tv-aanduiding veranderen. Dus oude tv's (2020) die vóór die verandering zijn geproduceerd, hebben de aanduiding KD, nieuwe KE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
apis29 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:05:
[...]

Alle tv modellen heten KD bij Sony. KE?

Dus wat gaat de kijkhoek precies zijn, een vierzits bank recht ertegenover? Een Q60T Samsung is overigens ook niet veel soeps en een test van een 55" exemplaar zegt weinig over het paneel in een 75" ...
KE heb je en de KD zie ik.

Ja recht tegenover de cinewall alleen staat er enkel 1 stoel aan de zijkant, maar die word met oa film kijken niet gebruikt.
KE
https://outlet.mediamarkt...t_id=167088&search=75xh90
KD
https://outlet.mediamarkt...96-ID165340?search=75xh90

@ zie nu de specificaties en die zijn zover ik kan zien gelijk. Dus dat hebben ze me weer wijsgemaakt |:(

[ Voor 7% gewijzigd door fevo-1190 op 12-06-2021 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
fevo-1190 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:09:
[...]

KE heb je en de KD zie ik.

Ja recht tegenover de cinewall alleen staat er enkel 1 stoel aan de zijkant, maar die word met oa film kijken niet gebruikt.
KE
https://outlet.mediamarkt...t_id=167088&search=75xh90
KD
https://outlet.mediamarkt...96-ID165340?search=75xh90
Was me nog niet opgevallen maar bovenstaande verklaring zal dan wel de oorzaak zijn. In dat geval zijn de KE modellen dus de meest recent geproduceerde toestellen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fevo-1190
benbaba schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:39:
Toch via de outlet (eerst in een winkel gecheckt hoe die eruit ziet) gekozen voor de Sony KE-75XH9096(2020).
Bedankt voor de tip steek ik toch weer even €200 in m’n zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
KE en KD heeft als enkele verschil dat KD het oude energielabel is en KE het nieuwe. Uiteraard met een andere EAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Koekenbakkertje schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:17:
KE en KD heeft als enkele verschil dat KD het oude energielabel is en KE het nieuwe. Uiteraard met een andere EAN.
Heb uiteindelijk ook de KE genomen. Super aanbieding op de outlet shop bij mm.

Bedankt hier voor de tip _/-\o_
Pagina: 1