Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-07 10:31
Beste mede-audiofielen,

De afgelopen week ben ik gaan merken dat de rechter speaker van mijn setup met de muziek meegaande verstoring tijdens het afspelen van hogere tonen aan het maken is.(Take Five, Shostakovich no 11, Das Veilchen - Arleen Auger) De verstoring klinkt alsof er bepaalde tonen niet afgespeeld kunnen worden.

Ik heb de woofers, maar voornamelijk de tweeters van beide speakers nagekeken, en nagemeten op ohm, daar was geen verschil in.
Het probleem volgt de speaker, want het wisselen van kabel, andere output, zelf nog een ander voor en eindversterker, maakt niks uit.

Iemand een idee wat het kan zijn? Toch iets mis met de tweeter? Of is het de crossover die niet voor de tweeter bedoelde signalen naar de tweeter stuurt?

De setup:
Streamer - TIDAL
DAC - Cambridge Dac Magic 100
Voorversterker - Rotel RC-980BX
Eindversterker - Rotel RB1080
Speakers - Audio Physic Virgo III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 13:07
Hmmm interessant. Hoe oud zijn de luidsprekers? Fysiek niets te zien aan het membraan of spreekspoel van de speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mogelijk het wisselfilter? Rotte condensator?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
Jag schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:25:
Hmmm interessant. Hoe oud zijn de luidsprekers? Fysiek niets te zien aan het membraan of spreekspoel van de speaker?
De precieze leeftijd weet ik niet, maar deze variant komt uit 2003. Aand het membraan of spreekspoel kan ik niks zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9weLtZcJH0x5djt9pIKZqDPDzHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BS8TyGp0G3C2M1BfNHu1Q2gd.jpg?f=fotoalbum_large
Microkid schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:46:
Mogelijk het wisselfilter? Rotte condensator?
Daar zat ik dus aan te denken, maar tijdens een korte inspectie van het bordje wat dat afhandeld kon ik niks zien. (Zal deze zondag een foto maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50
Een rotte condensator in het filter lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dit soort speakers is dat waarschijnlijk mkt / mkp en geen elco. Die laatste verlopen wel wat over tijd. De mkp eigenlijk niet.
Maar als je het wilt uitsluiten, dan kun je natuurlijk ook nog de tweeter van links in de rechter speaker zetten en vice versa. Hopelijk zitten ze niet gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
blissard schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:06:
Een rotte condensator in het filter lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dit soort speakers is dat waarschijnlijk mkt / mkp en geen elco. Die laatste verlopen wel wat over tijd. De mkp eigenlijk niet.
Maar als je het wilt uitsluiten, dan kun je natuurlijk ook nog de tweeter van links in de rechter speaker zetten en vice versa. Hopelijk zitten ze niet gesoldeerd.
Die hoop is al verloren gegaan... die zitten inderdaad vast gesoldeerd....
Heb geen elco's gezien als ik mijn magere kennis van elco/mkt/mkp nakijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ferrofluid die vergaat/uitdroogt geeft vooral minder hoog door verhoogde viscositeit, dus dat zal het niet zijn. Mechanische schade aan membraan in potentie resonantie, maar beetje vergezocht. Ik heb zelf een tweeter in een zelfbouw project waarbij ik die een keer heb laten vallen (je moet ook niet doorwerken aan een zelfbouw audio project aansluitend aan 3dgn festival). Deze tweeter geeft meetbaar meer harmonische vervorming, mij niet geheel duidelijk waarom. Ferro fluid eruit gelopen? Dit zijn een beetje de opties die ik kan verzinnen wat er mis kan zijn met een tweeter. (Spreekspoel gesmolten kan uiteraard ook nog maar geeft uitval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
Jag schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:52:
Ferrofluid die vergaat/uitdroogt geeft vooral minder hoog door verhoogde viscositeit, dus dat zal het niet zijn. Mechanische schade aan membraan in potentie resonantie, maar beetje vergezocht. Ik heb zelf een tweeter in een zelfbouw project waarbij ik die een keer heb laten vallen (je moet ook niet doorwerken aan een zelfbouw audio project aansluitend aan 3dgn festival). Deze tweeter geeft meetbaar meer harmonische vervorming, mij niet geheel duidelijk waarom. Ferro fluid eruit gelopen? Dit zijn een beetje de opties die ik kan verzinnen wat er mis kan zijn met een tweeter. (Spreekspoel gesmolten kan uiteraard ook nog maar geeft uitval)
Ik leer weer wat meer! Is er een manier om de status van de ferrofluid te checken zonder al te ingrijpende acties? Kan niet zeggen dat ik tijdens het losmaken van de tweeter van de kast iets van vloeistof heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
GooBall schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:35:
[...]

Nou, als je een beetje lef hebt een een soldeerijzer, dan is dat ook niet zo’n probleem. Als je niet op de tweeters zelf durft te solderen, dan kun je ook gewoon de draadjes doorknippen en de tweeters zo op de andere speaker monteren.
Als je dit zo doet dan weet je 100% zeker dat het aan de tweeters ligt en kun je die vervangen of laten repareren.
Het lijkt een vifa of scanspeak ringradiator met aangepaste frontplaat. Als die frontplaat los te halen is en er een standaard speaker achter zit (wat ik verwacht), dan ben je mogelijk voor een paar tientjes klaar.

[ Voor 24% gewijzigd door blissard op 12-06-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Daar gaat het waarschijnlijk wel op uitlopen, op tweeters vervangen. Je zou nog op form.zelfbouwaudio.nl kunnen vragen maar misschien dat @TBTL of @B-Force nog een suggestie hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 20:46
Dit zal het wel niet zijn aangezien je de kabels al eens verwisseld hebt.
Maar...
Hebben deze speakers een bi amp aansluiting met een bruggetje? of een kabeltje o.i.d?
Draai deze eens aan, Ik heb het op mijn speakers wel eens dat die moertjes wat los gaan zitten en dan gaan de tweeters ook vervelend doen omdat het bruggetje dan niet geweldig contact maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan de tweeters van de luidsprekers verwisselen om te bepalen of het probleem in de tweeter zelf zit of in een ander deel van de luidsprekerkast.

Zou je eens een opname willen maken van de verstoring?

Wat lastiger: het zou helpen als je de elektrische impedantie als functie van frequentie kan meten en de akoestische frequentierespons. Om dat te doen, moet je je alleen meer verdiepen in de materie.

[ Voor 15% gewijzigd door TBTL op 12-06-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
Excuses, was weg tijdens het weekend, bedankt voor de reacties iedereen!
blissard schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Nou, als je een beetje lef hebt een een soldeerijzer, dan is dat ook niet zo’n probleem. Als je niet op de tweeters zelf durft te solderen, dan kun je ook gewoon de draadjes doorknippen en de tweeters zo op de andere speaker monteren.
Als je dit zo doet dan weet je 100% zeker dat het aan de tweeters ligt en kun je die vervangen of laten repareren.
Het lijkt een vifa of scanspeak ringradiator met aangepaste frontplaat. Als die frontplaat los te halen is en er een standaard speaker achter zit (wat ik verwacht), dan ben je mogelijk voor een paar tientjes klaar.
We zullen zien! Ik betwijfel alleen of deze tweeter nog beschikbaar zal zijn... de speakers komt uit 2003 van een duits merk...
Jag schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:24:
Daar gaat het waarschijnlijk wel op uitlopen, op tweeters vervangen. Je zou nog op form.zelfbouwaudio.nl kunnen vragen maar misschien dat @TBTL of @B-Force nog een suggestie hebben
Vrees ik ook.... maar goed, men moet een beetje een hobbyman zijn met zijn hobbies! Bedankt voor de link naar de website
h4ze schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:50:
Dit zal het wel niet zijn aangezien je de kabels al eens verwisseld hebt.
Maar...
Hebben deze speakers een bi amp aansluiting met een bruggetje? of een kabeltje o.i.d?
Draai deze eens aan, Ik heb het op mijn speakers wel eens dat die moertjes wat los gaan zitten en dan gaan de tweeters ook vervelend doen omdat het bruggetje dan niet geweldig contact maakt.
Ik zal dubbel moeten checken, maar de speakers heb als het goed is geen bi-amp aansluiting. (Alhoewel het mogelijk is dat er vanbinnen in de kast wel de mogelijk voor is, zal ik nakijken.)
TBTL schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:19:
Je kan de tweeters van de luidsprekers verwisselen om te bepalen of het probleem in de tweeter zelf zit of in een ander deel van de luidsprekerkast.

Zou je eens een opname willen maken van de verstoring?

Wat lastiger: het zou helpen als je de elektrische impedantie als functie van frequentie kan meten en de akoestische frequentierespons. Om dat te doen, moet je je alleen meer verdiepen in de materie.
Begint het op te lijken..

Links: https://sndup.net/764v
Rechts: https://sndup.net/3wk4

Beide files hebben wat distortion door de slechte microfoon kwaliteit, maar vind het verschil zelf duidelijk genoeg!

Wat lastiger: Ooh, zal me maar eens moeten verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
GooBall schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:50:
Excuses, was weg tijdens het weekend, bedankt voor de reacties iedereen!

We zullen zien! Ik betwijfel alleen of deze tweeter nog beschikbaar zal zijn... de speakers komt uit 2003 van een duits merk...
Nou, zo snel verandert die wereld niet hoor. Schroef ze er even uit en maak een foto of schrijf de typenummers op. Dan weten we het snel genoeg.
Die ring radiators zijn heel veel verkocht en volgens mij nog steeds erg populair.

Dat de speaker Duits is zal de beschikbaarheid alleen maar ten goede komen. Beter dan Chinees of Taiwanees in ieder geval.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 13-06-2021 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
In de opname hoor ik iets wat kan duiden op oversturing van de microfoon of dat er iets rammelt.

Je kan de tweeters tussen de luidsprekers verwisselen, zodat je weet of het aan de tweeter zelf ligt. Mocht het de tweeter zelf zijn, dan kan je de faceplate losschroeven en opnieuw vastzetten, waarbij je erop let dat de spreekspoel in het midden van de ronde spleet in de magneet zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GooBall
blissard schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:21:
[...]

Nou, zo snel verandert die wereld niet hoor. Schroef ze er even uit en maak een foto of schrijf de typenummers op. Dan weten we het snel genoeg.
Die ring radiators zijn heel veel verkocht en volgens mij nog steeds erg populair.

Dat de speaker Duits is zal de beschikbaarheid alleen maar ten goede komen. Beter dan Chinees of Taiwanees in ieder geval.
Gedaan! Maar zie volgend stuk van bericht... xD
TBTL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:23:
In de opname hoor ik iets wat kan duiden op oversturing van de microfoon of dat er iets rammelt.

Je kan de tweeters tussen de luidsprekers verwisselen, zodat je weet of het aan de tweeter zelf ligt. Mocht het de tweeter zelf zijn, dan kan je de faceplate losschroeven en opnieuw vastzetten, waarbij je erop let dat de spreekspoel in het midden van de ronde spleet in de magneet zit.
Het is leuk dat je zegt dat er iets rammelt. Ik heb tijdens het openmaken van de crossover een stomme fout van mezelf weggehaald.(Ik had het stuk hout waar de terminals op zitten 360 graden gedraaid... |:( 8)7 )

Heb toen de tweeter eruit gehaald, en de faceplate er af gehaald. Of de faceplate zat niet meer goed vast, of een klein stukje van een van de draden die aan de tweeter zit.... maakte contact met de faceplate van de tweeter tijdens het afspelen... even dubbel nagaan...... want na al deze veranderingen... kan ik de ruis of niet, of heel lichtelijk detecteren... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@GooBall gebeurt mij ook regelmatig dat apparaten zichzelf snel repareren als ik alleen al dreig met de soldeerbout. :)
Maar fijn dat er geen grotere problemen lijken te zijn. Heb je nog wel het typenummer kunnen vinden?

[ Voor 30% gewijzigd door blissard op 15-06-2021 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GooBall
blissard schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:08:
@GooBall gebeurt mij ook regelmatig dat apparaten zichzelf snel repareren als ik alleen al dreig met de soldeerbout. :)
Maar fijn dat er geen grotere problemen lijken te zijn. Heb je nog wel het typenummer kunnen vinden?
Altijd fijn als dat zo is... maar dan vraag je je altijd af of het wel echt opgelost is... had ik met een CD speler... opeens deed die het weer, maar kort daarna niet meer.
Wat spindle olie op de as... eeeeeen die werkte weer 100%.

Hier wat foto's + typenummer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjJnMHcKtddo27sTOQk9WXhZA1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LAEJAQ0bLOfbzVncNWf30x6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qnfzBk_QlPWTQlDhXuaU9MHrvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjllzxkOMWS78Rf0Ffbqkabe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Mooi opgebouwd filter. Die Vifa tweeter is blijkbaar toch lastig te krijgen. Vooral heel houden dus :)
https://www.diyaudio.com/...25-yes-but-one-print.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 21:31

AvV

GooBall schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:35:
[...]

Ik zie toch duidelijk een ELKO in de foto van het scheidingsfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
AvV schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Ik zie toch duidelijk een ELKO in de foto van het scheidingsfilter.
Ging er van uit dat die meestal zwart zijn en maar aan een kant de plus en min hebben.... lezen is ook een kunst... xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
@blissard @TBTL Ik denk dat ik ondekt heb wat het echt is.
Op een of andere manier flipt de rechter tweeter als:
Ik de audio settings van SWTOR(niet te meest nette source heb ik gemerkt) van default naar de dac verander waar de speakers uiteindelijk op zitten.
Als er dan bepaalde geluiden in dat spel afgespeeld worden, dan komt het issue terug.

Deze speakers hebben al een aantal jaar als bios speakers gewerkt, en nu in deze specifieke opstelling een paar weken van muziek+films+andere games. Wat is hier nou precies aan de hand? Kan de rechter tweeter een bepaald signaal niet hebben en slikt zich dan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Heb je de tweeters nu al verwisseld om uit te sluiten dat het aan iets anders ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
GooBall schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Ging er van uit dat die meestal zwart zijn en maar aan een kant de plus en min hebben.... lezen is ook een kunst... xD
Maar in het hoog-deel van het filter zitten geen elco's. Dus het resultaat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GooBall
TBTL schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:30:
Heb je de tweeters nu al verwisseld om uit te sluiten dat het aan iets anders ligt?
Ze zijn vastgesoldeerd, en ik heb geen goed genoeg soldeerapparaat om die uitdaging aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@GooBall Voor de test mag je ook gewoon met kroonsteentjes aan de gang. Afhankelijk van waar je woont is er vast wel een tweaker te vinden die het later weer aan elkaar bakt.
Pagina: 1