Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daviddevries
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06-2021
Mijn vraag:
Aankomende zomer heb ik klusje bij een contact van mij om zijn gehele collectie van tapijten (+3000 stuks) te digitaliseren. Nu heb ik Sigma groothoek lens maar zie dat de tapijten niet geheel scherp eruit rollen.

Misschien doe ik iets verkeerd in het schieten van de foto's.
Hebben jullie misschien advies over het aanschaffen van een andere lens?

Alvast bedankt!

Details:
Plafond is 2.50 meter hoog (dus een groethoek is nodig)

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Canon 750D
-Lightroom
-2 18 inch ringlights voor belichting

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sigma 8-16

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Wat is je sluitertijd en diafragma? Wat is er niet scherp aan de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Gaat groothoek niet mis met de lensvervorming? Of wordt dat afdoende gecompenseerd?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Afstand vergroten, standaardzoom gebruiken en diafragma knijpen? Of is dat te simpel gedacht? Sigma's zijn in de regel dacht ik vrij scherp. Dat lijkt me het probleem niet.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Wel leuk als het er scherp uit komt.

Het is me nog niet duidelijk hoe groot zo'n tapijt is.

Wat kun je doen:
Andere ruimte zoeken.
3000 tapijten is productiewerk. Je kunt meer afstand nemen van een tapijt.

Diafragma dicht tot 8 en kijken wat eruit komt. Meeste lenzen zijn echt optimaal op f 8

Kun je focus stacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
Daviddevries schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:17:
Mijn vraag:
Aankomende zomer heb ik klusje bij een contact van mij om zijn gehele collectie van tapijten (+3000 stuks) te digitaliseren. Nu heb ik Sigma groothoek lens maar zie dat de tapijten niet geheel scherp eruit rollen.

Misschien doe ik iets verkeerd in het schieten van de foto's.
Hebben jullie misschien advies over het aanschaffen van een andere lens?

Alvast bedankt!

Details:
Plafond is 2.50 meter hoog (dus een groethoek is nodig)

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Canon 750D
-Lightroom
-2 18 inch ringlights voor belichting

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sigma 8-16
toon volledige bericht
Met een calculator kun je precies bepalen, welke brandpuntsafstand je nodig hebt:http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm (Dimensional Field of View Calculator met cropfactor 1.6x rekenen).
Ik kom op 2m afstand (je kunt je camera ook niet knal tegen het plafond plaatsen, dus reken met wat marge in afstand) en 20mm op een beeld van 2,25 x 1,5m.
Stel dat je gaat voor een Canon 10-18mm dan kun je op die afstand tapijten tot 4,5 x 3m volledig in beeld krijgen. Vervorming wordt opgelost met een lensprofiel in Lightroom.

Wat noem jij niet scherp? Welke Sigma lens heb je, welk diafragma gebruik je en hoe stel je scherp?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daviddevries
Anoniem: 1302638 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:18:
Wat is je sluitertijd en diafragma? Wat is er niet scherp aan de foto's?
Als ik inzoom zie ik dat de volle details van het tapijt niet zichtbaar zijn. Dit kan te maken hebben met het feit dat ik de diafragma niet op F10 had staan. Ik ga over enkele weken opnieuw test foto's maken en kijken hoe het eruit komt rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daviddevries
DirtyBird schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:46:
Afstand vergroten, standaardzoom gebruiken en diafragma knijpen? Of is dat te simpel gedacht? Sigma's zijn in de regel dacht ik vrij scherp. Dat lijkt me het probleem niet.
Thanks, Ik ga dit proberen, Ik geef je update bij de volgende test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daviddevries
DirtyBird schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:46:
Thanks, Ik ga dit proberen, Ik geef je update bij de volgende test.
bartvl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:19:
Gaat groothoek niet mis met de lensvervorming? Of wordt dat afdoende gecompenseerd?
Dit treed idd op, maar dit kan ik in Lightroom rechttrekken. Ook zijn de tapijten vaak niet zo groot dat ze het gehele beeld in nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daviddevries
Tarquin schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:44:
Wel leuk als het er scherp uit komt.

Het is me nog niet duidelijk hoe groot zo'n tapijt is.

Wat kun je doen:
Andere ruimte zoeken.
3000 tapijten is productiewerk. Je kunt meer afstand nemen van een tapijt.

Diafragma dicht tot 8 en kijken wat eruit komt. Meeste lenzen zijn echt optimaal op f 8

Kun je focus stacken?
Tapijten zijn heel verschillend in afmetingen: 1.2 x 2.0 Tot 4 x 5. Bij sommige tapijten zijn we door de grote genoodzaakt om buiten de foto's te maken. De tapijten zijn daarnaast ontzettend zwaar, het is bijna onmogelijk alle tapijten naar een andere plek te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:55
Ik neem aan dat de camera bewegingsvast op een statief of beugel zit? En dat je dmv een afstandsbediening de sluiter bedient? Anders blijf je zitten met bewegingsonscherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Daviddevries schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:31:
[...]

Tapijten zijn heel verschillend in afmetingen: 1.2 x 2.0 Tot 4 x 5. Bij sommige tapijten zijn we door de grote genoodzaakt om buiten de foto's te maken. De tapijten zijn daarnaast ontzettend zwaar, het is bijna onmogelijk alle tapijten naar een andere plek te brengen.
Tsja, qua fotografiewerk is het niet heel erg ingewikkeld:
Je zet de camera vast.
Je neemt een redelijk goede lens en stopt hem af tot ongeveer 7-8, dan is hij op zijn best.
Je zorgt voor goed egaal licht met een goede CRI (color rendering index).
Scherpstellen kun je doen op het midden maar de hoeken zijn wat verder verwijderd; dus je kunt eventueel ietsje voorbij het midden scherpstellen.
Verder moet je afdrukken met een vertraging zodat je camera perfect stil staat.

Ik denk dat de logistiek (hoe verplaats je 3000 tapijten, hoe houd je bij welke foto bij welk tapijt hoort (nummer in beeld? Digitale klok die gelijk loopt met de camera?) minstens zo interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daviddevries
nachtnet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:12:
Ik neem aan dat de camera bewegingsvast op een statief of beugel zit? En dat je dmv een afstandsbediening de sluiter bedient? Anders blijf je zitten met bewegingsonscherpte.
Ik heb dit ding besteld. Met een USB connect ik het met mijn Macbook en kan het zo direct op mijn externe HD opslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjah4obXVQO9UeesJfWRua_P0_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnIztISim6RKojl9gGFRYs8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFEQlmIAXsf05jREjadyvqRVZAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJpHDvCdM1UWr5fnWM16HL0f.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1