Hallo,
Sinds enige tijd heb ik thuis EvoHome tbv aansturing van de CV.
Bevalt erg goed, is simpel in gebruik en is wat ik er van verwacht.
Wat ik zoek
Waar ik nu op zoek naar ben is het "iets opleuken" voor mijn eigen inzicht in regelgedrag (beperkt) maar vooral temperatuuruitlezing.
Graag zou ik van de verschillende ruimtes (6) de gewenste en werkelijke temperatuur willen kunnen uitlezen en teruglezen, loggen dus. Plus daarbij weergave van de buitentemperatuur.
Ik zoek voornamelijk naar een oplossing die mooie (fancy), duidelijke grafieken kan tonen.
Liefst met simpel instelbare filters om eea specifiek even inzichtelijk te maken. (bepaalde ruimtes wel/niet tonen, bepaalde periode selecteren)
Het is niet de bedoeling om te gaan regelen, of instellen. Echt puur en alleen uitlezen van het temperatuurverloop en bieden van inzicht hierin.
Ik stel me voor dat de uitlezing via bijv een webpagina te tonen is, zodat ik eenvoudig op laptop/tablet/tel. het verloop kan uitlezen. Andere opties zijn er wellicht ook.
Wat ik tot nu toe heb gevonden
Hier op de site en elders op het net heb ik diverse zaken opgezocht.
Veel gebruikers zoeken juist het kunnen regelen, en het opnemen in een echt domotica systeem.
Ik zie mooie plaatjes van @jawmoret in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65711906
Dit zit er best netjes uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/26IBlCZqCs4CB5WHgEiyk8Ga.png?f=user_large)
En dit lijkt wel een app op een mobiel?
:fill(white):strip_exif()/f/image/kYYswEln4d3PiiMAxTLKvz3J.png?f=user_large)
Beide komen volgens @jawmoret van Grafana en HomeAssistant.
een ander voorbeeld online:
https://crumbhole.com/Graphing-Honeywell%27s-Evohome/
waar dit er echt wel tof uitziet en ook vanuit Grafana lijkt te komen:
/f/image/WBezIyNB6Pcs34RvPyVVzdUE.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag
1) Wat is jullie advies (welke apps) om eea zo eenvoudig mogelijk op te zetten, met name omdat het alleen om uitlezing gaat en niet om bediening?
2) tips/suggesties voor goede tutorials voor het toepassen van de geadviseerde toepassing(en) onder 1?
(Heb geen ervaring met dergelijke toepassingen of het opzetten hiervan)
Ik heb een Synology DS116 waar ik eea op zou kunnen draaien.
Overigens heb ik weinig verdere ervaring met domotic systemen, noch met het gebruiken van toepassingen op de synology. Tot beperkte mate wel bereid / instaat te leren
maar het niveau zoals in de "Crumbhole" link wordt gesproken over het combineren van "Granafa, Influxdb and a Python container in a small docker-compose stack" gaat me echt boven de pet
Ben benieuwd naar jullie tips en advies, lijkt me leuk dit op te gaan zetten!
Sinds enige tijd heb ik thuis EvoHome tbv aansturing van de CV.
Bevalt erg goed, is simpel in gebruik en is wat ik er van verwacht.
Wat ik zoek
Waar ik nu op zoek naar ben is het "iets opleuken" voor mijn eigen inzicht in regelgedrag (beperkt) maar vooral temperatuuruitlezing.
Graag zou ik van de verschillende ruimtes (6) de gewenste en werkelijke temperatuur willen kunnen uitlezen en teruglezen, loggen dus. Plus daarbij weergave van de buitentemperatuur.
Ik zoek voornamelijk naar een oplossing die mooie (fancy), duidelijke grafieken kan tonen.
Liefst met simpel instelbare filters om eea specifiek even inzichtelijk te maken. (bepaalde ruimtes wel/niet tonen, bepaalde periode selecteren)
Het is niet de bedoeling om te gaan regelen, of instellen. Echt puur en alleen uitlezen van het temperatuurverloop en bieden van inzicht hierin.
Ik stel me voor dat de uitlezing via bijv een webpagina te tonen is, zodat ik eenvoudig op laptop/tablet/tel. het verloop kan uitlezen. Andere opties zijn er wellicht ook.
Wat ik tot nu toe heb gevonden
Hier op de site en elders op het net heb ik diverse zaken opgezocht.
Veel gebruikers zoeken juist het kunnen regelen, en het opnemen in een echt domotica systeem.
Ik zie mooie plaatjes van @jawmoret in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65711906
Dit zit er best netjes uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/26IBlCZqCs4CB5WHgEiyk8Ga.png?f=user_large)
En dit lijkt wel een app op een mobiel?
:fill(white):strip_exif()/f/image/kYYswEln4d3PiiMAxTLKvz3J.png?f=user_large)
Beide komen volgens @jawmoret van Grafana en HomeAssistant.
een ander voorbeeld online:
https://crumbhole.com/Graphing-Honeywell%27s-Evohome/
waar dit er echt wel tof uitziet en ook vanuit Grafana lijkt te komen:
/f/image/WBezIyNB6Pcs34RvPyVVzdUE.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag
1) Wat is jullie advies (welke apps) om eea zo eenvoudig mogelijk op te zetten, met name omdat het alleen om uitlezing gaat en niet om bediening?
2) tips/suggesties voor goede tutorials voor het toepassen van de geadviseerde toepassing(en) onder 1?
(Heb geen ervaring met dergelijke toepassingen of het opzetten hiervan)
Ik heb een Synology DS116 waar ik eea op zou kunnen draaien.
Overigens heb ik weinig verdere ervaring met domotic systemen, noch met het gebruiken van toepassingen op de synology. Tot beperkte mate wel bereid / instaat te leren

Ben benieuwd naar jullie tips en advies, lijkt me leuk dit op te gaan zetten!
[ Voor 3% gewijzigd door Ren.Hoek op 11-06-2021 16:50 ]