Advies welke app/interface tbv uitlezen EvoHome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-05 17:48
Hallo,
Sinds enige tijd heb ik thuis EvoHome tbv aansturing van de CV.
Bevalt erg goed, is simpel in gebruik en is wat ik er van verwacht.

Wat ik zoek
Waar ik nu op zoek naar ben is het "iets opleuken" voor mijn eigen inzicht in regelgedrag (beperkt) maar vooral temperatuuruitlezing.
Graag zou ik van de verschillende ruimtes (6) de gewenste en werkelijke temperatuur willen kunnen uitlezen en teruglezen, loggen dus. Plus daarbij weergave van de buitentemperatuur.

Ik zoek voornamelijk naar een oplossing die mooie (fancy), duidelijke grafieken kan tonen.
Liefst met simpel instelbare filters om eea specifiek even inzichtelijk te maken. (bepaalde ruimtes wel/niet tonen, bepaalde periode selecteren)

Het is niet de bedoeling om te gaan regelen, of instellen. Echt puur en alleen uitlezen van het temperatuurverloop en bieden van inzicht hierin.
Ik stel me voor dat de uitlezing via bijv een webpagina te tonen is, zodat ik eenvoudig op laptop/tablet/tel. het verloop kan uitlezen. Andere opties zijn er wellicht ook.

Wat ik tot nu toe heb gevonden
Hier op de site en elders op het net heb ik diverse zaken opgezocht.
Veel gebruikers zoeken juist het kunnen regelen, en het opnemen in een echt domotica systeem.

Ik zie mooie plaatjes van @jawmoret in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65711906

Dit zit er best netjes uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEOJ_DKuBiYpt1JVt25tZ1IIJMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/26IBlCZqCs4CB5WHgEiyk8Ga.png?f=user_large

En dit lijkt wel een app op een mobiel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4SXar1YSNT7AXhFS0h82QBb5bk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kYYswEln4d3PiiMAxTLKvz3J.png?f=user_large

Beide komen volgens @jawmoret van Grafana en HomeAssistant.

een ander voorbeeld online:
https://crumbhole.com/Graphing-Honeywell%27s-Evohome/
waar dit er echt wel tof uitziet en ook vanuit Grafana lijkt te komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hblMGUDQB__PLf5GnLC7rugdI_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBezIyNB6Pcs34RvPyVVzdUE.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag
1) Wat is jullie advies (welke apps) om eea zo eenvoudig mogelijk op te zetten, met name omdat het alleen om uitlezing gaat en niet om bediening?

2) tips/suggesties voor goede tutorials voor het toepassen van de geadviseerde toepassing(en) onder 1?
(Heb geen ervaring met dergelijke toepassingen of het opzetten hiervan)

Ik heb een Synology DS116 waar ik eea op zou kunnen draaien.
Overigens heb ik weinig verdere ervaring met domotic systemen, noch met het gebruiken van toepassingen op de synology. Tot beperkte mate wel bereid / instaat te leren O-) maar het niveau zoals in de "Crumbhole" link wordt gesproken over het combineren van "Granafa, Influxdb and a Python container in a small docker-compose stack" gaat me echt boven de pet 8)7

Ben benieuwd naar jullie tips en advies, lijkt me leuk dit op te gaan zetten!

[ Voor 3% gewijzigd door Ren.Hoek op 11-06-2021 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/

Is dit te doen voor je? Zelf nooit gedaan maar ziet er niet moeilijk uit.

Daarna is Graphana een gemakkelijke plug-in op HoneAssistant.

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
jawmoret schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:33:
https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/

Is dit te doen voor je? Zelf nooit gedaan maar ziet er niet moeilijk uit.

Daarna is Graphana een gemakkelijke plug-in op HoneAssistant.
thanks voor je snelle reactie!
Ziet er zeker eenvoudig uit, kan ik zeker proberen.

EDIT:
ik merk dat ik de Docker app niet kan vinden in de Package Centre
Een snelle google actie levert enkele treads waarin wordt aangegeven dat die app niet op alle Synology uitvoeringen werkt. (blijkbaar op die van mij dus niet)...
https://stackoverflow.com...ogy-nas/58690946#58690946
Hier lijkt een oplossing/work-around, maar ik begrijp erg weinig van wat er staat en vraag me af of ik dat kan uitvoeren.. :? (ook nog geen poging gedaan nu net...)

Wellicht was ik nog iets te sturend in mijn vraag; is voor hetgeen dat ik zoek (een 6-7 tal temperaturen uitlezen in een mooie grafiek) Home Assistan/Grafana de juiste (beste) keuze?
Of is het overkill aangezien het voor zoveel meer bedoeld is...
Kan hetgeen ik zoek eenvoudiger/beter met een andere toepassing?

[ Voor 26% gewijzigd door Ren.Hoek op 11-06-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
Het is een hele makkelijke oplossing als je niet te technisch wilt gaan, 85% procent out of the box oplossing….
Hebje een Rasberry Pi liggen? Daar kan je prima HA op draaien.

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
jawmoret schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:50:
Het is een hele makkelijke oplossing als je niet te technisch wilt gaan, 85% procent out of the box oplossing….
ok, top. Ja die bevestiging zocht ik even!
Geen Rasberry helaas...

zit nu al even een poosje te puzzelen op dat Stackoverflow artikel.
Dan zou ik Docker aan de praat moeten krijgen, dus wil het graag proberen.
Heb net een kleine aanpassing in een config file met vi editor gemaakt, dat wou nog wel...
maar wat er allemaal in het genoemde artikel staat, gaat wel een behoorlijk stuk verder volgens mij en ik begrijp gewoon niet hoe ik bepaalde stappen moet doen.
Wellicht gaat dat te veel of topic/ zal ik hiervoor een aparte hulpvraag moeten maken(?)

[ Voor 19% gewijzigd door Ren.Hoek op 11-06-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
met Docker heb ik zelf weinig ervaring, dus sorry kan ik je niet echt mee helpen.
maar persoonlijk zou ik niet beginnen aan een non-supported traject. tenzij je echt tijd over hebt.

als Synology met de volgende update je 'hack' sloopt kan je op nieuw beginnen...
anywat, have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
hm, ja dat is wel een goed punt.
Wellicht moet ik me daar niet aan willen branden, misschien toch maar naar een pi kijken.
Geen ervaring hiermee, hij zal als los pc'tje dan aan de router ofzo in de meterkast kunnen hangen.
Zal ik wel een met een behuizing moeten kopen dus.

Nog tips/advies over model/prestaties/kant-en-klaar model?

thanks! :)

[ Voor 52% gewijzigd door Ren.Hoek op 14-06-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
als je hem dan toch in je meterkast wilt hangen, wat denk je hier van;

https://www.sossolutions....ticz-starter-raspberry-pi

gelijk goed voor je slimme meter;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
hmm... heb geen slimme meter 8)7
dus die extra kabel kan ik me eerst besparen denk ik... (op dit moment valt energie verbruik ook nog buiten scope van het projectje ;) )

Maar deze set maakt dus gebruik van Domoticz blijkbaar.
dat heb ik eerder langs zien komen, om EvoHome op te koppelen (ook via Synology, echter is dat ook niet ondersteund meen ik? :? )

Hoe dan ook, zou je Domoticz dan adviseren boven HomeAssisten/Grafana?

EDIT:
Wellicht domme vraag, maar is een wifi module ook nodig voor de pi?
De applicatie (welke dan ook) maakt toch gewoon via het "normale/openbare" netwerk contact met de EvoHome? (dus kan net zo goed bedraad)
Of kan/moet deze echt rechtsteeks met het interne wifi netwerk dat de EvoHome gebruikt verbinden, waarmee ook de radiatorknoppen etc communiceren?

[ Voor 29% gewijzigd door Ren.Hoek op 14-06-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
EDIT 2:
thanks voor de tip @jawmoret . Heb even gekeken naar de Raspberry Pi oplossing.
al met al ben ik voor een compleet pakketje, ca 95,- (zeg een kleine 100) Euro kwijt.
(4GB, 16GB micor SD, wifi module, kabeltje, adapter, behuizing)

Op zich vind ik dat prima, om vervolgens wat te spelen.
Echter, wellicht is een upgrade van de NAS ook een idee bedacht ik mij.
En is het slimmer die 100,- daar in te zetten (plus de rest natuurlijk...)

De huidige is ca 10 (+?) jaar oud, met inmiddels dito jaren aan gezinsvakantie fotos en films erop. Misschien is dit een goed moment naar een nieuw model/ + dubbele HD ivm backups enzo te gaan.

Hiervoor wil ik nog even goed begrijpen waar ik dan op moet letten als ik de EvoHome wil gaan uitlezen.
Daarom nog even de vragen:

- Is docker nodig voor zowel HomeAssistent, Grafana alsook Domoticz?
Kortom, moet een nieuwe NAS Docker kunnen draaien ("is dat alles")?

- zijn er andere zaken waar ik nog op moet letten, of die slim zijn om te doen, als ik voor de optie van vernieuwen van de NAS ga?

- ik denk bijv. aan een DS218 (of de 218 Play... zie verschil zo niet behalve laatst genoemde is goedkoper)
als ik kijk op https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/Docker dan staat er dat de 218+ is ondersteund. Maar ik vind eigenlijk alleen de modellen DS218 of DS218 Play.
Is dan de "play" en "+" variant hetzelfde?
En werkt bovendien de "normale" DS218 dus niet samen met docker?
(ik lees in div oude topics dat het niet samenwerkt, maar in nieuwere topics dat na een update Docker toch ondersteund wordt)

[ Voor 22% gewijzigd door Ren.Hoek op 15-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
zo, even weer een update... excuus voor de late reactie!

ik kwam erachter dat mijn HDD in de synology op het punt stond dood te gaan.
In allerijl backuppen etc, helaas had ik het minder goed voor elkaar dan ik dacht...
gelukkig alles nu gelukt, nu ook een werkende online backup...
Hoe dan ook, door dit gebeuren dacht ik beter ipv de 100,- uit te geven aan een RaspberryPi, dit in een nieuwe NAS te steken. (met Docker ondersteuning)

Met de tip/link van @jawmoret was het installeren van Docker idd een fluitje van een cent en was zo gepiept.
Dus dit alles is nu voor elkaar 8)

Deze tutorial was alleen voor Docker.
Ik heb geprobeerd vanuit daar de stap te maken naar https://github.com/tico24/evohome-grafana
Dit lijkt voor zover ik het begrijp alle benodigdheden te bevatten voor EXACT hetgeen ik zoek.

Helaas begrijp ik domweg niet hoe te beginnen/welke stappen ik moet nemen om eea te implementeren.
Ik mis hiervoor de kennis en kunde die vanuit de GitHub pagina wordt verondersteld.

Tot nu toe is het ook niet gelukt de juiste (toepasbare) voorbeelden te vinden waarbij ik leer te begrijpen hoe ik de kant-en-klare componenten uit het voorbeeld kan gebruiken.

dus: tips naar pagina's/tutorials in de stijl zoals @jawmoret eerder postte, of rechtstreekste hulp vanaf hier is zeer welkom!

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
Anyone?

Kom helaas niet verder binnen HomeAssistant om daar de koppeling met EvoHome te maken.
Wellicht zoek ik niet op de juiste zaken?

Misschien iemand nog een tip/link/tutorial specifiek om EvoHome uit te lezen in HomeAssistant?
heel erg bedankt alvast! :)
Pagina: 1