Home-cinema upgraden, wat met de receiver ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 09:38
Ik zoek een?
Oplossing om mijn bestaande 5.1 setup te behouden als ik upgrade naar een OLED TV

Wat is je budget?
Geen beperking, maar wil het goedkoop houden

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Primair gebruik is : PS5 games, (UHD) BluRay via PS5, streaming (Netflix, Disney+, Prime)

Wat heb je zelf al gevonden?
Gepruts met convertors (component->HDMI, HDMI->TOSLINK) of toch maar nieuwe receiver

Langer verhaal :

Momenteel heb ik een bescheiden home cinema met behoorlijke oude hardware (ong. 15 jaar oud). TV is een 42" HD-Ready plasma van Panasonic. Receiver is een Yamaha RX-V659, met B&W 3-reeks speakers (CC#3, 2x DM305, 2x DM302) en een Yamaha subwoofer. De TV is absoluut aan vervanging toe, maar het audio gedeelte volstaat nog prima en hoop(te) ik eigenlijk niet te moeten vervangen.

Vandaag hangen daar voornamelijk een hoop consoles aan : PS4, PS3, PS2, XBox 360, XBox, Gamecube, Dreamcast, N64. Hoe die aangesloten zijn is eigenlijk zeer divers. PS4 en PS3 zitten via HDMI op de TV, en optisch op de receiver. Andere consoles zijn via Component + Stereo of TOSLINK aangesloten op de receiver, om vandaar dan naar de Component ingang van de TV te gaan. En nog enkele oudere zitten gewoon rechtstreeks op SCART van de TV en gaan dan via simpele stereo-out naar de receiver. Ik mag wel zeggen dat zowel receiver als TV bijna tot het uiterste gedreven werden qua aansluitingen :).

Ik wil de PS5 nu van de woonkamer naar de cinema verhuizen, maar daarvoor moet er dan echt wel een 55" 4K TV komen, liefst OLED. En dit is waar de 'problemen' beginnen. Om te beginnen zie ik bijna geen TVs meer met een Component ingang. Dit betekent dat ik met mijn huidige receiver geen beeld meer van mijn oude consoles naar zo'n nieuwe TV zou krijgen. Veel TVs hebben ook geen optische out, of supporteren alvast geen DTS via die optical out, en de PS5 heeft óók geen optical out. Dus surround geluid uit mijn PS5 krijgen is ook problematisch.

Is de enige optie dan van effectief ook mijn Receiver te vervangen, zelfs al ben ik nog 100% tevreden van het geluid vandaag (ik heb geen nood aan 7.1 of Atmos toestanden) ? Ik vermoed dat er wel allerlei conversie-apparaten bestaan, maar dat is wellicht ook allemaal behelpen, en zal gecombineerd ook al een kostenplaatje hebben dat al in de buurt komt van een nieuwe receiver ?

En dan is er nog het 'probleem' van de oude consoles. Toegegeven, die staan allemaal super netjes, en spelensklaar, maar eigenlijk wordt er nog maar zelden iets op gedaan. Dus misschien maar gewoon opgeven en louter een manier voorzien om ze snel terug te kunnen aansluiten indien nog eens nodig (al zal zelfs dat wel een probleem zijn gezien nieuwe apparaten helemaal geen S-Video e.d. aansluitingen meer hebben...).

Dit alles zorgt er eigenlijk voor dat ik ondertussen al vele maanden de upgrade van de TV uitstel, en de PS5 al die tijd nog altijd in de woonkamer staat. Daar staat welliswaar een mooie 65" 4K LCD TV, maar die is vaak bezet, en ik heb daar ook helemaal geen surround audio wat ik toch wel vaak mis.

Anyway, ik zoek dus nog wat suggesties van hoe ik het aansluitprobleem hierboven kan oplossen, en met welke hardware upgrades/aankopen, terwijl ik anderzijds geen zotte kosten wil maken.

EDIT: en terwijl ik dit aan het typen was, dacht ik eigenlijk nog aan een oplossing. Mijn huidige receiver houden, en die dan doorpluggen naar een nieuwe receiver. Dan moet die wel Component -> HDMI kunnen doen. De audio zelf mag gerust beperkt zijn tot stereo dan...

[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 11-06-2021 15:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Je moet zorgen dat je receiver het centrale punt is waar je al het beeld en geluid op aansluit. Je receiver regelt het geluid en geeft het beeld door aan je TV. Probeer zo weinig mogelijk direct aan je tv te hangen.

Jij hebt een receiver nodig met veel HDMI inputs. De instap receivers (€ 600), die overigens prima zijn, hebben vaak 6 HDMI inputs. Model daarboven 7 (€ 1.000) en topmodellen soms wel 8 (€ 1.500+). Al die oude consoles kun je wel aansluiten met verloopstekkers van component/SCART naar HDMI. Je sluit alle apparatuur op de receiver aan en er gaat 1 HDMI kabel van de receiver naar de tv. Het geluid loopt direct van de consoles naar de receiver. Zou ook nog via optisch van de console naar de receiver kunnen. Ook wellicht daar weer verloopjes voor de consoles met een analoge signaal. Veel receivers hebben 2 optische ingangen, anders ff een splitter er tussen hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 11-06-2021 16:28 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 09:38
Hulleman schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:24:
Je moet zorgen dat je receiver het centrale punt is waar je al het beeld en geluid op aansluit.
Is dat wel zo ? Voor video heb ik toch altijd begrepen dat het enige voordeel van dat via de versterker te laten gaan, is dat je dan veel meer toestellen kunt aansluiten omdat je op de TV dan maar 1 input gebruikt. De nadelen zijn echter dat je dan ook maar 1 set instellingen op je TV hebt voor al je toestellen die via de receiver binnenkomen.

Zoals je kunt lezen heb ik een beetje een mix van alles (audio+video -> receiver, audio+video -> TV en audio->receiver + video->TV) en heb daar nooit echt een nadeel van ondervonden. Uiteraard is een universele afstandsbediening dan wel nagenoeg een must om zowel TV als Receiver dan telkens op de juiste input te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Twixie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:29:
[...]
Is dat wel zo ? Voor video heb ik toch altijd begrepen dat het enige voordeel van dat via de versterker te laten gaan, is dat je dan veel meer toestellen kunt aansluiten omdat je op de TV dan maar 1 input gebruikt. De nadelen zijn echter dat je dan ook maar 1 set instellingen op je TV hebt voor al je toestellen die via de receiver binnenkomen.
Klopt wat je zegt. Ik heb dat nooit als probleem ervaren, omdat ik er niet zoveel apparaten als jij aan heb hangen :P

Wat overigens wel een ding kan zijn, is HDMI 2.1 in receivers. De huidige modellen die HDMI 2.1 ondersteunen hebben daar problemen mee (gehad). Ik weet de status daar van niet.

Het is ff de vraag in hoeverre je je primaire gebruik (PS5 games, (UHD) BluRay via PS5, streaming (Netflix, Disney+, Prime)) wil laten leiden over al die oude consoles/aansluitproblematiek. Snap dat dat cool is, maar je kunt natuurlijk overwegen om oude consoles op een andere plek met oudere tv neer te zetten. En je main gamespot state of the art te maken met dito tv en receiver.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 11-06-2021 16:34 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |