Stroomgroepen zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:28
In ons huis is door de bewoners de keuken en de zolder aangelegd op één groep. Dit is erg onhandig, omdat de wasmachine, de droger, de oven, etc allemaal op één groep zitten. Nu gaan we de badkamer verbouwen en hebben we de mogelijkheid om extra groepen naar zolder te trekken.

Wat is verstandig om te doen qua aantal en soort kabel? Ik wil in ieder geval 2 groepen erbij, voor de droger en wasmachine elk een. En dan nog een met 3fase (wat voor kabel is dat) voor in de toekomst als er bijvoorbeeld een warmtepomp op zolder komt? Wij hebben nog geen driefase in huis verder.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
2lege buizen.

En 2 buizen met draad
Waarvan je er 1 groep voor de was machine gebruikt
1 voor de droger.

2 in reserve mocht je warmtepomp meer nodig hebben dan 3600watt

3 fase is in je meterkast. Zolang de buizen draad en aarde hebben verwacht ik niet echt een probleem.

Of je 1.5 of 2.5 moet gebruiken weet ik niet.
1.5 is tot 3680watt en 2.5 doet max 4600watt
Maar ik weet niet of was machines of drogers kortstondig boven de 10ampere kunnen uitkomen..

Als ik het thuis zou doen, dan had ik er 2.5 in getrokken. Meer door onwetendheid en onkunde dan goed gemotiveerd.

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 11-06-2021 14:06 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:48
leg gewoon 2 x 16mm buis aan voor iedere een groep (Wasmachine en droger) en daarna nog 2 x 19mm buis voor de toekomst. Je warmtepomp, PV op je dak, noem maar op.
Voor nu trek je dus alleen 3 x 2.5mm2 door je 16mm buizen voor de twee groepen was en droger.
In toekomst trek je door die 19mm de rest wat je nodig hebt.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

manusjevanalles schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:55:
In ons huis is door de bewoners de keuken en de zolder aangelegd op één groep. Dit is erg onhandig, omdat de wasmachine, de droger, de oven, etc allemaal op één groep zitten. Nu gaan we de badkamer verbouwen en hebben we de mogelijkheid om extra groepen naar zolder te trekken.

Wat is verstandig om te doen qua aantal en soort kabel? Ik wil in ieder geval 2 groepen erbij, voor de droger en wasmachine elk een. En dan nog een met 3fase (wat voor kabel is dat) voor in de toekomst als er bijvoorbeeld een warmtepomp op zolder komt? Wij hebben nog geen driefase in huis verder.
Ik zie dat @skai21 me net voor is geweest. :)

Ik zou kiezen voor vier buizen, te weten:
  • Eenmaal 16mm voorzien van voeding voor wasmachine
  • Eenmaal 16mm voorzien van voeding voor droger
  • Eenmaal 16mm voorzien van zwarte trekdraad voor een uitbreiding in de toekomst (data of extra normale groep)
  • Eenmaal 19mm voorzien van zwarte trekdraad voor aanleg van een driefase of 2*230v groep in de toekomst

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

In ieder geval altijd 2.5mm2 gebruiken, tenzij je de groep gaat afzekeren op 10A maar dan nog...het verschil in prijs tussen 1.5 en 2.5 is dermate klein...gewoon 2.5mm2...

ik ben het eens met @skai21..2x 16mm en 2x 19mm. Die 19mm is noodzakelijk voor een 5-aderige kabel (3fase) of als je 2 netwerkkabels naar zolder wil trekken.

En als het mijn huis was...een extra buis voor de zekerheid...because if it's worth doing, it's worth overdoing 8)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 10:48
Mike2k schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:16:
In ieder geval altijd 2.5mm2 gebruiken, tenzij je de groep gaat afzekeren op 10A maar dan nog...het verschil in prijs tussen 1.5 en 2.5 is dermate klein...gewoon 2.5mm2...

ik ben het eens met @skai21..2x 16mm en 2x 19mm. Die 19mm is noodzakelijk voor een 5-aderige kabel (3fase) of als je 2 netwerkkabels naar zolder wil trekken.

En als het mijn huis was...een extra buis voor de zekerheid...because if it's worth doing, it's worth overdoing 8)
Same here, precies die buizen liggen naar mijn zolder :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:59
Wasmachine en Droger (warmtepompdroger) moeten op 1 groep kunnen, daar heb je er geen 2 voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

D-dark schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:34:
Wasmachine en Droger (warmtepompdroger) moeten op 1 groep kunnen, daar heb je er geen 2 voor nodig.
Je hebt helemaal gelijk! Je vergeet er alleen bij te vermelden dat ze niet tegelijk aangezet kunnen worden. (het is ook maar een klein detail)

Volgens de NEN1010 dient elk apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000 watt op een aparte groep geplaatst te worden.

https://info.elektroshop....smachine-op-aparte-groep/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Mike2k schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Je vergeet er alleen bij te vermelden dat ze niet tegelijk aangezet kunnen worden. (het is ook maar een klein detail)

Volgens de NEN1010 dient elk apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000 watt op een aparte groep geplaatst te worden.

Hmm, Draaien in de praktijk prima alle twee tegelijkertijd op 1 groep.
Die 2000 watt is de situatie die maximaal tijdelijk getrokken kan worden voor een wasmachine als je maximale temperatuur en kort tijdsprogramma draait. Zogezegd worst case scenario. En zelfs dan zijn het nog tijdelijke piekspanningen.

Bij normaal gebruik met standaard wasprogramma's of ECO langdurig wasprogramma is het verbruik heel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:01

BrZ

Mike2k schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Dat is al jaren niet meer verplicht.

Tegelijk aan is bij een warmtepompdroger absoluut geen probleem, die hebben een aansluitwaarde van zo'n 1000 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

BrZ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Dat is al jaren niet meer verplicht.

Tegelijk aan is bij een warmtepompdroger absoluut geen probleem, die hebben een aansluitwaarde van zo'n 1000 watt.
Heb je daar een bron van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Wij hebben een oudere droger die zeker >2k trekt op piekmomenten, en de wasmachine idem. Op zich hoeven ze niet per se tegelijk te draaien, maar het zou wel handig zijn als het kan.

Als ik het goeds samenvat dan is 2x 16mm + 3x2.5mm en 2x19mm + trekdraad het handigst. En eventueel nog een extra buis als er ruimte is op de muur.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39

M2M

medicijnman

spul bijleggen achteraf is bijzonder lastig, dus overkill gaan nu is meestal geen probleem.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:01

BrZ

Mike2k schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:11:
[...]

Heb je daar een bron van ?
Die voorwaarde van 2kVA is weggehaald in NEN 1010:2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:18
manusjevanalles schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:19:
Wij hebben een oudere droger die zeker >2k trekt op piekmomenten, en de wasmachine idem. Op zich hoeven ze niet per se tegelijk te draaien, maar het zou wel handig zijn als het kan.

Als ik het goeds samenvat dan is 2x 16mm + 3x2.5mm en 2x19mm + trekdraad het handigst. En eventueel nog een extra buis als er ruimte is op de muur.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Als je de droger vaak gebruikt kan het wel eens voordelig zijn om een goedkope warmtepompdroger te kopen. En als je dat doet kun je ze altijd zonder problemen tegelijk gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:56
M2M schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:23:
spul bijleggen achteraf is bijzonder lastig, dus overkill gaan nu is meestal geen probleem.
Dit. Pvc pijp kost niks t.o.v. opnieuw breken stucken schilderen etc.
Ik zou ook gewoon die 16mm niet doen en alles in 19mm uitvoeren, kun je er later indien nodig ook nog eens een andere bestemming aangeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Het scheelt inderdaad maar 3mm, dus wel zo makkelijk om direct alles 19mm te doen. En ik neem aan gladde buis en niet zo'n geribbelde (=flexibele) buis?

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 11-06-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Altijd voor de grote stukken glad gebruiken.
Flexibel is alleen voor bochten maar ook dan ruim en vloeiënd
(Netter is de bocht in de gladde buis te buigen maar daar heb je weer wat extra gereedschap voor nodig.)

[ Voor 32% gewijzigd door D-dark op 11-06-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

significant schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:44:
[...]

Dit. Pvc pijp kost niks t.o.v. opnieuw breken stucken schilderen etc.
Ik zou ook gewoon die 16mm niet doen en alles in 19mm uitvoeren, kun je er later indien nodig ook nog eens een andere bestemming aangeven!
Dit inderdaad, de meerkosten voor 19mm tov 16mm zijn nauwelijks als je op het totaalplaatje gaat kijken en dan heb je veel meer flexibiliteit met wat je ermee gaat doen. Dan kun je evt ook nog 2xUTP ofzo erdoor trekken, of toch een andere set voor 3fase gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

manusjevanalles schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:54:
Het scheelt inderdaad maar 3mm, dus wel zo makkelijk om direct alles 19mm te doen. En ik neem aan gladde buis en niet zo'n geribbelde (=flexibele) buis?
Flexibele buis moet je lekker bij wegblijven, ook voor kleine stukjes. Dat is zo verdomd lastig om fatsoenlijk kabel doorheen te trekken. Voor nog geen 10 euro heb je een buigveer (misschien iets meer als je voor 19mm gaat), waarmee je prima bochten kunt maken in gladde buis, waar je vervolgens gewoon doorheen kan treken. Flexibel komt bijna altijd je kabel in vast te zitten. Ook al trek je er nu een trekdraad doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:06
Ik heb recentelijk 2x 5x6mm2 kabel naar boven getrokken. Is ruim bemeten op dingen als een warmtepomp (gebruik) en zonnepanelen (teruggaaf). De gedachte is dat ik dan voor altijd klaar ben.

Daarnaast heb ik 3x2.5mm2 naar boven getrokken voor m'n server + netwerkapparatuur (die op een aparte noodstroomgroep komt), en een aantal 19mm buisjes voor netwerk en reserve. Of je dat allemaal nodig hebt? Waarschijnlijk niet, maar je wilt dat niet ieder jaar hoeven te doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1