LAN-printer aansluiten op WLAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:38

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wie wil even meedenken. Ik heb een LAN-printer (die nog prima functioneert) die ik via WLAN wil ontsluiten (de kast waar de printer in staat heeft geen LAN-mogelijkheid).

Nu ken ik oplossingen als pricewatch: TP-Link Pocket-Sized Wireless Print Server maar volgens mij heb ik dat niet nodig. De printer beschikt immers al over een Ethernet-poort en hoeft dus niet USB aan een specifieke printserver.

Ik zat zelf te denken aan een apparaat dat feitelijk drie aansluitingen heeft: 230V, een WiFi-antenne en een Ethernet-poort. Visueel komt dat uit op zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnbF9nkokAbHXIFOEd4klJmaJJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AVD0WtDWx0YPkVFSdkFmmksN.jpg?f=user_large

Echter... dit zijn Powerline-adapters, die hun netwerk uit het stroomnet betrekken en dit via WiFi weer kunnen uitzenden. En dat heb ik niet nodig: ik heb immers al WiFi en niet de behoefte om elders nog een adapter te plaatsen om netwerkverkeer door mijn stroomnet te laten lopen.

Bestaat er zoiets wat ik zoek? En zo ja, hoe heet dit? Of moet ik toch naar een constructie met een extra router in bridgemodus gecombineerd met switchmodus? (wilde ik liever voorkomen)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Beste antwoord (via Eagle Creek op 11-06-2021 15:41)

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sethro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:42:
Iedere router of access point waar OpenWRT op draait kan dit
TP-Link noemt dat client modus in apparaten als https://www.tp-link.com/n...g/wifi-router/tl-wr902ac/

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 18:46

lier

MikroTik nerd

Je hebt een "wireless bridge" nodig. Veel accesspoints bieden deze functie ook. Maar veel mooier is uiteraard om de printer met een kabel aan te sluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Als op budget moet zou dit al kunnen werken:
pricewatch: TP-Link TL-WA850RE 300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender (EU m...

[ Voor 77% gewijzigd door Sethro op 11-06-2021 13:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
TP-Link noemt dat client modus in apparaten als https://www.tp-link.com/n...g/wifi-router/tl-wr902ac/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
Ik heb hetzelfde hier thuis.
Bij de Action een cheap ass TP link router gekocht die in bridge\client modus staat.
Via wifi pakt hij het signaal op van beneden welke hij boven op zolder doorgeeft op zijn Lan poorten.
voor een 10ttje mijn netwerk/lan printer wireless gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Ook de meeste repeater (voor de leek een wifi versterker) kunnen als wireless bridge werken en zijn vaak veel goedkoper.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:42:
Je hebt een "wireless bridge" nodig. Veel accesspoints bieden deze functie ook. Maar veel mooier is uiteraard om de printer met een kabel aan te sluiten.

Als op budget moet zou dit al kunnen werken:
pricewatch: TP-Link TL-WA850RE 300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender (EU m...
Ik ging ervan uit dat dit product de andere kant op werkte. M.a.w: er komt LAN binnen en hij zendt WLAN uit (lees: creëert een eigen WLAN en sluit niet aan op bestaand netwerk, dat is via LAN).

Begrijp ik het goed dat jullie zeggen dat dit apparaat dus wel ook de andere kant op kan werken? Het bestaande WLAN joinen en dan de UTP gebruiken om downstream de kabel van dat netwerk te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Precies, dat lijkt exact op wat ik bedoel! (in die modus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Eagle Creek schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:07:
[...]

[...]

Ik ging ervan uit dat dit product de andere kant op werkte. M.a.w: er komt LAN binnen en hij zendt WLAN uit (lees: creëert een eigen WLAN en sluit niet aan op bestaand netwerk, dat is via LAN).

Begrijp ik het goed dat jullie zeggen dat dit apparaat dus wel ook de andere kant op kan werken? Het bestaande WLAN joinen en dan de UTP gebruiken om downstream de kabel van dat netwerk te voorzien?
Met OpenWRT erop kun je beide kanten uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 11:44
Wireless Extender kopen met UTP (hebben ze praktisch allemaal), verbinden met je netwerk en er komt een signaal uit de UTP. WLAN uitzetten op dat ding en draaien. Werkt bij mij al jaren.

Met OpenWRT aan de gang om een printer aan te sluiten op je netwerk is wat overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
JeRyZ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:14:
Wireless Extender kopen met UTP (hebben ze praktisch allemaal), verbinden met je netwerk en er komt een signaal uit de UTP. WLAN uitzetten op dat ding en draaien. Werkt bij mij al jaren.

Met OpenWRT aan de gang om een printer aan te sluiten op je netwerk is wat overdreven.
Dat laatste is wel leuk (en ook Tweakwaardig) maar als het kant en klaar in een kastje zit wel zo eenvoudig, en even veilig zolang het apparaat geen kwetsbaarheden heeft die te misbruiken zijn.

Voor alles valt wat te zeggen.

Allen bedankt voor de snelle reacties en het meedenken - ik weet genoeg!

Pagina: 1