Gevraagd: aankoopadvies auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik ben op zoek naar een 2e hands auto. Uiteraard bedienen mijn vrienden mij ook van advies, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Meedenken is gewenst. Concrete aanleiding is dat mijn vrienden een zo goedkoop mogelijke auto aanraden (2500 euro) en mijn ouders juist zeggen dat je beter een iets duurdere auto (5k+) moet kopen.

De situatie: ik ben alleenstaand, zal dus 99% van de ritjes alleen maken. Af en toe iemand naar het station brengen of ophalen, en 1x per jaar met 3 of 4 mensen naar Frankrijk met de auto is het wel ongeveer.
Gezinsuitbreiding zal vast een keer kunnen gebeuren maar dan is de auto niet prioriteit nummer 1. Ik denk zo'n 10k kilometer per jaar. Ik denk daarom dat een benzine auto beter schikt dan een diesel.

Budget: ik richt op zo'n 5000 euro, met een absolute max van 7k euro.
Ik heb niet echt veel waarde aan status of aan een snelheidsmonster. Een betrouwbare saaie bak heeft de voorkeur boven een snelle, maar duur in het onderhoud BMW.

Auto's als de 108, twingo, C1 liever niet.

In het verleden heb ik in de lease Clio, Polo, Ibiza gereden. Dat model auto beviel goed en zou de voorkeur hebben. In dat rijtje past denk ik ook de 208, de Yaris, de Fabia volgens mij.

Qua opties heb ik de volgende eisen:
Cruise Control, Airco, Speed limiter (deze vind ik lastig om te zoeken op bijv. autoscout 24)

De volgende wensen zijn optioneel. Leuk als het kan, als het niet kan is het geen ramp.
Verbinden telefoon voor muziek, navigatiesysteem ingebouwd, panoramadak, automaat

Waar ik nu naar kijk is max 100k kilometer op de teller en dan kijk ik naar de modellen Peugeot 207, Peugeot 206 en de Clio IV. Clio IV staat nu bovenaan het lijstje om dat die standaard best prima doorrijdt, alle eisen heeft en standaard vrij compleet is. ANWB geeft aan dat deze auto erg betrouwbaar is Wel is deze vrij duur als ik op Autoscout kijk. Daarbij komt dit model vaak uit de lease, ik weet niet of dat een plus of min is.

De peugeot 207 is iets goedkoper en voldoet ook aan mijn wensen. Met name de limiter zit hier vaak duidelijk op. Ik begrijp dat de automaat erg onprettig rijdt en dat deze olie slurpt.

Peugeot 206 is lekker goedkoop en in 3e deurs helemaal. Echter zijn die ook ouder lijkt het. Ik heb geen idee of ik dan op zaken als roest oid moet leten.

Ik heb verder gekeken naar private lease, maar dat heeft absoluut niet de voorkeur ivm de aanvraag van een hypotheek. Een deelauto zou handig zijn, maar die heb ik in mijn buurt niet echt. 10 tot 15 minuten lopen doorgaans.

Mijn vraag:

Welke auto's adviseren jullie om naar te kijken? En dan welk model, bouwjaar en kilometerstand?
En waar let ik op bij aanschaf? Is een volwaardig boekje van de autodealer met onderhoud goed, op wat voor geluiden let ik, moet ik voor specifieke modellen nog research doen?
Dealer of particulier?

en tot slot: afdingen? Is dat gebruikelijk?
Alle input is welkom!

PS: er zijn maar 2 laadpalen in mijn hele wijk. Elektrisch lijkt me dus leuk, maar niet praktisch.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 13:25
Ik zou ook eens kijken naar een leuke Fiesta (Titanium edities bijvoorbeeld). Rijd er nu zelf eentje uit 2014 tot ik mijn leaseauto kan bestellen. Zijn erg fijne auto's met als minpunt dat de achterbank wat krapper is, maar daar zal je geen last van hebben. Een driedeurs, <100k km moet prima rond je budget uitkomen. Als je een auto rond de 100k km koopt ga je vaak te maken hebben met een distributieriem die vervangen moet worden (of net is gedaan). Afdingen is mijn inziens zeker gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:46

Smurf

Detri

Geen antwoord op al je vragen, maar misschien heb je er toch nog wat aan:
Denk dat je voor je naar merken of types gaat kijken misschien ook wel wil bepalen in welk segment je gaat shoppen. A-segment is het goedkoopst per maand en leuk in de stad, maar dat merk je weer op de snelweg.
B en C segmenters zijn dan weer wat groter dus hogere vaste lasten, maar geven weer meer comfort onderweg.

Bouwjaren zijn natuurlijk afhankelijk van het budget. Kleine(re) auto's zijn populair vanwege de over het algemeen lagere maandlasten en verbruik, dus die zijn weer relatief duur in aanschaf.

En over afdingen: 2e hands auto's zijn niet aan te slepen op het moment. Laatst nog wat over gelezen: Corona + sardientjes-in-blik-OV maar ook flexwerkers waar een auto ineens voordeliger wordt dan een OV abo omdat ze toch vaker thuis zitten, en zo waren er nog een paar redenen.
Maar je kan het natuurlijk altijd proberen :P

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:11
Voor 2500 kom je in de range van particulieren en shady handelaren. Garantie moet je dan ook niet van uit gaan.

in de 5k, 7k range kun je een leuke auto met jou eisen en bovendien jonger dan 10 jaar vinden bij een merkdealer.

De modellen die je noemt zijn dan eigenlijk allemaal wel prima. Wel even van te voren kijken of het model en jaartal waarop je uitkomt nog wat bekende problemen heeft op de Occasiontest https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties

Afdingen moet je altijd doen. Er moet waarschijnlijk wel 10% van de vraagprijs afkunnen.

Als je het zelf moeilijk vind om een auto te beoordelen, vraag dan of een kennis die er wat meer verstand van heeft mee wil gaan kijken.

Of als je al een garage op het oog hebt waar je hem in onderhoud wilt hebben, zou je die ook kunnen vragen of ze er even naar kunnen kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door NESFreak op 11-06-2021 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Let vooral op beruchte motor en versnellingsbak problemen. Zo zijn er generaties THP (Peugeot, Citroen, maar ook BMW), TSI (alles waar VAG bij betrokken is) die grote olieproblemen kennen. Ook is bijv. de versnellingsbak van Opel in de 1.4 Turbo's berucht, en oudere generatie DSG's van VAG..

Veel problemen komen door niet voldoende onderhoud, te lange termijnen tussen olieverversing of verkeerd gebruik (veel vermogen vragen met koude motor). Kan je allemaal moeilijk achterhalen bij een tweedehands.
Dus: iets leuk op het oog? Google het type op specifieke problemen, en zorg voor een heldere onderhoudshistorie die je erbij krijgt en bij voorkeur een degelijke garantie.

Veel mensen ruilen hun auto in bij dit soort problemen of duur aankomend onderhoud. Mag je raden wie de problemen van de voorganger mag oplossen. En dan heb je het bij serieuze olieproblemen als snel over 3k...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
Hartelijk dank voor de suggesties. Die occasiontest is een goede inderdaad.

Verhalen over die TSI heb ik ooit voorbij horen komen, dat was ook waar ik bang voor ben. Dat ik onbewust een auto koop waarvan bekend is dat er vaak duur onderhoud aankomt.

Fiesta's zien er leuk uit. Dat model had ik nog niet overwogen.

Ik heb wel duidelijk de voorkeur voor een B segmenter.

Ik maak uit de antwoorden ook op dat het prijssegment, kilometerstand niet compleet onredelijk is met mijn budget. En dat ik dus wel uit de buurt moet blijven van 2500 euro auto's. Ik ga weer verder zoeken :) Dank voor de antwoorden
HTT-Thalan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:43:
Een speed limiter vind je volgens mij voornamelijk op Franse auto's (Peugeot, Renault, Dacia) etc.

In theorie heel handig (en ik gebruikte hem in het verleden veel) maar hij schakelt vaak op één knop met de CC en mijn vrouw vind de limiter kut (en als je er niet bewust op bent kan het ook gevaarlijk zijn) dus omdat we de auto samen gebruiken ben ik ermee gestopt. Nu gebruik ik gewoon de CC om 70, 50 of 30 aan te houden. Niet dat ik anders te hard zou rijden, maar het is gewoon makkelijker.
Ik ben het juist gewend en wil nooit meer zonder. Ik heb bij een Yaris wel eens gehad dat er wel CC op zat, maar geen limiter. Ik vind in het stad met 30 of 50 het absoluut onprettig rijden met CC. Kwestie van voorkeur denk ik.

[ Voor 40% gewijzigd door Michael_OsGroot op 11-06-2021 21:48 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een speed limiter vind je volgens mij voornamelijk op Franse auto's (Peugeot, Renault, Dacia) etc.

In theorie heel handig (en ik gebruikte hem in het verleden veel) maar hij schakelt vaak op één knop met de CC en mijn vrouw vind de limiter kut (en als je er niet bewust op bent kan het ook gevaarlijk zijn) dus omdat we de auto samen gebruiken ben ik ermee gestopt. Nu gebruik ik gewoon de CC om 70, 50 of 30 aan te houden. Niet dat ik anders te hard zou rijden, maar het is gewoon makkelijker.

Het is mijn mening dat je betrouwbaarder kunt kopen door inderdaad een saaie bak uit te zoeken, iets waar de snelle pet nog niet dood in gevonden zou willen worden, maar ook mensen die niks om auto's geven kunnen er (daarom juist) nogal slecht mee omgaan (denk vooral aan achterstallig onderhoud) en daar word geen enkel merk/type beter van.

Ik denk dat je wellicht eens wilt kijken naar een Toyota Yaris. Saai, lelijk en ook niet echt vlot, maar verdomme wat zijn ze betrouwbaar, ruim vanbinnen en vaak nog wel te krijgen met interessante opties.

[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-06-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:38
Vergeet de Fiat Punto niet :)

Er is behoorlijk wat aanbod in jouw prijsklasse en het zijn relatief betrouwbare auto's, enorm veel over te vinden en ook niet bijzonder duur in onderhoud. Ze zien er nog relatief 'modern' uit, ook.

Voor jouw budget kan je ook nog de relatief onbekende Fiat Bravo halen, welke een slagje groter is en daarmee ook wat duurder qua brandstof en wegenbelasting. Maar is wel een volwassen C-segmenter.

De speed limiter eis vind ik een bijzondere, die ken ik alleen van huurauto's :+ daar kan je in principe prima zonder, toch? Zo nee, dan beperkt dit het modellengamma denk ik best wel?
Automaten in dit segment zijn relatief zeldzaam, en wat er te vinden is, is over het algemeen niet veel soeps. Of je moet naar een Yaris hybrid gaan, maar die valt buiten je budget. Qua muziek/infotainment zou ik vooral aftermarket iets in gaan bouwen, al heeft dat wel een relatief hoog 'tweakers-gehalte'. Het gros van de infotainment in de occasions die je hier gaat vinden is toch vrij ruk, met verouderde kaarten en een bluetooth-verbinding die enkel telefonie en geen media support.

Door inflatie schrijven auto's op dit moment praktisch niet meer af, gek genoeg. 3 jaar geleden waren ze ongeveer net zo duur :P of je nog kan afdingen? Geen idee.
Als je twijfelt of je particulier of bij een dealer moet kopen, dan zou ik zelf toch snel bij een grotere dealer mét garantie kopen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

De speed limiter zelf is meestal weinig waarde een cruise control is stukken beter. Wat jij zoekt is denk ik adapative cruise control maar dat zal buiten je budget vallen. Mijn auto heeft een speedlimiter maar je hebt er echt bijna niks aan.. je kan er overheen kortstondig of als je het gas echt vol in trapt... echter alles wel met een vertraging... in een nood situatie wil ik niet wachten tot de speed limiter groen licht geeft...

Nu ben ik persoonlijk ql niet blij met de laatste software update in mijn mitsubishi outlander want de esp is nu super gevoelig gezet waardoor het voelt als een bejaarde wagen terwijl dat daarvoor niet was. Inmiddels weet ik esp uit is weer vol vermogen met wegrijden of naja zelfs meer dan voor de update maar om nou zonder esp te rijden is ook weer zoiets...

Nee zoek een auto uit met weinig snufjes dat scheelt je veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:39:
Ik ben het juist gewend en wil nooit meer zonder. Ik heb bij een Yaris wel eens gehad dat er wel CC op zat, maar geen limiter. Ik vind in het stad met 30 of 50 het absoluut onprettig rijden met CC. Kwestie van voorkeur denk ik.
Oh zeker, het is jouw auto, jouw geld en jouw keuze :). Doe wat je wil - je situatie is anders en zoals ik het lees zul je de auto ook niet delen met anderen zoals ik dat doe. Wellicht heb je hier wat aan:

https://topgear.nl/autoni...o-in-2020-betrouwbaarste/

Als ik hun resultaten mag geloven is de combinatie 'frans' en 'betrouwbaar' lastig te maken.

Je zult dus wellicht een kleine concessie moeten doen - iets hoog op de lijst zonder limiter, of je beperken tot Franse auto's en daar de keuze uit maken. De meest betrouwbare 'Franse' auto in de meeste statistieken is de Dacia. Die voldoet zeker aan 'saai' en betrouwbaar, maar voor sommigen is dat merk dan weer net iets té veel concessie. I let you be the judge. Ik ben er best blij mee.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-06-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
Ja misschien dat ik nog even moet benadrukken dat ik zo'n 4 jaar lang een leaseauto heb gehad, dus in die zin weet ik wel wat ik zelf fijn vind rijden. Het is het stuk onderhoud/kosten wat volledig nieuw voor me is. Dat leaserijden waren altijd auto's die of nieuw, of max 50k op teller hadden. En nog nooit iets mee gehad.

Als die optie de keuze echt zo beperkt dan zal ik er van af moeten zien, maar goed. Jammer dat de Clio bij Top Gear er zo slecht uit komt. Ik zie inderdaad dat de reviews die ik van dat model had gelezen al een paar jaar oud zijn. Logisch dat bij oudere autos betrouwbaarheid steeds belangrijker wordt.

Bedankt voor jullie tips, ik ga kijken naar de Fiat punto en de Mitsubishis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:59:
Ja misschien dat ik nog even moet benadrukken dat ik zo'n 4 jaar lang een leaseauto heb gehad, dus in die zin weet ik wel wat ik zelf fijn vind rijden. Het is het stuk onderhoud/kosten wat volledig nieuw voor me is. Dat leaserijden waren altijd auto's die of nieuw, of max 50k op teller hadden. En nog nooit iets mee gehad.

Als die optie de keuze echt zo beperkt dan zal ik er van af moeten zien, maar goed. Jammer dat de Clio bij Top Gear er zo slecht uit komt. Ik zie inderdaad dat de reviews die ik van dat model had gelezen al een paar jaar oud zijn. Logisch dat bij oudere autos betrouwbaarheid steeds belangrijker wordt.

Bedankt voor jullie tips, ik ga kijken naar de Fiat punto en de Mitsubishis
Mijn Octavia RS TDI was een monster... qua onderhoud. Ik ben zo blij dat dit een lease van de zaak was, dat ding heeft minimaal 25% van de aanschaf in onderhoud gekost over 4 jaar tijd. Mijn BMW 320d EDE was een stuk betrouwbaarder (en zuiniger) en ik heb ook goeie ervaringen met bv een Kia Rio (alleen qua onderhoud dan, het was een ramp qua comfort).

Ik geloof oprecht dat het aloude adage van 'wat er niet op zit, kan niet stuk' waar blijft, maar het hangt ook samen met hoe goed/slim iets ontworpen is en vooral hoe ZWAAR het is (qua gewicht en vermogen). Ik heb een relatief grote auto (7 zitter) maar hij weegt ~1200kg en er zit een 1.2 benzine in. Mijn onderhoudskosten zijn vrijwel identiek aan een kleine stadsauto en het verbruik valt ook enorm mee.

De Punto kan een leuke optie zijn, Mitsubishi alleen de kleinere modellen (onderbuikgevoel op basis van ervaringen met de Outlander qua kosten en bouwkwaliteit) en vooral veel Oosters spul: Kia, Hyundia, Toyota, Honda....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17
Kijk naar Japans of Koreaans, Honda Civic is een leuke auto, Honda jazz, Suzuki, Kia etc. Reliabilityindex is een goede website voor een ranking van autos obv onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 19:39
Als het budget het toelaat is een prius altijd een optie. Wel iets duurder in wegenbelasting

https://www.autotrader.nl...?utm_source=android-share

Kilometerstand: 200.803 km
Bouwjaar: 12/2011
Verkoopprijs: € 6.950,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Ik vind een Swift wel fijn, net iets beter op snelweg dan wat je genoemd hebt en zelfde prijscategorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Yaris hybrid.
Cc, cvt (automaat) en zeer betrouwbaar. Wellicht net boven budget, en ik weet niet of deze ook speed lim heeft.
Pagina: 1