DIY PWM fan verlengkabels maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 17:27
Beste tweakers,

In verband met een projectje moet ik de kabels van mijn PWM fans verlengen tot zo'n 3 meter lang. Ik heb wat op internet afgestruind maar wat ik niet kan vinden is welk soort kabel/draad ik voor het solderen hiervan moet gebruiken.

Ik moet zo'n 6 fans verlengen dus ik zal gebruik maken van twee 3-way splitters en alleen de splitters dus verlengen om tijd te besparen.

Een andere optie zou zijn om een X aantal 30-50 cm aliexpress pwm extenders aan elkaar te schakelen tot ze lang genoeg zijn, maar ik weet niet of ik dan tegen een maximumlengte aan loop. Het ziet er ook net wat minder mooi uit met de terminals die uitsteken denk ik.

Heeft iemand een tip voor me :)?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 18:46
Kun je geen koperen 4-aderige telefoonkabel gebruiken? (Niet CCA!). Draadjes van FAN's zijn ook hartstikke dun.

En anders kun je misschien RGB-led (RGB wire) draad nemen. Die zijn dikker en hebben ook 4 aders.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een FAN-header op een moederbord mogelijk niet geschikt is om 3 FAN's op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01

dragonhaertt

@_'.'

Gewoon een kabel van de juiste lengte met het juiste aantal aders?
Als je weet hoe je moet solderen dan weet je toch ook wel hoe je een kabel kan vinden op conrad of Mouser/farnell/digikey/RS?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
FunFair schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:08:
Kun je geen koperen 4-aderige telefoonkabel gebruiken? (Niet CCA!). Draadjes van FAN's zijn ook hartstikke dun.

En anders kun je misschien RGB-led (RGB wire) draad nemen. Die zijn dikker en hebben ook 4 aders.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een FAN-header op een moederbord mogelijk niet geschikt is om 3 FAN's op aan te sluiten.
Ik kan wel redelijk solderen, maar qua specificaties van kabels etc heb ik helaas geen kaas gegeten. Ik weet dus zelf niet of het signaal van een fan doorgegeven wordt door zo'n telefoon of RGB kabel, maar jij denkt dus van wel?

De fans worden aangestuurd door een Aquaero 6 XT dus dat is in ieder geval geen probleem, die stuurt momenteel 12 fans aan en een pomp :)
dragonhaertt schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:14:
Gewoon een kabel van de juiste lengte met het juiste aantal aders?
Als je weet hoe je moet solderen dan weet je toch ook wel hoe je een kabel kan vinden op conrad of Mouser/farnell/digikey/RS?
Mijn kennis is dusdanig beperkt dat ik niet weet welke kabels geschikt zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Op google vindt ik reacties van mensen die het over 30ft hebben, oftewel 10m.
het PWM signaal is digitaal, dus als je niet teveel spanningsverlies hebt op dat signaal moet het gewoon goed gaan.

Mocht het toch niet goed gaan, gebruik je 2 draden parallel voor PWM, waardoor je feitelijk de weerstand van de kabel verlaagt doordat je 2x zoveel oppervlakte kabel hebt.

Waar je mogelijk wel last van krijgt is interferentie van andere bronnen. Dan zou je misschien een afgeschermde kabel moeten gebruiken. Misschien kom je met een Shielded CAT5e kabel al een heel eind (mits dat niet te lelijk is voor je doel).

[ Voor 24% gewijzigd door FunFair op 11-06-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01

dragonhaertt

@_'.'

Zonder details over de Fans kunnen wij daar ook weinig over zeggen.

Afhankelijk van wat je hebt aan hardware, ja er zit een beperking aan de maximale lengte. Wat heb je zelf al gevonden/geprobeerd? En waarom heb je uberhaupt een 3m kabel nodig aan je fans?

Misschien is er een veel mooiere oplossing mogelijk dan wat je nu voor ogen hebt. Als je een wat completere startpost maakt kan er constructiever meegedacht worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
3meter? dat zijn peanuts.

Gewoon CAT5 bijvoorbeeld kan prima, zelfs het platte vieradrige telefoonsnoer werkt.

Als je het steviger wilt uitvoeren pak je een stukje LiYY stuurstroomkabel

Grijs
https://www.conrad.nl/p/f...-030200-per-meter-1152516

Zwart
https://www.conrad.nl/p/k...95042409-per-meter-486585

[ Voor 63% gewijzigd door Sine op 11-06-2021 13:31 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
Sine schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:26:
3meter? dat zijn peanuts.

Gewoon CAT5 bijvoorbeeld kan prima, zelfs het platte vieradrige telefoonsnoer werkt.

Als je het steviger wilt uitvoeren pak je een stukje LiYY stuurstroomkabel

Grijs
https://www.conrad.nl/p/f...-030200-per-meter-1152516

Zwart
https://www.conrad.nl/p/k...95042409-per-meter-486585
FunFair schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:25:
Op google vindt ik reacties van mensen die het over 30ft hebben, oftewel 10m.
het PWM signaal is digitaal, dus als je niet teveel spanningsverlies hebt op dat signaal moet het gewoon goed gaan.

Mocht het toch niet goed gaan, gebruik je 2 draden parallel voor PWM, waardoor je feitelijk de weerstand van de kabel verlaagt doordat je 2x zoveel oppervlakte kabel hebt.

Waar je mogelijk wel last van krijgt is interferentie van andere bronnen. Dan zou je misschien een afgeschermde kabel moeten gebruiken. Misschien kom je met een Shielded CAT5e kabel al een heel eind (mits dat niet te lelijk is voor je doel).
Okay dat klinkt hoopgevend dankjewel. Het uiterlijk maakt niet heel veel uit omdat er een gordijn over de tubing en fanbekabeling zal hangen :)
dragonhaertt schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:26:
Zonder details over de Fans kunnen wij daar ook weinig over zeggen.

Afhankelijk van wat je hebt aan hardware, ja er zit een beperking aan de maximale lengte. Wat heb je zelf al gevonden/geprobeerd? En waarom heb je uberhaupt een 3m kabel nodig aan je fans?

Misschien is er een veel mooiere oplossing mogelijk dan wat je nu voor ogen hebt. Als je een wat completere startpost maakt kan er constructiever meegedacht worden.
Dit zijn de fans: pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm
Mocht het PWM gedeelte voor problemen zorgen dan heb ik ook nog 12 Gentle Typhoons (1850 rpm) van vroeger liggen die slechts 3 pins zijn.

Wat ik wil doen waarvoor ik deze lengtes nodig heb is het volgende:

Mijn toekomstige mancave (is nu vooral opslag, pc staat tijdelijk in de woonkamer na een verhuizing) heeft maar 1 raampje dat schuin open kan, boven een groot raam dat dus niet open kan helaas Het wordt sowieso daar nu al erg warm mede vanwege een plat dak. Mijn PC staat veel aan en wordt veel gebruikt op een dag voor CUDA toepassingen/rendering en gaming in de avonden en genereert nogal veel warmte (5900X met een RTX 3080). Ik wil graag een frame maken (bij het raam dat open kan) om de radiatoren van de watergekoelde PC (2x 360MM) daar direct de warmte naar buiten te laten dumpen. Dus er zullen lange tubes naar de radiatoren moeten lopen, en de kabels van de fans op de radiator moeten verlengd worden zodat ze verbonden kunnen worden met de Aquaero in de PC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwkupmNEbnKbJgXqYeIrjiWyYvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9sZT12CrAEd3McIqLbK2vrK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
Over die paar meter is dat geen enkel probleem, ook PWM niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 10:33
Ik zou de radiatoren buiten plaatsen, geeft leuke mogelijkheden in de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Tadango schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:21:
En dan kun je vervolgens in het topic terecht met die Airco en klagende buurvrouw :D

Wel een leuk projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 21:54
Als je veel fans aan wil sluiten kan je ook nog overwegen twee dikke aders (1mm2 huishoudsnoer oid) te gebruiken voor de 12V en aarde, die je rechtstreeks van je voeding haalt en vervolgens een utp kabel om 4 (of 7?) verschillende signalen te versturen

edit> die fans trekken 0,1A, utp kan 1A per ader verwerken tot zeker 10 meter dus denk dat je goed zit

[ Voor 17% gewijzigd door Rrob op 12-06-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
Tadango schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:21:
Heb ik wel eens gezien inderdaad maar dan wordt het weer iets te veel werk haha
Rrob schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:23:
Als je veel fans aan wil sluiten kan je ook nog overwegen twee dikke aders (1mm2 huishoudsnoer oid) te gebruiken voor de 12V en aarde, die je rechtstreeks van je voeding haalt en vervolgens een utp kabel om 4 (of 7?) verschillende signalen te versturen

edit> die fans trekken 0,1A, utp kan 1A per ader verwerken tot zeker 10 meter dus denk dat je goed zit
Met de Aquaero kan ik in ieder geval met gemak de fans aansturen (ook qua power), dus dan hoef ik niet aan de voeding te zitten :) maar bedankt voor de suggestie.

Ik heb in ieder geval een rol van de koperen telefoonkabel besteld, bedankt voor de suggesties iedereen!
Pagina: 1