Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:23
Beste Tweakers,

Ook ik ben inmiddels overtuigd dat er zonnepanelen moeten komen maar heb last van kennis gebrek en keuzestress:P Mijn voorkeur gaat uit om de panelen te plaatsen op het platte gedeelte van ons dak, dit omdat ik er dan zelf ook makkelijk bij kan en omdat het dak nog volledig vernieuwd moet worden binnen afzienbare tijd (3 a 4 jaar).

Dit is ons dak in Sunny design, het legplan op deze foto is op zuid maar is verder nergens op gebaseerd. Was voornamelijk met de software aan het stoeien. Het lijkt erop dat er over het hele jaar gezien wel een deel aan schaduw valt (gele gedeelte), afkomstig van het huis zelf. Maar in hoeverre dit mijn situatie beinvloed dat weet ik niet (is deze schaduw verwaarloosbaar of juist niet; geen idee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JwXEqBSWcGIIOz-uVeirXxXD3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14HkaicXqetAZJ8UICULQ4gs.jpg?f=fotoalbum_large

Ons jaarverbruik ligt op dit moment op 3700kWh maar ik verwacht dat dit wel nog omhoog gaat komende jaren ivm aanschaf airco en een zoon van nog geen 2 jaar. Voor de offertes heb ik dan ook opgegeven een verbruik tussen 4000kWh en 4500kWh. Wij hebben een 3 fase aansluiting (3 x 25a).

We hebben zover 3 offertes verkregen:
1. - Paneel: 11x Longi Solar LR4-72HPH-455M
- Optimizer: 11x Solaredge P505
- Omvormer: 1x Solaredge ES4000
- Prijs (ex btw): 5119,83 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwwubxLSWih89DTG3trR4BjF7ME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vHYzsFdZLjxUKq8TSJo8RqT.png?f=user_large

2. - Paneel: 12x Trina Solar TSM-400 DE09.08
- Omvormer: 1x Growatt 4000 TL3-S
- Prijs (ex btw): 4778,- euro
- 2x string (1x5 panelen op Zuidoost en 1x7 panelen op Zuidwest)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IarMltJImZ3BjmIH9VQgo6Zi3L8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7t2uQg0Wewoeb1sYmuH5hW1O.png?f=user_large

3. - Paneel: 15x Trina Solar TSM-395 DE09.08
- Omvormer: 1x Growatt 5000 TL3-S
- Prijs (ex btw): 4603,23,- euro

3b. - Paneel: 15x Trina Solar TSM-395 DE09.08
- Omvormer: 1x Solaredge SE5K
- Optimizer: 15x Solaredge P505
- Prijs (ex btw): 5582,15,- euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRQyCIXtlOycCk9FhRpEfvsrAfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbXwTiqhej0tx9OcsXwoplX5.png?f=user_large

Optie 3 lijkt duidelijk de beste keuze. Ik heb hun gevraagd of ivm de schaduw die op mijn dak lijkt te vallen die bovenste rij (dichtste bij het huis) niet beter aan de rechter kant langs de onderste rijen verdeeld kan worden (eventueel dan 2x7 of zelfs 2x8 panelen) en of de Growatt daarmee om kan gaan. Daar krijg ik niet een direct antwoord op maar een nieuwe offerte (3b).

Wat vinden jullie hiervan? In hoeverre moet ik mij druk maken om de schaduw op het dak?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@CMos
de schaduw zier er minimaal uit, hij is er maar zou er geen rekening mee houden.
ik heb veel meer schaduw, maar buig die schaduw gewoon om in voordeel. ;)

zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
een gedeelte van de dag liggen mijn panelen voor de helft in de schaduw.
ik scoor ondanks het "slechte" dak toch nog 85% van het aantal Wp. ;)

puntjes:
1. je hebt wel een voordeel, als je 2 richtingen gaat gebruiken.
beter spreiding over de dag, of steiler en platter voor spreiding in de zomer en de lente/herfst.

2. een omvormer zo als je ze nu uit kiest, die willen het liefst 350Vmpp krijgen.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus 350Vmpp delen door het Vmpp van je gekozen paneel = 10 tot 12 panelen per mpp.

als het mijn dak was: dan zou ik het schuine gedeelte een 10 tot 12 panelen leggen.
en op het platte gedeelte een 10-12 in de andere richting.
het schuine gedeelte is het beste wat je hebt, en het platte kan leuk voor spreiding zorgen.

2x10x350Wp= 7000Wp
en als het echt moet kun je dit gewoon op een 3000W omvormer hangen, maar ik zie ook liever een 5000W omvormer.
een beetje aftoppen is geen ramp als je maar niet te gek doet. ;)

meer word lastig met 3fase, een 1 fase omvormer is ongeveer een 5000W de max die je kunt doen.
je zou ook wel voor een 3fase omvormer kunnen gaan.
maar dan wil je 600Vmpp per mpp hebben.
dus ongeveer 18 panelen per mpp.
2x18x350Wp= waarschijnlijk wel erg veel Wp voor je. ;)
(nu is over productie geen ramp en zelfs verstandig, neem een warmtepomp (met subsidie) en stook ook jhe huis met elektra warm, of een elektra auto en laad die op.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 11-06-2021 13:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Hoe kom je nu aan die 350Vmpp en 600Vmpp (voor 3 fase), ik zie dat in de specs/datasheet van de omvormer nergens terug?

Op dit moment wil ik echt het schuine dak (nog) niet gebruiken. Ik ben opzoek naar wat te doen met mijn platte dak. Maar als ik dan even tussen de regels door lees dan zou optie 3 dus voor nu prima zijn. 15 panelen op een Mpp (3 fase, aan de lage kant; optimaal zou ik er nog 3 panelen bij moeten gooien). En in de toekomst kan ik dan eventueel het dak nog vol gooien (op dezelfde omvormer maar wel met andere oriantatie?).

Kan ik nog ergens specifiek zoeken op die Vmpp per paneeel? De websites waar ik heb gekeken hebben daar geen filter voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@CMos
https://res.cloudinary.co...0-6000TL3-S-Datasheet.pdf
en dan kijken naar het Nominal voltage die is bij deze 620V.
(nu moet je die ook weer niet te precies nemen, als je iets tussen de 350Vmpp en de 700Vmpp zit je ruim in de marges, maar ga je daar onder is het toch een paar % minder en er boven kan gevaarlijk zijn.)

en hier 1 van 1 fase:
https://res.cloudinary.co...88421553/growatt/3106.pdf
en dan zie je 360Vmpp.
(en ook hier een 200 tot 400Vmpp is wel oke, daar onder liever niet en er boven kan gevaarlijk zijn.)

15 panelen op een 3fase omvormer en dan 1 mpp gebruiken, is zeker een oplossing.
dan kun je later nog 12-20 panelen op de andere mpp gooien.
(3 fase omvormer, ik zou ze boven de 350Vmpp houden.
met hoge temperaturen op de panelen zakt het nog naar +/- 310Vmpp.
grof weg zit je dan op 10 tot 12 panelen als mijn persoonlijke minimum.)

filteren op Vmpp is niet mogenlijk, gewoon omdat er maar weinig verschillen zijn. ;)
soms 32Vmpp soms 36Vmpp.
maar check eens panasonic panelen, die hebben 55Vmpp.

maar goed soms is 20x32Vmpp nog op een omvormer mogenlijk, soms is dat 18x36Vmpp.
maar omvormer zijn max is niet de Vmpp, dat is de Voc van het paneel.
maar hier komt ook een stukje temperatuur bij kijken. (voor het gemak reken ik even met 10% extra, komt het grof weg op neer, staat ook gewoon in sunnydesign maar dan is het preciezer uitgerekend)
dus 18xVoc+10% = ???? moet kliener zijn als 1000V bij 3fase en kleiner als 600V bij 1fase.

aantal Wp =! W omvormer.
hoeveel Wp je aan een omvormer hangt maakt eigenlijk niet veel uit, zolang de Voc maar laag genoeg is ook bij -10 buiten. ;)

edit:
dus als je nu voor 15x350Wp gaat op een 3fase omvormer.
dan kun je nu al af met een 3000W variant, en later er nog 15 bij hangen.
maar dat zou ik niet doen, neem dan een +/-8000W variant heb je nog wat marge voor de toekomst. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-06-2021 14:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@CMos
even los, je mag dan 3fase hebben in huis.
maar daar hoeft helemaal geen 3fase omvormer opgehangen te worden. ;)

uiteindelijk de meter rekent over de fase af.
lever je op fase 1 5000W en gebruik je op fase 2 5000W dan word je 0W afgerekend.

alleen op een 3fase heb je wel een max wat je kunt terug leveren op 1fase, over het algemeen 5000W.
maar soms minder.

en het is ook geen probleem om 3x een 1fase omvormer te gebruiken als je dat wil.
dan heb je 6 mpp's tot je beschikking die je naar hartelust kunt vullen.
(of 2x een 1fase omvormer. etc etc, gebruik fantasie...., maar binnen de grenzen van verstandig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Bedankt voor alle info zover. Het lijkt er dus op dat ik in ieder geval op het plat dak het beste alles in een string kan doen (en dus 1 orientatie). Zal er vanavond eens verder mee spelen op SunnyDesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zou een oost-west-opstelling (voorbeeld is hierboven al gegeven) niet interessanter zijn, gezien je dak? Lijkt me dat er dan ook gemakkelijker meer op passen, en als de salderingsregeling wordt afgebouwd, is een groter eigen verbruik zinvol. En dat kan makkelijker met een O-W-opstelling waarbij je de gehele dag opbrengst hebt.

Het kan inderdaad op een string-omvormer, ik zie hier geen schaduw die SE nodig zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Heb je het dan puur over het platte dak? Is dat dan niet enigzins hetzelfde als een gedeelte in zuidwest en een gedeelte in zuidoost, dan heb je toch ook twee verschillende orientaties?

Gaan die oost-west dan op dezelfde string of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Heb een fout gemaakt in de hoogte van het dak in Sunny Design....stom stom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6FUyeNQr6cYgr0UA5ka2L859aU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9mDNt3RIGfVrqUX62jcfsPMG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor een oost west is hier inderdaad een zuidoost met zuidwest opstelling het beste denk ik, is het meest praktisch gezien je dak. Beide op een eigen string. En wat afstand tussen de rijen om eigen schaduw te voorkomen.

Een beetje schaduw zou best kunnen, maar dan is het beter te investeren in extra panelen dan in dure oplossingen die van schaduw nog steeds geen zon maken, meer panelen doen dat wel!

Als je genoeg plek hebt kan dan dus ook nog 18 panelen of meer overwegen. De meer kosten zijn relatief laag bij dit aantal en de opbrengst kan je in de toekomst goed gebruiken, zeker als de saldering er af gaat en je alsnog weer moet betalen voor je stroom. Dan is een leuk gespreide opbrengst en meer opwekken dan je gebruikt op jaarbasis heel handig. Maar dat kan je tegen die tijd ook doen op je schuine dak natuurlijk, als je daar dan panelen gaat plaatsen. Maar dan nog is nu een gespreide opbrengst voor deze opstelling wel heel verstandig. Niemand zit te wachten op hoge zomer middag pieken en je eigen gebruik percentage is veel hoger als je vroeg op op de dag (zuidoost) en later op de dag (zuidwest) nog opbrengst hebt!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:11
In ZO-ZW op plat dak is de spreiding vrij beperkt: https://www.thomasberger....w2=3000&temp_coeff2=-0.48

Het model van Thomas Berger is niet de meest accurate (claimt hij ook expliciet niet), maar de enige die ik ken die het verloop over de dag laat zien.

Dus als het er voor zorgt dat je minder panelen kan of wil plaatsen dan op Zuid... Dan gaat de wet van meer panelen toch voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zelfs met 180 graden verschil netjes op oost/west is de spreiding bij 13 graden helling niet enorm dus zou voor het platte dak gewoon het legplan kiezen dat het meeste oplevert van je doel (euro/Wp of kWh/m2).

Ik zal 1 dezer dagen eens een mooie wolkeloze dag uitsplitsen in oost en west als voorbeeldplaatje a la @migjes maar dan voor een platte set ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ronald schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:07:
In ZO-ZW op plat dak is de spreiding vrij beperkt: https://www.thomasberger....w2=3000&temp_coeff2=-0.48

Het model van Thomas Berger is niet de meest accurate (claimt hij ook expliciet niet), maar de enige die ik ken die het verloop over de dag laat zien.

Dus als het er voor zorgt dat je minder panelen kan of wil plaatsen dan op Zuid... Dan gaat de wet van meer panelen toch voor.
Ja dan zitten de opbrengst pieken van ZO en ZW inderdaad heel dicht bij elkaar en zet het niet veel zoden aan de dijk om hier verschil in te maken. :X
Opbrengst spreiding is voor schuine daken vooral goed te realiseren en ik had de getallen voor platte daken nog niet vaak langs zien komen.

Misschien dan wel een idee om een echte O-W hier te doen met een omgekeerde piramide achtig legplan? Als er toch genoeg ruimte is dan is dat misschien een optie?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:11
@Termy klopt, blijft beperkt, maar dan verleng je de opbrengstdag wel wat meer: https://www.thomasberger....w2=3200&temp_coeff2=-0.48

@Gerco-M Ik zat eerder te denken of er een ZO/ZW plan is wat beter omgaat met de schaduw: Dus iets als ZW gericht op de O hoek van het platte dak en ZO op de Z hoek.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1