Beste Tweakers,
Ook ik ben inmiddels overtuigd dat er zonnepanelen moeten komen maar heb last van kennis gebrek en keuzestress:P Mijn voorkeur gaat uit om de panelen te plaatsen op het platte gedeelte van ons dak, dit omdat ik er dan zelf ook makkelijk bij kan en omdat het dak nog volledig vernieuwd moet worden binnen afzienbare tijd (3 a 4 jaar).
Dit is ons dak in Sunny design, het legplan op deze foto is op zuid maar is verder nergens op gebaseerd. Was voornamelijk met de software aan het stoeien. Het lijkt erop dat er over het hele jaar gezien wel een deel aan schaduw valt (gele gedeelte), afkomstig van het huis zelf. Maar in hoeverre dit mijn situatie beinvloed dat weet ik niet (is deze schaduw verwaarloosbaar of juist niet; geen idee).
:strip_exif()/f/image/14HkaicXqetAZJ8UICULQ4gs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons jaarverbruik ligt op dit moment op 3700kWh maar ik verwacht dat dit wel nog omhoog gaat komende jaren ivm aanschaf airco en een zoon van nog geen 2 jaar. Voor de offertes heb ik dan ook opgegeven een verbruik tussen 4000kWh en 4500kWh. Wij hebben een 3 fase aansluiting (3 x 25a).
We hebben zover 3 offertes verkregen:
1. - Paneel: 11x Longi Solar LR4-72HPH-455M
- Optimizer: 11x Solaredge P505
- Omvormer: 1x Solaredge ES4000
- Prijs (ex btw): 5119,83 euro
:fill(white):strip_exif()/f/image/8vHYzsFdZLjxUKq8TSJo8RqT.png?f=user_large)
2. - Paneel: 12x Trina Solar TSM-400 DE09.08
- Omvormer: 1x Growatt 4000 TL3-S
- Prijs (ex btw): 4778,- euro
- 2x string (1x5 panelen op Zuidoost en 1x7 panelen op Zuidwest)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7t2uQg0Wewoeb1sYmuH5hW1O.png?f=user_large)
3. - Paneel: 15x Trina Solar TSM-395 DE09.08
- Omvormer: 1x Growatt 5000 TL3-S
- Prijs (ex btw): 4603,23,- euro
3b. - Paneel: 15x Trina Solar TSM-395 DE09.08
- Omvormer: 1x Solaredge SE5K
- Optimizer: 15x Solaredge P505
- Prijs (ex btw): 5582,15,- euro
:fill(white):strip_exif()/f/image/XbXwTiqhej0tx9OcsXwoplX5.png?f=user_large)
Optie 3 lijkt duidelijk de beste keuze. Ik heb hun gevraagd of ivm de schaduw die op mijn dak lijkt te vallen die bovenste rij (dichtste bij het huis) niet beter aan de rechter kant langs de onderste rijen verdeeld kan worden (eventueel dan 2x7 of zelfs 2x8 panelen) en of de Growatt daarmee om kan gaan. Daar krijg ik niet een direct antwoord op maar een nieuwe offerte (3b).
Wat vinden jullie hiervan? In hoeverre moet ik mij druk maken om de schaduw op het dak?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ook ik ben inmiddels overtuigd dat er zonnepanelen moeten komen maar heb last van kennis gebrek en keuzestress:P Mijn voorkeur gaat uit om de panelen te plaatsen op het platte gedeelte van ons dak, dit omdat ik er dan zelf ook makkelijk bij kan en omdat het dak nog volledig vernieuwd moet worden binnen afzienbare tijd (3 a 4 jaar).
Dit is ons dak in Sunny design, het legplan op deze foto is op zuid maar is verder nergens op gebaseerd. Was voornamelijk met de software aan het stoeien. Het lijkt erop dat er over het hele jaar gezien wel een deel aan schaduw valt (gele gedeelte), afkomstig van het huis zelf. Maar in hoeverre dit mijn situatie beinvloed dat weet ik niet (is deze schaduw verwaarloosbaar of juist niet; geen idee).
:strip_exif()/f/image/14HkaicXqetAZJ8UICULQ4gs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons jaarverbruik ligt op dit moment op 3700kWh maar ik verwacht dat dit wel nog omhoog gaat komende jaren ivm aanschaf airco en een zoon van nog geen 2 jaar. Voor de offertes heb ik dan ook opgegeven een verbruik tussen 4000kWh en 4500kWh. Wij hebben een 3 fase aansluiting (3 x 25a).
We hebben zover 3 offertes verkregen:
1. - Paneel: 11x Longi Solar LR4-72HPH-455M
- Optimizer: 11x Solaredge P505
- Omvormer: 1x Solaredge ES4000
- Prijs (ex btw): 5119,83 euro
:fill(white):strip_exif()/f/image/8vHYzsFdZLjxUKq8TSJo8RqT.png?f=user_large)
2. - Paneel: 12x Trina Solar TSM-400 DE09.08
- Omvormer: 1x Growatt 4000 TL3-S
- Prijs (ex btw): 4778,- euro
- 2x string (1x5 panelen op Zuidoost en 1x7 panelen op Zuidwest)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7t2uQg0Wewoeb1sYmuH5hW1O.png?f=user_large)
3. - Paneel: 15x Trina Solar TSM-395 DE09.08
- Omvormer: 1x Growatt 5000 TL3-S
- Prijs (ex btw): 4603,23,- euro
3b. - Paneel: 15x Trina Solar TSM-395 DE09.08
- Omvormer: 1x Solaredge SE5K
- Optimizer: 15x Solaredge P505
- Prijs (ex btw): 5582,15,- euro
:fill(white):strip_exif()/f/image/XbXwTiqhej0tx9OcsXwoplX5.png?f=user_large)
Optie 3 lijkt duidelijk de beste keuze. Ik heb hun gevraagd of ivm de schaduw die op mijn dak lijkt te vallen die bovenste rij (dichtste bij het huis) niet beter aan de rechter kant langs de onderste rijen verdeeld kan worden (eventueel dan 2x7 of zelfs 2x8 panelen) en of de Growatt daarmee om kan gaan. Daar krijg ik niet een direct antwoord op maar een nieuwe offerte (3b).
Wat vinden jullie hiervan? In hoeverre moet ik mij druk maken om de schaduw op het dak?
Alvast bedankt voor het meedenken!