Speaker kapot door MP3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 12:48
Waarschijnlijk een domme vraag... Maar kunnen (high-end) speakers kapot doordat je MP3 afspeelt?

Lijkt mij complete lariekoek, ook niets gevonden via google, maar ik kom van een audio speciaalzaak (dus geen BCC/MediaMarkt etc) waar zo'n verkoper het met een stalen gezicht staat te vertellen. Zou dan gaan om de high end modellen aldus verkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchDisturbed op 10-06-2021 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, dat kan. Een MP3 is niets anders dan een verzameling frequenties. Net zoals dat een zanger een glas kapot kan "zingen".

Een speaker, zeker met maximum aangestuurd vermogen, zou misschien ook een eigen frequentie kunnen hebben en als die in die MP3 zit, trek je de speaker / behuizing / rand / membraan kapot.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik zou die winkel maar niet meer bezoeken. Ik denk dat die verkoper zijn hoofd kapot is gegaan door een mp3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Speakers gaan kapot van te hard geluid, niet zo zeer van een MP3. Als je een MP3 op normaal volume afspeelt zal er niks aan de hand zijn. Maar als je iets op vol vermogen afspeelt en er zit een bepaalde corruptie in met ongelukkige frequenties, zou dit heel misschien tot schade kunnen leiden. En dan ook alleen als je meer vermogen in je speaker pompt dat hij aan kan. Maar dergelijke schade kan je ook realiseren met elke andere input... niet zozeer MP3 alleen. Dus ik denk dat die verkoper ze heeft zien vliegen....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dus een high-end model gaat eerder stuk dan meuk?

Als je exact hetzelfde bestand her-encodeerd naar een FLAC, is het opeens wel goed en de geluidskwaliteit een stuk beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 23:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het zo dat de verkoper verkondigt dat mp3 in het algemeen slecht is voor je speakers of bedoel je een specifieke mp3 op het juiste volume, zoals MAX3400 aanhaalt?

Vergelijkbare compressie/geluidskwaliteit van mp3 heb je ook bij alle streaming diensten e.d. dus dan zou je ook geen DAB Plus radio (vaak MP2) of netflix mogen afspelen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Accretion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:02:
Dus een high-end model gaat eerder stuk dan meuk?

Als je exact hetzelfde bestand her-encodeerd naar een FLAC, is het opeens wel goed en de geluidskwaliteit een stuk beter?
Nee, een high-end speaker gaat niet sneller kapot dan meuk, althans, in de regel. Je kunt elke speaker/koptelefoon opblazen als je het geluid maar hard genoeg zet, daar komt het op neer. De ene frequentie zal meer schade aanrichten dan de andere.

Dat tweede ook niet. Als je een bestand hebt van een bepaalde kwaliteit en je maakt er een FLAC van is het in feite hetzelfde bestand maar dan een FLAC. Beetje hetzelfde als wanneer je een low-rez foto 'uitrekt' naar 100 megapixel, dan is het gewoon een uitgerekte foto, geen foto van 100 megapixel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

W1LL3M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:10:
Is het zo dat de verkoper verkondigt dat mp3 in het algemeen slecht is voor je speakers of bedoel je een specifieke mp3 op het juiste volume, zoals MAX3400 aanhaalt?

Vergelijkbare compressie/geluidskwaliteit van mp3 heb je ook bij alle streaming diensten e.d. dus dan zou je ook geen DAB Plus radio (vaak MP2) of netflix mogen afspelen :D
Ik denk dat hij dat eerste verkondigde. Dit zijn ook de lui die je kabels van 2000 euro aansmeren denk ik.

Bottom line, de verkoper is gewoon een flapdrol. Ben wel benieuwd welke winkel dit was want dan weet ik waar ik dus nooit naartoe zal gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas op 10-06-2021 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:19
Een speaker leest geen digitale bestanden en dus ook geen mp3 bestand. Die wordt eerst door de streamer bewerkt en dan omgezet in een analoog geluidssignaal en vervolgens versterkt door de versterker. Dat analoge signaal komt je speaker binnen, of dat nou van een mp3 komt of van een ander digitale bron, de omzetting is allang de d/a conversie gepasseerd en het inkomend signaal is analoog en daar moet elke passieve luidspreker mee overweg kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 14:39
nineball schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:35:
Ik zou die winkel maar niet meer bezoeken. Ik denk dat die verkoper zijn hoofd kapot is gegaan door een mp3.
Was die ook high end, volgens mij niet als ik dat zo lees.. Vermogen of afwijkende weerstand krijg je speakers mee stuk, frequenties om normaal als mens naar te luisteren niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30

Sharky

Skamn Dippy!

Wat een kolder. Met enig logisch nadenken had die verkoper kunnen bedenken dat dit nergens op slaat.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Nee ok, dank allemaal! Gek hè, dat je toch aan jezelf gaat twijfelen als zo iemand dat staat te vertellen... Ga daar niet meer terug, ben bij een andere zaak veel beter geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
MAX3400 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:32:
Ja, dat kan. Een MP3 is niets anders dan een verzameling frequenties. Net zoals dat een zanger een glas kapot kan "zingen".

Een speaker, zeker met maximum aangestuurd vermogen, zou misschien ook een eigen frequentie kunnen hebben en als die in die MP3 zit, trek je de speaker / behuizing / rand / membraan kapot.
Maar zoals ik begrijp alleen met spelen op te hoog vermogen. En bij een frequentie die anders ook in een Flac had gezeten of door een corrupt bestand, wat ook mogelijk is bij Flac. Dat het door de techniek van de MP3 komt, wat hij deed voorkomen, dus absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 14:39
DutchDisturbed schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:58:
[...]

Maar zoals ik begrijp alleen met spelen op te hoog vermogen. En bij een frequentie die anders ook in een Flac had gezeten of door een corrupt bestand, wat ook mogelijk is bij Flac. Dat het door de techniek van de MP3 komt, wat hij deed voorkomen, dus absoluut niet.
Op de radio spelen ze ook mp3 files, kan je dus geen radio meer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:38
DutchDisturbed schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:54:
Nee ok, dank allemaal! Gek hè, dat je toch aan jezelf gaat twijfelen als zo iemand dat staat te vertellen... Ga daar niet meer terug, ben bij een andere zaak veel beter geholpen.
Daarom is die persoon ook aangenomen. Verkopen is een vak apart ;) Het gaat er niet om of het klopt wat er gezegd wordt, het gaat erom dat de klant het geloofd. Gelukkig wordt dat steeds lastiger gemaakt door alle vrij beschikbare info op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al het geluid kan een luidspreker kapot maken als je de luidspreker overbelast. Deze winkel moet je in ieder geval vermijden, daar werken geen mensen die verstand hebben van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
LA-384 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Daarom is die persoon ook aangenomen. Verkopen is een vak apart ;) Het gaat er niet om of het klopt wat er gezegd wordt, het gaat erom dat de klant het geloofd. Gelukkig wordt dat steeds lastiger gemaakt door alle vrij beschikbare info op het internet.
De kunst van het verkopen is dan nog wel altijd om geen onwaarheden te verkondigen... daar zit uiteraard een aardig grijs gebied in zoals de verkooppraatjes rondom magische kabeltjes enzo... maar je klanten vertellen dat een MP3 je speakers kan slopen is simpelweg totale BS verkopen en maakt je een slechte verkoper. En dan kan je zulke nonsens in grote commerciële zaken nog wel eens verwachten, maar een verkoper van een speciaalzaak moet weten waar hij het over heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 11-06-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is toch allemaal mosterd na de maaltijd. Maar ik vraag me wat wat die verkoper dan precies met "een mp3" bedoelde. Als dat een losse mp3 speler of telefoon met muziek was die je met een tulpstekkertje op een installatie aan sluit: dat kan idd een te hoog signaal uitsturen op de headphones aansluiting en dat kan idd niet geod zijn voor je speakers. Maar direct stuk gaan ze er niet van.

Ik hoop iig wel voor die verkoper dat ie beter is in het verkopen van wasmachines, want van hifi heeft ie zo te horen echt geen kaas gegeten :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:16

Marc H

- - Is wakker - -

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen.

Vaak komen MP3 bestanden op magische wijze van het internet op je computer terecht. ;) Vroeger, gebeurde het mij wel eens dat een MP3 bestand beschadigd was en er gekke geluiden/pieken of andere vreemde dingen in zaten. Met hogere kwaliteit bestanden als FLAC, kan ik mij dat eigenlijk niet herinneren dat het ook gebeurde.

Dat zo'n beschadigd bestand een speaker kan beschadigen als het op hoog volume wordt afgespeeld lijkt mij onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30

Sharky

Skamn Dippy!

The Eagle schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:09:
Het is toch allemaal mosterd na de maaltijd. Maar ik vraag me wat wat die verkoper dan precies met "een mp3" bedoelde. Als dat een losse mp3 speler of telefoon met muziek was die je met een tulpstekkertje op een installatie aan sluit: dat kan idd een te hoog signaal uitsturen op de headphones aansluiting en dat kan idd niet geod zijn voor je speakers. Maar direct stuk gaan ze er niet van.

Ik hoop iig wel voor die verkoper dat ie beter is in het verkopen van wasmachines, want van hifi heeft ie zo te horen echt geen kaas gegeten :P
Wat is een 'te hoog signaal'? Een hoofdtelefoonuitgang kan inderdaad een lagere impedantie aan dan bijvoorbeeld een line out, maar het is nog steeds low level. Los van dat; hier heeft mp3 nog steeds helemaal niks mee te maken.
Marc H schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:13:
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen.

Vaak komen MP3 bestanden op magische wijze van het internet op je computer terecht. ;) Vroeger, gebeurde het mij wel eens dat een MP3 bestand beschadigd was en er gekke geluiden/pieken of andere vreemde dingen in zaten. Met hogere kwaliteit bestanden als FLAC, kan ik mij dat eigenlijk niet herinneren dat het ook gebeurde.

Dat zo'n beschadigd bestand een speaker kan beschadigen als het op hoog volume wordt afgespeeld lijkt mij onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
Daar moet een luidspreker tegen kunnen, ervan uitgaande dat het volume redelijk is. Ik denk zelfs dat een mp3 minder invloed heeft op een luidspreker omdat door de compressie er een hoop dingen uitgefilterd worden. Als je een blokgolf aan je luidspreker voert zou het mis kunnen gaan maar dat kan denk ik niet met een mp3. Wel gek dat een high-end luidspreker daar meer last van heeft dan een goedkope, je zou andersom verwachten.

[ Voor 37% gewijzigd door Sharky op 11-06-2021 14:17 ]

This too shall pass

Pagina: 1