Alternatieve keyboard layouts?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Ik weet niet goed waar dit topic thuis hoort, ik gok hier.

Maar dus, wie gebruikt er hier een andere keyboard layout dan de gekende qwerty/qwertz/azerty/...

Ik denk maar dvorak, colemak, workman, of nog obscuurder? En ook, waarom en met welk toetsenbord?

Ik zelf ben sinds 3 dagen over gestapt op colemak-mod-dh. Ik heb sinds maandag een Drop Planck. Colemak-mod-dh omdat dat in combinatie met een orthilineair toetsenbord ideaal zou zijn.

Ik hou het voorlopig wat kort want typen gaat nu echt frustrerend traag |:( |:( |:( . Ben wel volop aan het oefenen op typing.com om mijn snelheid omhoog te krijgen. (en dit is trouwens ook met colemak getypt :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelf doe ik het andersom (volledig standaard 104-key US QWERTY layout, maar met ieder mogelijke opschrift op toetsen, van Argentijns-Spaans wat ik niet spreek en wiens layout ik niet ken tot blanco), maar partnerlief werkt met Dvorak en soms linkshandige Dvorak.

Dat heeft ze altijd op reguliere 104-key borden gedaan (met voorkeur voor ISO boven ANSI), met als grote voordeel dat ze het overal en altijd aan kan zetten in plaats van gewend raken aan een specifiek obscuur toetsenbord die alleen zij heeft.

In alle gevallen is het natuurlijk flink wennen, maar wij typen iig niet goed genoeg om inherente verschillen tussen de layouts te merken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gebruik zelf al jaren colemak. Het nadeel en voordeel van colemak is dat het erg op qwerty lijkt. Het is relatief makkelijk te leren maar soms verwarrend als je tussen de twee wisselt. Is ondertussen geen probleem meer. Als je de tijd ervoor hebt kan ik colemak zeker aanraden, typen gaat niet sneller maar is veel comfortabeler voor je handen.

Edit: gebruik gewoon een standaard qwerty toetsenbord, als je blind typt maakt het geen verschil natuurlijk

[ Voor 14% gewijzigd door jnice op 10-06-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jnice schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:32:
Als je de tijd ervoor hebt kan ik colemak zeker aanraden, typen gaat niet sneller maar is veel comfortabeler voor je handen.
Ik vroeg me af waarom het comfortabeler is. https://colemak.com/Ergonomic zegt daarover dat de meestgebruikte letters op de basisrij (hoe noem je dat?) zitten, maar vond vooral dit mooi:
Colemak allows to type words such as "tenderheartednesses" on the home row.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@erwn : https://woorden.app/woorden-generator

probeer de letters arstoiendh (wat de letters op de home row zijn van colemak-dh inclusief de d en de h.) en om te vergelijken met qwerty: asdf;lkjvm , wat de toetsen zijn die op dezelfde locatie staan. Arguably kan je de dh of vm weg laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Daar moet ik overigens wel bij zeggen dat colemak geoptimaliseerd is voor Engels. Nederlands en Engels lijken aardig op elkaar, maar het het hangt er dus ook een beetje vanaf in welke taal je meestal schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
jnice schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:42:
Daar moet ik overigens wel bij zeggen dat colemak geoptimaliseerd is voor Engels. Nederlands en Engels lijken aardig op elkaar, maar het het hangt er dus ook een beetje vanaf in welke taal je meestal schrijft.
Om Engels en Nederlands icm Colemak te vergelijken: :P
http://mkweb.bcgsc.ca/carpalx/?de_correspondent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watanders
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 11:52
Ik ben wat ouder dan de gemiddelde tweaker, en heb nooit 10-vinger blind leren tikken.
na een periode waarin ik echt veel moest tikken was ik er uit: blind en met meer dan 4 vingers moest het worden. gewoon een online cursus volgen dacht ik, nooit over iets anders dan qwerty nagedacht – tot die cursus. Want mozes wat moet je bij qwerty je vingers vaak onhandig bewegen!

Na wat research Colemak eens geprobeerd. Wel echt even wennen maar ik ben wel helemaal verkocht: wat comfortabel snel tikken, geweldig!

De mod-DH ga in misschien nog wel eens proberen maar voorlopig ben ik er happy mee. Op andermans computers en telefoon tik ik gewoon weer met 4 vingers en kijk als vanouds naar het toetsenbord, en oh ja, probeer ik met de caps-lock tikfouten te herstellen (die is bij Colemak backspace geworden, alleen die verbetering is de overstap al waard).

Colemak voor mij dus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inconnu
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-01 22:43
Ik dacht, laat ik dit topic eens nieuw leven inblazen: ik typ (vooralsnog) op een Planck (hier en hier) en heb deze (tot voor kort) op QWERTY ingesteld.

Ik zocht ook het voordeel van meer comfort voor de handen, vandaar dat ik begon met de overstap naar een ortholineair toetsenbord, want die "horizontale stagger" uit de tijd van de mechanische typmachines is nergens meer voor nodig. Vandaar de Planck. Ik was binnen een week gewend en helemaal overtuigd; ik ga niet meer terug. Wel nog een stapje verder: de Ferris Sweep (op github en plaatje op Reddit) wordt mijn volgende (DIY) toetsenbord.

Nu wil ik de volgende stap nemen en dat is naar een andere lay-out. Colemak, Workman of ISRT.
Heeft iemand hier op Tweakers al eens gekeken naar de praktische verschillen tussen deze layouts voor het Nederlands? Ontstaan er nieuwe, veel voorkomende, struikelwoorden?
Pagina: 1