Laminaat advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-06 15:02
Binnenkort een verhuizing op de planning staan, van plan om zelf de vloer te leggen. Na heel wat filmpjes en handleidingen denk ik een goed beeld te hebben van het geheel.

> 48u acclimatiseren van het laminaat
> Geschikte ondervloer en laminaat reeds besteld (vloerverwarming is van toepassing)
> Beginnen in een hoek, afstand tot muur met afstandsblokjes
> nieuwe rij starten met het afgezaagde deel van de vorige rij, tenzij korter dan 30 cm (dan een nieuwe plank inkorten met een laminaatsnijder en plaatsen)
> gebruik van profieltasters voor deurposten e.d.

Dit alles lijkt me vrij recht toe recht aan. Waar ik nog geen antwoord heb kunnen vinden zijn de ruimte overgangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJSKfnroNIFjyHgSBTvH-gaiRp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvF0UtretChMZohwuFtmyrdd.png?f=fotoalbum_large

1. Is het aangeraden om gezien de redelijk kleine omvang van mijn appartement dilatatievoegen/overgangsprofielen toe te passen?

2. Indien ja, wat is raadzaam mbt het leggen bij overgang naar een nieuwe ruimte. Mijn idee is om in de rechterhoek van de woonkamer te starten.

Stel ik heb de woonkamer af en wil door naar de slaapkamer of hal. Ik plaats mijn dilatatievoeg, ga ik vervolgens door met het leggen van het laminaat vanuit dat punt of begin ik weer ergens in een hoek van de nieuwe ruimte? Wat is hier wijsheid? Zijn er mogelijk andere zaken die ik over het hoofd zie?

Alle reacties

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Bij mij thuis heb ik dezelfde lengtes en oppervlak zonder voegen. Als die afstandhouders maar de boel iets van de muur houden.

Overigens had ik iemand op werkspot gevonden die voor iets meer dan 300 euro mijn vloer heeft gelegd. Geen spijt van gehad. De bovenverdieping was ik met zn tweeen meer dan een dag kwijt.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Tegen de pui van de woonkamer in beginnen en gewoon door leggen (indien de woning goed droog is) naar de andere ruimtes en gebruik langs de wand een afstandhouder. Vergeet deze afstandhouder niet te verwijderen na dat de vloer gereed is.
Let op bij het weer starten met het reststuk dat hier af en toe ook even de zaag in gaat want iedere drie stroken het zelfde repeterende naadje is een rotgezicht en voorkom een trap in het patroon.
In de deuropening van woonkamer naar hal neem je twee reststukken (een linkse en een rechtse) dit maakt het pas zagen en in klikken een stuk eenvoudiger, zaag om het kozijn wat strakker dan de rest en kit het af met een bijpassende kleur. Die plakplintjes in de deuropeningen zien er niet uit en laten altijd los.
Haal de plint van de keuken los en leg het laminaat een stuk door onder de keuken tot tegen de stelpoten , het kan zijn dat je nu de plint van de keuken iets aan moet passen.
Bij beide bergingen zou je er voor kunnen kiezen om een dillitatie te maken onder de deur als je twijfelt, de slaapkamer en gang zou ik zeker doorleggen.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 12-06-2021 08:24 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Vergeten te beantwoorden; als je een dillitatie maakt dan zorg je dat je naden doorlopen, het is even lastig maar wel het mooiste.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:14
Tegen de rechter muur beginnen, doorleggen naar links. Kopse kanten van het laminaat richting de ramen leggen, dus op deze plattegrond lopen de stroken laminaat van boven naar onder.

Voor deze oppervlakte is een dilatatievoeg in principe niet nodig
Enige dilatatievoeg die nodig kan zijn, is bij de deur tussen woon-en slaapkamer. Daar kruis je een draagmuur, het kan zijn dat daar in de constructie van het gebouw een dilatatievoeg is aangebracht en die zou je dan in je laminaat ook moeten opnemen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-06 15:02
Toppers, tips waar ik heel veel aan heb!
Ivow85 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:38:
Tegen de rechter muur beginnen, doorleggen naar links. Kopse kanten van het laminaat richting de ramen leggen, dus op deze plattegrond lopen de stroken laminaat van boven naar onder.

Voor deze oppervlakte is een dilatatievoeg in principe niet nodig
Enige dilatatievoeg die nodig kan zijn, is bij de deur tussen woon-en slaapkamer. Daar kruis je een draagmuur, het kan zijn dat daar in de constructie van het gebouw een dilatatievoeg is aangebracht en die zou je dan in je laminaat ook moeten opnemen.
Dus verticaal vanaf rechts richting links? Mijn idee was in ieder geval wel om dit zo te doen, legrichting in de richting waar het licht naar binnen valt.

Dilatatievoeg zal ik even naar kijken, zelf ook nog niet in de woning geweest :P Oplevering over een week of 3.

Wat is aangeraden mbt gebruik van vloerverwarming (voor het eerst?). In de zomer natuurlijk niet zo relevant, maar wanneer het straks kouder zal worden....dacht gelezen te hebben dat het advies dan is om in stappen van 5 graden de boel aan te zetten (tussen elke stap 24 uur) bij eerste gebruik van de verwarming.

Zal een leuk klusje worden :)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:14
Als je het nu legt, dan hoef je tegen september echt geen rekening meer te houden met die vloerverwarming. Je zal in het najaar namelijk sowieso niet in één keer de verwarming volle bak aan zetten. 'van nature' gaat het al geleidelijk en kun je het opstartprotocol vergeten.

Een dagje zon door het raam in de zomer zorgt al voor grotere temperatuurverschillen dan die 5 graden per dag.

Een opstartprotocol is er voor wanneer je vloer hartje winter gebruiksklaar is. Dan wil je inderdaad voorkomen dat je meteen op volle bak gaat stoken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:19
Vloerverwarming en laminaat??
Pagina: 1