Zwart scherm - No Signal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Ik heb een tijd deze PC gebouwd: Desktop voor photo editing [Photoshop, Lightroom, ...]

Sinds de start heb ik regelmatig het probleem dat hij niet meer uit slaap komt, het scherm bleef dan zwart. Enige manier was een (harde) reboot waarna hij meestal terug ‘online’ kwam. Soms waren meerdere reboots zelf nodig.

Vandaag start hij helaas helemaal niet meer op. Het scherm blijft zwart en ‘no signal’ aangeven. Scherm is aangesloten via HDMI op de videokaart.

Enig idee wat dit kan zijn/wat ik kan proberen?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Uszka schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:50:
BIOS van het moederbord up to date?
Jep! Maar ik heb net de HDMI kabel gewisseld en hij doet het terug .. ik hou het in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Na lang troubleshooten ben ik hier terug ... nog altijd hetzelfde probleem.

- HDMI en DVI geven hetzelfde probleem.
- BIOS is up-to-date (2.20)
- Geprobeerd met 1 of 2 RAM-latten - zelfde resultaat.
- CMOS batterij een tijdje eruit gelaten (en voeding uiteraard ook).

Wat ik ook probeer, er is geen lijn in te trekken. Soms boot hij wel, soms boot hij niet. Soms moet ik 10x opnieuw herstarten, soms 1x.

Nog ideeën? Ben nogal hopeloos aan het worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Shattering op 15-12-2021 17:59 ]

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Ik denk in eerste instantie aan je videokaart of aan je voeding.

Je processor heeft geen igpu als ik het zo zie, dus je zou eigenlijk moeten kijken of je een andere videokaart erin kan zetten. Dan moet je ook nog weer oppassen dat het geen hele simpele videokaart is want dan kan het alsnog je voeding zijn.

• Shattering
E - Jay schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:27:
Ik denk in eerste instantie aan je videokaart of aan je voeding.

Je processor heeft geen igpu als ik het zo zie, dus je zou eigenlijk moeten kijken of je een andere videokaart erin kan zetten. Dan moet je ook nog weer oppassen dat het geen hele simpele videokaart is want dan kan het alsnog je voeding zijn.
Bedankt! Ik heb alvast een voeding besteld met wat meer Watt - deze ga ik vanavond testen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Shattering schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:12:
[...]

Bedankt! Ik heb alvast een voeding besteld met wat meer Watt - deze ga ik vanavond testen.
Onzinnige actie en zonde van je geld. En een groter vermogen heb je zeker niet nodig. De voeding in jouw systeem is het laatste dat ik als oorzaak zie.

Cold boot gaat wel goed?
Kom je in het BIOS?

• Shattering
Uszka schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:46:
[...]

Onzinnige actie en zonde van je geld. En een groter vermogen heb je zeker niet nodig. De voeding in jouw systeem is het laatste dat ik als oorzaak zie.

Cold boot gaat wel goed?
Kom je in het BIOS?
De nieuwe voeding lijkt - to nu toe - wel alles op te lossen. Hem hem al 15x kunnen herstarten, zonder problemen. Uiteraard ga ik het echte resultaat pas weten na een weekje ofzo ...

Ik kwam nergens - na het aanzetten van de PC gingen de fans draaien, maar het scherm bleef zwart (No Signal). Verschillende schermen, kabels (HDMI/DVI) geprobeerd, getest met verschillende RAM-latten, alles reseated, ...

Enige wat ik nog niet getest had was een nieuwe PSU en is een andere videokaart.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Shattering schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:47:
De nieuwe voeding lijkt - to nu toe - wel alles op te lossen.
Ik heb net die pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum in een nieuwe build gestopt met een i5-12600K.
Wat mij opviel is als volgt:
  1. Druk aan/uit knop op PC kast
  2. Ik hoor een relais schakelen ("klik") die lijkt uit de voeding te komen (ben niet op zoek gegaan)
Als jij dus de ene keer wel een "klik" hoort en de andere keer niet, dan ben je vast al meer op weg.

Meestal is het bij mij gewoon een kapot moederbord of de (ja letterlijk ontploffende) voeding.

[ Voor 27% gewijzigd door DJMaze op 16-12-2021 23:12 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Ik ben er ondertussen achter dat het niet de voeding is. Na een paar uurtjes begon hij opnieuw uit te vallen (en niet meer aan te krijgen) met die nieuwe voeding. Ondertussen heb ik ook de 2060 verwisselt met een oudere 1060, zelfde probleem.

Ik vrees dus dat het ofwel het moederbord ofwel de CPU is. Aangezien hij zelfs niet post vermoed ik dat dit het moederbord zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het HDMI kabeltje? ik heb een goedkope van allekabels die niet goed de statusinfo doorgeeft, vervangen door een Philips van de Action (4 euro) en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als hij „uitvalt”, krijg je dan weer beeld als je de HDMI kabel even los maakt en weer terug stopt?
(desnoods 2 keer achter elkaar)

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1