RAFA schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:37:
[...]
Die vraag kan ik niet beantwoorden. Wat voor mij werkt is druk. Ik plande altijd vooruit maar dat werkt voor mij persoonlijk niet. Ik werkte altijd naar deadlines toe....in het begin plande ik vooral vrije tijd in om vervolgens voor een tentamen of in te leveren opdracht ‘vol gas’ te gaan. Die methode heb ik mijn hele schoolcarrière toegepast.
Dit zou normaal ook mijn methode zijn, eventueel met wat meer studietijd richting de deadline.
Ik zit echter in een situatie dat ik heel rigide zit in het aantal studieuren en de studiemomenten, dus even wat extra studeren zit er niet in. Ik studeer ongeveer 25 uur per week.
Ik was dus genoodzaakt om te plannen. Dit is niet helemaal wat bij mijn karakter past, maar wel noodzakelijk om goed bij te blijven.
Ik plan in principe naar studielast (Met 0,75 echte uren per studielast uur, ervaring leert dat dat bij mij voldoende is) en zo plan ik, per kwartaal, alles vol.
Uiteraard is er enige flexibiliteit, maar dat is beperkt. Achterstand is moeilijk in te halen, dus ik moet me aan de strakke planning houden. Niet altijd even fijn, maar het werkt, bij mij, wel.
Voor mij werkt het echter wel waardoor ik op sommige momenten ook echt bewust geen tijd besteedde aan de studie om zo mijn rustmomenten te pakken (af en toe echter wel behoorlijk stressvol).
Dit is ook heel belangrijk, je moet ook momenten voor jezelf pakken.
Hier en daar een uurtje sporten, of paar uurtjes gamen, af en toe een avondje uit, dat soort dingetjes. Eventueel ook wat extra momenten voor jezelf als beloning.
Maar, belangrijk, niet alle tijd voor jezelf koppelen aan studieprestatie.
Dus niet dat je alleen maar tv mág kijken als je X en Y af hebt, maar wel dat je extra tv mag kijken als je Z binnen een bepaalde tijd afhebt.
Als je alleen maar iets mág als je iets behaald hebt, dan gaat het heel erg frustreren. Maar je mag jezelf wél
extra belonen voor goede prestaties, natuurlijk.
Daarnaast wil je ook niet dat je hele leven gaat draaien om de studie, je wil ook momenten dat je er echt niet mee bezig bent.