Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03 21:55
Ik zal voor de komende schoolperiode beginnen met mijn hbo deeltijd opleiding, Cybersecurity. Daarnaast zal ik werken voor 40 uur per week en ik wou vragen hoe mensen die dit gedaan hebben ervaart. Wat heb je gedaan om je opleiding successful te kunnen afronden.

Tips zijn ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 07:48
40 uur naast deeltijd is erg veel. Ga je in het weekend werken? Je zult ook lessen moeten volgen en waarschijnlijk in groepsverband moeten werken. Met een voltijd baan is dat lastig te combineren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zit straks met dezelfde uitdaging. (Andere opleiding, zelfde uitdaging. Werken én leren.)
Mijn insteek is maximaal 4x9 te gaan werken, liever 4x8 en 1 volle dag per week te hebben voor studie.
(Ik ben op dit moment op zoek naar ander werk, dus ik heb de relatieve luxe hier rekening mee te kunnen houden in de zoektocht naar een andere baan.)

De colleges zullen in mijn geval meerendeel in de avonduren en weekenden zijn, maar er zit ook nog een bak studiebelasting buiten die colleges om.

Welke studie ga je precies volgen, is dat op basis van zelfstudie of ook colleges en wat is de verwachte studiedruk per week ongeveer?

[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 10-06-2021 20:32 . Reden: typo ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
Mythio schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:59:
40 uur naast deeltijd is erg veel. Ga je in het weekend werken? Je zult ook lessen moeten volgen en waarschijnlijk in groepsverband moeten werken. Met een voltijd baan is dat lastig te combineren denk ik.
In het weekend niet maar kan wel standby dienst draaien.
Lessen zijn van 18:30 tot 22:00 op maandag en donderdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-05 23:05
Hier ervaring mee, hoewel ik 36 gewerkt heb naast mijn HBO MER.
Ik heb bewust gekozen voor een school die aanbod had op 1 lesdag.
Ik ging van 15.00 tot 21.30 naar school.
Ik heb daar destijds voor gekozen, omdat dan de focus op 1 dag ligt.
Verder is er eigenlijk maar 1 goed advies: plannen...
Serieus, denk goed na waar je wel en geen tijd hebt in een week en plan vooruit.
Ik heb veel studenten zien struikelen op 1 of 2 vakken in het eerste jaar en bijbenen is in deeltijd dan echt ongehoord lastig. Je kunt dan beter zorgen dat je alles in 1 keer haalt.
De keuze voor je studie zal gevolgen hebben voor je sociale kant, wees je daarvan bewust en praat daar ook over met je omgeving. Mijn ervaring was dat de eerste 2 jaar er nog wel begrip is, maar daarna vinden veel mensen het maar lastig om nog iets te plannen met je 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:01:
Ik zit straks met dezelfde uitdaging. (Andere opleiding, zelfde uitdating. Werken én leren.)
Mijn insteek is maximaal 4x9 te gaan werken, liever 4x8 en 1 volle dag per week te hebben voor studie.
(Ik ben op dit moment op zoek naar ander werk, dus ik heb de relatieve luxe hier rekening mee te kunnen houden in de zoektocht naar een andere baan.)

De colleges zullen in mijn geval meerendeel in de avonduren en weekenden zijn, maar er zit ook nog een bak studiebelasting buiten die colleges om.

Welke studie ga je precies volgen, is dat op basis van zelfstudie of ook colleges en wat is de verwachte studiedruk per week ongeveer?
Moet nog mijn contract voor mijn nieuwe werk ondertekenen.
Ik ga cybersecurity volgen. Ik las 24 uur per week aan zelfstudie in je vrijje tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:09:
[...]
Ik ga cybersecurity volgen. Ik las 24 uur per week aan studie in je vrijje tijd
Dat is pittig. Zeker met een voltijd baan.
Ik zou kijken of je werkgever daarin wat kan schikken.

24 uur studie én 40 uur werk, betekend 64 uur per week werk. Dat hou je in mijn beleving niet heel lang vol en ik gok zomaar dat die studie niet in 6 maanden klaar is.

Ik verwacht zelf minimaal 6-9 jaar te doen over mijn studie (bedrijfskunde aan de OU). Privéleven is ook nog een ding. Ik weet wat het is om 50+ uur per week te werken, maar ik weet ook dat ik 64 uur niet vol zou houden.

Dus denk daar idd heel goed over na en kijk of er ruimte is een deel van je werktijd als studietijd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:07
Alascato schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Ik ga cybersecurity volgen. Ik las 24 uur per week aan studie in je vrijje tijd
Dat komt dus neer op 40-urige werkweek, 24 uur zelfstudie, 4 * 3.5 = 14 contacturen per week. Cumulatief goed voor 78 uur. Het is niet onmogelijk. Maar wel intensief. Indien de contacturen binnen de 24 uur per week valt, is het 64 uur. Beter behapbaar.

Persoonlijk zou ik in beide gevallen zeggen, kijk of het mogelijk is om parttime te gaan werken, 4 * 8 uur. Waarmee je idealiter vrijdag t/m zondag 'vrij' hebt om hiervan sowieso nog 2 dagen kwijt te zijn aan zelfstudie. En dus één echte vrije dag in de week overhoudt. Blijf je voltijd werken, bestaat het risico namelijk dat je geen enkele vrije dag in de week hebt.

Uiteindelijk is het veelal ook een beetje de totale duur en eigen belastbaarheid dat bepalend zal zijn hoe geslaagd dit zal zijn. Houd daarnaast ook rekening met een eventuele partner, indien deze bestaat. Het sociale leven zal snel worden beperkt namelijk.

Persoonlijk heb ik wel langere perioden tussen 60 - 70 uur gewerkt in combinatie met PhD afronding binnen de vrije tijd. Maar voordeel daarin is wel dat flexibiliteit in eigen invulling dit makkelijker maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb hbo bedrijfseconomie in deeltijd gedaan naast 36u werken. Ik plande 2 weekenden voor tentamens en haalde dan meestal wel alles in 1x.

Ik had destijds wel een partner, maar geen kinderen enz. Met kinderen zou ik het niet kunnen. Al waren er studiegenoten die wel kinderen hadden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
Is het wel mogelijk dat ik misschien na 2 of maanden werken met hun in gesprek kunnen gaan voor minder uren werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:02
Ik heb mijn opleiding destijds ook in deeltijd gedaan. Een variant met een middag- en avondprogramma. Bijndeze opleiding gaven ze ook 15 tot 20 uur zelfstudie aan. Ik haalde dit nooit, met uitzondering van de tentamenweek / periode. Nu ben ik niet met tienen geslaagd, maar voor mij was een zes meer dan voldoende!

Stack Sats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:12
Docent hier. De oplossing van @unezra is heel netjes. Zelf heb ik deeltijd gedaan met 32 uur werken om een vorm van sanity te houden.

Je wil 240 ECs (40 uur per week, deeltijd doe je voor een deel op je werk, hence 24 uur) doen met 40 uur werken. We spreken je in december wel ;)

Ik zou voor die 4 x 9 oplossing gaan.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
DiedX schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:28:
Docent hier. De oplossing van @unezra is heel netjes. Zelf heb ik deeltijd gedaan met 32 uur werken om een vorm van sanity te houden.

Je wil 240 ECs (40 uur per week, deeltijd doe je voor een deel op je werk, hence 24 uur) doen met 40 uur werken. We spreken je in december wel ;)

Ik zou voor die 4 x 9 oplossing gaan.
Is het wel een goed idee om eerst die 5 dagen per week te werken maar zodra school begint met hem in gesprek gaan voor de 4x 9uurtjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:32:
[...]

Is het wel een goed idee om eerst die 5 dagen per week te werken maar zodra school begint met hem in gesprek gaan voor de 4x 9uurtjes
Je hebt het contract nog niet getekend begreep ik?
Ik zou het _nu_ ter sprake brengen.

Voor mij is de situatie anders, én ik heb nog geen nieuwe baan én ik begin in september met mijn studie. Het geluk bij het ongeluk is hier, dat ik nu nog de kans heb het meteen bij het 1e gesprek ter sprake te brengen.

Met mijn beslissing een studie te gaan volgen, heb ik ook de beslissing genomen sowieso 32 of 36 uur te gaan werken en niet meer. Een maand of wat langer zoeken naar werk is te overzien, straks in de shit komen omdat 40 uur niet te combineren is met mijn gewenste studietempo is een stuk vervelender.

Dus nee, ik zou het zeker niet dan pas ter sprake brengen. Dan krijg je als antwoord "waarom heb je dat niet eerder verteld". Een werkgever met wie je eerder over 40 uur spreekt, rekent op 40 uur per week inzet. Niet op 32 of 36 uur. Je gaat er geen vrienden mee maken het nu stil te houden en er dan pas over te beginnen, terwijl je nu al de beslissing hebt genomen die studie te volgen.

(Sowieso niet, want grote kans dat die studie hoe dan ook invloed heeft op je werk. Ook als je alles in je vrije tijd doet. Je wil niet op je werk in de ellende komen, of worst-case je contract niet verlengd zien worden, door pas in september te beginnen over de opleiding die je nu al hebt gepland.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:37:
[...]

Je hebt het contract nog niet getekend begreep ik?
Ik zou het _nu_ ter sprake brengen.

Voor mij is de situatie anders, én ik heb nog geen nieuwe baan én ik begin in september met mijn studie. Het geluk bij het ongeluk is hier, dat ik nu nog de kans heb het meteen bij het 1e gesprek ter sprake te brengen.

Met mijn beslissing een studie te gaan volgen, heb ik ook de beslissing genomen sowieso 32 of 36 uur te gaan werken en niet meer. Een maand of wat langer zoeken naar werk is te overzien, straks in de shit komen omdat 40 uur niet te combineren is met mijn gewenste studietempo is een stuk vervelender.

Dus nee, ik zou het zeker niet dan pas ter sprake brengen. Dan krijg je als antwoord "waarom heb je dat niet eerder verteld". Een werkgever met wie je eerder over 40 uur spreekt, rekent op 40 uur per week inzet. Niet op 32 of 36 uur. Je gaat er geen vrienden mee maken het nu stil te houden en er dan pas over te beginnen, terwijl je nu al de beslissing hebt genomen die studie te volgen.

(Sowieso niet, want grote kans dat die studie hoe dan ook invloed heeft op je werk. Ook als je alles in je vrije tijd doet. Je wil niet op je werk in de ellende komen, of worst-case je contract niet verlengd zien worden, door pas in september te beginnen over de opleiding die je nu al hebt gepland.)
toon volledige bericht
Mijn kans werd vaak verlaagd als ik zei dat ik straks een studie gaan volgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:40:
[...]
Quite frankly denk ik dat de kans dat je contract verlengd word ook verlaagd word als je nu je studie stil houd en in september opeens 36 uur wil werken én aan een studiebelasting wil beginnen die 24 studieuren per week met zich mee brengt.

Maar zonder dat, ik denk heel eerlijk dat je baankansen vergroten als je aan geeft dat je een studie gaat volgen. Die studie is as-such ook wat waard voor een toekomstige werkgever. Tegelijkertijd, het heeft impact op je werk. Je bent minder flexibel. Je kunt niet even een nachtje of weekend doorwerken als je de dag daarna tentamen hebt.

Eerlijkheid duurt het langst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:42:
[...]

Quite frankly denk ik dat de kans dat je contract verlengd word ook verlaagd word als je nu je studie stil houd en in september opeens 36 uur wil werken én aan een studiebelasting wil beginnen die 24 studieuren per week met zich mee brengt.

Maar zonder dat, ik denk heel eerlijk dat je baankansen vergroten als je aan geeft dat je een studie gaat volgen. Die studie is as-such ook wat waard voor een toekomstige werkgever. Tegelijkertijd, het heeft impact op je werk. Je bent minder flexibel. Je kunt niet even een nachtje of weekend doorwerken als je de dag daarna tentamen hebt.

Eerlijkheid duurt het langst. :)
Bedankt voor je advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19
Zal mijn ervaring ook delen: hier mijn deeltijd opleiding gehaald in 3.5 jaar (officiële duur is 4 jaar) naast 40 uur per week werken.

Mijn ervaring: het kan, maar het ligt echt aan jezelf. Ik wou destijds niet minder werken omdat ik altijd wil meekomen met mijn collega’s. Daarnaast ging ik net samen wonen en is 8 uur per week minder werken toch een flinke hap op je netto te besteden potje. Het was zeker pittig, maar discipline en vooral veel tijd vrijhouden/weinig toezegging doen naar je omgeving helpt. Wel had ik extra verlofdagen gekocht zodat ik deze flexibel kon inzetten voor mijn studie (10 dagen laatste 2 jaar). Daardoor kon ik een dubbele semester volgen. Ik mocht of zaterdag de hele dag naar school of dinsdag en donderdag avond. Het was niet echt de bedoeling dat je steeds wisselde, maar in de praktijk was het geen probleem.

Daar tegenover staat wel dat ik in mijn opleiding erg weinig mensen kende die 40 uur werkte. Veel mensen gingen al snel parttime werken en de meeste (ik zelf ook) hebben wel eens tegen overspannen aangezeten. Mocht je financieel de ruimte hebben om minder te werken en mocht je dat zelf ook willen zou ik het zeker overwegen. De jaren dat je een deeltijd studie naast je fulltime job doet zijn niet de meest gezonde jaren.

De grootste tip die ik je wil geven is om iig op te letten tijdens de lessen. Ja, dit is vanzelfsprekend, maar met mij waren er genoeg die gingen werken tijdens de les of andere zaken gingen doen. Dan kan je net zo goed niet naar de colleges gaan :-p. Gelukkig kwam ik daar tijdig achter.

Al op al was het een goede keuze en ben ik blij dat ik het heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
TalkingCarrot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:00:
Zal mijn ervaring ook delen: hier mijn deeltijd opleiding gehaald in 3.5 jaar (officiële duur is 4 jaar) naast 40 uur per week werken.

Mijn ervaring: het kan, maar het ligt echt aan jezelf. Ik wou destijds niet minder werken omdat ik altijd wil meekomen met mijn collega’s. Daarnaast ging ik net samen wonen en is 8 uur per week minder werken toch een flinke hap op je netto te besteden potje. Het was zeker pittig, maar discipline en vooral veel tijd vrijhouden/weinig toezegging doen naar je omgeving helpt. Wel had ik extra verlofdagen gekocht zodat ik deze flexibel kon inzetten voor mijn studie (10 dagen laatste 2 jaar). Daardoor kon ik een dubbele semester volgen. Ik mocht of zaterdag de hele dag naar school of dinsdag en donderdag avond. Het was niet echt de bedoeling dat je steeds wisselde, maar in de praktijk was het geen probleem.

Daar tegenover staat wel dat ik in mijn opleiding erg weinig mensen kende die 40 uur werkte. Veel mensen gingen al snel parttime werken en de meeste (ik zelf ook) hebben wel eens tegen overspannen aangezeten. Mocht je financieel de ruimte hebben om minder te werken en mocht je dat zelf ook willen zou ik het zeker overwegen. De jaren dat je een deeltijd studie naast je fulltime job doet zijn niet de meest gezonde jaren.

De grootste tip die ik je wil geven is om iig op te letten tijdens de lessen. Ja, dit is vanzelfsprekend, maar met mij waren er genoeg die gingen werken tijdens de les of andere zaken gingen doen. Dan kan je net zo goed niet naar de colleges gaan :-p. Gelukkig kwam ik daar tijdig achter.

Al op al was het een goede keuze en ben ik blij dat ik het heb gedaan.
toon volledige bericht
Dank je wel :)

Ik woon nog met mijn ouders dus ik focus niet zoveel aan de financieel kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Alascato schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:40:
[...]

Ter aanvulling hierop: als je een werkgever hebt bij wie het volgen van een deeltijd negatieve gevolgen heeft zou ik snel verder kijken :-p. Ik heb 3 werkgevers gehad tijdens mijn studie en het was nooit een belemmerende factor. Vaak zegt het juist veel over jou als persoon. Als je met zekerheid achter je studiekeuze staat zou ik daar ook zeker (met veel trots) voor uit komen.

Laat ze dan meteen bijdrage aan je studie ;-). Als ze het niet willen betalen, laat ze het dan iig voorschieten en bruto inhouden op je salaris. Bespaart je toch weer wat geld :-p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Een eerlijke tip? Doe het niet!

Ik ben 22 en anderhalf jaar geleden aan HBO Werktuigbouwkunde, nu aan het afstuderen voor mijn AD.
Het is fantastisch om naast je werk te studeren, maar je moet er echt wel veel voor laten. Zeker als je niet de slimste van de klas bent en gewoon echt moet studeren. Die 24 uur zelfstudie? Ik zit daar dik overheen. Ik gok dat ik wel het dubbele kan aantikken in drukke periodes (zoals nu ;) )
Maar ach, ik ben dan ook geen ster in wis- en natuurkunde.

Ik ben begonnen met 39 medestudenten. Op het moment heb ik nog drie klasgenoten over. Wij vieren werken allemaal niet fulltime en hebben hiernaast geen partner/kinderen/eigen huis/andere veelvragende verplichtingen. Laat ik het zo zeggen: Iedereen die fulltime werkte was voor de kerst in het eerste jaar al verdwenen ;w

En ohh boy, zorg dat je goede afspraken maakt met je werkgever. Ik heb zo veel mensen zien verdwijnen omdat de baas het geen goed plan vond, niet mee wilde werken middels beoordelingen, of overwerken belangrijker vond. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

TalkingCarrot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:06:
[...]
Ter aanvulling hierop: als je een werkgever hebt bij wie het volgen van een deeltijd negatieve gevolgen heeft zou ik snel verder kijken :-p. Ik heb 3 werkgevers gehad tijdens mijn studie en het was nooit een belemmerende factor. Vaak zegt het juist veel over jou als persoon. Als je met zekerheid achter je studiekeuze staat zou ik daar ook zeker (met veel trots) voor uit komen.
Eens. Maar het lijkt me wel zinvol het tevoren te melden, niet nu de beslissing te nemen en in september eens beginnen over 36 uur.
Laat ze dan meteen bijdrage aan je studie ;-). Als ze het niet willen betalen, laat ze het dan iig voorschieten en bruto inhouden op je salaris. Bespaart je toch weer wat geld :-p
Het ligt iets genuanceerder.

Studiegeld is sowieso al belastingaftrekbaar (al begreep ik dat de regeling gaat veranderen en er een studietoeslag komt), plus dat het eerste jaar onder voorwaarden 50% kan kosten:
https://www.rijksoverheid...-op-halvering-collegegeld

Ik weet niet of TS al eerder een HBO/WO studie gedaan heeft, maar ook dát kan verschil uit maken. Wettelijk collegegeld vs instellingscollegegeld.
https://www.rijksoverheid...d-hogeschool-universiteit

Voordeel van zelf betalen: Geen contractuele verplichtingen bij je werkgever. :) Kan ook prettig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Eens. Maar het lijkt me wel zinvol het tevoren te melden, niet nu de beslissing te nemen en in september eens beginnen over 36 uur.

[...]

Het ligt iets genuanceerder.

Studiegeld is sowieso al belastingaftrekbaar (al begreep ik dat de regeling gaat veranderen en er een studietoeslag komt), plus dat het eerste jaar onder voorwaarden 50% kan kosten:

Ik weet niet of TS al eerder een HBO/WO studie gedaan heeft, maar ook dát kan verschil uit maken. Wettelijk collegegeld vs instellingscollegegeld.
https://www.rijksoverheid...d-hogeschool-universiteit

Voordeel van zelf betalen: Geen contractuele verplichtingen bij je werkgever. :) Kan ook prettig zijn.
toon volledige bericht
Ja, of je hiervoor al een studie hebt gedaan is wel erg van belang. Moet ik zeggen dat ik er stiekem van uit ging dat dit nog niet het geval is.

Omtrent het bruto/netto verhaal, dit is interessanter dan aftrekken van de belastingdienst als kostenpost. Daar zit je immers met een drempel die je niet hebt als de werkgever het bruto inhoudt op je salaris. Dan valt het onder de vrijgestelde WKR en heb je dus geen last van de drempel. Zie ook https://www.hr-kiosk.nl/v...or%20de%20IB%20verlaagd..

Ben het verder wel met je eens dat een onafhankelijkheid van je werkgever ook fijn is. Om mijn financiële ervaring hierin te schetsen:

Werkgever 1: toen ben ik begonnen met de studie. Alles was in een contract vastgelegd en ik moest elke cent terugbetalen toen ik ging stoppen bij hun. Bij mijn nieuwe werkgever had ik echter afgesproken dat ze mijn studieschuld zouden overnemen.

Werkgever 2: wou geen contractuele verplichting met me aan en betaalde mijn studie zolang ik mijn werk goed deed. Ik vond dat acceptabel omdat ze ook mijn studieschuld overnamen en ik in principe de lasten zelf kon dragen als het nodig was.

Werkgever 3: betaalde geen cent, maar daar werk ik nog steeds en is verder echt een top werkgever. Ze hadden mijn schuld ook 100% zeker niet overgenomen, maar omdat ik bij werkgever 2 geen contractuele verplichting had hoefde ik hun niets meer te betalen.

Werkgever 3 werk ik nog steeds en was ook de eerste werkgever die me in dienst nam voor een hogere functie dan wat ik als diploma heb. Kortom, van alles valt wat te zeggen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Maak goede afspraken, direct, met je werkgever. De meeste die ik ken zijn groot voorstander van mensen die vooruit willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:27
Ervaringsdeskundige hier, vorig jaar afgestudeerd na 4 jaar deeltijd. Dit naast een 40(+) werkweek. Veel van werktijd indirect kunnen gebruiken in schoolzaken maar sociaal en hobbymatig gaat je leven gewoon op on hold. Keuzes maken en plannen.
Eerste jaar was ik echt wel 20 uur naast de lesdag (13u - 22u) bezig, maar dat resulteerde in gemiddeld een 8+ mn P. Daarna werd het motto liever een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven en ging het aantal gespendeerde uurtjes wel flink omlaag. Daarnaast kan ik je de tip geven om een leuke en gezellige groep te vormen met enkele medestudenten. Met een fijne groep hebben we elkaar er echt doorheen getrokken en optimaal gebruik gemaakt van elkaars sterke en minder sterke punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alascato
TalkingCarrot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:06:
[...]

Mijn eigen morale code. Zeg nooit nee zonder te hebben geprobeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alascato
MisterEagle schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:59:
Ervaringsdeskundige hier, vorig jaar afgestudeerd na 4 jaar deeltijd. Dit naast een 40(+) werkweek. Veel van werktijd indirect kunnen gebruiken in schoolzaken maar sociaal en hobbymatig gaat je leven gewoon op on hold. Keuzes maken en plannen.
Eerste jaar was ik echt wel 20 uur naast de lesdag (13u - 22u) bezig, maar dat resulteerde in gemiddeld een 8+ mn P. Daarna werd het motto liever een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven en ging het aantal gespendeerde uurtjes wel flink omlaag. Daarnaast kan ik je de tip geven om een leuke en gezellige groep te vormen met enkele medestudenten. Met een fijne groep hebben we elkaar er echt doorheen getrokken en optimaal gebruik gemaakt van elkaars sterke en minder sterke punten.
Zal ik doen.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
DiedX schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:40:
Maak goede afspraken, direct, met je werkgever. De meeste die ik ken zijn groot voorstander van mensen die vooruit willen.
Zal ik het bespreken voor de dag van het contract op telefoon of precies op de dag.

Sorry is mijn eerste professionale contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Geen probleem! Ik denk dat ze fijn vinden dat jij je verder wil ontwikkelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:19
Ik heb het ook gedaan, het is bij mij voornamelijk een kwestie geweest van net even wat beter opletten. En goede afspraken maken op het werk. Zorgen voor ruimte rond de tentamens , niet heel veel want dat is ook niet nodig. Het is voornamelijk belangrijk om er consistent mee bezig te zijn. Dan lukt het meeste gewoon prima binnen acceptabele tijd.

Het scheelt af en toe wel per vak, maar grosso modo was het gewoon bezig blijven. En het niet overdrijven. Op een gegeven moment nemen je hersenen het niet meer op. En oeverloos herschrijven van opdrachten is ook niet verstandig.

Slim plannen en goed rustmomenten plannen is essentieel gebleken voor mij, Eigenlijk was alleen het eerste half jaar een beetje zoeken naar de juiste verhouding en is het daarna een automatisme geworden.

En wat hielp is dat ik veel leuke en goede medestudenten had, dat helpt ook al veel. Een goede groepsdynamiek. Maar dat is afwachten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
Alascato schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:45:
Ik zal voor de komende schoolperiode beginnen met mijn hbo deeltijd opleiding, Cybersecurity. Daarnaast zal ik werken voor 40 uur per week en ik wou vragen hoe mensen die dit gedaan hebben ervaart. Wat je gedaan hebt om je opleiding successful te kunnen afronden.

Tips zijn ook welkom.
Ik heb voorheen (ook) hogeschool Utrecht gedaan, en deed dat in duale vorm. Dat was voor mij een lesdag in de week en daarnaast werkte ik 32 uur. Helaas heb ik die studie toen niet afgemaakt, maar per september begin ook ik aan cybersecurity & cloud terug op HU. Voor mij zijn het nog maar een paar vakken/opdrachten die ik hoef af te ronden alvorens ik kan gaan afstuderen en ga het nu dus proberen naast fulltime te doen.

Maar lang verhaal kort, als ik helemaal vooraan moest beginnen zou ik gaan voor 32 uur en waar nodig 36 max werken. Die ene dag geef je zo veel rust, anders is die dag al een mega gehaast.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:57:
[...]
Zal ik het bespreken voor de dag van het contract op telefoon of precies op de dag.

Sorry is mijn eerste professionale contract
In welk stadium zit je?

Nog in de contractonderhandelingen, hebben ze al een aanbieding gedaan, gaan ze een aanbieding doen? Wat heb je besproken tijdens je sollicitatiegesprekken? (Heb je het daar bijvoorbeeld al gehad over je overweging die opleiding te gaan doen.)

Het is niet heel makkelijk deze vraag te beantwoorden zonder wat meer parameters te hebben.

Ik denk wel dat het slim is het zo vroeg mogelijk bespreekbaar te maken. Geen werkgever gaat het heel erg waarderen als je in alle gesprekken het hebt over 40 uur en dan opeens aan komt met "ik wil toch 36 uur gaan werken want..." Hoe eerder in het proces je dit aan geeft hoe beter en hoe meer ruimte voor onderhandeling je hebt.

(Daarom ben ik zelf achteraf ook blij dat ik de beslissing heb genomen op het moment dat er nog niets concreets was, waardoor ik het nu alsnog in een vroeg stadium bespreekbaar kan maken. Dat kán me een mogelijkheid kosten, bijvoorbeeld omdat ze niet open staan voor 32 of 36 uur, tegelijkertijd, juist met een studie heb ik het idee dat waar er 1 deur dicht gaan, er 2 open gaan en een bedrijf dat niet waardeert dat je verder gaat studeren, is misschien sowieso niet het bedrijf waar je graag zou willen werken.)

Sidenote: In de gesprekken die ik de afgelopen maanden heb gevoerd, met recruiters en potentiële werkgevers, is "hoe veel uur wil je werken", niet zelden een van de vragen van het eerste / oriënterend gesprek. Naast "wat is je salarisindicatie". Erg comfortabel. Dan heb je een aantal basisparameters al helemaal in het begin afgekaart, voorkomt vervelende verrassingen later.

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 11-06-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
unezra schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:45:
[...]

In welk stadium zit je?

Nog in de contractonderhandelingen, hebben ze al een aanbieding gedaan, gaan ze een aanbieding doen? Wat heb je besproken tijdens je sollicitatiegesprekken? (Heb je het daar bijvoorbeeld al gehad over je overweging die opleiding te gaan doen.)

Het is niet heel makkelijk deze vraag te beantwoorden zonder wat meer parameters te hebben.

Ik denk wel dat het slim is het zo vroeg mogelijk bespreekbaar te maken. Geen werkgever gaat het heel erg waarderen als je in alle gesprekken het hebt over 40 uur en dan opeens aan komt met "ik wil toch 36 uur gaan werken want..." Hoe eerder in het proces je dit aan geeft hoe beter en hoe meer ruimte voor onderhandeling je hebt.

(Daarom ben ik zelf achteraf ook blij dat ik de beslissing heb genomen op het moment dat er nog niets concreets was, waardoor ik het nu alsnog in een vroeg stadium bespreekbaar kan maken. Dat kán me een mogelijkheid kosten, bijvoorbeeld omdat ze niet open staan voor 32 of 36 uur, tegelijkertijd, juist met een studie heb ik het idee dat waar er 1 deur dicht gaan, er 2 open gaan en een bedrijf dat niet waardeert dat je verder gaat studeren, is misschien sowieso niet het bedrijf waar je graag zou willen werken.)

Sidenote: In de gesprekken die ik de afgelopen maanden heb gevoerd, met recruiters en potentiële werkgevers, is "hoe veel uur wil je werken", niet zelden een van de vragen van het eerste / oriënterend gesprek. Naast "wat is je salarisindicatie". Erg comfortabel. Dan heb je een aantal basisparameters al helemaal in het begin afgekaart, voorkomt vervelende verrassingen later.
toon volledige bericht
Er is al een contract aangeboden en ik moet een beslissing nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:49:
[...]
Er is al een contract aangeboden en ik moet een beslissing nemen
*oef*

Dan zou ik ze vandaag bellen en vragen of ze er voor open staan dát je in september een studie gaat wil gaan volgen en of er eventueel mogelijkheden zijn om 32 of 36 uur te werken. (En wat dan de gevolgen zijn voor je salaris. Dus proforma loonstrookje opvragen.)

Hou er rekening mee dat ze mogelijk waarderen dat je jezelf verder wil ontwikkelen, maar het niet geweldig vinden dat je dit niet eerder hebt gemeld. Kortom, pak het subtiel aan en accepteer een eventueel "nee, het is 40 uur of niet" als antwoord. (Of uberhaupt een "we vinden het niet verantwoord als je naast je fulltime werk ook nog deeltijd gaat studeren".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
unezra schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:53:
[...]

*oef*

Dan zou ik ze vandaag bellen en vragen of ze er voor open staan dát je in september een studie gaat wil gaan volgen en of er eventueel mogelijkheden zijn om 32 of 36 uur te werken. (En wat dan de gevolgen zijn voor je salaris. Dus proforma loonstrookje opvragen.)

Hou er rekening mee dat ze mogelijk waarderen dat je jezelf verder wil ontwikkelen, maar het niet geweldig vinden dat je dit niet eerder hebt gemeld. Kortom, pak het subtiel aan en accepteer een eventueel "nee, het is 40 uur of niet" als antwoord. (Of uberhaupt een "we vinden het niet verantwoord als je naast je fulltime werk ook nog deeltijd gaat studeren".)
Ja tijdens het gesprek had ik wel aangegeven dat ik verder wil studeren maar niet momenteel. Door de corona was de school kwaliteit wat lager. Maar door de vaccin is het weer goed vindt ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
skai21 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Ik heb voorheen (ook) hogeschool Utrecht gedaan, en deed dat in duale vorm. Dat was voor mij een lesdag in de week en daarnaast werkte ik 32 uur. Helaas heb ik die studie toen niet afgemaakt, maar per september begin ook ik aan cybersecurity & cloud terug op HU. Voor mij zijn het nog maar een paar vakken/opdrachten die ik hoef af te ronden alvorens ik kan gaan afstuderen en ga het nu dus proberen naast fulltime te doen.

Maar lang verhaal kort, als ik helemaal vooraan moest beginnen zou ik gaan voor 32 uur en waar nodig 36 max werken. Die ene dag geef je zo veel rust, anders is die dag al een mega gehaast.
Ja wou ik ook doen maar door mijn nederlands was het lastig om een werkgever te vinden waarmee ik die duale opleiding kon volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je nog bij je ouders woont en het geld niet keihard nodig hebt, dan raad ik je aan parttime te gaan werken. Maximaal 4 x 8.

Wil de werkgever dat niet? Zoek een andere!

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:02:
[...]
Ja tijdens het gesprek had ik wel aangegeven dat ik verder wil studeren maar niet momenteel. Door de corona was de school kwaliteit wat lager. Maar door de vaccin is het weer goed vindt ik
Begrijpelijk en ik realiseer me nu dat ik 2 dingen niet juist heb vermeld:
- Werkgever kan je niet verbieden die studie te volgen (het is je vrije tijd)
- Een werkgever mag alleen met goede reden 36 uur weigeren
https://www.rijksoverheid...eer-of-minder-uren-werken

Nevertheless kan het wel serieus impact hebben op je werk. Je hebt het over een studiebelasting van 24 uur per week. Als ik dat vergelijk met de OU, hebben zij het bij deeltijd over een studiebelasting van rond de 20 uur per week gemiddeld. (Uitgaande van 30 studiepunten per jaar.) Heb je een linkje naar de exacte studie die je wil gaan doen? Om hoe veel studiepunten per jaar gaat het en hoe lang verwacht je er over te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
unezra schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Begrijpelijk en ik realiseer me nu dat ik 2 dingen niet juist heb vermeld:
- Werkgever kan je niet verbieden die studie te volgen (het is je vrije tijd)
- Een werkgever mag alleen met goede reden 36 uur weigeren
https://www.rijksoverheid...eer-of-minder-uren-werken

Nevertheless kan het wel serieus impact hebben op je werk. Je hebt het over een studiebelasting van 24 uur per week. Als ik dat vergelijk met de OU, hebben zij het bij deeltijd over een studiebelasting van rond de 20 uur per week gemiddeld. (Uitgaande van 30 studiepunten per jaar.) Heb je een linkje naar de exacte studie die je wil gaan doen? Om hoe veel studiepunten per jaar gaat het en hoe lang verwacht je er over te gaan doen?
zover ik het weet is het 60 studiepunten. op de hva. cybersecurity

https://www.hva.nl/opleid...in=9NDwN6S1Rii7vO5kIytlow

[ Voor 6% gewijzigd door Alascato op 11-06-2021 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Studiegeld is sowieso al belastingaftrekbaar (al begreep ik dat de regeling gaat veranderen en er een studietoeslag komt)
Vanaf 1 januari wordt dat vervangen door STAP, een jaarlijks studiebudget van 1000 euro zolang de voorraad strekt.
plus dat het eerste jaar onder voorwaarden 50% kan kosten:
Plus dat collegeld aankomend jaar halve prijs is, of mogelijk met korting als je al de titel eerder hebt gehaald, vanwege corona (ook interessant voor jou, @unezra?)

Ontopic:
Werken en studeren is zwaar. Je moet goed plannen, bereid zijn om dingen te laten en gemotiveerd zijn (en blijven).

Ik kan ook twee dingen aanraden.
Ten eerste: Zorg voor een vast studiemoment, het liefste een hele dag. Mijn (persoonlijke) ervaring is dat in de avonduren de tijd te kort is en je vaak toch te moe bent om het maximaal te kunnen benutten.
Ten tweede: Geef jezelf ook wat beloningen / fun time. Ook sporten valt hieronder.
All work and no play makes Jack a dull boy. Of in dit geval een gedemotiveerde boy :P Studieburnout is echt een ding en zeker in het geval van studie naast je werk kan dat op de loer liggen.

Daarnaast de usual studiedingen: Als je dat nog niet weet, leer hoe je moet leren (er is een goede, korte MOOC, Learning How to Learn, die ik aan kan raden). Leer goed plannen. Zorg voor een goede dedicated studieomgeving (opgeruimd bureau, liefst in een afleidingsvrije omgeving). Kijk of je in contact kan komen met medestudenten om elkaar gemotiveerd en accountable te houden.
unezra schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Om precies te zijn: De OU rekent met een studielast van 28 uur per EC (misschien is dat een gestandaardiseerde norm? Dat weet ik niet).
Edit:
Ja, dus
Een studiejaar (1680 studie-uren) komt overeen met 60 European credits (EC). Eén credit staat dus voor 28 studie-uren.

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 11-06-2021 09:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:36:
[...]
zover ik het weet is het 60 studiepunten. op de hva. cybersecurity
Die kan ik niet vinden. Wel een HBO-ICT deeltijd. Cybersecurity zie ik alleen als voltijd.
https://www.hva.nl/onderwijs/opleidingen/opleidingen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-Lm6fGwb1vzXOBUYPgqOmvYWmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhcJLqEnTEnhUEBlmh8gx3ZJ.png?f=user_large

Bij HBO-ICT deeltijd:

Staat dit

- Het aantal contacturen per week in het eerste jaar is 8. Een contactuur is een onderwijsuur van 50 minuten.
- Naast de contacturen besteed je circa 15 tot 25 uur per week (afhankelijk van je leertempo) aan het verwerven van voor de studie relevante kennis en vaardigheden tijdens het werk en in projecten, onderzoek, opdrachten en zelfstudie (voorbereiding lessen en tentamens) waarbij geen docent of begeleider aanwezig is.

Kortom, 2 avonden per week van 18:40 – 22:00 uur (8 uur), en daarnaast nog eens 15-25 uur. Alles bij elkaar 23-33 uur aan studiebelasting per week, bij een opleidingsduur van 4 jaar. (á 30 EC per jaar)

Zoals gezegd, ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar dat lijkt mij pittig. Alleen zit nu mijn twijfel wel even bij wélke opleiding je precies gaat doen, gezien ik deeltijd cybersecurity bij de HVA niet kan vinden.

EDIT: In hindsight blijkt het te gaan om 60 EC per jaar en de leerroute Cyber Security (voorheen System and Network Engineering). Bovenstaande getallen op basis van 30 EC per jaar kloppen dus niet. Deeltijd en voltijd kennen dezelfde studieduur (4 jaar) en zelfde totale EC (240).

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 11-06-2021 12:17 . Reden: Zie EDIT: :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
De individu z'n intelligentie is ook een grote factor.
Soms hoef je gewoon niet veel te lezen om het te begrijpen en te reproduceren.

Ik denk dat het in ieder geval verstandig is om 32 uur te doen, zodat - mocht je het toch sneller oppakken dan verwacht - er nog wel headroom is. Er zijn weken dat je misschien denkt, ach "40 uur had prima gekund", maar er zijn ook weken dat je enorm dankbaar bent voor die dag extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

anandus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:42:
[...]
Vanaf 1 januari wordt dat vervangen door STAP, een jaarlijks studiebudget van 1000 euro zolang de voorraad strekt.
Hmmm. Zolang de voorraad strekt. Da's dan weer minder. Ik had verwacht dat het gewoon €1000 per jaar zou zijn, klaar. Dat maakt de regeling mogelijk wel minder voordelig.

https://www.rijksoverheid...g-ontwikkelen/stap-budget
[...]
Plus dat collegeld aankomend jaar halve prijs is, of mogelijk met korting als je al de titel eerder hebt gehaald, vanwege corona (ook interessant voor jou, @unezra?)
Het is een van de vele triggers de afgelopen paar maanden voor mij hebben meegespeeld. :)
Geen noodzakelijkheid gelukkig (iets met genoeg spaargeld om de hele studie te bekostigen), wel een prettige bijkomstigheid.
Ontopic:
Werken en studeren is zwaar. Je moet goed plannen, bereid zijn om dingen te laten en gemotiveerd zijn (en blijven).

Ik kan ook twee dingen aanraden.
Ten eerste: Zorg voor een vast studiemoment, het liefste een hele dag. Mijn (persoonlijke) ervaring is dat in de avonduren de tijd te kort is en je vaak toch te moe bent om het maximaal te kunnen benutten.
Ten tweede: Geef jezelf ook wat beloningen / fun time. Ook sporten valt hieronder.
All work and no play makes Jack a dull boy. Of in dit geval een gedemotiveerde boy :P Studieburnout is echt een ding en zeker in het geval van studie naast je werk kan dat op de loer liggen.
Dit dus.

Het is voor iedereen anders, maar ik hoor vrijwel iedereen zeggen "het is pittig" en dan begint TS ook nog eens aan zijn eerste baan. Iets dat de situatie nog wat pittiger maakt.
Daarnaast de usual studiedingen: Als je dat nog niet weet, leer hoe je moet leren (er is een goede, korte MOOC, Learning How to Learn, die ik aan kan raden). Leer goed plannen. Zorg voor een goede dedicated studieomgeving (opgeruimd bureau, liefst in een afleidingsvrije omgeving). Kijk of je in contact kan komen met medestudenten om elkaar gemotiveerd en accountable te houden.
Daarom ben ik ook benieuwd naar wélke opleiding TS precies gaat doen en wat zijn vooropleiding is. Het is mij even niet duidelijk of TS al een studie heeft gedaan en basisvaardigheden heeft of niet. Kan me voorstellen dat dat invloed heeft. Plus, in dit geval mogelijk (als ik de posts van TS goed interpreteer), ook nog een taalbarriere. Hoeft allemaal geen probleem te zijn, maar het kan wel invloed hebben op het aantal uren dat TS per EC nodig heeft.
[...]

Om precies te zijn: De OU rekent met een studielast van 28 uur per EC (misschien is dat een gestandaardiseerde norm? Dat weet ik niet).
Edit:
Ja, dus

[...]
Ja, dat levert wat verwarring op met de oude studiepunten. Die waren 40 uur per studiepunt. :)
(Zelf geen ervaring mee, maar wel in mijn direkte kring mensen die hebben gestudeerd, vandaar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Mijn vriendin doet part-time ICT en werkt daarnaast 4x8 uur. 1 dag voor de studie dus, contact is maandag en donderdagavond (Fontys HBO Eindhoven) en dat is doorgaans prima te combineren.

De helft van de semesters redde ze zoor de weeks, de andere helft moest ze regelmatig een dag van het weekend aan de studie. Eén semester vond ze heel moeilijk en daar ging op gegeven moment de helft van de weekends volledig is, maar dat was voor een korte periode (anderhalve maand).

Het kost dus wel wat, je moet niet denken dat je 100% je sociale leven voort kunt zetten, maar het is doorgaans prima te doen. Ik heb ook collega's gehad die part-time HBO ICT deden naast een 40-urige werkweek, maar die konden het eigenlijk al en waren er vooral 'om het papiertje te halen'.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
[quote]unezra schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:56:

[...]

Daarom ben ik ook benieuwd naar wélke opleiding TS precies gaat doen en wat zijn vooropleiding is. Het is mij even niet duidelijk of TS al een studie heeft gedaan en basisvaardigheden heeft of niet. Kan me voorstellen dat dat invloed heeft. Plus, in dit geval mogelijk (als ik de posts van TS goed interpreteer), ook nog een taalbarriere. Hoeft allemaal geen probleem te zijn, maar het kan wel invloed hebben op het aantal uren dat TS per EC nodig heeft.

[...]

Ik heb Mbo ICT N4 gedaan en in April afgestudeerd. Ik ga werken en hbo cybersecurity deeltijd volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Ik heb Mbo ICT N4 gedaan en in April afgestudeerd. Ik ga werken en hbo cybersecurity deeltijd volgen.
Heb je een linkje naar je opleiding?
(Gezien ik aan de HVA zo snel geen deeltijd cybersecurity opleiding kan vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
unezra schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Heb je een linkje naar je opleiding?
(Gezien ik aan de HVA zo snel geen deeltijd cybersecurity opleiding kan vinden.)
https://studiegids.hva.nl/hbo-ict-cs-dt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alascato
Wheew. Ik het net gezegd en zei dat hij wel blij is dat ik mezelf verder wil ontwikkelen. Hij zal eerst moeten bekijken of het wel mogelijk is en daarna hoor ik op maandag van hem.

Hopelijk een goed nieuws

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:53:
De individu z'n intelligentie is ook een grote factor.
Soms hoef je gewoon niet veel te lezen om het te begrijpen en te reproduceren.
Is erg verschillend per vak.

Ik heb een tijd lang gestudeerd aan de Open Universiteit naast mijn werk. Hoewel ik het hartstikke leuk vond, ben ik er na een aantal jaar mee gestopt. Studietempo lag te laag (heb wel 8 tentamens gehaald die leuk op mijn CV staan), maar bovenal was ik het op een gegeven moment zat altijd maar aan het werk te zijn.

En dat ik vader ben geworden 5 jaar geleden heeft ook roet in het eten gegooid. Ik kan mij er sindsdien helemaal niet meer toe aanzetten.

Sterker nog, ben al lang blij dat ik mijn werk volgehouden heb :P Zei ook regelmatig op kantoor "ik kom hier voor mijn rust" ;)

Maar goed, @Alascato woont nog thuis en is nog jong. Goed moment om door te pakken dus.

Wel vraag ik me af: waarom ga je niet voltijds studeren? Ik heb er zelf spijt van dat ik dat niet gedaan heb vroeger... (okee mijn vader werkte me tegen en wou nergens meer voor betalen, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
Lethalis schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:05:
[...]

Ik heb een tijd lang gestudeerd aan de Open Universiteit naast mijn werk. Hoewel ik het hartstikke leuk vond, ben ik er na een aantal jaar mee gestopt. Studietempo lag te laag (heb wel 8 tentamens gehaald die leuk op mijn CV staan), maar bovenal was ik het op een gegeven moment zat altijd maar aan het werk te zijn.

En dat ik vader ben geworden 5 jaar geleden heeft ook roet in het eten gegooid. Ik kan mij er sindsdien helemaal niet meer toe aanzetten.

Sterker nog, ben al lang blij dat ik mijn werk volgehouden heb :P Zei ook regelmatig op kantoor "ik kom hier voor mijn rust" ;)

Maar goed, @Alascato woont nog thuis en is nog jong. Goed moment om door te pakken dus.

Wel vraag ik me af: waarom ga je niet voltijds studeren? Ik heb er zelf spijt van dat ik dat niet gedaan heb vroeger... (okee mijn vader werkte me tegen en wou nergens meer voor betalen, maar toch)
toon volledige bericht
Ik heb voltijd op het mbo gedaan en was heel slecht. Werd niet eens uitgedaagd. Na mijn eerste stage had ik heel veel geleerd dan de 1 jaar op school. En ICT vind ik ook dat het meer praktijk is dan theorie. Dus je leert het echt door te doen en zo kan ik ook mijn ervaring opbouwen en mezelf kunnen ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:15:
[...]
En ICT vind ik ook dat het meer praktijk is dan theorie. Dus je leert het echt door te doen en zo kan ik ook mijn ervaring opbouwen en mezelf kunnen ontwikkelen.
Mijn thuisbibliotheek wijst op iets anders :P

Er komt juist veel theorie bij kijken. Als je het goed wil doen althans. Nu ligt mijn focus op software ontwikkeling en architectuur, maar toch.

Ik heb denk ik alleen al een stuk of 6 boeken over security trouwens :P Verspreid over diverse deelgebieden (informatiebeveiliging, security management, netwerkbeveiliging, software beveiliging, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Lethalis schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:05:
[...]

toon volledige bericht
Dit is geen waardeoordeel hoor, maar:
1) misschien wilde je toch niet zo graag studeren als dat je dacht? 2) vakken op het cv is toch een beetje nietszeggend? 3) Mensen die stoppen vinden hun eigen reden altijd legitiem en logisch!

Nogmaals, absoluut geen oordeel, knap dat je een keuze hebt gemaakt waar jij je goed bij voelt.

Hoe kan het tempo te laag liggen? Ik lees overal dat de OU eigen snelheid aanbiedt. Dan ga je toch gewoon 60 ec per jaar doen? Er zit een discrepantie in je verhaal met 1) altijd aan het werk te zijn en 2) tempo te laag.

Ontopic: het verschilt zeker per vak, maar ik merk om mij heen toch dat altijd dezelfde mensen veel werk verrichten en altijd dezelfde mensen met minder inspanning door de opleiding rollen.

[ Voor 13% gewijzigd door Phyrozi op 11-06-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
[...]

Ik heb voltijd op het mbo gedaan en was heel slecht. Werd niet eens uitgedaagd. Na mijn eerste stage had ik heel veel geleerd dan de 1 jaar op school. En ICT vind ik ook dat het meer praktijk is dan theorie. Dus je leert het echt door te doen en zo kan ik ook mijn ervaring opbouwen en mezelf kunnen ontwikkelen.
Het mbo is wel degelijk wat anders dan het hbo, maar het hbo is nou ook weer niet zo moeilijk als sommigen doen voorkomen. Hetzelfde geldt voor hbo vs wo.

Gewoon lekker gaan studeren joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kijk.

Dat is dus in de basis de HBO-ICT deeltijdopleiding die vermoedde, met als specialisatie CyberSecurity. Daarbij geven ze, zoals ik eerder al postte, een studiedruk inclusief contacturen aan van 23-35 uur per week, mét daar in besloten, 2 avonden.

Bij een werkweek van 40 uur lijkt me dat op zijn minst vrij pittig, zeker als je eerder richting de 35 uur per week gaat zitten ssn studie.
Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:39:
Wheew. Ik het net gezegd en zei dat hij wel blij is dat ik mezelf verder wil ontwikkelen. Hij zal eerst moeten bekijken of het wel mogelijk is en daarna hoor ik op maandag van hem.

Hopelijk een goed nieuws
Heel goed dat je meteen gebeld hebt!

Ik hoop op goed nieuws en dat er ruimte is voor onderhandeling. Anders zul je wellicht moeten kijken of je je studietempo kunt aanpassen, of tóch verder kijken naar een werkgever waarbij er meer ruimte is.

Of toch kiezen voor een voltijdstudie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Juist hier zou ik, als het kan, 100% gaan voor voltijd.
Het is beiden 4 jaar, 240 studiepunten. 60 studiepunten per jaar dus, geen 30. :)

Even heel snel gerekend:
60*28=1680 studieuren per jaar
1680/52=32,30 studieuren per week

Het voordeel van voltijd, is dat je focus 4 jaar lang ligt op je studie en je in je vrije tijd een gerelateerde bijbaan kunt zoeken, plus stage gaat lopen. Ik denk in the end dat dat een stuk beter vol te houden is (zeker bij 60 EC per jaar), dan nu proberen een 32-40 uurs voltijdbaan te starten, mét vakrelevante cursussen (die de komende 4 jaar mogelijk ook van je verwacht worden) én alle druk die daar bij komt kijken.

Tegen de 70 en 80 uur per week bezig zijn met werk en studie, heeft sowieso consequenties voor je privé leven. De vraag is of je dat wil. Of dat je ook gewoon nog een beetje wil kunnen genieten van die 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:44:
[...]
Er zit een discrepantie in je verhaal met 1) altijd aan het werk te zijn en 2) tempo te laag.
Ik deed er ook gewoon lang over. Daar heb ik dus last van als ik al de hele dag gewerkt heb. Dan lees ik met een half oog open nog een studieboek op de bank 's avonds voordat ik in slaap val.

Daarom vind ik die studiebelasting van X aantal uur voor mij iig nietszeggend.

Kan vele uren met boeken voor mijn neus zitten zonder op te schieten. Het meest alerte ben ik eigenlijk 's ochtends vroeg. Dat merk ik ook op mijn werk.

Scheelt zo een factor 2 en zal er 's avonds niet beter op zijn. Dus effectief bereikte ik alleen wat op een vrije dag of in het weekend.

Helemaal vrede heb ik er ook niet mee hoor. Maar het combineren met werken is bij mij nog nooit een daverend succes gebleken.

En ik heb de grootste moeite iets te doen wat mij niet interesseert. Dus sommige vakken fiets ik zo doorheen omdat ik ze ook leuk vind, andere vakken moet ik mezelf continu dwingen om er überhaupt mee bezig te zijn.

Dat brak mij op de middelbare school al op. Dan zat ik vele uren te klooien met Economie 2 bijvoorbeeld, terwijl ik voor Wiskunde B en Natuurkunde amper iets hoefde te doen.

Zo ook op de OU. Kwaliteitsmanagement was zo'n vak. Ik heb het gehaald hoor... na er 6 maanden voor te moeten blokken en met zo'n "I still don't know what I'm doing" gevoel dat tentamen in te gaan.

Nu heb ik ook autisme, dat helpt niet... mezelf interesseren voor iets dat ik niet interessant vind, is echt heel erg lastig. Het überhaupt in mij opnemen van de stof.

Nu ben ik ook meer een techneut en zat ik met bedrijfskundige vakken mezelf een beetje te pesten, maar toch. Technische studies kun je helaas vaak niet in deeltijd of op afstand doen.

Ik lees nu uit interesse een boek over elektrotechniek bijvoorbeeld en daar fiets ik zo doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
4x9 niet doen als je 2 avonden in de week om 18.30 op school moet zijn, dat haal je met reistijd niet, tenzij je echt naast je school werkt. En je moet ook nog eten tussendoor.

Als je 's avonds thuiskomt is het ook lastig in slaap vallen. Het fijnst is het als je een werkplek kunt vinden waar je enigszins flexibel je tijd kunt indelen, bijvoorbeeld eerder weg van kantoor als je naar school moet, of de dag na school iets later beginnen.

Het is zwaar, maar te doen en in het eerste en tweede jaar vallen er veel studenten af. Ik zit nu in het derde jaar van een andere deeltijdstudie aan de HvA. Maak vooral vrienden op je opleiding, je zult ze echt nodig hebben om je erdoorheen te slaan! 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:44:
[...]
Dit is geen waardeoordeel hoor, maar:
1) misschien wilde je toch niet zo graag studeren als dat je dacht? 2) vakken op het cv is toch een beetje nietszeggend? 3) Mensen die stoppen vinden hun eigen reden altijd legitiem en logisch!

Nogmaals, absoluut geen oordeel, knap dat je een keuze hebt gemaakt waar jij je goed bij voelt.

Hoe kan het tempo te laag liggen? Ik lees overal dat de OU eigen snelheid aanbiedt. Dan ga je toch gewoon 60 ec per jaar doen? Er zit een discrepantie in je verhaal met 1) altijd aan het werk te zijn en 2) tempo te laag.
offtopic:
Het klinkt toch als een waardeoordeel ;)
Je doet er wat luchtig over, maar vergis je niet, studeren naast werk is nu eenmaal bijzonder pittig (en menigeen verkijkt zich erop).

Als ik kijk naar mijn studie (bachelor informatica aan de OU) dan is de ratio tussen mensen die starten en mensen die het afronden schrikbarend.

Het is niet heel vreemd, nominaal duurt de studie 6 jaar (op basis van 30EC / 21uur per week), en dat is heel lang om een studie vol te houden naast je werk en/of gezin.
Ik meen dat het gemiddelde 20EC/jaar is, overigens, in welk geval je 9 jaar bezig bent (á 14 uur per week).

Het is heel begrijpelijk dat @Lethalis op een gegeven moment de puf niet meer had en hij staat daar niet alleen in.

Ook kunnen er in die tijd ook life changing events voorkomen (andere baan, kinderen, veranderende interesse of carrière, etc.), zeker gezien de doelgroep van de OU wat verder in het leven staat dan bij normaal hoger onderwijs.

Ook het feit dat de OU wettelijk geen ingangseisen mag hanteren zal behoorlijk meetellen.

Je ziet het aan de masteropleidingen, die hebben een veel gezonder ratio van afgestudeerden. Enerzijds omdat het korter duurt (1 á 2 jaar), dus minder last van life-changing events en veel makkelijker vol te houden omdat de eindstreep snel in het zicht is, anderzijds omdat er wél een ingangseis is (namelijk een afgeronde bachelor-studie).

Hoe dan ook, studeren naast je werk is pittig, je moet jarenlang (week in week uit) een flinke investering moeten doen. Daar moet je je niet op verkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
anandus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:31:
[...]
[ot]Het klinkt toch als een waardeoordeel ;)
Je doet er wat luchtig over, maar vergis je niet, studeren naast werk is nu eenmaal bijzonder pittig (en menigeen verkijkt zich erop).
Ik lees dat ook een beetje in mijn reactie, maar ik houd absoluut geen bijgevoel aan mijn bericht. Ik vind het oprecht knap als iemand een bewuste keuze maakt, wat hem of haar op dat moment in zijn leven het beste past. Ik heb allebeide kanten namelijk van dichtbij meegemaakt.

Mijn middelste broer die bijna tenonder ging aan een pre-MSc en MSc, hierdoor mijn grootste vriend zien veranderen in alles wat ik niet als vriend wilde in het leven. Nu, jaren later trekt het weer aan.
Anderzijds mijn oudste broer een MSc aan Neyenrode zien doen, naast 50+ uur werkweek, carriere maken en na de master doorgroeien van ING grootzakelijk naar directeur ergens. Tijdens master eerste kind gekregen en meteen na de master een tweede.

Ikzelf van uit huisplaatsing, mbo 2 en 3 met werken naar hbo en nu twee masters, werk er 24 uur naast en eigenlijk lukt meer ook wel. Ondertussen verloofd en een bruiloft aan het plannen. Een puppy erbij.

Mijn levensles is hieruit, dat sommigen floreren zonder al te veel moeite en sommigen koste wat het kost iets willen halen (wat natuurlijk knap kan zijn) met identititeit verandering als gevolg.

Afijn, oprecht dus goed dat hij een keuze maakt waarbij hij zich goed voelt, maar je stopt voor een reden. Blijkbaar is er dus niet genoeg bandbreedte om zoiets te kunnen. Het zijn gewoon 1001 variabelen die samenhangen.

Edit: mijn eigenlijke boodschap is eigenlijk; ik vind het altijd jammer als mensen benoemen dat het leven te druk was oid. Eigenlijk is het een balans. Ook al is het leven en werk nog zo druk, als je maar slim genoeg bent, kun je het er altijd naast doen. Lukt dit niet, dan is mijn persoonlijke opvatting dat je het niveau niet hebt. En dat is absoluut niet erg. Iedereen zijn plek (zo ook mijn middelste broer).

Ik was hier wat voorzichtig hiermee, want waarschijnlijk komt er nu een shitload over mij heen.

[ Voor 16% gewijzigd door Phyrozi op 11-06-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:59:
[...]
Ik was hier wat voorzichtig hiermee, want waarschijnlijk komt er nu een shitload over mij heen.
Misschien. Maar ik maak mij er persoonlijk niet zo druk om dat je dit zegt... was redelijk voorspelbaar.

Heb zelf ook weleens bedacht dat ik misschien beter HBO kon gaan doen ipv WO. Nadeel daarvan is dat ik dan vaak de stof niet interessant genoeg vind.

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 11-06-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Lethalis schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:27:
[...]

Misschien. Maar ik maak mij er persoonlijk niet zo druk om dat je dit zegt... was redelijk voorspelbaar.

Heb zelf ook weleens bedacht dat ik misschien beter HBO kon gaan doen ipv WO. Nadeel daarvan is dat ik dan vaak de stof niet interessant genoeg vind.
Snap ik. HBO is vaak enorm praktisch en weinig diepgaand. WO heel veel papers en soms ver van de praktijk.
Ik moet zeggen dat bij mijn TOM-master veel vakken wel praktisch (en academisch) zijn. Zoals Asset Management. Complete modellen bouwen met bestaande materie om predictive maintenance te simuleren etc. Dat zijn wel echt hele leuke courses. De SCM-master biedt best veel lineair programmeren om optimale logistics routes etc te bouwen.

Wel een heel andere tak van sport dan wat de meesten doen hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Phyrozi op 11-06-2021 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Afijn, oprecht dus goed dat hij een keuze maakt waarbij hij zich goed voelt, maar je stopt voor een reden. Blijkbaar is er dus niet genoeg bandbreedte om zoiets te kunnen. Het zijn gewoon 1001 variabelen die samenhangen.
Dat is helemaal waar en je moet ook gewoon geluk hebben, veel factoren heb je niet in de hand, enerzijds hoe goed het je ligt, anderzijds wat er in je echte leven gebeurd.
Ook al is het leven en werk nog zo druk, als je maar slim genoeg bent, kun je het er altijd naast doen.
offtopic:
Dit is natuurlijk niet perse zo :)
Je moet er ook simpelweg de tijd en energie voor hebben. En niet iedereen heeft de tijd en energie om jarenlang 21 uur per week (even uitgaande van nominaal parttime op veel uni's) extra ernaast te doen. Of heeft andere prioriteiten en vindt gezin/sport/hobby belangrijker.

Maar het is niet zo simpel dat iedereen het er altijd maar ernaast kan doen als diegene maar slim genoeg is ;)

Jij hebt het over niveau, maar volgens mij is dat van ondergeschikt belang. Als je de tijd, energie en doorzettingsvermogen er niet voor hebt, dan kan je nog zo slim zijn, maar dan kom je nergens. Plus dat de studie een hoge prioriteit moet blijven houden.

Zoals gezegd, er zijn mensen bij wie het goed afgaat (zoals je broer), maar bij mij op de studie haalt meer dan 95% de eindstreep niet. En dat is echt niet omdat iedereen zo dom is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
anandus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:43:
[...]
Dat is helemaal waar en je moet ook gewoon geluk hebben, veel factoren heb je niet in de hand, enerzijds hoe goed het je ligt, anderzijds wat er in je echt leven gebeurd.

[...]
offtopic:
Dit is natuurlijk niet perse zo :)
Je moet er ook simpelweg de tijd en energie voor hebben. En niet iedereen heeft de tijd en energie om jarenlang 21 uur per week (even uitgaande van nominaal parttime op veel uni's) extra ernaast te doen. Of heeft andere prioriteiten en vindt gezin/sport/hobby belangrijker.

Maar het is niet zo simpel dat iedereen het er altijd maar ernaast kan doen als diegene maar slim genoeg is ;)

Jij hebt het over niveau, maar volgens mij is dat van ondergeschikt belang. Als je de tijd, energie en doorzettingsvermogen er niet voor hebt, dan kan je nog zo slim zijn, maar dan kom je nergens. Plus dat de studie een hoge prioriteit moet blijven houden.

Zoals gezegd, er zijn mensen bij wie het goed afgaat (zoals je broer), maar bij mij op de studie haalt meer dan 95% de eindstreep niet. En dat is echt niet omdat iedereen zo dom is :P
toon volledige bericht
Zeker mee eens, maar mijn bevinding is dat er dan ergens anders een variabel tekort schiet. Want als je te weinig energie had, maar de stof sneller had begrepen, was het alsnog gelukt.

Dit is natuurlijk wel wat diep, en het blijft een grijs gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Alascato

Met al het bovenstaande, is denk ik de belangrijkste beslissing die je moet nemen, of je die studie wel in de avonduren moet willen volgen, of dat je 'm gewoon overdag gaat doen.

Studiedruk is exact gelijk.

Die baan komt wel, in fact, als je nu af ziet van die baan, voltijd gaat studeren, heb je over 4 jaar de banen voor het oprapen. (Zeker met cyber security.) Kans van slagen is met voltijd studie en bijbaan, een heel stuk groter dan even proberen 4 jaar lang 80, misschien 90 uur in de week werk en studie vol te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 11-06-2021 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:47:
[...]
Zeker mee eens, maar mijn bevinding is dat er dan ergens anders een variabel tekort schiet. Want als je te weinig energie had, maar de stof sneller had begrepen, was het alsnog gelukt.

Dit is natuurlijk wel wat diep, en het blijft een grijs gebied.
Mijn hoofd moet er ook maar net naar staan. Mijn werk als programmeur kent rustige maar ook drukke tijden. Na een hectische dag ben ik gewoon op.

Er zijn hele studies gedaan naar wat mensen al dan niet succesvol maakt. Vroeger werd talent / IQ als een predominante factor gezien, maar uit later onderzoek onder de meest succesvolle mensen in hun vak kwam dat hun IQ vaak helemaal niet verschilde. Sterker nog, de mensen met het hoogste IQ schopten het meestal niet zo ver.

Het allerbelangrijkste bleek uiteindelijk doorzettingsvermogen te zijn. En de factoren (variabelen ;) ) die iemand in staat stellen om genoeg uren aan iets te besteden om er heel goed in te worden (de 10.000 uren regel).

Ik scoor op IQ tests relatief hoog, maar heb daar in de praktijk dus weinig aan. Toen ik in de eerste brugklas van de middelbare school zat, deed mijn school mee aan een nationaal IQ onderzoek. Ik had met een IQ van 136 de hoogste score van mijn jaar (180 leerlingen).

Klasgenoten van mij die lager scoorden hebben qua studie uiteindelijk veel meer bereikt dan ik. Meerdere mensen uit die groep hebben een MSc bijvoorbeeld.

1 factor is simpelweg dat ik niet altijd even stabiel ben geweest. Ik heb psychische problemen gehad, paniekaanvallen, burnout, etc.

Tsja als je daar allemaal geen last van hebt en gewoon rustig je dingen blijft doen, dan zul je langzaam maar zeker jezelf steeds verder ontwikkelen. En een stuk verder komen dan ik, ook met een lager IQ.

Anyways... ik ben ook niet zielig verder. Verdien een prima boterham als ervaren software developer, ondanks alles.

De meest succesvolle mensen die ik ken, zijn vaak ook erg rustige types :) Kalm en bedachtzaam. Niet zo neurotisch als ik.

PS
https://www.researchgate....ssion_for_Long-Term_Goals

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:52
Ik zit momenteel in mijn scriptiefase (TBK). Daarnaast werk ik 40 uur per week (op contract) in een leidinggevende functie. Ik pak de donderdag middagen vrij voor mijn studie en 1 dag in het weekend. Ondanks de ‘vrije’ donderdagmiddag kom ik toch wel gemiddeld op 40 uur per week uit.

In combinatie met gezin (vrouw+2 jonge kids) is het behoorlijk pittig. Gelukkig heb ik wel alles behaald zonder herkansingen. Ik zou het echter niemand aanraden naast een drukke fulltime baan...ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee na 4 jaar. Ik hoop nog een half jaar bezig te zijn. Dan zou ik ongeveer 4,5jr over de volledige bachelor hebben gedaan.

Ik zie daarnaast toch best wel wat mensen afhaken i.c.m. een fulltime baan; of men stopt of men gaat minder werken. Stel je erop in dat het af en toe echt retedruk gaat worden ...ben er daarnaast zeker van dat je 110% gemotiveerd bent om de studie af te ronden.

Ben je bereid een boel vrije tijd op te offeren en ben je 110% gemotiveerd om de studie af te ronden dan gaat het je geheid lukken. Het zal op sommige momenten echter behoorlijk slopend zijn.

Daarnaast had ik tevens al een bachelor op zak (andere richting) dus ik kon van te voren een aardige inschatting maken van de studiedruk.

Edit; ik heb gekozen voor een volledige dag in het weekend qua contacturen. Daarnaast heb ik diverse colleges geskipped wanneer ik de stof beheerste (gekozen voor veel zelfstudie). Ik leer vrij gemakkelijk dus dat werkt enigszins mee.

[ Voor 14% gewijzigd door RAFA op 11-06-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
RAFA schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:10:
Ik zit momenteel in mijn scriptiefase (TBK). Daarnaast werk ik 40 uur per week (op contract) in een leidinggevende functie. Ik pak de donderdag middagen vrij voor mijn studie en 1 dag in het weekend. Ondanks de ‘vrije’ donderdagmiddag kom ik toch wel gemiddeld op 40 uur per week uit.

In combinatie met gezin (vrouw+2 jonge kids) is het behoorlijk pittig. Gelukkig heb ik wel alles behaald zonder herkansingen. Ik zou het echter niemand aanraden naast een drukke fulltime baan...ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee na 4 jaar. Ik hoop nog een half jaar bezig te zijn. Dan zou ik ongeveer 4,5jr over de volledige bachelor hebben gedaan.

Ik zie daarnaast toch best wel wat mensen afhaken i.c.m. een fulltime baan; of men stopt of men gaat minder werken. Stel je erop in dat het af en toe echt retedruk gaat worden ...ben er daarnaast zeker van dat je 110% gemotiveerd bent om de studie af te ronden.

Ben je bereid een boel vrije tijd op te offeren en ben je 110% gemotiveerd om de studie af te ronden dan gaat het je geheid lukken. Het zal op sommige momenten echter behoorlijk slopend zijn.

Daarnaast had ik tevens al een bachelor op zak (andere richting) dus ik kon van te voren een aardige inschatting maken van de studiedruk.

Edit; ik heb gekozen voor een volledige dag in het weekend qua contacturen. Daarnaast heb ik diverse colleges geskipped wanneer ik de stof beheerste (gekozen voor veel zelfstudie). Ik leer vrij gemakkelijk dus dat werkt enigszins mee.
toon volledige bericht
Bedankt voor uw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
Zij er boeken om te lezen voor hoe je goed kunnen plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:52
Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:27:
Die vraag kan ik niet beantwoorden. Wat voor mij werkt is druk. Ik plande altijd vooruit maar dat werkt voor mij persoonlijk niet. Ik werkte altijd naar deadlines toe....in het begin plande ik vooral vrije tijd in om vervolgens voor een tentamen of in te leveren opdracht ‘vol gas’ te gaan. Die methode heb ik mijn hele schoolcarrière toegepast.

Mijn methode is echter niet de beste methode en zal voor veel personen niet werken. Voor mij werkt het echter wel waardoor ik op sommige momenten ook echt bewust geen tijd besteedde aan de studie om zo mijn rustmomenten te pakken (af en toe echter wel behoorlijk stressvol). Wat voor mij wel meewerkt is dat de studie direct raakvlakken heeft met mijn functie die ik direct in de praktijk toe kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
RAFA schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:37:
[...]

Die vraag kan ik niet beantwoorden. Wat voor mij werkt is druk. Ik plande altijd vooruit maar dat werkt voor mij persoonlijk niet. Ik werkte altijd naar deadlines toe....in het begin plande ik vooral vrije tijd in om vervolgens voor een tentamen of in te leveren opdracht ‘vol gas’ te gaan. Die methode heb ik mijn hele schoolcarrière toegepast.

Mijn methode is echter niet de beste methode en zal voor veel personen niet werken. Voor mij werkt het echter wel waardoor ik op sommige momenten ook echt bewust geen tijd besteedde aan de studie om zo mijn rustmomenten te pakken (af en toe echter wel behoorlijk stressvol). Wat voor mij wel meewerkt is dat de studie direct raakvlakken heeft met mijn functie die ik direct in de praktijk toe kan passen.
haha zo ben ik ook. Vol gas geven voor de deadline, Maar wil mezelf verbeteren.Door het vooraf te doen heb je dan genoeg tijd om het goed door te kunnen lezen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
RAFA schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:10:

toon volledige bericht
Respect hoor, ik ben in het tweede jaar van mijn studie vader geworden, naast een fulltime baan, gezin en studie, had ik eigenlijk alleen nog tijd om hele diepe wallen te ontwikkelen 🤣.

Maar voor mij werkte plannen en afspraken maken thuis het beste, daardoor bleef het behapbaar.

Volgens mij is er nog een optie:
Waarom ga je niet eerst werken en na een. Half jaar of jaar je studie oppakken?
Zo heb je een werkritme te pakken en kan je werkgever misschien jouw potentieel ook beter inschatten. Er bestaat dan een kans dat je werkgever misschien wel wat wil bijdragen financieel of in tijd.
Je hebt immers gesolliciteerd, zonder studiewens destijds. Een jaartje aftasten is dan misschien zo gek nog niet. Zeker omdat en nieuw werk en een studie ernaast mij ook wel stevig lijkt, in beide moet je eigenlijk indraaien...
Mocht deze werkgever zich dan toch niet zo flexibel opstellen, heb je ook nog de tijd om wel verder te kijken naar een andere werkgever die hier wel voor open staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:27:
Er zijn sowieso cursussen TimeManagement, ongetwijfeld ook boeken over.

Zelf de afgelopen 4 weken 4x2 uur een cursus gevolgd, dat gaat me sowieso helpen. (Al zit de crux er uiteindelijk wel in, een planning maken en je daar aan houden.)

Deze:
https://www.lindenhaeghe.nl/timemanagement-2

Maar dan online klassikaal, gratis en over 4 weken verspreid.

EDIT: Ander ding dat volgens mij al genoemd is, maar is contact zoeken met anderen die ook studeren. Studiegenoten, mensen buiten je eigen studie. Mensen met wie je kunt sparren, stoom afblazen, maar ook praktische tips kunt uitwisselen bijvoorbeeld over timemanagement. (Wat mij weer triggert deze vraag vandaag of morgen actief bij wat indirecte mede-studenten neer te leggen. Eens zien wat voor dag/week/maandschema's zij hanteren en welke tooling.)

[ Voor 30% gewijzigd door unezra op 12-06-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Mijn methode is echter niet de beste methode en zal voor veel personen niet werken. Voor mij werkt het echter wel waardoor ik op sommige momenten ook echt bewust geen tijd besteedde aan de studie om zo mijn rustmomenten te pakken (af en toe echter wel behoorlijk stressvol).
Dat is een tip die ik van veel mensen hoor: Plan vrije tijd.
(En plan tenminste 1 dag in de week, waar je niet met studie bezig bent en probeert iedere gedachte daar aan, weg te duwen zodat je echt een dag met andere dingen bezig bent.)
Wat voor mij wel meewerkt is dat de studie direct raakvlakken heeft met mijn functie die ik direct in de praktijk toe kan passen.
Ik ben benieuwd hoe dat voor TS zit. Het lijkt mij iig wel een stuk beter vol te houden én leerzamer. 4 jaar lang buffelen terwijl je overdag iets totaal anders doet dan 's avonds lijkt me lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

TooTall_NL schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:05:
[...]

Respect hoor, ik ben in het tweede jaar van mijn studie vader geworden, naast een fulltime baan, gezin en studie, had ik eigenlijk alleen nog tijd om hele diepe wallen te ontwikkelen 🤣.

Maar voor mij werkte plannen en afspraken maken thuis het beste, daardoor bleef het behapbaar.

Volgens mij is er nog een optie:
Waarom ga je niet eerst werken en na een. Half jaar of jaar je studie oppakken?
Zo heb je een werkritme te pakken en kan je werkgever misschien jouw potentieel ook beter inschatten. Er bestaat dan een kans dat je werkgever misschien wel wat wil bijdragen financieel of in tijd.
Je hebt immers gesolliciteerd, zonder studiewens destijds. Een jaartje aftasten is dan misschien zo gek nog niet. Zeker omdat en nieuw werk en een studie ernaast mij ook wel stevig lijkt, in beide moet je eigenlijk indraaien...
Mocht deze werkgever zich dan toch niet zo flexibel opstellen, heb je ook nog de tijd om wel verder te kijken naar een andere werkgever die hier wel voor open staat.
toon volledige bericht
Ik twijfel vooral over de studiedruk. Een flexibele werkgever is 1 ding, maar als ik me in de rol van werkgever verplaats, weet ik niet hoe gelukkig ik zou worden van een medewerker die 40 uur in de week werkt (en voor werk mogelijk nog wat cursussen moet doen) en daarnaast nog eens wekelijks 35+ uur studeert.

Enige mate van flexibiliteit van werknemer is dan wel weg en wat als het een operationele functie is en de spreekwoordelijke pleuris uit breekt? "Sorry, ik kan niet overwerken want ik moet studeren" is een valide excuus, maar in operationele functies, niet 365 dagen per jaar.

De studie van TS lijkt mij gezien de studiedruk niet bedoelt om te combineren met een fulltime baan, maar met een parttime (24 uur, 28 uur) baan. Het is effectief 100% gelijk aan de voltijdstudie, maar dan met de contacturen in de avonduren.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 12-06-2021 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Dit zou normaal ook mijn methode zijn, eventueel met wat meer studietijd richting de deadline.

Ik zit echter in een situatie dat ik heel rigide zit in het aantal studieuren en de studiemomenten, dus even wat extra studeren zit er niet in. Ik studeer ongeveer 25 uur per week.
Ik was dus genoodzaakt om te plannen. Dit is niet helemaal wat bij mijn karakter past, maar wel noodzakelijk om goed bij te blijven.

Ik plan in principe naar studielast (Met 0,75 echte uren per studielast uur, ervaring leert dat dat bij mij voldoende is) en zo plan ik, per kwartaal, alles vol.
Uiteraard is er enige flexibiliteit, maar dat is beperkt. Achterstand is moeilijk in te halen, dus ik moet me aan de strakke planning houden. Niet altijd even fijn, maar het werkt, bij mij, wel.
Voor mij werkt het echter wel waardoor ik op sommige momenten ook echt bewust geen tijd besteedde aan de studie om zo mijn rustmomenten te pakken (af en toe echter wel behoorlijk stressvol).
Dit is ook heel belangrijk, je moet ook momenten voor jezelf pakken.
Hier en daar een uurtje sporten, of paar uurtjes gamen, af en toe een avondje uit, dat soort dingetjes. Eventueel ook wat extra momenten voor jezelf als beloning.

Maar, belangrijk, niet alle tijd voor jezelf koppelen aan studieprestatie.
Dus niet dat je alleen maar tv mág kijken als je X en Y af hebt, maar wel dat je extra tv mag kijken als je Z binnen een bepaalde tijd afhebt.
Als je alleen maar iets mág als je iets behaald hebt, dan gaat het heel erg frustreren. Maar je mag jezelf wél extra belonen voor goede prestaties, natuurlijk.
Daarnaast wil je ook niet dat je hele leven gaat draaien om de studie, je wil ook momenten dat je er echt niet mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
anandus schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:36:
[...]

Ik zit echter in een situatie dat ik heel rigide zit in het aantal studieuren en de studiemomenten, dus even wat extra studeren zit er niet in. Ik studeer ongeveer 25 uur per week.
Ik was dus genoodzaakt om te plannen. Dit is niet helemaal wat bij mijn karakter past, maar wel noodzakelijk om goed bij te blijven.
Mag ik vragen waarom jij rigide in de planning zit? Is dit omdat jij die rigiditeit (??) aan jezelf oplegt? Of komt dit vanuit de OU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Pingo76 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Mag ik vragen waarom jij rigide in de planning zit? Is dit omdat jij die rigiditeit (??) aan jezelf oplegt? Of komt dit vanuit de OU?
offtopic:
Nee, heeft niets met de OU te maken, maar ik ben 'fulltime' huisvader van kleine kinderen, dus daar kan ik niet even 'vrij' van nemen of een vakantiedag voor inleveren ofzo :P Met een baan kan je tenminste nog een (halve) dag vrij nemen om wat extra uurtjes te maken, maar met kleine kids gaat dat niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 12-06-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lijphoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 08:43
Deeltijd master student hier. Hoewel ik erg blij ben dat ik het doe is het af en toe erg zwaar. Ter illustratie: bij ons rekenen ze 15-20 uur per week studielast, incl les op dinsdagmiddag/ avond van ongeveer 5,5-6 uur. De studielast is overigens variabel per week; eerste weken van het blok minder, latere zwaarder. Maar concreet wat ik zie bij me en bij sommige medestudenten:

-ik werk 40 uur, maar werk thuis. Mocht je reistijd hebben zou ik serieus overwegen minder te werken.
-ik hoef er geen vakantiedagen voor op te offeren (doe ik uit principe niet), maar sommige medestudenten nemen de week voor een toets vrij. Is te overwegen, maar heb je dus geen vakantie meer dat jaar.
-ik heb geen kinderen en zou niet weten hoe ik dit met kinderen zou moeten doen.
-ik merkte vrij snel dat m’n prestaties op t werk minder werden: vol hoofd, best momenten dat ik niet kan concentreren etc… hou daar ook rekening mee.
-ik doe over het algemeen maandagavond weinig, woensdag en donderdagavond circa 1,5 uur per avond en dan in het weekend 4-7 uur per dag. Daarnaast als het echt druk is op werkdagen voor het werk nog een uurtje.
-sporten schiet er serieus bij in. Ik hou het dus op studie kilo’s ipv corona kilo’s…

Het is heftig, maar ik vind het het helemaal waard. Maar blij als het zo even zomervakantie is zonder school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:18
Is een deeltijdstudie goed te combineren met een baan die geen affiniteit heeft met je studie? Is een deeltijdstudie alleen geschikt als je een baan hebt met een aansluitende werkveld?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:24:
Is een deeltijdstudie goed te combineren met een baan die geen affiniteit heeft met je studie? Is een deeltijdstudie alleen geschikt als je een baan hebt met een aansluitende werkveld?
Om welke studie gaat het? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
Lethalis schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Om welke studie gaat het? :)
Informatica, ben nu zelf actief als elektromonteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingo76
Monkeydancer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:27:
[...]

Ik werk als call center medewerkerster en ben begonnen aan de Open Universiteit met de studie informatica. Ik ben net begonnen, maar is dit een antwoord op je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
Pingo76 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Ik werk als call center medewerkerster en ben begonnen aan de Open Universiteit met de studie informatica. Ik ben net begonnen, maar is dit een antwoord op je vraag?
Biedt open universiteit ook opleidingen aan op HBO niveau of is het een volledig WO studie?

Ik heb met verschillende onderwijsinstellingen gesproken en heb begrepen dat het wel aanbevolen wordt om naast je studie ook een baan te hebben die in hetzelfde werkveld valt, zodat je de opgedane kennis gelijk kan toepasen op je werk. Indien je dat niet hebt dan raden ze aan om een voltijd studie te volgen. Vanwege corona is dat wel wat minder geworden, vanwege de lockdowns de afgelopen tijd. Dus vandaar mijn vraag.

Hoe ervaren mensen een HBO deeltijdstudie naast hun werk (wat totaal anders ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alascato
lijphoofd schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:59:
Deeltijd master student hier. Hoewel ik erg blij ben dat ik het doe is het af en toe erg zwaar. Ter illustratie: bij ons rekenen ze 15-20 uur per week studielast, incl les op dinsdagmiddag/ avond van ongeveer 5,5-6 uur. De studielast is overigens variabel per week; eerste weken van het blok minder, latere zwaarder. Maar concreet wat ik zie bij me en bij sommige medestudenten:

-ik werk 40 uur, maar werk thuis. Mocht je reistijd hebben zou ik serieus overwegen minder te werken.
-ik hoef er geen vakantiedagen voor op te offeren (doe ik uit principe niet), maar sommige medestudenten nemen de week voor een toets vrij. Is te overwegen, maar heb je dus geen vakantie meer dat jaar.
-ik heb geen kinderen en zou niet weten hoe ik dit met kinderen zou moeten doen.
-ik merkte vrij snel dat m’n prestaties op t werk minder werden: vol hoofd, best momenten dat ik niet kan concentreren etc… hou daar ook rekening mee.
-ik doe over het algemeen maandagavond weinig, woensdag en donderdagavond circa 1,5 uur per avond en dan in het weekend 4-7 uur per dag. Daarnaast als het echt druk is op werkdagen voor het werk nog een uurtje.
-sporten schiet er serieus bij in. Ik hou het dus op studie kilo’s ipv corona kilo’s…

Het is heftig, maar ik vind het het helemaal waard. Maar blij als het zo even zomervakantie is zonder school.
toon volledige bericht
Zeker thuis werken lijkt mij ook interessant.

Ben steeds nieuwe ideeën aan het krijgen dus hopelijk gaat deze topic nog door.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
Monkeydancer schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:41:
[...]

Biedt open universiteit ook opleidingen aan op HBO niveau of is het een volledig WO studie?

Ik heb met verschillende onderwijsinstellingen gesproken en heb begrepen dat het wel aanbevolen wordt om naast je studie ook een baan te hebben die in hetzelfde werkveld valt, zodat je de opgedane kennis gelijk kan toepasen op je werk. Indien je dat niet hebt dan raden ze aan om een voltijd studie te volgen. Vanwege corona is dat wel wat minder geworden, vanwege de lockdowns de afgelopen tijd. Dus vandaar mijn vraag.

Hoe ervaren mensen een HBO deeltijdstudie naast hun werk (wat totaal anders ligt).
Voor informatica weet ik niet, een collega van mij doet HBO Rechten bij de OU. Bedoel je dat het advies om een relevante baan naast je studie te hebben minder is geworden vanwege Corona? Als je graag een hbo wil doen, waarom ga je niet voor een AD eerst en dan werk zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
[...]

Bij mij was het de eerste 2 jaar niet echt een ding. Vanaf het derde jaar wel. In het derde jaar hoorde bij een voltijdstudie de stage of werkopdrachten.
Bij een deeltijdstudie gaat dit natuurlijk niet. Ik moest in de aanloop zorgen voor een werkplek/stage/opdracht op HBO niveau in het werkgebied van de opleiding en daar een portfolio van opmaken.
Verder lijkt het mij lastig om naast je HBO werk te hebben in een totaal ander gebied, omdat je dan toch minder direct kunt gebruiken of opdrachten e.d. op je werk kunt toepassen. Het eerste jaar lukt dat misschien nog wel, maar je opdrachten tijdens de deeltijdstudie gaan toch veelal over je werk...
Tenminste dat was in mijn geval zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
@Monkeydancer Ik weet helemaal niets van je werk af, maar zouden ze niet blij zijn met iemand met jou achergrond die informatica gaat doen? Jij neemt toch bepaalde technische kennis mee, en hebben elktro monteurs ook niet met geautomatiseerde systemen te maken (op een diepgaande manier, als instellen etc. etc. problemen oplossen ermee)?

[ Voor 12% gewijzigd door Pingo76 op 13-06-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:27:
[...]
HBO Informatica. Mijn ervaring ermee is dan idd dat ze willen dat je diverse opdrachten gaat uitvoeren op jouw werk, of vrijstelling kunt krijgen op basis van het werk dat je doet.

Op zich jammer, want als elektromonteur lijk je mij een goede kandidaat voor een Ad Internet of Things bijvoorbeeld:

https://www.hogeschoolrot...jd/toelatingsvoorwaarden/

Maar ook daar staat:

Eisen aan werkervaring/werksituatie
Om deze opleiding in deeltijd te kunnen volgen beschik je over de mogelijkheid om opdrachten van de opleiding in een organisatie/bedrijf uit te voeren.

Ik zit er zelf naar te kijken soms (ben al 18 jaar lang programmeur, maar nooit opleiding afgemaakt) en ik lees dan juist een boek over elektrotechniek, omdat mijn kennis daar tekort schiet. Maar ik ben van plan om eerst thuis eens te gaan spelen met domotica, om te kijken of ik er überhaupt meer mee wil doen.

Daarnaast zijn er best veel banen te vinden voor het aansturen en regelen van hardware in het algemeen (als developer).

Maar goed... ik weet na 18 jaar als developer gewerkt te hebben gewoon niet meer wat ik wil qua opleiding. Een lang traject ga ik niet volhouden naast mijn werk en gezin (HBO dropout, WO dropout, wel veel certificaten behaald).

Soms wil ik ook gewoon wat anders leren.

Ik had gewoon voltijds moeten gaan studeren toen ik nog jong was, de tijd ervoor had, geen hoge vaste lasten had, etc.

PS
En ik wil ook graag het gevoel hebben iets te leren. Niet alleen maar iets doen om een papiertje te halen, want dat is echt hersendodend. Been there, done that.

Zit je Hello World achtige opdrachtjes te maken voor de opleiding, terwijl je op het werk al vele jaren veel complexere dingen doet... en dan is de motivatie bij mij echt heel gauw weg.

Verandering van spijs doet eten... dus ik zoek soms naar "een twist". Iets dat wel aansluit op mijn werk, maar toch anders en "nieuw" voor mij is.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 13-06-2021 09:31 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Alascato
Ze hebben geaccepteerd!!!
Ze zullen ook kijken of mijn werkzaamheden met mij studie past

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Alascato schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:08:
Top, gefeliciteerd! Later in je studie, vanaf jaar 2, (jaar 1 is een algemeen jaar) zul je ook opdrachten en onderzoekjes op je werk moeten doen, voor studievakken maar ook om je portfolio op te bouwen. Je portfolio vervangt aan de HvA in deeltijd je stage, waarmee je aantoont dat je bepaalde skills die je in je studie hebt geleerd in de praktijk kunt brengen. Het is dus wel handig als over een tijdje je werkzaamheden goed aansluiten :)

[ Voor 16% gewijzigd door Frieda op 14-06-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Alascato schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:08:
Gefeliciteerd!

Ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen en hoop dat je werkgever flexibel gaat zijn als je eens wat minder op je werk presteert omdat je druk bent met school.

Tip: Leg alle afspraken vast. De realiteit leert dat je helaas weinig hebt aan mondelinge toezeggingen. Het moet zwart op wit staan, bevestigd (liefst getekend) door een bevoegd persoon zodat er later geen enkel misverstand kan ontstaan over de gemaakte afspraken.

Hou ook het plan B in je achterhoofd: Alsnog fulltime gaan studeren. Gezien de opleiding exact even lang duurt én een gelijk aantal studiepunten kent, gok ik dat het lesprogramma ook gelijk op loopt. Wellicht zinvol om alvast na te gaan bij het opleidingsinstituut zodat je weet óf en zo ja, op welke manier, je later (als het jou en/of je werkgever toch niet zo goed bevalt) over kunt schakelen op de voltijd opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Informatica zo te zien niet:
https://www.ou.nl/opleidi...categoryIds=44571%2C43329

Da's allemaal universitair.

Het lijkt er op of rechten idd de enige is waar ze een HBO variant van hebben:
https://www.ou.nl/opleidi...STANCE_IvChy3SjLMnZ_cur=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
unezra schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:30:
[...]

Informatica zo te zien niet:
https://www.ou.nl/opleidi...categoryIds=44571%2C43329

Da's allemaal universitair.

Het lijkt er op of rechten idd de enige is waar ze een HBO variant van hebben:
https://www.ou.nl/opleidi...STANCE_IvChy3SjLMnZ_cur=1
Kwam er vandaag ook achter. De keuze is wel beperkt wat betreft een HBO opleiding volgen in de stijl van Open universiteit. Ik vind zelf NCOI, LOI enz. niet mijn ding. Vind het allemaal te commercieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Monkeydancer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:59:
[...]
Kwam er vandaag ook achter. De keuze is wel beperkt wat betreft een HBO opleiding volgen in de stijl van Open universiteit. Ik vind zelf NCOI, LOI enz. niet mijn ding. Vind het allemaal te commercieel.
Yep. Is ook een van mijn overwegingen geweest voor de OU te kiezen. (Plus, geen toelatingseisen. Dat is een risico, sure, maar het risico is beperkt tot "een paar honderd €" en "een ervaring rijker, een illusie armer".)

(Gelukkig bied de OU nu net een voor mij prima passende studierichting, waarbij zodra je de minors mag gaan kiezen, je de nodige vrijheden binnen en, voor zover ik weet, buiten de OU hebt. Maar goed, dat is nog ver weg. Eerst maar eens zien dat ik het eerste kwartiel, begint in september, overleef.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melihh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05-2023
Hi, ik wil volgend jaar misschien ook deze precies deze opleiding volgen HVA deeltijd cybersecurity. Ik vroeg me af of jullie enig idee hebben hoeveel uur je nou daadwerkelijk kwijt bent en of het een leuke/goeie opleiding is?
Pagina: 1