4K of 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor, maar ik heb wat advies nodig:

pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart

Deze had ik gevonden, maar nu twijfelde ik toch of ik niet beter voor 4k kon kiezen. Ik heb met veel geluk een 6900xt weten te bemachtigen maar ik blijf maar in dubio.

Het punt is een beetje, als je nu net 60fps haalt, dan zullen in de toekomst games snel te zwaar worden
Dan lijkt het mij slimmer om voor 1440 te gaan.

Maar er komt volgens mij ook nog een soort DLSS aan van AMD zelf, ik weet niet wat voor invloed dit gaat hebben.

Overigens gebruik ik het scherm voornamelijk voor werk, webdevelopment en gamen. Voor mijn werk is het wel redelijk belangrijk dat kleuren realistisch worden weergegeven.

Is er iemand die hier een licht op kan schijnen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 20:42
Ik ben zelf van een 27" 4K 60hz scherm naar een 34" 1440p (wel widescreen, dus 3440x1440) 165hz gegaan.

Er is voor allebei wat te zeggen. Over het algemeen heb ik liever een hogere refresh rate dan een hogere resolutie. Je merkt daar zoveel meer van.

Qua gamen en resolutie ligt het wat mij betreft heel erg aan wat voor games je speelt. Speel je snelle games (shooters) of games waar er heel veel op je scherm gebeurt, dan is een hogere framerate erg aan te raden. Speel je veel games die rustig zijn, dan verliest de hoge refresh zijn voordeel en ben je beter af met een 4K scherm omdat je games dan mooier en gedetailleerder zijn.

Als voorbeeld:
Op mijn 4K scherm zag Anno 1800 er echt prachtig uit, erg gedetailleerd. Nu, op 1440p, mis ik echt een heleboel kleine details. Dat doet toch wat af aan de ervaring. Aan de andere kant, wanneer ik een shooter speel (bijvoorbeeld Destiny 2) geniet ik iedere seconde van de hoge refreshrate.

[ Voor 2% gewijzigd door Flapwaaier op 11-06-2021 12:25 . Reden: kleine toevoeging ]