Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuken in oud huis: is stopcontact geaard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cerberus_tm
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Het gaat om een keuken in een oude huis (jaren 10 of 20), dat daarna waarschijnlijk op allerlei manieren aangepast is, maar ik weet niet hoe of wanneer. Mijn vraag is hoe groot de kans is dat de stopcontacten in de keuken geaard zijn.

De verbouwingen/aanpassingen die er in een eeuw zijn toegepast zien er niet super professioneel uit, maar alles werkt op zich goed qua electriciteit. Bij de keuken zit een stopcontact met van die clipjes aan de zijkanten, die betekenen dat het geaard zou moeten zijn, zo meen ik.

Maar het is mogelijk dat iemand dat ooit heeft aangesloten op een niet-geaarde leiding, toch? Ik weet dat geaard al heel lang verplicht is in keukens, ook oude, maar hoe kan ik zeker weten of dit ook gebeurd is? Het lijkt wel of ik een extra draadje naar het stopcontact toe zie lopen, maar ik weet niet echt wat dat is.

Foto's van de stoppenkast:

Foto van het stopcontact bij de keuken:

[Voor 42% gewijzigd door Cerberus_tm op 10-06-2021 23:47]

Alle reacties

• SjorsC
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18-06 14:50
Gezien de aard van de vraag, zou ik een vriend/familie vragen met iets meer verstand.
Maar anders:
- Zet de keukengroep uit in de meterkast. (Check bijv. even met een lamp in het stopcontact of je de juiste groep hebt)
- draaihet stopcontact los
- kijk of er 3 draden aankomen, hiervan is de geel-/groenedraard de aarde.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-06 12:27
Dit had toch gekeurd worden bij verkoop? Of gaat het niet om koop/verkoop?

https://www.dewaele.com/n...s-een-elektrische-keuring

Kan je sws altijd laten doen en wel aan te raden in dit geval.

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18-06 08:05

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Cerberus_tm schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:33:
Het gaat om een keuken in een oude huis (jaren 10 of 20), dat daarna waarschijnlijk op allerlei manieren aangepast is, maar ik weet niet hoe of wanneer. Mijn vraag is hoe groot de kans is dat de stopcontacten in de keuken geaard zijn.

De verbouwingen/aanpassingen die er in een eeuw zijn toegepast zien er niet super professioneel uit, maar alles werkt op zich goed qua electriciteit. Bij de keuken zit een stopcontact met van die clipjes aan de zijkanten, die betekenen dat het geaard zou moeten zijn, zo meen ik.

Maar het is mogelijk dat iemand dat ooit heeft aangesloten op een niet-geaarde leiding, toch? Ik weet dat geaard al heel lang verplicht is in keukens, ook oude, maar hoe kan ik zeker weten of dit ook gebeurd is? Het lijkt wel of ik een extra draadje naar het stopcontact toe zie lopen, maar ik weet niet echt wat dat is.
Die kans is vrij klein. En als er wel een aarde draad bij zit, laat dan een elektricien de weerstand nameten (bij een te hoge aarde weerstand gaat de stroom nog steeds door jou ipv de aarde (pad van de minste weerstand))

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• MBvB
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 00:25
Als je zo'n vraag stelt is het zoveel makkelijker als je er fotos van opengeschroefde wcd en fotos van je meterkast maakt en bijvoegd.

Maar een oud huis kookt vast nog op gas. Voor de toekomst wil je naar inductie; in dat geval gewoon een electricien laten langkomen en deze vraag aan hem stellen.

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Mike2k schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:47:
[...] (bij een te hoge aarde weerstand gaat de stroom nog steeds door jou ipv de aarde (pad van de minste weerstand))
Als er dan een werkende aardlekschakelaar is dan is er nog niet veel aan de hand als je verder gezond bent (met bv een pacemaker oid misschien wel een risico).

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 08:05
Dat weet je alleen zeker als je er een tester aan hangt, of de aardedraad geheel te volgen naar de meterkast, in praktijk komt het vaak genoeg voor dat het ergens in het traject toch niet is aangesloten.

Vaak kun je al heel wat wijzer worden door naar de meterkast te kijken of het beunhaaswerk is of juist aangelegd.

Mijn oude huurhuis van vroeger (Jaren 60) had geen aardlekschakelaars en maar 3 groepen, echter als er geen aardlekschakelaar aanwezig is hoeft dat niet te betekenen dat er geen aarde is, mijn meterkast had echter wel 10 ampere stoppen en geen 16 ampere zekeringen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
Vinzz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:47:

In België had het inderdaad gekeurd moeten worden, zoals te lezen op de site van die Belgische makelaar.

Ik zie echter nergens dat het om België gaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mike2k

Mike2k

mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:10:
Dat weet je alleen zeker als je er een tester aan hangt, of de aardedraad geheel te volgen naar de meterkast, in praktijk komt het vaak genoeg voor dat het ergens in het traject toch niet is aangesloten.

Vaak kun je al heel wat wijzer worden door naar de meterkast te kijken of het beunhaaswerk is of juist aangelegd.

Mijn oude huurhuis van vroeger (Jaren 60) had geen aardlekschakelaars en maar 3 groepen, echter als er geen aardlekschakelaar aanwezig is hoeft dat niet te betekenen dat er geen aarde is, mijn meterkast had echter wel 10 ampere stoppen en geen 16 ampere zekeringen.
@bite heeft wel een punt. Als de wcd achter een aardlek hangt zal die inderdaad uit slaan op het moment dat er voldoende stroom door je lichaam loopt (> 30 mA) maar dat is de minder prettige variant van lekken naar aarde ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
SjorsC schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:41:
Gezien de aard van de vraag, zou ik een vriend/familie vragen met iets meer verstand.
Maar anders:
- Zet de keukengroep uit in de meterkast. (Check bijv. even met een lamp in het stopcontact of je de juiste groep hebt)
- draaihet stopcontact los
- kijk of er 3 draden aankomen, hiervan is de geel-/groenedraard de aarde.
Hee, dank voor de praktische tip. Ik heb inmiddels foto's doorgestuurd gekregen (zie eerste post), en het lijkt erop dat het hele appartement op 1 stop zit...
Ik heb er inderdaad geen verstand van, misschien toch maar iemand anders inschakelen.

• Cerberus_tm
  • Niet online

Dank voor de tip, maar het gaat inderdaad om een huurhuis (zie ook foto's eerste bericht: komt vast niet door een keuring heen...).

• Cerberus_tm
  • Niet online
Mike2k schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:47:
[...]

Die kans is vrij klein. En als er wel een aarde draad bij zit, laat dan een elektricien de weerstand nameten (bij een te hoge aarde weerstand gaat de stroom nog steeds door jou ipv de aarde (pad van de minste weerstand))
OK dank voor je inschatting. Dan is het misschien inderdaad wel handig om er toch een professioneel iemand naar te laten kijken. Ik heb foto's gekregen, die ik in mijn eerste bericht heb gezet.

• Cerberus_tm
  • Niet online
MBvB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:56:
Als je zo'n vraag stelt is het zoveel makkelijker als je er fotos van opengeschroefde wcd en fotos van je meterkast maakt en bijvoegd.

Maar een oud huis kookt vast nog op gas. Voor de toekomst wil je naar inductie; in dat geval gewoon een electricien laten langkomen en deze vraag aan hem stellen.
Vraag het voor vriend, heb inmiddels foto's van de stoppenkast gekregen, en van een stopcontact bij de keuken (bijgevoegd in eerste bericht). Kookt inderdaad op gas. Ik denk niet dat hij stopcontact durft open te schroeven...

• Cerberus_tm
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:10:

Hmm ingewikkeld. Ik heb inmiddels foto's gekregen van de stoppenkast (zie eerste bericht). Het lijkt erop dat er maar 1 groep is voor het hele appartement? Het ziet er allemaal niet heel professioneel uit, maar ik weet er zelf ook niets van.

Ik stelde deze vraag omdat hij een mobiele airco wil aansluiten à 1000 Watt (wel een moderne met een met dubbele inverter, waarvan ik heb gehoord dat die geen stroompiek doen bij inschakelen compressor?).

Aan de andere kant worden in de keuken natuurlijk gewoon waterkoker, electrische oven, en ijskast gebruikt, dus ik weet eigenlijk niet of zo'n airco dan nog veel zwaarder is qua belasting dan die dingen?).

• Cerberus_tm
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:14:
[...]

In België had het inderdaad gekeurd moeten worden, zoals te lezen op de site van die Belgische makelaar.

Ik zie echter nergens dat het om België gaat.
Het is inderdaad Amsterdam.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Mike2k schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:03:
[...]

@bite heeft wel een punt. Als de wcd achter een aardlek hangt zal die inderdaad uit slaan op het moment dat er voldoende stroom door je lichaam loopt (> 30 mA) maar dat is de minder prettige variant van lekken naar aarde ;)
Is er eigenlijk te zien aan de foto's (zie eerste bericht) of alles achter een aardlekschakelaar hangt? Ik weet er niets van, weet niet hoe zoiets er ook maar uitziet...

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:53
Haha serieus, een airco in de keuken? Zeker voor als hij de oven aan heeft staan, omdat het anders warm wordt?

Hoe groot is die ene stop, 1000 watt is dikke 4 ampère, als je dan 10 ampère hebt voor heel je appartement gaat het problemen opleveren icm wasmachine, koelkast, oven, etc etc

Acties:
  • +4Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:56
Als ik die foto's zie denk ik maar aan 1 ding.
De hele boel saneren en vernieuwen.

En dan bedoel ik ook alle bedrading in huis.

Maar vooral een kast met automaten aardlekschakelaar en hoofdschakelaar.

Je hebt nu alles op 1 groep.
In een appartement kom je tegenwoordig ook vrij snel op een groep of 4-6.

OH, ik lees huurhuis...
Nou dan kun je het vergeten denk ik.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Hahahah, het is geen stoppenkast maar een stopkast :X

Nu weer on topic: eigenlijk heet zo'n ding een smeltzekering.

Die ene groep...tsja...das behelpen. Het zint me niets dat de wartel met plakband aan elkaar zit. Dat ding is gemaakt van porselein en is op een gegeven moment gebroken. Plakband is brandbaar en heeft een hele andere weerstand dan het porselein.

De installatie is verre van up to date en schreeuwt 'huisjesmelker'. Dat gezegd hebbende: hij is wel redelijk veilig als er een smeltzekering in zit. Die doet z'n werk wel...

Zeg tegen je vriend dat hij echt voorzichtig moet zijn met dingen aansluiten en goed op het vermogen moet letten (max 3750 watt)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:06

Elektrische keuring voor particulieren hebben we niet in Nederland.

Als professioneel installateur heb je de "erecode" dat je volgens de dan geldende nen1010 oplevert maar niemand controleert wat er daarna gebeurt

Het is ook een wonder dat er niet meer huizen afbranden met die zonnepaneel beunhazen.

Ook kan je het wel laten inspecteren, maar als het 'veilig' is en voldoet aan een norm ten tijde van oplevering gaat de verhuurder er meestal niets aan laten doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat ding rechts van de meter, met een een rood en een groen knopje, is dat niet een nachtstroomrelais in plaats van een aardlekschakelaar?

老厮是麂

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 08:05
Cerberus_tm schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 05:31:
[...]

Hmm ingewikkeld. Ik heb inmiddels foto's gekregen van de stoppenkast (zie eerste bericht). Het lijkt erop dat er maar 1 groep is voor het hele appartement? Het ziet er allemaal niet heel professioneel uit, maar ik weet er zelf ook niets van.

Ik stelde deze vraag omdat hij een mobiele airco wil aansluiten à 1000 Watt (wel een moderne met een met dubbele inverter, waarvan ik heb gehoord dat die geen stroompiek doen bij inschakelen compressor?).

Aan de andere kant worden in de keuken natuurlijk gewoon waterkoker, electrische oven, en ijskast gebruikt, dus ik weet eigenlijk niet of zo'n airco dan nog veel zwaarder is qua belasting dan die dingen?).
sodeju dat is nog een meterkast van voor de oorlog nog ouder dan wat in mijn jaren 60 appartement zat. :o
Deze meterkast schakelt ook alleen maar de fasedraad af zie ik(vroeger waren kleurcodes anders).

Bij een nieuwe keuken mag je het hele zaakje gaan vervangen, dit is niet meer toegestaan, deze meterkast heeft ook geen aardlekschakelaar, vroeger ging de aardedraad zo met een aardepen de grond in.

Ik vraag mij wel af hoe dit kan en nooit de stop geklapt is heb je geen wasmachine ?, hebben ze daar niet stiekem een 25A stop in gedraaid ? oorspronkelijk hoort hier maar een 10A stop in te zitten dacht ik en die klapt vrij vlot.

Wat je krijgt als je daar een Airco op gaat aansluiten, mocht er brand uitbreken dat ze de schuld mogelijk ook bij jouw neer kunnen leggen.

Dit is trouwens een levensgevaarlijke meterkast, en die stop moeten ze zo spoedig mogelijk vervangen want die is gebroken en met plakband weer in elkaar gezet, dit valt onder achterstallig onderhoud van de verhuurder.

[Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 12-06-2021 09:30]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:11
Da's alleen in België zo, in Nederland nooit van gehoord.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 16-06 19:57
Mijn hemel. We zijn in dit land (volledig terecht overigens) wetten aan het verzinnen waarbij er op iedere verdieping een brandmelder moet hangen, maar zo lang dit nog verhuurd mag worden vraag ik me toch hard af wat belangrijker is, een brandmelder of een meterkast die niet levensgevaarlijk is...

Dat die zekering er überhaupt nog in zit is een godswonder, tenzij daar inderdaad een zekering in zit die er niet hoort. Ik weet dat het een huurhuis is, maar laat de hele zooi alsjeblieft zo snel mogelijk vervangen, inclusief alle bedrading. Als die in dezelfde staat zijn als de meterkast wil je daar je leven echt niet op wagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-06 12:27
Rmg schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:22:
[...]

Elektrische keuring voor particulieren hebben we niet in Nederland.

Als professioneel installateur heb je de "erecode" dat je volgens de dan geldende nen1010 oplevert maar niemand controleert wat er daarna gebeurt

Het is ook een wonder dat er niet meer huizen afbranden met die zonnepaneel beunhazen.

Ook kan je het wel laten inspecteren, maar als het 'veilig' is en voldoet aan een norm ten tijde van oplevering gaat de verhuurder er meestal niets aan laten doen.
Wilke schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:20:
[...]

Da's alleen in België zo, in Nederland nooit van gehoord.
My bad inderdaad :) Wel goed dat de EU in elk geval geregeld heeft dat de goedkope pakketjes uit China nu van BTW worden voorzien. Elektra keuringen Europees regelen kan wel wachten. First things first zeg maar :)

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 01:21
Hoe dik zijn de kabels en hoeveel ampère is de stop?

Bij overbelasting kunnen de kabels smelten en kan de hele zooi in de fik vliegen.

Naast alle andere risico's die je loopt.

Het boeit ook niets of het huur/koop is, degene die verantwoordelijk is, moet dit nu gaan oplossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elahkneh
  • Laatst online: 08:14
Als er überhaupt aardedraad bijgetrokken is het alsnog raadzaam om dan te kijken waar die naar toe gaat.
Wij kochten een huis (1907) met dito kast en daar was er wel geaard maar de aardpen was vergaan ;)

Hier bestaat maar 1 oplossing voor … saneren en opnieuw aanleggen.

14 x 290wp | solaredge se4000 | zuid

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Xander
Cerberus_tm schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 05:22:
[...]

Hee, dank voor de praktische tip. Ik heb inmiddels foto's doorgestuurd gekregen (zie eerste post), en het lijkt erop dat het hele appartement op 1 stop zit...
Ik heb er inderdaad geen verstand van, misschien toch maar iemand anders inschakelen.
Weet je zeker dat je de goede kast hebt open getrokken? Dit lijkt mij meer voor de centrale voorzieningen van het appartementengebouw (verlichting in de gangen enzo).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

sOid

Doet ook maar wat.

Elahkneh schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:34:
Als er überhaupt aardedraad bijgetrokken is het alsnog raadzaam om dan te kijken waar die naar toe gaat.
Wij kochten een huis (1907) met dito kast en daar was er wel geaard maar de aardpen was vergaan ;)

Hier bestaat maar 1 oplossing voor … saneren en opnieuw aanleggen.
Draad bijtrekken is ook niet zo verstandig. Schijnt dat daardoor de isolatie van de draden beschadigd kan raken.

Het verbaast me dat er anno 2021 nog huizen/appartementen zijn met 1 groep :X Zo veel moderne machines die sowieso op een aparte groep moeten. Alleen in de keuken al... vaatwasser, oven, magnetron. En natuurlijk de wasmachine.

@TS, heb je al gekeken welke kleuren de draden hebben? Zou me niet verbazen als het ook nog de oude kleurcoderingen zijn.

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een van de bewoners in mijn VVE heeft een extra meter in huis, die dient voor bemetering van de verlichting van de gezamenlijke trappenhuizen. Oorspronkelijk waren dat PL lampen van 11 Watt die 24 uur per dag aan waren. Dat is dus 100 kWh per lamp per jaar.

De meter op de foto ziet er een beetje jaren '70 stijl uit en heeft er minder dan 60.000 kWh op. Als ik reken dat hij 40 jaar gebruikt is, dan is dat dus 1.500 kWh per jaar oftewel 15 lampen / trappenhuizen.

Maar goed, je weet niet wat de stand van de meter was toen hij geplaatst werd en als hij pas in 2000 geplaatst is, dan is het een gemiddeld verbruik voor 1 / 2 personen ook nog gewoon mogelijk.

老厮是麂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-06 15:17
AlxRoelofs schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:25:
... maar zo lang dit nog verhuurd mag worden vraag ik me toch hard af wat belangrijker is, een brandmelder of een meterkast die niet levensgevaarlijk is...
Dit had niet zo verhuurd mogen worden. Er is alleen geen enkele instantie die toeziet of bij mutatie de installatie van de huurwoning wel gekeurd is. Zo'n keuring voorkomt niet dat een installatie nog altijd zéér eenvoudig en beperkt is uitgevoerd. Het moet immers voldoen aan jaar van aanleg. Maar hier zie ik in elk geval al twee punten van afkeur:

- Invoer van de kabel in het kastje met die ene groep is onjuist uitgevoerd en afkeur.
- De wcd/schakelaar combinatie is aangesloten met een dun snoer. Ook voor de oorlog moest dit al met installatiedraad in een buisje gedaan worden, of met een dikke kabel met harde kern aders. 1,5mm² aders bij een groepje afgezekerd op 10A en 2,5mm² aders bij een groep afgezekerd op 16A.
aawe mwan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:46:
Dat ding rechts van de meter, met een een rood en een groen knopje, is dat niet een nachtstroomrelais in plaats van een aardlekschakelaar?
Dat is inderdaad een nachtstroomrelais, vermoedelijk voor de warmwaterboiler, waarvan de werking 1 juli 2021 komt te vervallen. Het TF-signaal wordt dan door alle netbeheerders uitgeschakeld.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• delpit
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-06 19:18
Het is extreem oude meuk die ook nog eens erg amateuristisch is aangesloten.

Een controle op brandveiligheid van het hele complex lijkt mij wel op zijn plaats. Elektra heeft daarbinnen een prominente plaats.

Hangt er bijvoorbeeld wel een enigszins actuele en werkende rookmelder ?

• Elahkneh
  • Laatst online: 08:14
sOid schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Draad bijtrekken is ook niet zo verstandig. Schijnt dat daardoor de isolatie van de draden beschadigd kan raken.

Het verbaast me dat er anno 2021 nog huizen/appartementen zijn met 1 groep :X Zo veel moderne machines die sowieso op een aparte groep moeten. Alleen in de keuken al... vaatwasser, oven, magnetron. En natuurlijk de wasmachine.

@TS, heb je al gekeken welke kleuren de draden hebben? Zou me niet verbazen als het ook nog de oude kleurcoderingen zijn.
Een oudje van in de 80 heeft een een koelkast en een kleine magnetron genoeg ;)
De grootste verbruiker was de wasmachine, en dat was het.
Die leven iets meer basic dan ons, van ons blok zijn er sowieso nog 6 van de 10 met identieke kast , en dat zijn allemaal oudjes

14 x 290wp | solaredge se4000 | zuid

• Xander
Ivow85 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:37:
Dat is inderdaad een nachtstroomrelais, vermoedelijk voor de warmwaterboiler
Of het schakelt met de openbare verlichting en dit kastje is stiekem toch voor de gallerijverlichting...

• Cerberus_tm
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:37:
Haha serieus, een airco in de keuken? Zeker voor als hij de oven aan heeft staan, omdat het anders warm wordt?

Hoe groot is die ene stop, 1000 watt is dikke 4 ampère, als je dan 10 ampère hebt voor heel je appartement gaat het problemen opleveren icm wasmachine, koelkast, oven, etc etc
Niet in de keuken, dat stopcontact is net aan de buitendeur van de keukendeur. Maar het is sowieso een klein appartement. We waren gewoon op zoek naar een geaard stopcontact; in de badkamer zitten geen stopcontacten, dus leek deze me nog de beste candidaat.

Wasmachine heeft hij niet. Zal inderdaad zeggen dat hij niet tegelijk met oven de airco aan moet zetten. Zou alleen waterkoker + airco wel kunnen? Verder zijn er geen apparaten in huis die veel stroom vragen.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:53
Koelkast?
Welke stoppen heeft hij? Heel waarschijnlijk moet het prima gaan.

• Cerberus_tm
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:49:
Koelkast?
Welke stoppen heeft hij? Heel waarschijnlijk moet het prima gaan.
Die heeft hij wel inderdaad. Heeft die dan een hoge (piek)stroom?

Ik heb echt geen idee hoeveel stroom die stop aankan, zou dat erop staan?

Maar nog afgezien van de stroomcapaciteit: ik lees overal dat een airco zonder aarde gevaarlijk kan zijn, omdat er (condens)water in zit e.d...

• Ligone
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-06 09:18

Ligone

Moeha!

Vinzz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:28:
[...]

[...]

My bad inderdaad :) Wel goed dat de EU in elk geval geregeld heeft dat de goedkope pakketjes uit China nu van BTW worden voorzien. Elektra keuringen Europees regelen kan wel wachten. First things first zeg maar :)
Dat wil dan nog niks zeggen, de elektra in België moet "gekeurd" maar moet niet "goedgekeurd" worden.
Indien niet in orde krijgt de koper een verslag met de fouten en de melding dat dit binnen 1,5 jaar in orde gebracht moet worden en als je dat niet doet... gebeurt er niks.

• twiet
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17-06 16:53
Volgens de NEN 1010 moet je huis of appartement tenminste twee groepen hebben. Dus of je huis voldoet niet aan de NEN1010 of je kijkt niet naar de volledige groepenkast.

Het is simpel te testen. Draai de zekering eruit en kijk of alles is uitgevallen. Zo niet, ga op zoek naar een andere groepenkast.

Een eerste test om te kijken of de randaarde op de wandcontactdoos is aangesloten is met een multimeter de spanning tussen randaarde en de twee polen te meten. Tussen randaarde en de ene pool meet je rond 230V, tussen de andere en randaarde ongeveer 0 V (of enkele volts). Meet je bijvoorbeeld 70 V tussen een pool en aarde dan klopt er iets niet.

Maar dit is niet meer dan een eerste snelle test. Een elcktriciën kan met een speciaal apparaat aarde en de aardweerstand juist meten. Dus bij twijfel een specialist inschakelen.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17-06 20:12

Theo

moederbord

De tering, dit is wel één van de meest gevaarlijke/enge meterkasten die ik in tijden voorbij heb zien komen :X Met zo'n kast zou randaarde wel één van de laatste dingen zijn waar ik aan denk; alsof je bij een autowrak dat in een ravijn is gevallen en in de fik is gevlogen gaat zeuren over een kras in de velgen...

7400 Wp op het dak

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In de PVC pijp die helemaal in de hoek loopt, zit misschien een aardleiding die de bovenburen deze eeuw hebben laten aanleggen. Want precies zo ziet die er bij mij uit, alleen maakt bij mij de draad die er in zit een lusje door de groepenkast, voordat hij naar de bovenburen gaat.

Dat schakelrelais is een beetje vreemd, want: er zit geen dubbele meter. Maar als het een tweede, onbemeterde, netaansluiting is (voor OVL), is dat stopcontact op die buis dan normaal?

[Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 12-06-2021 20:37]

老厮是麂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-06 15:17
twiet schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:57:
Volgens de NEN 1010 moet je huis of appartement tenminste twee groepen hebben. Dus of je huis voldoet niet aan de NEN1010 of je kijkt niet naar de volledige groepenkast.
Dat geldt in de huidige NEN1010 inderdaad. Maar die zal hier niet van toepassing zijn.

Kun jij zien in welk jaar deze installatie is aangelegd en welke oudere versie van de NEN1010 van toepassing is? Wat staat daarin over het minimum aantal groepen in een huisinstallatie?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True