Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 21:29
Hallo Tweakers,

Op de website van De Belastingdienst staat het volgende:

Het is mogelijk om eenmalig maximaal € 26.881 te schenken aan je kind zonder belasting daarover te hoeven betalen.

Verder staat er ook dat het mogelijk is om eenmalig een schenking van € 105.302 te schenken aan je kind als dat gebruikt wordt voor een huis/hypotheek/uitbouw etcetera.

https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Nu willen mijn ouders graag mijn studieschuld aflossen van € 11.000. Dit zou ik dan belastingvrij kunnen doen middels de eerste schenking. Echter willen mijn ouders me ook helpen bij de aankoop van mijn eerste huis, die valt dan onder de tweede schenking.

Mijn vraag:

Kan ik van beide schenkingen gebruik maken zonder ook maar een euro belasting te betalen? Of is het het een of het ander?

Bij voorbaad dank.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:33
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning
U of uw partner heeft niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt voor een schenking van deze schenker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:53
https://www.belastingdien...enkingen-voor-koopwoning:

"De belastingvrije schenking komt in plaats van alle andere vrijstellingen

[..]

Het is wel mogelijk om een deel van een schenking te gebruiken voor iets anders dan uw eigen woning:

Krijgt u de schenking van uw ouders? Dan mag u van de € 105.302 een bedrag van maximaal € 26.881 besteden aan iets anders dan uw eigen woning."

Speelt het dus beide in hetzelfde jaar (toevoeging: of wordt de grote schenking in max 3 jaar verdeeld), dan zou je 11.000 voor het aflossen van de duo-schuld kunnen gebruiken en de rest voor de koop van de woning.

[ Voor 5% gewijzigd door AndosH op 10-06-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:25
Wat ook nog een optie is dat je ouders je beide bedragen schenken en voor de DUO lening ervoor kiezen om de schenkbelasting te betalen. Daarvoor moeten ze dan wel aangifte doen bij de belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59
De studieschuld kan over een vrij lang traject worden afbetaald. De ouders kunnen dit dus ook periodiek verspreid over enkele verdere jaren schenken, binnen de jaarlijkse limieten. Op die manier zouden ze maximaal op beide kunnen schenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:04
Wat @psychodude zegt. En daar ben je al in twee termijnen omdat ouders ruim 6k per jaar belastingvrij aan hun kinderen mogen schenken zonder verdere restricties

En omdat dit per kalenderjaar is, zou je al over minder dan een halfjaar van je studieschuld af kunnen zijn. Als je ouders nu 6k schenken kunnen ze dat nog eens doen op 1 januari 2022.

[ Voor 47% gewijzigd door Lapa op 10-06-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

Als je je huis koopt kun je de 105K krijgen om je huis af te lossen of te kopen.

In een ander kalenderjaar kun je dan 26.681 krijgen en daarmee kun je doen wat je wil.

Als het urgent is kunnen ze de 105K schenken en lenen ze je de 26.681 uit en schelden de schuld op 2 januari 2022 kwijt. Moet je nog wel een half jaar rente betalen maar bij huidige rentestanden kun je dat wel stellen op 2pct per jaar en het duurt nog maar 6mnd voor het 2 januari is dus je moet dan 267 euro rente betalen.

Succes met je huis!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

Honesty

kattenneus!

Lordy79 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:18:
Als je je huis koopt kun je de 105K krijgen om je huis af te lossen of te kopen.

In een ander kalenderjaar kun je dan 26.681 krijgen en daarmee kun je doen wat je wil.

Als het urgent is kunnen ze de 105K schenken en lenen ze je de 26.681 uit en schelden de schuld op 2 januari 2022 kwijt. Moet je nog wel een half jaar rente betalen maar bij huidige rentestanden kun je dat wel stellen op 2pct per jaar en het duurt nog maar 6mnd voor het 2 januari is dus je moet dan 267 euro rente betalen.

Succes met je huis!
Dat klopt dus niet:
Krijgt u de schenking van uw ouders? Dan mag u van de € 105.302 een bedrag van maximaal € 26.881 besteden aan iets anders dan uw eigen woning."

Het is niet en en, je kan wel 80k voor de woning en 26k voor iets anders maar niet en en
Jouw truukje werkt wel maar dan uitgesmeerd over 4 jaar

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

Honesty schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:21:
[...]

Dat klopt dus niet:

Het is niet en en, je kan wel 80k voor de woning en 26k voor iets anders maar niet en en
Jouw truukje werkt wel maar dan uitgesmeerd over 4 jaar
Je hebt gelijk. Dan inderdaad uitsmeren over wat meer jaar. Of werken met betrouwbare middelmannen en -vrouwen. Die kunnen ruim 2000 euro per jaar ontvangen en het belastingvrij aan TS doorschenken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1