Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:12
Een niet zonnepaneel gerelateerde vraag. Hoe kom je aan +-1.000 kWh per jaar voor een warmtepomp?

Is het een lucht/water of een water/water warmtepomp.

Mijn huis is in oktober opgeleverd met een lucht/water warmtepomp (Daikin altherma 3). In de eerste gesprekken hadden ze het over 1.800 kWh, maar dat was alleen de buiten unit.

Woon er sinds december en zit al op 5500kwh 🤣 Alleen januari was al 1100 kWh, dus ben benieuwd hoe je daar een heel jaar mee gaat koelen/verwarmen.

Edit:
Wat extra info:
190m² huis, gezin met 2 kinderen van 3 en 4.
3 verdiepingen vloervewarming.
Thermostaat woonkamer 20,5
Kinderkamers 18
Werkkamer 20 graden

Onze slaapkamer stond de thermostaat uit deze winter, maar alsnog 17 graden op de kamer ivm warmte uit de stenen.

[ Voor 22% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-06-2021 12:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-05 06:32
AndereKoekoek schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:24:
Een niet zonnepaneel gerelateerde vraag. Hoe kom je aan +-1.000 kWh per jaar voor een warmtepomp?

Mijn huis is in oktober opgeleverd met een lucht/water warmtepomp (Daikin altherma 3). In de eerste gesprekken hadden ze het over 1.800 kWh, maar dat was alleen de buiten unit.

Woon er sinds december en zit al op 5500kwh 🤣 Alleen januari was al 1100 kWh, dus ben benieuwd hoe je daar een heel jaar mee gaat koelen/verwarmen.

Edit:
Wat extra info:
Kinderkamers 18
Werkkamer 20 graden

Onze slaapkamer stond de thermostaat uit deze winter, maar alsnog 17 graden op de kamer ivm warmte uit de stenen.
Dat is wel heel veel, installateur al gevraagd? Je zou zeggen dit kan niet kan kloppen.

Op de site van Vattenfall staat 4000 kWh per jaar gemiddeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Edit:
Wat extra info:
Kinderkamers 18
Werkkamer 20 graden

Eigen topic aanmaken, verbruik is minimaal 2x te hoog.
Wel ook even allle info verzamelen: uitdraai slimme meter, “tellerstanden” warmteopbrengst WP, douchegebruik per dag, aanvoertemps VVW en SWW, hoe vaak legionella cyclus etc. Alles is relevant.
Binnenunit is alleen een pomp, die verbruikt niets, daarnaast zijjn ze meestal ook samen of via elkaar aangesloten.

Weet je trouwens zeker dat dit primair is, en geen thermische kWh’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
xares schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Dat is wel heel veel, installateur al gevraagd? Je zou zeggen dit kan niet kan kloppen.

Op de site van Vattenfall staat 4000 kWh per jaar gemiddeld.
Nee hoor. Iedereen in ons blok (40 huizen) zitten ongeveer op hetzelfde verbruik.
Voor 2021 is het gecombineerd verbruik 3663 kwh(niet alleen warmtepomp maar alles a+++ en led lampen in huis) en dat schijnt echt normaal te zijn.
Hoor het ook van andere mensen met een wp.

4000kwh kan wel zijn voor alleen verwarmen, maar op dit moment koelen we ons huis ook en dat kost ook een 5-10kwh per dag.

Als het goed is maken ze een EP rapport voor het huis. Daarop zullen ze uitrekenen wat het geschatte verbruik is incl verwarmen, koel, warm tapwater en een stelpost niet gebouw-gebonden verbruik.
Wij kwamen net onder de 10.000 kwh uit in totaal en dan 3k eraf van de zonnepanelen.

Weet natuurlijk nog niet wat het in de praktijk doet. En water/water(grond) warmtepompen zijn volgens mij wel zuiniger. In November kan ik je melden wat het jaarverbruik is. Bij vorst gaat het verbruik fors omhoog en we hebben natuurlijk wel een hele koude periode gehad begin dit jaar. Dus dit jaar is niet echt representatief tov de voorgaande jaren.

Al lijkt me die 1k wel aan de lage kant.
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Eigen topic aanmaken, verbruik is minimaal 2x te hoog.
Wel ook even allle info verzamelen: uitdraai slimme meter, “tellerstanden” warmteopbrengst WP, douchegebruik per dag, aanvoertemps VVW en SWW, hoe vaak legionella cyclus etc. Alles is relevant.
Binnenunit is alleen een pomp, die verbruikt niets, daarnaast zijjn ze meestal ook samen of via elkaar aangesloten.

Weet je trouwens zeker dat dit primair is, en geen thermische kWh’s?
Zal er keer een eigen topic voor aanmaken om te zien of het naar beneden kan. Thx :)

[ Voor 21% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-06-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@AndereKoekoek je hebt nu een eigen topic, zomaar iemands topic kapen is niet zo lief..

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 10-06-2021 17:12 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lijkt erop alsof de unit niet goed ingeregeld en de installatie veel draait op de back-up PTC heater (COP=1), dan kan het hard gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 17:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
teacher schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:11:
@AndereKoekoek[mbr] je hebt nu een eigen topic, zomaar iemands topic kapen is niet zo lief..[/mbr]
Het was niet mijn bedoeling zijn topic te kapen. Zag een berekening van 1.000 kWh per jaar voor de warmtepomp staan en wilde alleen aangeven dat het m.i. niet realistisch is :)

Zie alleen dat het niet duidelijk was in mijn post :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:15:
Lijkt erop alsof de unit niet goed ingeregeld en de installatie veel draait op de back-up PTC heater (COP=1), dan kan het hard gaan.
De installateur zegt dat alles goed staat. Ook Daikin is geweest om een onderdeel te vervangen in de wp en gevraagd of ze eea even na wilde lopen.

Enige wat eruit kwam was het tapwater van 55 naar 53 zetten. Voor alles boven de 53 is de backup heater inderdaad nodig, maar dat zou het verbruik niet verklaren.

We hebben ook een EP rapport gekregen bij de oplevering van het huis en daar werd 6000+kWh berekend voor het huis.

Daar lijken we door de erg koude periode dit jaar wat overheen te gaan, maar het zal zeker beneden de 7k blijven.

In ons huizenblok van 40 huizen met dezelfde types huizen en warmtepompen heeft iedereen ongeveer hetzelfde verbruik.

Ben enigszins verbaasd dat men hier roept dat 3000kwh aan de hoge kant is. De vraag is dan wel, hoe kom je aan zo'n laag verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb hetzelfde 'probleem', ik kom ook op zo'n 7K per jaar uit met mijn warmtepomp. Huis ook 190m2. Ik heb inmiddels al lichte spijt dat ik van het gas af gegaan ben. En dat is alleen de warmtepomp, het totaalverbruik zit rond de 11K

[ Voor 16% gewijzigd door SonataArctica op 10-06-2021 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Die 5500 is jullie totale stroomverbruik?
Voor een gemiddeld gezin is het verbruik van een warmtepomp voor verwarming en warm water zo’n 7000kWh, en daar komt in de zomer dus nog het koelen bij.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:10
SonataArctica schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:02:
Ik heb hetzelfde 'probleem', ik kom ook op zo'n 7K per jaar uit met mijn warmtepomp. Huis ook 190m2. Ik heb inmiddels al lichte spijt dat ik van het gas af gegaan ben. En dat is alleen de warmtepomp, het totaalverbruik zit rond de 11K
Dan zou je toch verwachten dat er iets niet goed is. Hoeveel van die 7k is verwarmen?

Bierviltje:
Want 7k voor verwarmen is, met een COP van 3, 21.000 kW warmte.
9 kWh warmte in 1m3 gas --> Ruim 2300 m3 gas * 80 cent = €1840 voor gas tegenover €1540 voor warmtepomp (€0,22/kWh). En dan nog afgezien van het feit dat elektra enigszins gedrukt kan worden door panelen en je COP waarschijnlijk wel wat hoger zou moeten zijn.

Want als je met een CV-ketel 2300m3 gas verstookt in een huis van 190m2 met een recent bouwjaar (vermoed ik) gaat er ook iets mis... (Hier 191m2 en 1500m3 gas, maar uit '78 zonder extra maatregelen, op HR++ glas na)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
HereIsTom schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:02:
Die 5500 is jullie totale stroomverbruik?
Voor een gemiddeld gezin is het verbruik van een warmtepomp voor verwarming en warm water zo’n 7000kWh, en daar komt in de zomer dus nog het koelen bij.
5500 is inderdaad het totale verbruik vanaf dat we de sleutel hebben gekregen in oktober. Sinds kerstmis wonen we echt in het huis. In die tijd wel opstookprotocol en elektriciteit voor allerlei gereedschappen.

Zelf wat onderzoek gedaan en had het gevoel dat het redelijk normaal is. Wat jij hier ook al aangeeft met de 7k.

Mijn post is uit een ander topic gehaald en daar waren ze stroomverbruik aan het berekenen. Stond 3.000 voor de warmtepomp en zeiden andere dat dat veel te hoog is en rond de 1.000kwh zal liggen.

Maar zal de andere OP raggen zodat hij weet dat het geen vreemde cijfers zijn.
Wij hadden ook verwacht om goedkoper uit te zijn. Door de constructie van het dak maximaal 11 zonnepanelen van 315wp op het dak en betaal nu alsnog 80 euro per maand. Ze verkopen het als een 0 op de meter woning met 1800kwh per jaar, maar het ijk dan 3 a 4x zoveel te zijn.

Hoop dat andere mensen niet in die verkooppraatjes trappen. Voor nu voelt het voor mij te vroeg om een warmtepomp te hebben.

Hoe is bij jullie de overgang gegaan naar het zomerse weer? Hier zat de warmte in de stenen en daarna ineens warm buiten met als gevolg dat de meeste huizen hier rond de 25/26 graden binnen hebben/hadden. Bij sommige huizen is het wat terug gekoeld naar 23/24 zoals bij ons. Maar wel dankzij de rolluiken die hier nu 80% van de tijd dicht zitten.

Op basis van de verwachte temperatuur op buienradar en de tijd(afgeleid van stand van de zon) openen en sluiten de rolluiken gedurende de dag aan de oost-, zuid- en westkant. Hail home assistant :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Meten is weten.

Hoeveel stroom gaat er naar de warmtepomp, Hoeveel levert hij. Beide moeten ergens vandaan te halen zijn.

Het probleem zou zeker niet het concept warmtepomp moeten zijn, maar wellicht wel het ontwerp van de installatie, en zonder de metingen te weten is daar alleen over te gokken.

Heb je dagelijkse verbruikscijfers (Wellicht via je energieleverancier als je voldoende slimme meter toestemming gegeven hebt?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaQd8L0h94ljp2tGCukv9bLfuSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ep7Auzd8i79zeVaY3BLaOTYf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Mitsubishi warmtepomp. De bijlage heb ik vd bouwer ontvangen waarbij de warmtepomp ongeveer 3.400 kWh verbruikt. Zelf wonen we sinds april dus goede cijfers heb ik nog niet.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:15:
En dát had ik dus in de eerste 2 maanden van dit jaar ook.
De woning was nog niet opgeleverd, de ingestelde temperatuur was 18/ 19 graden...(alleen verwarmen) elektrisch verbruik van de Panasonic Mono 7 KW WP in januari en februari bijna 1000 KWh! COP in januari 2.1 en in februari 1.6

Probleem was dat de fabriek-af ingestelde water aanvoertemperatuur veel te hoog was, die de WP alleen mét ingeschakelde elektrische back-up verwarmer zou kunnen halen.
Met als gevolg dat de 3000 watt back-up verwarmer langdurig/ altijd was ingeschakeld.

Ondanks dat ik mijn ervaring hier op Tweakers heb gedeeld was er niemand die de oplossing aandroeg om de aanvoertemperatuur (ta) eens flink te verlagen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
GermanPivo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Dan zou je toch verwachten dat er iets niet goed is. Hoeveel van die 7k is verwarmen?

Bierviltje:
Want 7k voor verwarmen is, met een COP van 3, 21.000 kW warmte.
9 kWh warmte in 1m3 gas --> Ruim 2300 m3 gas * 80 cent = €1840 voor gas tegenover €1540 voor warmtepomp (€0,22/kWh). En dan nog afgezien van het feit dat elektra enigszins gedrukt kan worden door panelen en je kop waarschijnlijk wel wat hoger zou moeten zijn.

Want als je met een CV-ketel 2300m3 gas verstookt in een huis van 190m2 met een recent bouwjaar (vermoed ik) gaat er ook iets mis... (Hier 191m2 en 1500m3 gas, maar uit '78 zonder extra maatregelen, op HR++ glas na)
Die 7k is thermisch, je COP werkt dus de andere kant op: 7/3=2333kWh.
AndereKoekoek schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:00:
[...]

De installateur zegt dat alles goed staat. Ook Daikin is geweest om een onderdeel te vervangen in de wp en gevraagd of ze eea even na wilde lopen.

Enige wat eruit kwam was het tapwater van 55 naar 53 zetten. Voor alles boven de 53 is de backup heater inderdaad nodig, maar dat zou het verbruik niet verklaren.

We hebben ook een EP rapport gekregen bij de oplevering van het huis en daar werd 6000+kWh berekend voor het huis.

Daar lijken we door de erg koude periode dit jaar wat overheen te gaan, maar het zal zeker beneden de 7k blijven.

In ons huizenblok van 40 huizen met dezelfde types huizen en warmtepompen heeft iedereen ongeveer hetzelfde verbruik.

Ben enigszins verbaasd dat men hier roept dat 3000kwh aan de hoge kant is. De vraag is dan wel, hoe kom je aan zo'n laag verbruik?
De installateur zegt... daar gaat het al mis. Als ze al serieuze kaas van WP’s hebben gegeten kijken ze alleen dat het technisch goed functioneerd, en liefst alles op veeel te conservatieve fabrieksinstellingen. Efficientie is niet echt iets waar ze zich mee bezig houden.
Kan ook haast niet, om het onderste uit de kan te halen moet je ook proefondervindelijk achterhalen wat je laagst mogelijk Ta is etc...

Maar heb je al de gegevens die ik vroeg?
Want dat andere bewoners hetzelfde probleem hebben bevestigd alleen dat daar dezelfde installatie/installateur staat/bezig is geweest.

Dus: wat is de aanvoertemp voor de vloerverwarming?

Heb je screenshotjes van de warmteproductie van de WP? Geeft hij zelf ook stroomverbruik en COP aan? Heb je al een tussenmeter op de WP zitten?

Notoir zijn idd de backupheater settings, die zou alleen in moeten komen als de unit het bij -20 zelf niet meer helemaal trekt.
Voor SWW zou die niet in moeren komen als ze dat naar 53gr hebben gezet.
Bravertal schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:52:
[Afbeelding]

Ik heb een Mitsubishi warmtepomp. De bijlage heb ik vd bouwer ontvangen waarbij de warmtepomp ongeveer 3.400 kWh verbruikt. Zelf wonen we sinds april dus goede cijfers heb ik nog niet.
Is ook incl ventilatie he. En die sheet zegt ook dat je bijna net zoveel energie spendeert aan verlichting als aan verwarming... geeft wel te denken hoe realistisch eea is.

Als je de cijfers voor SWW los kunt uitlezen kun je al eea vergelijken aangezien dat over het jaar heen vrij stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:10
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:39:
[...]

Die 7k is thermisch, je COP werkt dus de andere kant op: 7/3=2333kWh.
[...]
Het gaat hier volgens mij niet over thermisch, maar allemaal over het elektraverbruik...

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:39:
[...]

Is ook incl ventilatie he. En die sheet zegt ook dat je bijna net zoveel energie spendeert aan verlichting als aan verwarming... geeft wel te denken hoe realistisch eea is.

Als je de cijfers voor SWW los kunt uitlezen kun je al eea vergelijken aangezien dat over het jaar heen vrij stabiel is.
@bbbrumbrum
Maar denk jij dat die 3.406 kWh te hoog of te laag ingeschat is?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:49

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Hoe kom je aan +-1.000 kWh per jaar voor een warmtepomp?
Geen idee, wat is die 5500kwh?
totaal op je meter?
warmtepomp inclusief warm water?
alleen warmtepomp?

opgeleverd zeg je; dus nieuwbouw volgens de laatste isolatie normen?

welke temperatuur levert je warmtepomp?

dec-maart is wel zeker 2/3 van je jaarverbruik. heb je het verbruik per maand inzichtelijk?

(hier refurbished 70'er jaren pand, alleen met garages gekoppeld 2500kwh/jaar alleen verwarming)

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 11-06-2021 09:41 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Sinds installatie (oktober) heeft de Daikin:

5511 kWh gecombineerd verbruikt
1260 kWh voor warm water
4189 kWh voor vloerverwarming op 3 verdiepingen

Geproduceerde warmte 15312 kWh gecombineerd in totaal

Dit is het verbruik per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If3uXLsJamWPlQYHTLXqnYwgVKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DU1t1FN5GoWqUnxWY2aLL7U7.jpg?f=fotoalbum_large

Ons huis is inderdaad nieuw opgeleverd volgens het bouwbesluit van 2019; het moment van tekenen koopcontract.

Alle huizen hebben dezelfde installateur. Voor de mensen vragen moeten ze zelf bellen met Daikin, dus zou me niks verbazen als het niet echt geoptimaliseerd is.

Qua aanvoertemperatuur staat een weersafhankelijke stooklijn ingesteld. Deze meet de buitentemperatuur bin de buitenunit.

De stooklijn staat volgens mij redelijk conservatief ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZZz94ZZma7alFMcmydZdguu09A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yg0komy7DouKsajQWuwPGPw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het type warmtepomp dat we hebben staan. Volgens mij is de scop 4,54 dus zou wel een redelijk zuinige moeten zijn
https://www.daikin.nl/nl_...--erga04-08dva.table.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF_WRGJ3B4Bg3ipAvHdFYRg1GpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSxJin4w7CqJn0PPYAN2NX7F.jpg?f=fotoalbum_large

Op advies van Daikin het tapwater naar 53 graden gezet ipv 55. Dit omdat 53 gehaald kan worden met alleen de warmtepomp en dus flink wat stroom bespaard. Dus de 1260kwh voor warm water zou lager uit moeten vallen nu.

Desinfectie wordt iedere vrijdag gedaan. Dan gaat het water 40 minuten lang naar 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:15
Zit er genoeg koelgas in je systeem? Heeft de installateur dat gecontroleerd? Tekort aan koelgas zorgt namelijk dat je compressor veel harder moet werken dan de bedoeling is.

En wat zijn de instellingen voor je elektrische element? Vanaf welke temperatuur mag deze bijspringen? Dit staat vanuit de fabriek vaak heel 'veilig' ingesteld, net als de meeste andere instellingen. En met 'veilig' bedoel ik 'Zodanig ingesteld dat het gegarandeerd comfortabel wordt in huis', en dat is bij een warmtepomp verre van inefficiënt.

Hetzelfde zie je bij CV-ketels. Standaard de aanvoertemperatuur op 70-80 graden, terwijl in de meeste bestaande woningen op gas (en zonder vloerverwarming) een aanvoer van 50-60 graden écht meer dan voldoende is én zo'n 10-15% gas op jaarbasis kan besparen.

"Als het huis maar warm wordt, dan klaagt de klant achteraf niet over de verwarmingsinstallatie" zo is de gedachte in het grootste deel van de warmte-branche.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 11-06-2021 13:11 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
AndereKoekoek schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:33:
Sinds installatie (oktober) heeft de Daikin:

5511 kWh gecombineerd verbruikt
1260 kWh voor warm water
4189 kWh voor vloerverwarming op 3 verdiepingen

Geproduceerde warmte 15312 kWh gecombineerd in totaal
Misschien heb ik het helemaal mis hoor... Maar dan lijkt de warmtepomp prima te presteren....

Het probleem lijkt de voor een 2019 woning gigantische warmtevraag. Daar zou je 1700m3 gas tegenover moeten zetten...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:15
Bereikt je huis wel de temperatuur die de warmtepomp wil bereiken? Ik heb een wat oudere water/water warmtepomp, maar kan dus niet individueel de kamers regelen m.b.t. temperatuur. Kan me voorstellen dat er nu wat meer mogelijk is met evohome o.i.d, maar even gedachte-experiment.

Warmtepomp regelt alles m.b.v. stooklijn en meet (bij mij) de de temperatuur van het terugkomende water om te bepalen of hij moet bijstoken of niet. In mijn geval komen de parallele flows van de verschillende verdiepingen weer samen en worden vermengd. Je krijgt dus terugkomend water ergens tussen de 17-20.5 graden. Stel je warmtepomp wil echter water terugkrijgen van 21 graden. Dan blijft hij stoken om het huis op temperatuur te krijgen. Even uitgaande dat de stooklijn wel OK zit, is dan de vraag of je vloerverwarming wel goed is ingeregeld.
Bij toepassing van een warmtepomp is het waterzijdig inregelen nog belangrijker dan bij hogetemperatuursystemen “Warmtepompen werken altijd in combinatie met lagetemperatuur-verwarming. Als dat niet in balans is, kunnen er snel problemen ontstaan”, vertelt Oostrum. Hij vertelt dat dit er bijvoorbeeld toe kan leiden dat het erg lang duurt voor een ruimte op temperatuur is omdat er te weinig water door de vloerverwarming wordt gepompt. “En wat gebeurt er dan? Als de warmteafgifte niet goed is, zetten bewoners de thermostaat hoger, waardoor er een hogere temperatuur wordt gevraagd. De warmtepomp kan dat op een gegeven moment niet meer leveren en daardoor treedt het elektrisch element in werking. Met een hoge elektriciteitsrekening tot gevolg.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38
Ik vind het veel hoor. Ik heb sinds 1 januari iets meer dan 2300kWh verbruikt. Ons huis is weliswaar wat kleiner (140m2), maar ook volledig electrisch. De heftigste dagen in februari deden we > 40kWh in een dag. In mei dan weer minder dan 10 op een dag.

Onze warmtepomp doet mag 7 kW thermisch, en dat haalt ie alleen als het electrische element van 3kW bijstookt. Eigenlijk doet ie dus maar 4kW thermisch, en dan is het verbruik dus 1kW.

Ik denk dat we qua jaarverbruik ergens tussen de 5000 en 5500 uitkomen, dat is iets lager dan de 6000 die ik op voorhand verwacht had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Bij een nieuwbouwwoning moet je ook nog al het bouwvocht uit het beton stoken en dat kan er best inhakken wanneer de woning voor de winter opgeleverd wordt. Of het zoveel als dit kan schelen geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
WP zelf lijkt dan wel goed te functioneren.
Alsnog valt er IMHO nog wel een halve tot een hele COP-punt te winnen, maar dat lijkt niet de rootcause van het hoge verbruik.

Je huis lekt te veel warmte, en/of jullie hebben een extreem hoog SWW verbruik

Heb je DWTW?
Heb je type D ventilatie (WTW) of C met roosters?
Is er een blowerdoortest gedaan?

Bouwbesluit van 2019 bestaat niet, laatste is 2012, en vanaf dit jaar BENG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:33:

De stooklijn staat volgens mij redelijk conservatief ingesteld:
Dit stooklijn is natuurlijk heel simpel te controleren. Hoe warm was het in huis in de winter. Als dat stabiel en om en nabij de 20 graden was klopt je stooklijn, was dat 25-30 staat je stooklijn wat te hoog ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:18
redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Dit stooklijn is natuurlijk heel simpel te controleren. Hoe warm was het in huis in de winter. Als dat stabiel en om en nabij de 20 graden was klopt je stooklijn, was dat 25-30 staat je stooklijn wat te hoog ;)
De thermostaat die op 20,5 ingesteld staat zal dat wel voorkomen.
Zal er wel voor zorgen dat je WP elke keer relatief kort actief wordt en dan veel energie verbruikt. Bij een goede stooklijn stookt hij continu op laag vermogen.

Zo werkt het bij die van mij in ieder geval :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Jesse- schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:17:
[...]
De thermostaat die op 20,5 ingesteld staat zal dat wel voorkomen.
Zal er wel voor zorgen dat je WP elke keer relatief kort actief wordt en dan veel energie verbruikt. Bij een goede stooklijn stookt hij continu op laag vermogen.

Zo werkt het bij die van mij in ieder geval :+
Daarom ook dat stabiel erbij. Als de stooklijn verkeerd staat krijg je water dat te warm is in je vloerverwarming en schiet je temperatuur daardoor snel door. Als de stooklijn dus echt te hoog staat merk je dat meestal in een niet stabiele temp (zeker als de thermostaat nog aan het inleren is) of een temp die te hoog wordt. En inderdaad is het gevolg daarvan dat de WP niet continue kan stoken en veel minder efficiënt werkt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Hoe kan het zijn dat de kamerthermostaat op 20,5 staat, terwijl er wel WAR gestookt wordt?
Zit er een klep in het systeem?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syp
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11-2024

Syp

WAR is wat anders dan de keuze of je regelt op je thermostaat of op je retourwater
WAR is die stooklijn die je ziet

bij de installateursettings kan je ook instellen of hij het backupelement mag bijschakelen, deze heb ik bij mij op `alleen SWW` gezet, anders lukt het desinfecteren niet. Als het goed is gaat hij dan het backupelement niet meer gebruiken om te verwarmen, mogelijk lost dat al een deel van het probleem op

Hier nu met de 4kW variant 2 winters gestookt, verbruik 4462, opwek 19765, cop van 4.42 (dit is dus exclusief SWW)
ik heb ongeveer dezelfde stooklijn, en gebruik geen thermostaat; dus qua cop moet er nog wel ergens wat te winnen zijn

owja: staat de buitenunit wel vrij? ik heb er ooit eens een kast om gehad, maar kon toch wel een daling van 0,2 ontdekken in de COP

[ Voor 9% gewijzigd door Syp op 11-06-2021 15:37 ]

Gasloos sinds: 21-11-2019 Daikin Altherma 3 LT 4KW 180L+ MHI SRK25ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-05 18:18
Vind je verbruik vrij fors. Ik heb ook een nieuwbouw opgeleverd in dec 2019 200m2
Eerste jaar op gas was het verbruik ook vrij hoog door waarschijnlijk het bouw vocht. helaas te weinig data om stukje 2019 te vergelijken met 20/21

vanaf 1 nov 2020 ongeveer 1350 kw verbruikt voor alleen verwarming.
vloer verwarming op de 1e stond alleen aan in de hele koude maanden.

stooklijn heeft hier max op 25 graden gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Yaldair schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:28:
Bereikt je huis wel de temperatuur die de warmtepomp wil bereiken? Ik heb een wat oudere water/water warmtepomp, maar kan dus niet individueel de kamers regelen m.b.t. temperatuur. Kan me voorstellen dat er nu wat meer mogelijk is met evohome o.i.d, maar even gedachte-experiment.

Warmtepomp regelt alles m.b.v. stooklijn en meet (bij mij) de de temperatuur van het terugkomende water om te bepalen of hij moet bijstoken of niet. In mijn geval komen de parallele flows van de verschillende verdiepingen weer samen en worden vermengd. Je krijgt dus terugkomend water ergens tussen de 17-20.5 graden. Stel je warmtepomp wil echter water terugkrijgen van 21 graden. Dan blijft hij stoken om het huis op temperatuur te krijgen. Even uitgaande dat de stooklijn wel OK zit, is dan de vraag of je vloerverwarming wel goed is ingeregeld.

[...]
Iedere ruimte heeft een losse thermostaat en bepaalt per ruimte de warmtevraag.
In totaal zijn er 17 kleppen(en ook zones dan?)
in het huis.
Per klep kunnen we de doorstroming inregelen, maar dit staat voor alle plaatsen op dezelfde druk (1).

Mij lijkt echter dat de leidingen langs het raam harder moeten verwarmen/koelen dan hetgeen wat minder in de kamer ligt. Aangezien je aan de rand van het huis meer verlies hebt van je warmte.

Het huis bereikt wel de juiste temperatuur maar schiet wel regelmatig door. Thermostaat staat op 20,5 graden en schiet regelmatig door tot 22 graden. Voor mijn gevoel is het water in de leidingen dan te warm.
Door de isolatie van het huis duurt het ook wel even voordat de warmte er weer uit is.
Grootste dele van de dag is het wel behaaglijk in huis.
Ivow85 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:10:
Zit er genoeg koelgas in je systeem? Heeft de installateur dat gecontroleerd? Tekort aan koelgas zorgt namelijk dat je compressor veel harder moet werken dan de bedoeling is.
Ivm vervangen onderdeel door productiefout hebben ze het gas eruit moeten pompen en vervolgens opnieuw gevuld. Daikin heeft dat gedaan en dat moet nu allemaal wel om orde zijn.
Ivow85 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:10:En wat zijn de instellingen voor je elektrische element? Vanaf welke temperatuur mag deze bijspringen? Dit staat vanuit de fabriek vaak heel 'veilig' ingesteld, net als de meeste andere instellingen. En met 'veilig' bedoel ik 'Zodanig ingesteld dat het gegarandeerd comfortabel wordt in huis', en dat is bij een warmtepomp verre van inefficiënt.
Weet nog niet waar deze instelling zit, maar ga duik er vanavond even in. Instellingen wel nagelopen maar kom niks mbt backup of heater tegen. Mocht iemand weten hoe het bin Daikin heet, dan hoor ik het graag. Dein die backup eigenlijk ook op Alleen sww zetten als het kan
ASW1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:58:
Bij een nieuwbouwwoning moet je ook nog al het bouwvocht uit het beton stoken en dat kan er best inhakken wanneer de woning voor de winter opgeleverd wordt. Of het zoveel als dit kan schelen geen idee.
We hebben het stookprotocol van 2 weken helemaal doorlopen. In de winter was de luchtvochtigheid maar 30% dus hebben we met een luchtbevochtiger dit zitten corrigeren. Geen idee eigenlijk of dat betekent dat het vocht al uit huis is.
bbbrumbrum schreef op 11 juni 2021 @ 15:04:
WP zelf lijkt dan wel goed te functioneren.
Alsnog valt er IMHO nog wel een halve tot een hele COP-punt te winnen, maar dat lijkt niet de rootcause van het hoge verbruik.

Je huis lekt te veel warmte, en/of jullie hebben een extreem hoog SWW verbruik

Heb je DWTW?
Heb je type D ventilatie (WTW) of C met roosters?
Is er een blowerdoortest gedaan?

Bouwbesluit van 2019 bestaat niet, laatste is 2012, en vanaf dit jaar BENG.
Dan is het 't bouwbesluit van 2012. In het contract staat de de in 2019 geldende normen van het bouwbesluit en Woningborg gelden voor de bouw van de woning.
Jammer, want sinds dit jaar zit er een maximum temperatuur in het besluit. Dat is bij sommige huizen wel een issue ondanks de koelfunctie. Zijn huizen waren het 25/26 graden is binnen.
Installateur zegt overigens dat men te hoge verwachtingen heeft van het zomercomfort en het max 2/3 graden van de buitentemperatuur kan halen.

In het huis hebben we een Duco ventilatie met verschillende rooster in het huis. Geen wtw helaas..
Syp schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:30:
bij de installateursettings kan je ook instellen of hij het backupelement mag bijschakelen, deze heb ik bij mij op `alleen SWW` gezet, anders lukt het desinfecteren niet. Als het goed is gaat hij dan het backupelement niet meer gebruiken om te verwarmen, mogelijk lost dat al een deel van het probleem op

owja: staat de buitenunit wel vrij? ik heb er ooit eens een kast om gehad, maar kon toch wel een daling van 0,2 ontdekken in de COP
Ga de installateur instellingen even na of ik die instelling kan omzetten. Alleen sww lijkt mij ook gewoon voldoende.

Buitenunit hangt aan de vrij. Ongeveer een halve meter van de muur op twee beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:49

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Ronald schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Misschien heb ik het helemaal mis hoor... Maar dan lijkt de warmtepomp prima te presteren....

Het probleem lijkt de voor een 2019 woning gigantische warmtevraag. Daar zou je 1700m3 gas tegenover moeten zetten...
ASW1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:58:
Dat dus, en drie verdiepingen vloerverwarming, ook niet echt klein.

is het hele nieuwbouwproject ongeveer vergelijkbaar qua installatie en verbruik?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

:'(

Voor een goede vergelijking reken ik graag naar joule: één kwh is 1000 watt * 3600 seconden = 3.6*10^6 joule oftewel 3,6 Megajoule.
één m³ gas is 31,65 Megajoule

Het eerste jaar dat we ons huidige huis betrokken verstookten wij zo´n 27.423,7 Megajoule. Betreft een tussenwoning uit 1973 toen nog zonder isolatie, enkelglas boven, eerste generatie dubbelglas beneden en thermosstaat op 18.

intussen na gehele isolatie, hr++ glas en een hybridewarmtepomp hebben we het afgelopen jaar 16.244,1 Mj verbruikt. De thermostaat is intussen wel naar 19 graden gegaan om het gebrek aan warmtestraling te compenseren.

Nu weet ik dat wij extreem zuinig zijn qua energieverbruik maar jouw verbruik en dat van je buren zit dus na een halfjaar al op 5500 x 3,6 = 19.800 Mj. Eerste reactie is ook dat er iets niet goed is ingesteld.

SWW gaat bij ons altijd met een COP van 1 (gasketel) dus dit lijkt me niet de volledige verklaring, Wellicht dat een verlaging naar 50 C nog wat meer efficentie teweeg brengt en dus een lager verbruik? en hoe vaak doet de wp een thermische desinfectie?
Koel je veel met de wp? wellicht dat het verbruik hierdoor toch ook een stuk hoger is dan gewenst.

Ik weet dat mijn configuratie met een hybride nefit lucht-water warmtepomp zonder boiler totaal anders is en dus lastig te vergelijken, maar ik zal toch een poging wagen.
Het verbruik van deze pomp lag in januari op 6.67 kwh per dag en 207 kwh per maand. Ons totale verbruik die maand lag op 3942 Mj, als je dat deelt door 3,6 kom je dus op iets minder dan 1100 kwh uit. Als je het zo bekijkt is het dus geen extreem raar verbruik.

Ga ervan uit dat er veel vocht in de muren zit, bij het stucen van onze badkamer alleen al is 70 liter water verbruik en dat moest er allemaal uit, Dat was ook in januari trouwens.

edit:
typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lothlórien Voor een goede vergelijking Mj gebruiken? - Misschien kan je dan ook MJ schrijven
en verder i.p.v. 31,65 MJ de "bovenwaarde" van 35,17 MJ voor Groninger gas hanteren.
Volgens mij hebben we het hier namelijk ook bij het stoken met gas over LTV dus een "beetje" condensatiewarmte mag je wel rekenen, of niet?
COP 1 bij SWW bereiding met gas? Wel een wat rare referentie welke ook nog eens waarschijnlijk niet klopt.
Het seizoensrendement van warmwaterbereiding met een HR-combiketel (recente uitzonderingen ATAG/Intergas daargelaten) is meestal niet hoger dan ca. 65 - 70% (b.w.), dus in jouw "terminologie" een sCOP van ca. 0,60 - 0,65 (o.w.).
Ik kan niet zien wat met jouw verhaal beter vergelijkbaar wordt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04
Grofweg kun je het aantal kWh gebruikt voor verwarmen met een COP 4 a 5 warmtepomp delen door 2 om te weten wat het in m3's gas met een HR-ketel zou zijn geweest.

In dit voorbeeld 2000 m3 dus, wat voor een huis uit 2019 me als hoog voorkomt.

Droogstoken en alle verdiepingen warm en een koude winter, het zou kunnen. Maar wel het uitzoeken waard. Verbruik loggen per dag, ook als het wat kouder wordt, en men kan hier best vertellen of het plausibel klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AndereKoekoek Heb je ook geproduceerde warmte per dag?

Zoja: Even een avondje typemiepen op mindergas.nl (Ondersteund kWh en GJ)

Verbruik per "graaddag" is een erg nuttig gegeven, en ze geven je ook aan hoe je verbruik is ten opzichte van andere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:31
Lothlórien schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:55:
[...]

:'(

Voor een goede vergelijking reken ik graag naar joule: één kwh is 1000 watt * 3600 seconden = 3.6*10^6 joule oftewel 3,6 Megajoule.
één m³ gas is 31,65 Megajoule

Het eerste jaar dat we ons huidige huis betrokken verstookten wij zo´n 27.423,7 Megajoule. Betreft een tussenwoning uit 1973 toen nog zonder isolatie, enkelglas boven, eerste generatie dubbelglas beneden en thermosstaat op 18.

intussen na gehele isolatie, hr++ glas en een hybridewarmtepomp hebben we het afgelopen jaar 16.244,1 Mj verbruikt. De thermostaat is intussen wel naar 19 graden gegaan om het gebrek aan warmtestraling te compenseren.

Nu weet ik dat wij extreem zuinig zijn qua energieverbruik maar jouw verbruik en dat van je buren zit dus na een halfjaar al op 5500 x 3,6 = 19.800 Mj. Eerste reactie is ook dat er iets niet goed is ingesteld.

SWW gaat bij ons altijd met een COP van 1 (gasketel) dus dit lijkt me niet de volledige verklaring, Wellicht dat een verlaging naar 50 C nog wat meer efficentie teweeg brengt en dus een lager verbruik? en hoe vaak doet de wp een thermische desinfectie?
Koel je veel met de wp? wellicht dat het verbruik hierdoor toch ook een stuk hoger is dan gewenst.

Ik weet dat mijn configuratie met een hybride nefit lucht-water warmtepomp zonder boiler totaal anders is en dus lastig te vergelijken, maar ik zal toch een poging wagen.
Het verbruik van deze pomp lag in januari op 6.67 kwh per dag en 207 kwh per maand. Ons totale verbruik die maand lag op 3942 Mj, als je dat deelt door 3,6 kom je dus op iets minder dan 1100 kwh uit. Als je het zo bekijkt is het dus geen extreem raar verbruik.

Ga ervan uit dat er veel vocht in de muren zit, bij het stucen van onze badkamer alleen al is 70 liter water verbruik en dat moest er allemaal uit, Dat was ook in januari trouwens.

edit:
typo
ehm, ga alsjeblieft niet door met dit soort gereken want het lijkt nergens op. Je gooit de verschillende soorten energie (chemisch, thermisch, elektrisch etc. ) volledig op 1 hoop. Dat helpt nooit.

Warmtepompen verbruiken elektriciteit, bijv. 3000 kWh/jaar. Dat is dan dus  10.800 MJ/jaar aan elektrische input. Gelukkig hebben die dingen best een leuke COP, bijv. van 2.5 of 3.0. Dat betekent dus dat er thermisch 27.000 tot 32.400 MJ gemaakt is.

Dat kun je vergelijken met gas op de volgende manier:
stel 1000 m3 gas verbruikt, bovenwaarde is 35,17 MJ/m3 -->  35.170 MJ/jaar aan energie (uit aardgas, dus eigenlijk chemische energie) als input gegaan.

Je cv-ketel heeft vaak een gecombineerd rendement van iets van 85%, dus totaal 29.900 MJ/jaar aan thermische energie die je woning ingaat (wel tapwater + ruimteverwarming vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42
en ik dacht mijn technische vaardigheden nog wel op orde te hebben.....

@Dunklefaser,
Aanvankelijk had ik MJ geschreven maar dit veranderd omdat ik ook joule met een kleine letter schreef. Uiteraard is de eenheid Joule afkomstig van de achternaam van de beste man, dus MJ klinkt logisch.
De energieinhoud van het gas dat aan mijn deur wordt geleverd heb ik niet duidelijk kunnen vinden; daarom heb ik in mijn berekeningen gekozen voor een onderwaarde van 31,65 MJ/m³.
Qua input aan chemische energie is het misschien wel beter met de bovenwaarde te rekenen, maar heeft dit niet alleen relevantie als je de enthalpie van verdamping (van waterdamp) terug kunt winnen? ik ga ervan uit dat voor SWW de teruggewonnen warmte uit condensatie verwaarloosbaar is, vandaar dus ook mijn keuze voor de onderwaarde. Voor het verwarmen voor LTV wordt inderdaad meer condensatiewarmte teruggewonnen, goed punt.

De terminologie COP en sCOP ga ik me wat meer in verdiepen, want die heb ik blijkbaar zeker niet op orde.

@Fr33z
Heb jij een betere manier om het energieverbruik tussen nu en 6 jaar geleden te vergelijken? Het gaat me vooral om de input en niet zozeer om wat er in thermische energie wordt omgezet. Alhoewel dat laatste wel interressant kan zijn om uit te vinden wat voor invloed de isolatie-maatregelen hadden op het rendement,
Het verbruik bereken ik nu met de volgende formule:
MJ = (kWh * 3,6) + (m³gas * 31,65). Dat ik mijn hand heb overspeeld door het in mijn voorlaatste alinea terug te rekenen zie ik nu ook in, daarmee ga ik inderdaad voorbij aan het feit dat een wp + boiler veel minder energie nodig heeft om dezelfde hoeveelheid thermische energie te leveren.

Verder denk ik dat we hier niet te ver op in moeten gaan om te voorkomen dat ook dit topic gekaapt word.

@Ronald

Verbruik per graaddag is zeker een nuttig gegeven, maar vooral met de koudere maanden blijkt dit slechts een model te zijn: van oudsher dacht ik dat alles onder de 18 graden als een graaddag telt maar het verbruik bij 0 graden (18-0=18 graaddagen) ligt veel hoger dan bij 18 dagen van 17 graden (18* 18-17 = 18 graaddagen). Mijn ervaring is dat een kleine aanpassing van 18 naar 15 graden voor een graaddag veel beter werkt met de huidige huizen.

@PSY,
De Nefit wp en ik vermoed dus ook die van AndereKoekoek gebruikt een WAR met ruimtetemperatuur: in het kort komt het erop neer dat de stooklijn iets naar boven of beneden wordt bijgesteld aan de hand van verschil tussen kamertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur. Hoeveel deze bijstelt valt zelfs in te stellen (bij mij dan) met als risico dat het systeem instabiel wordt als deze de stooklijn te veel beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Lothlórien Je kunt de stookgrens gewoon instellen op mindergas, en hij berekend graaddagen op basis daarvan uit. ;-) Mooi toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lothlórien Als je weet hoeveel gas je gemiddeld per dag voor SWW verbruikt kan je de berekening
daarop afstemmen. Voor een grove schatting kan je met ca. 20% van het gasverbruik voor SWW rekenen,
heb je een gezin met pubers welke soms urenlang onder de douche staan misschien 30%.
Deze ca. 20% verbruik kan je met hooguit ca. 0,65 x 35,17 MJ/m³ thermisch inboeken, meer krijg je op jaarbasis niet in het water.
Voor de LTV verwarming kan je wel ca. 90-95% jaarrendement (b.w.) aanhouden (retour gemiddeld ca. 30-35°C max. 40 °C!).

Voorbeeld: 1000 m³ gas totaal: 200 m³ voor SWW + 800 m³ voor cv.
Thermisch geleverd/benodigd: 200 m³ x gemiddeld! 0,65 x 35,17 MJ.m³ = 4,57 GJ per jaar (lit. Internetconsultantie p.12 ff - zeer lezenswaard)
Gemiddeld tapwaterrendement HR-combiketel

Ik ga er altijd uit van een temperatuurniveau bij de huidige gas-gestookte verwarming welke quasi al warmtepomp geschikt is, je wil zeker geen warmtepomp in een cv-installatie met "normale" aanvoer/retourtemperaturen plaatsen.
Dit is uiteraard op bestaande huizen met cv-installaties op gas van toepassing.

Voor nieuwbouw moet je op de warmteverliesberekening en de correcte dimensionering van de warmteafgiftecapaciteit van de vloerverwarming etc. vertrouwen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 15:34
@AndereKoekoek Ik moet eerlijk zeggen dat ik je gebruik heel netjes vindt voor 190m2. We hebben het hier ook wel over een redelijk groot huis.

Je stooklijn staat voor mijn gevoel netjes en ik heb even een kostenberekening gedaan:

5511kw * 0.22ct / 12 = €101 per maand voor verwarming.

Ik kan mij niet voorstellen dat je met een gasketel zuiniger uit zou komen voor het verwarmen van 190m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@rjd22 ja ik denk dat de pomp op zich goed draait, alleen de warmtevraag is wel hoog op zich. En verwarmen met warmtepomp is al tijden goedkoper dan op gas; dus zeker als het veel wordt dan is het dik goedkoper.

Maar als er veel vocht in zit/zat, dan kan dat er wel hard inhakken... water verdampen gaat niet zomaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:53
Wordt hier vergeten dat het een nieuwbouw huis betreft?? Tot de eerste zomer na oplevering zal nog veel vocht uit de woning moeten trekken. Dus goed ventileren is belangrijk. Hiermee droge lucht verwarmt en koelt beter.

Wij hebben een nieuwbouw huis uit sept 15. Met een diepte bron.

Momenteel hebben wij een jaarlijksverbruik van 4500 kWh. Dat is twee volwassenen en twee kinderen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
To_Tall schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:23:
Wordt hier vergeten dat het een nieuwbouw huis betreft?? Tot de eerste zomer na oplevering zal nog veel vocht uit de woning moeten trekken.
Nee dat is al aangestipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
To_Tall schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:23:
Wordt hier vergeten dat het een nieuwbouw huis betreft?? Tot de eerste zomer na oplevering zal nog veel vocht uit de woning moeten trekken. Dus goed ventileren is belangrijk. Hiermee droge lucht verwarmt en koelt beter.

Wij hebben een nieuwbouw huis uit sept 15. Met een diepte bron.

Momenteel hebben wij een jaarlijksverbruik van 4500 kWh. Dat is twee volwassenen en twee kinderen.
Dat klinkt zeer netjes. Weet je ook nog wat ga je eerste jaar verbruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Bijna 8000.

Het vocht van de bouw en verbouwing moet uit het huis. En we waren aan het kijken hoe warm het huis moest zijn voor comfortabel.

Dus in het begin veel gewisseld van temperatuur. En stand van roosters e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
To_Tall schreef op zondag 13 juni 2021 @ 20:11:
Bijna 8000.

Het vocht van de bouw en verbouwing moet uit het huis. En we waren aan het kijken hoe warm het huis moest zijn voor comfortabel.

Dus in het begin veel gewisseld van temperatuur. En stand van roosters e.d.
Wat is je temperatuur in de woonkamer?
En hoe ver heb je de roosters open?

In de winter hadden wij die op de eerste stand, dus nagenoeg dicht.
Woonkamer op 20,5 graden
Luchtvochtigheid in huis zat rond de 30% op een gegeven moment, dus een luchtbevochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
AndereKoekoek schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Wat is je temperatuur in de woonkamer?
En hoe ver heb je de roosters open?

In de winter hadden wij die op de eerste stand, dus nagenoeg dicht.
Woonkamer op 20,5 graden
Luchtvochtigheid in huis zat rond de 30% op een gegeven moment, dus een luchtbevochtiger.
De woning staat ingesteld op 21 graden.
Als de wind op het huis staat in de winter gaan de roosters dicht anders staan ze volledig open.

Ik durf niet te zeggen wat luchtvochtigheid is..
Een heel droog huis is niet fijn.. Maar een heel vochtig huis natuurlijk ook niet :)

We wonen er nu sinds oktober 2015 Oplevering is september 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Het stookseizoen is weer begonnen, dus komt dit weer opborrelen. We zijn nu een jaar verder en het vocht zou inmiddels uit de muren moeten zijn.

Is er een manier om uit te rekenen wat de beste stooklijn is? De stooklijn vanuit de installateur heeft nu na een jaar, alleen voor verwarmen, 4513kwh verbruikt en 14026kwh warmte geproduceerd. Als ik het goed heb dan een cop van 3,1.

Als ik kijk naar vorige maand kijk dan zie ik:
Oktober: 129 opgenomen - 435 geproduceerd (3,3)

En die maand is niet echt koud geweest. Voor november zit het verbruik nu op 200kwh, dus zal 300+ worden. Denk eerder 350 gezien de laatste week wat kouder wordt.

In de documentatie staat dat de warmtepomp een cop van 4,4 zou moeten hebben. Dat zou betekenen dat het toch een stuk zuiniger moet kunnen.

Boven staan de thermostaten op 15 graden. Beneden op 20 graden en het sww op 50 graden.
Mijn vrouw loopt alleen hele dagen met een dekentje om haar schouders, dus de temperatuur zal wss iets hoger gezet moeten worden deze winter.

Online op zoek gegaan naar Engelstalige en Nederlandstalige fora met voorbeelden van stooklijnen van de Daikin.

Ben er eentje tegengekomen voor een ouder huis:
Buiten temp van 10 tot -10 graden
Watertemperatuur 26 - 35 graden

Alleen is het huis niet echt representatief tov ons nieuwbouwhuis.

Zijn er hier meer mensen met een Daikin Altherma 3? En willen zij hun stooklijn + verbruik delen?

P.s. na het faillissement van onze leverancier Welkom energie en de nieuwe torenhoge tarieven is het een mooie meevaller als het verbruik terug gedrongen kan worden. Vandaar dat ik het weer heb opgepakt. Onze buren, met dezelfde instellingen maar wel minder grote uitbouw, hebben de thermostaat op 22 graden staan en zitten nog eens 40% hoger qua verbruik.

Edit:
Het totale verbruik van de wp zit op 6700kwh sinds we de sleutel hebben gekregen. Geproduceerde warmte (gecombineerd) is 19.968kwh (400 kWh daarvan is gebruikt om te koelen deze zomer)

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 22-11-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

Japie.G

Colour Classic

hier een altherma2 gebruiker, huis 2017 met roosters in ramen (geen wtw) 212m2 woonoppervlak. Boven (op badkamer na) niet verwarmd. Gehele benedenverdieping wel.

Stooklijn: 0 graden buiten 30gr Ta en bij 15 graden buiten 26gr Ta (uit mijn hoofd zal morgen even nakijken)

Oktober voor verwarming only 120kwh opgenomen, 660kwh opgewekt
November voor verwarming only 160kwh opgenomen (tot en met vandaag), 918kwh opgewekt

Heel 2020 verbruik (verwarming only) 2266kwh
Heel 2021 verbruik tot vandaag (verwarming only) 2176kwh

altherma's defrosten als een malle, dat kost helaas veel energie 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 22-11-2021 23:47 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:39
Lees je je slimme meter al ergens uit? Op dag niveau analyseren kan ook gekke pieken in beeld brengen. Met bijvoorbeeld Enelogic kan je dit gratis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:18
Ik heb ook een Altherma 3, ik geloof dat mijn stooklijn vergelijkbaar is met die van jou. Huis is 140m2 en vorig jaar augustus opgeleverd. Het eerste jaar hebben we bruto (inclusief de rest van het huis) 5500 kwh gebruikt, netto 500. Dacht dat de warmtepomp rond de 3500 zat, maar dat moet ik nakijken. Dit jaar gaan we zien wat het verbruik is in de winter.

Wat bij ons veel energie verbruikte (en inmiddels opgelost) is dat wij boven convector radiatoren hebben die een hogere aanvoer temperatuur nodig hebben. Als de radiatoren warmte vraag hebben, schakelt op dat moment de vloerverwarming beneden uit en gaat de TA omhoog. De warmtepomp raakte hier zo van in paniek dat hij de backup heater daarvoor inzette. Daar is uiteindelijk een instelling voor aangepast zodat hij wat langer de tijd heeft om dat hetere water te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Zjosh op 23-11-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
nooberke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:50:
Lees je je slimme meter al ergens uit? Op dag niveau analyseren kan ook gekke pieken in beeld brengen. Met bijvoorbeeld Enelogic kan je dit gratis doen.
Yes, heb een raspberry pi aan de P!-poort gekoppeld en sla alle data op in een database.
Met Home Assistant kan ik verschillende rapporten draaien.

Enige nadeel is dat de waardes vanuit de P1 poort geen rekening houden met de opbrengst zonnepanelen.
Dan zie ik in Home Assistant bijvoorbeeld 15Kwh staan en in de warmtepomp 20 kwh. Op die dagen hebben de zonnepanelen wat opgewekt.

In de Daikin warmtepomp zelf kun je ook grafieken halen met de opgenomen en geproduceerde energie.
Kan dat tot op het uur, dag, week en maand inzien en vergelijken met de voorgaande periode(zelfde dag week geleden, zelfde week vorige maand, zelfde maand vorig jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:39
AndereKoekoek schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:12:
[...]

Yes, heb een raspberry pi aan de P!-poort gekoppeld en sla alle data op in een database.
Met Home Assistant kan ik verschillende rapporten draaien.

Enige nadeel is dat de waardes vanuit de P1 poort geen rekening houden met de opbrengst zonnepanelen.
Dan zie ik in Home Assistant bijvoorbeeld 15Kwh staan en in de warmtepomp 20 kwh. Op die dagen hebben de zonnepanelen wat opgewekt.

In de Daikin warmtepomp zelf kun je ook grafieken halen met de opgenomen en geproduceerde energie.
Kan dat tot op het uur, dag, week en maand inzien en vergelijken met de voorgaande periode(zelfde dag week geleden, zelfde week vorige maand, zelfde maand vorig jaar).
Kan je wat dag grafieken plaatsen van zowel WP als totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:33
Japie.G schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:46:
hier een altherma2 gebruiker, huis 2017 met roosters in ramen (geen wtw) 212m2 woonoppervlak. Boven (op badkamer na) niet verwarmd. Gehele benedenverdieping wel.

Stooklijn: 0 graden buiten 30gr Ta en bij 15 graden buiten 26gr Ta (uit mijn hoofd zal morgen even nakijken)

Oktober voor verwarming only 120kwh opgenomen, 660kwh opgewekt
November voor verwarming only 160kwh opgenomen (tot en met vandaag), 918kwh opgewekt

Heel 2020 verbruik (verwarming only) 2266kwh
Heel 2021 verbruik tot vandaag (verwarming only) 2176kwh

altherma's defrosten als een malle, dat kost helaas veel energie 8)7
Als ik het zo snel bereken is jouw COP toch veel hoger, eerder richting 5,5 dan de 3,3 van TS... een behoorlijk verschil, volgens mij.

Of komt dit verschil puur door het maken van SWW? wat natuurlijk op hogere temperaturen gebeurt.

[ Voor 7% gewijzigd door TheIbex op 23-11-2021 10:34 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb een Altherma LT; huis is 162 m2 constant verwarmd op 21 graden, garage van 38m2 lift mee met de woonkamer op 18 graden ongeveer. Vrijstaande bungalow is uit '70, spouw is 6cm geisoleerd, dak met 10cm.

Stooklijn is
code:
1
2
-12 -38
 12  25

Stroomverbruik kan ik alleen maar schatten (nog geen aparte stroommeter), varieert een beetje tussen 3000 en 4500 kWh/jaar.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

AndereKoekoek schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:46:
Het stookseizoen is weer begonnen, dus komt dit weer opborrelen. We zijn nu een jaar verder en het vocht zou inmiddels uit de muren moeten zijn.
Wat heb je in de tussentijd gedaan met de tips en adviezen?
Je zou nog de menu's induiken en wat instellingen opzoeken.
Kan je die eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 18-05 13:23
Maar met Gas zal je ook geen kleine rekening gehad hebben. Wat was je gas verbruik voorheen dan?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 18-05 13:23
psy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
Ik heb een Altherma LT; huis is 162 m2 constant verwarmd op 21 graden, garage van 38m2 lift mee met de woonkamer op 18 graden ongeveer. Vrijstaande bungalow is uit '70, spouw is 6cm geisoleerd, dak met 10cm.

Stooklijn is
code:
1
2
-12 -38
 12  25

Stroomverbruik kan ik alleen maar schatten (nog geen aparte stroommeter), varieert een beetje tussen 3000 en 4500 kWh/jaar.
En dat is dan voor de hele woning? of alleen de warmtepomp?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

En vergeet ook niet dat zo warmte pomp die je inzet als airco extra kosten met zich mee brengt die je anders niet hebt.

Veder is ook goed om naar de afstelling te kijken van de ventilatie in je huis. Hier verlies je ook veel warmte mee en kan mogelijk efficiënter door rekening mee te houden wanneer je wel en niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Astennu schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:10:
[...]
En dat is dan voor de hele woning? of alleen de warmtepomp?
Alleen de warmtepomp + boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Zjosh schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:09:
Wat bij ons veel energie verbruikte (en inmiddels opgelost) is dat wij boven convector radiatoren hebben die een hogere aanvoer temperatuur nodig hebben. Als de radiatoren warmte vraag hebben, schakelt op dat moment de vloerverwarming beneden uit en gaat de TA omhoog. De warmtepomp raakte hier zo van in paniek dat hij de backup heater daarvoor inzette. Daar is uiteindelijk een instelling voor aangepast zodat hij wat langer de tijd heeft om dat hetere water te maken.
Apart verhaal, hier valt misschien nog wat winst te behalen.
Ik zou verwachten dat in een huis van een dik jaar oud convector radiatoren helemaal geen hogere Ta nodig hebben, daar zou je prima met lage temperatuur moeten kunnen draaien (eventueel met DBE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:18
Xqlusive schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:11:
[...]

Ik zou verwachten dat in een huis van een dik jaar oud convector radiatoren helemaal geen hogere Ta nodig hebben, daar zou je prima met lage temperatuur moeten kunnen draaien (eventueel met DBE).
De daikin lage temperatuur radiatoren hebben minimale TA van 30 graden, de vloerverwarming staat daar onder ingesteld. Pas boven de 30 graden beginnen de fans te draaien in de radiatoren.

Kon zo snel niet vinden wat DBE betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
teacher schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:04:
[...]

Wat heb je in de tussentijd gedaan met de tips en adviezen?
Je zou nog de menu's induiken en wat instellingen opzoeken.
Kan je die eens posten?
Volgens mij heb ik toen de meeste instellingen gepost hier.
Punten zoals de stooklijn etc. Aanvoertemperatuur zit m.i. in de stooklijn?

Heb ook de het elektrische element omgezet van toegestaan naar Alleen SWW.
Dit ivm de wekelijkse desinfectie waarbij het elektrisch element benodigd is.

De temperatuur van de SWW is van 55 naar 50 graden gezet. Al is de SWW echt maar een klein deel van het verbruik.

We hadden ook een warmtelek zitten in de tuinkamer, aanbouw van 15m2, en dat is nageïsoleerd door de een partij middels isolatieschuim.

Voor de ventilatie hebben we ook geen WTW, maar van die Duco roosters.
Deze zetten we in de winter dicht en dan 2 tandjes omhoog. Vanuit de aannemer kwam het advies om het hele jaar alle klepjes volledig open te zetten, maar dan ontstaat er een trek. Het nagenoeg dichtzetten van de roosters is dan ook tweeledig; geen trek en behoud temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Xqlusive schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:11:
[...]

Ik herken het wel hoor. Tussen de 25 en 30 doen die dingen helemaal niets. Pas vanaf 35 begin je het een heel klein beetje te voelen. Na 40 graad merk je echt verschil, maar met LT zit je nooit zo hoog.
DBE maakt geen enkel verschil trouwens, ook al mee geexperimenteerd. Die temps zijn gewoon te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 14:59

stuffer

Ondertietel

psy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:20:
[...]

Ik herken het wel hoor. Tussen de 25 en 30 doen die dingen helemaal niets. Pas vanaf 35 begin je het een heel klein beetje te voelen. Na 40 graad merk je echt verschil, maar met LT zit je nooit zo hoog.
DBE maakt geen enkel verschil trouwens, ook al mee geexperimenteerd. Die temps zijn gewoon te laag.
Dan zal het denk ik om DBE's gaan vanuit de fabriek? Ik heb ze (naar aanleiding van dit topic LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) zelf gebouwd en snel die standaard van Jaga de deur uit gedaan. Scheelt in:
-geluid
-warmte
in positieve zin.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Zjosh schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:15:
[...]

De daikin lage temperatuur radiatoren hebben minimale TA van 30 graden, de vloerverwarming staat daar onder ingesteld. Pas boven de 30 graden beginnen de fans te draaien in de radiatoren.

Kon zo snel niet vinden wat DBE betekend?
Ah, met hogere temp bedoel je hoger dan 30 graden, dacht dat je er veel warmer water heen stuurde. Zolang je er iets van max 35 graden heen stuurt heb ik niks gezegd. :)

DBE is trouwens de term die Jaga gebruikt voor de fans, maar die heb je ook al in gebruik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

stuffer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:40:
[...]

Dan zal het denk ik om DBE's gaan vanuit de fabriek? Ik heb ze (naar aanleiding van dit topic LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) zelf gebouwd en snel die standaard van Jaga de deur uit gedaan. Scheelt in:
-geluid
-warmte
in positieve zin.
Ook hier zelfbouw. Ik heb het maximum aan 14cm fan's (max 1200 rpm) erin gelegd, maar het maakt niks uit. De TA/TR is vrijwel gelijk, er is eigenlijk geen afgifte beneden 30 graden :(
Maximaal iets van 1 graad verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
dit is hier niet echt op zijn plaats hier.

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 23-11-2021 14:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy

psy

Ik ben nog nooit zo blij geweest met mijn fijne warmtepomp (geen grap).
Mijn stookkosten zijn nog nooit zo laag geweest.
100% salderen.
Continue mijn huis verwarmd.
Heerlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 23-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

psy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:48:
[...]

Ook hier zelfbouw. Ik heb het maximum aan 14cm fan's (max 1200 rpm) erin gelegd, maar het maakt niks uit. De TA/TR is vrijwel gelijk, er is eigenlijk geen afgifte beneden 30 graden :(
Maximaal iets van 1 graad verschil.
Vreemd, ik heb ook 14cm fans in mijn jaga liggen en in mijn convectorput maar zie daadwerkelijk wel een verschil in Ta en Tr als ik ze uit zet. Stook nu op 29.5 gr Ta.

Om niet het topic te kapen, de probleemstelling is dat er (volgens mij) veels te veel elektra wordt verbruikt in een nieuwbouwwoning.

Wat @AndereKoekoek verbruikt is een veelvoud wat wij (tussenwoning bj 1979) met een warmtepomp doen (Totaal alles 5000kWh, 3 gezinsleden, 120m2 woonoppervlakte).
Misschien toch op zoek naar een installateur die het wel snapt en de boel goed nakijkt en inregelt?
Beetje kort door de bocht reactie.
WP heeft zich hier al bewezen. Zonder VVW.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 23-11-2021 14:43 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
stuffer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:54:
[...]

Vreemd, ik heb ook 14cm fans in mijn jaga liggen en in mijn convectorput maar zie daadwerkelijk wel een verschil in Ta en Tr als ik ze uit zet. Stook nu op 29.5 gr Ta.

Om niet het topic te kapen, de probleemstelling is dat er (volgens mij) veels te veel elektra wordt verbruikt in een nieuwbouwwoning.

Wat @AndereKoekoek verbruikt is een veelvoud wat wij (tussenwoning bj 1979) met een warmtepomp doen (Totaal alles 5000kWh, 3 gezinsleden, 120m2 woonoppervlakte).
Misschien toch op zoek naar een installateur die het wel snapt en de boel goed nakijkt en inregelt?

[...]

Beetje kort door de bocht reactie.
WP heeft zich hier al bewezen. Zonder VVW.
op welke manier heeft het zich bewezen, vind het vreemd dat mijn hele bericht verwijderd wordt. hoor van weinig mensen goede geluiden. iedereen moet bijstoken, vaak elektrisch waardoor de kosten nog verder de spuigaten uitlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

janklo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:52:
[...]
op welke manier heeft het zich bewezen, vind het vreemd dat mijn hele bericht verwijderd wordt. hoor van weinig mensen goede geluiden. iedereen moet bijstoken, vaak elektrisch waardoor de kosten nog verder de spuigaten uitlopen.
Er zullen altijd negatieve ervaringen te vinden zijn, maar de algemene consensus hier op GoT is juist zeer positief. Kijk het L/W topic maar eens.

Het lijkt er nu meer op dat jij je helemaal ingegraafd hebt voor wat betreft je mening qua warmtepompen en dat is gewoon zonde van je energie. Uiteindelijk is de voorspelling dat minstens 50% van de huizen uiteindelijk verwarmd gaat worden met een warmtepomp. Gas gaat er uiteindelijk helemaal uit, al dan niet op korte termijn geleidelijk in overgang met hybride warmtepompen, of jij nou wil of niet.

Dat andere landen overstappen op gas komt omdat zij nog veel verder achterlopen qua energievormen. Dat zegt meer over hun energietransitie dan de onze. Elektrisch stoken ZAL de norm worden, samen met stadsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:17:
[...]

Volgens mij heb ik toen de meeste instellingen gepost hier.
Punten zoals de stooklijn etc. Aanvoertemperatuur zit m.i. in de stooklijn?

Heb ook de het elektrische element omgezet van toegestaan naar Alleen SWW.
Dit ivm de wekelijkse desinfectie waarbij het elektrisch element benodigd is.

De temperatuur van de SWW is van 55 naar 50 graden gezet. Al is de SWW echt maar een klein deel van het verbruik.

We hadden ook een warmtelek zitten in de tuinkamer, aanbouw van 15m2, en dat is nageïsoleerd door de een partij middels isolatieschuim.

Voor de ventilatie hebben we ook geen WTW, maar van die Duco roosters.
Deze zetten we in de winter dicht en dan 2 tandjes omhoog. Vanuit de aannemer kwam het advies om het hele jaar alle klepjes volledig open te zetten, maar dan ontstaat er een trek. Het nagenoeg dichtzetten van de roosters is dan ook tweeledig; geen trek en behoud temperatuur.
Ik denk dat alle vragen over isolatie of verbruik totaal irrelevant zijn hier; want hoeveel warmte je verbruikt lijkt het probleem niet te zijn, wel je beroerde COP ofwel waarom komt er zo weinig warmte uit je pomp per kWh die je erin stopt?
Dat kan eigenlijk alleen iets in de instellingen zijn en niet iets wat je in je warmteverbruik an sich moet zoeken, dus of en wat voor tuinkamer je hebt doet er niet toe.
Elektrisch element wat bijschakelt is al snel verdacht maar dat heb je al uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

[...]

Dat mijn huis warmer is en door er minder kosten aan te hebben. Je bericht vond ik (zoals ik al zei) te kort door de bocht en niet opbouwend.

Ik denk dat ik niet de enigste was aangezien je bericht is verwijderd.

Maar van mij en mijn gezin zal je wel een goed geluid horen als het gaat om een warmtepomp. Het huis is warm, totaal kosten energie zijn lager en het voelt in het hele huis prettiger aan.

Nu terug naar de originele topic starter: wat jij in een jaar verbruikt is echt hoog in vergelijking met wat wij doen. Ik raad je echt aan om het na te laten kijken door een derde partij.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
nooberke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
[...]

Kan je wat dag grafieken plaatsen van zowel WP als totaal?
Hier is het verbruik van vandaag en gisteren. Het verbruik per uur kan ik alleen van de lopende week inzien.

Vorige week zijn alleen de totalen per dag tov de totalen van de dagen deze week.

Opgenomen electriciteit

Gecombineerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSV0HgGBSp4X5lbNczgm-YZB5jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duxL0X25giav9TgnU6qjj34y.jpg?f=fotoalbum_large

Sww
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJYYSvzedzNTU6DeTLExRsydG_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgMajOfkY57HF0NYE0g1dJeF.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXfzm8OxuomXfRFkUv-Pjcl0SJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MViYa3X90XAtns5N6hBV433f.jpg?f=fotoalbum_large

Geproduceerde warmte

Gecombineerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6OIwZgLZzyp4zUZrolfpBBhezw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gPlpAhlKkXByonePBjpYT8V.jpg?f=fotoalbum_large

Sww
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3X_e1u8_wrpyPrv57kYl4Pf99k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo1SYAfPxy9GyOF7JVLVnNlI.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zye9n2Qiik9VBqjOOAByJnOaCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBXPucgpJ7Laotg2oRYGsTxT.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal vanuit de P1 poort slimme meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUmGwz9Paevz5oK0Qb7unlEzPUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCylNUvoWQK2esQBopRxzA6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPiIZecGvEYIA5TQ4tWrqgNonOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWeTvL2rUMozMdyscMHQoZc5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ook een screenshot gemaakt van het de aanvoertemperatuur van het water. Op dat moment. Hoofdzone stond op 28 graden rond dat tijdstip en dit zijn de temperaturen van de sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyEVc5QYoiTav6dlljbJRNX3Pr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gveSPsLqZYZzBBqzqTLZ2xab.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het fluctueren van het verbruik tussen 0 en 2 kWh heb ik zelf het gevoel dat de watertemperatuur van de hoofdzone hoger staat dan nodig is. Waardoor de warmtepomp meer verwarmd dan nodig is en misschien wat doorschiet?

De thermostaat in de woonkamer staat eigenlijk redelijk stabiel rond de 20 graden. Eigenlijk wel altijd net boven de ingestelde 20 graden zo rond 20,2 graden redelijk strak.

[ Voor 23% gewijzigd door AndereKoekoek op 23-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
[...]

Het comfort in ons huis is echt een stuk beter dan in ons oude huis uit 1991. De temperatuur is echt heel stabiel en aangenaam door de lagere temperaturen.

Het verbruik van de warmtepomp is hoger dan ik had verwacht, maar alsnog een stuk lager dan een cv-ketel. Zeker gezien de prijzen van gas harder zullen stijgen dan elektriciteit.

Ben er zeker tevreden over, maar het gevoel dat er nog flink wat ruimte voor verbetering is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb dit topic doorgenomen, het lijkt erop dat uw huis onvoldoende is geïsoleerd, juist omdat de andere buren ook een vergelijkbaar verbruik noteren.
In de nacht hoeft een wp voor verwarming in een moderne woning niet te draaien, warmte/ temperatuur verlies is gemiddeld (met het weer van afgelopen 2 weken) slechts 0.6-0.7 graden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
frisianstar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:01:
Ik heb dit topic doorgenomen, het lijkt erop dat uw huis onvoldoende is geïsoleerd, juist omdat de andere buren ook een vergelijkbaar verbruik noteren.
In de nacht hoeft een wp voor verwarming in een moderne woning niet te draaien, warmte/ temperatuur verlies is gemiddeld (met het weer van afgelopen 2 weken) slechts 0.6-0.7 graden.
Onvoldoende isolatie is geen verklaring voor een beroerde COP .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Gisteren 2 Daikin installateurs gesproken en zij vertellen dat er nog wel winst te behalen is.
De door Daikin geadverteerde 4,42 is niet reëel in mijn situatie, maar het zou wel van 2,9 naar 3 moeten kunnen gaan. Zij adviseerden om iemand van Daikin uit te nodigen om de inbedrijfstelling te doen.
De best practice voor de warmtepomp verandert constant en zij zijn zelf het best op de hoogte. Voor complexe trajecten schakelen zij zelf ook Daikin zelf in. Kostenplaatje is 500 Euro voor zo'n inbedrijfstelling door Daikin.

Eergisteren de stooklijn iets aangepast zodat de temperatuur van de hoofdzone 2 graden is gezakt.
Ook stond de hulpverwarming weer op Toegestaan en heb dit omgezet naar alleen sww.

Gisteren was de COP 4,4 (13 opgenomen en 58 geproduceerd). Temperatuur in de woonkamer bleef wel stabiel, maar ipv steeds 20,1 of 20,2 te zijn bij een ingestelde temperatuur van 20 graden, was het nu steeds tussen de 19,8 en 20,0 in.

Laat dit voor mij even week zo draaien om te zien wat de temperatuur doet in de woonkamer en de COP.
Kan er nu nog weinig over zeggen omdat er vast nog warmte in de stenen zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Dit bericht is al iets beter onderbouwd dan je vorige. ;)

Kan je een voorbeeld geven van verbruik bijstoken vs niet bijstoken? Hoe herken je dat bij jouw warmtepomp en hoe heb je geoptimaliseerd?
AndereKoekoek schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:10:Voor complexe trajecten schakelen zij zelf ook Daikin zelf in. Kostenplaatje is 500 Euro voor zo'n inbedrijfstelling door Daikin.
Persoonlijk zou ik dan om die inbedrijfstelling door daikin vragen, maar dan zonder de kosten. Dat je installateur de boel niet goed ingeregeld kan krijgen vanwege gebrek aan kennis zou jouw (financiële) probleem niet mogen worden.

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 25-11-2021 11:24 ]

• Dronium
  • Laatst online: 19-05 19:14
AndereKoekoek schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:10:
Zij adviseerden om iemand van Daikin uit te nodigen om de inbedrijfstelling te doen.
De best practice voor de warmtepomp verandert constant en zij zijn zelf het best op de hoogte. Voor complexe trajecten schakelen zij zelf ook Daikin zelf in. Kostenplaatje is 500 Euro voor zo'n inbedrijfstelling door Daikin.
Hoe regel je zo iemand van Daikin? Ik heb ook met ze gebeld toen mijn installateur niet meer thuis gaf maar heb geen enkel moment de indruk gekregen dat het mogelijk was om rechtstreeks iemand van Daikin te laten komen.

Mijn Cop-waarden over +/- anderhalf jaar : Verwarmen 3,52; Koelen 5,01; SWW 1,74; Totaal 3,21

Ik heb ook de indruk dat mijn installateur een en ander aan optie geblokkeerd heeft. Ik kan bijvoorbeeld wel een stooklijn definieren maar krijg deze met geen mogelijkheid geactiveerd. Tot nu toe kan ik alleen sturen op de retour temperatuur :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
Volgens mij kun je alleen iemand van Daikin langs lagen komen wanneer het via een erkende installateur wordt geregeld.

Dat is in ieder geval wat een andere installateur mij heeft verteld. Zei dat hij het wel in gang wilde zetten en de factuur 1:1 doorstuurt dan.

Zie wel dat jou getallen vrijwel gelijk zijn. Vreemd genoeg riepen ze bij het tekenen van het contract dat het heel zuinig was, behalve het koelen. Dat zou echt ontzettend veel stroom verbruiken. Zie dat het zowel bij jou als bij mij de hoogste cop heeft 7(8)7

Standaard zijn er diverse niveaus van instellingen. Met de code 5678 kom je in het installateur menu.
Pas wel op, want daar kun je de instellingen echt om een helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Laatst online: 19-05 19:14
AndereKoekoek schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:49:
VStandaard zijn er diverse niveaus van instellingen. Met de code 5678 kom je in het installateur menu.
Pas wel op, want daar kun je de instellingen echt om een helpen.
Die ga ik zo eens proberen dan (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 11:33
frisianstar schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:07:
[...]

Ondanks dat ik mijn ervaring hier op Tweakers heb gedeeld was er niemand die de oplossing aandroeg om de aanvoertemperatuur (ta) eens flink te verlagen...
Ik was op vakantie.....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1