Proprietary PSU Pinout + Voltage uitlezen a.d.h.v. PCB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 20:52

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb een mooi stuk hardware van zolder getrokken waar de DC-Adapter van zoek is geraakt.

Betrof uit mijn hoofd een 12V 1000mA

Aangezien ik de interne (PSU)print niet naar de donder wil helpen wil ik eerst de Pinout achterhalen; maar ik bezit helaas de kennis en expertise niet.

Betreft een RJ10 aansluiting.
Print is voorzien van 2 componenten te weten:

-2KBP02 Bridge Rectifier / Gelijkrichter (Waarom dat in een DC-print?)
-IEC 384-4 1000µF 25V- (voor wat ik denk; Elektrolytische) Condensator.

Kunnen jullie mij vertellen hoe te werk te gaan?

Foto's componenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZKFHhUWsZZknD3qbfJfB0hoYvA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZe5uzPGTlToZtpH6boyjPKD.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6cPKPKruoKBiKcW41j1StDDewU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6LOyzUSAvsppdIz7lrmUfxw.jpg?f=fotoalbum_medium

en 2 foto's van de print (boven en onderzijde):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsQW0voH-yY90Y1FQtri3tYpoIo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0abn3PK3Lnxxno8V4RpK7id.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEV188Pa-B_xvvN5HODjXg0Migo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afw3Egn3JMZo7uZaYotmWKKl.jpg?f=fotoalbum_medium

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Er worden 2 punten gebruikt waar zo te zien AC op aangesloten moet worden. Je kan zo meten op de een RJ10 kabel welke 2 draden met elkaar verbonden zijn. Dus nu alleen nog een 12V AC adapter zoeken met het juiste vermogen en de stekker aanpassen.

En owja, er heeft dus nooit een DC adapter bij gezeten maar een AC adapter :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tadango op 10-06-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Tadango schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:54:
Er worden 2 punten gebruikt waar zo te zien AC op aangesloten moet worden. Je kan zo meten op de een RJ10 kabel welke 2 draden met elkaar verbonden zijn. Dus nu alleen nog een 12V AC adapter zoeken met het juiste vermogen en de stekker aanpassen.

En owja, er heeft dus nooit een DC adapter bij gezeten maar een AC adapter :)
Op de buitenkast staat aan de RJ10 zijde DC IN

Maar als ik inderdaad zo nameet komen pin 1 en 2 uit op ~ en pin 3 en 4 op de andere ~

Zit er een verder een gedachte achter om een 220V AC --> 12V AC Adapter te gebruiken om dat later weer gelijk te gaan richten?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Omdat dat het simpelste is. De adapter zal niets meer dan een trafo zijn geweest. Deze hebben ze buiten de kast willen houden vanwege het formaat wellicht. Dat zag je vroeger wel vaker. De AC -> DC omvorming dan in de kast doen ipv in de adapter zal goedkoper zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Gezien er een gelijkrichter inzit kan je dc en ac aansluiten zonder dat het veel uitmaakt.

Welke spanning het moet zijn is een volgende vraag, het wordt gelijkgericht en afgevlakt, dat houdt in dat 12V DC in het circuit aankomt als 12-1.4(spanningval van de gelijkrichter) ~=11.4V.
12V AC komt binnen als 12*sqrt(2) - 1.4 ~= 15.6V.

Dat is een goede 4v verschil, dat kan best invloed hebben op het circuit erachter, als erachter een 7805 ofzo zit boeit dat niet heel veel maar het is een significant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
Is het apparaat top secret?

Dat kan namelijk ook helpen om uit te vogelen wat het moet zijn en hoe kritisch het is.

een overzichtsfoto van de print spreekt wellicht ook al boekdelen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Sine schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:57:
Is het apparaat top secret?

Dat kan namelijk ook helpen om uit te vogelen wat het moet zijn en hoe kritisch het is.

een overzichtsfoto van de print spreekt wellicht ook al boekdelen.
Allereerst dank jullie wel voor alle reacties. Ik wil vooral kennis op doen "hoe het in elkaar" steekt en niet specifiek de oplossing aangereikt krijgen.

Print is niet geheim hoor; is een Audioprint van BÄSSGEN AV-Technik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ7YdJFUfFLi4LRVAHk0gB_OCds=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yehhzCH0c5LqkLIb5NItbfOw.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNqSTzfLem-DXPlOPHanjawLq_A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuslL0LpUXZ44etn7qzzXTLZ.jpg?f=fotoalbum_medium

De bovenste foto van links naar rechts:

-PS/2 ansluiting (zonder verdere info (zou ook alternatieve PSU kunnen zijn)
-RJ10 die volgens de print DC IN zou moeten zijn
-daarboven de 2KBP02 Bridge Rectifier
-RS232 aansturing
-daarboven IEC 384-4 1000µF 25V- (voor wat ik denk; Elektrolytische) Condensator.
-3x 3,5mm jack (geen audio; puur aansturen (denk aan /uit)
-Ground Blokje
-Flat Cable naar de volgende print...

De volgende print heeft een in eerste Circuit een LM2576T Spanningsregelaar staan; wat spoeltjes en condensators.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
@Richard,
Dan heb ik nog steeds geen flauw idee waar het over gaat ... maar no worries ;)

De ingangsspanning lijkt me dan verder weinig kritisch?

De 2576 is een step-down regelaar, dus zolang je aan de voorkant een spanning hebt die een paar volt hoger is dan erna zal het eea wel loslopen.

Dus als je na die regelaar 12V verwacht kun je hem dus niet voeren met 12Vdc. Wel met 12Vac, want dat wordt na gelijkrichten en afvlakken iets van 15Vdc, en de elco heeft ook genoeg headroom in het spanningsbereik om dat te kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sine op 11-06-2021 14:26 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1