Advies ventilatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmjeremy
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 21:28
Momenteel huur ik een woning en ik heb erg veel last van vocht dat blijft hangen in de badkamer, wat resulteert in schimmel op de muur en plafond.

Er zit geen raam in deze badkamer, wel zit er een ventilatieschacht in het plafond waar een filter in hangt. Deze werkt echter helemaal niet, aangezien de vocht nergens heen gaat. Nu vraag ik mij af op welke manier ik de badkamer alsnog kan ventileren.

Ik dacht in eerste instantie aan een badkamer ventilator, maar de ventilatieschacht heeft geen stroomaansluitingen in de buurt dus ik weet niet hoe ik deze aan zou moeten sluiten. Een andere oplossing zou een luchtontvochtiger kunnen zijn.

Weten jullie misschien wat ik het beste kan doen in dit geval?

Beste antwoord (via jmjeremy op 10-06-2021 22:44)

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 23:15
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten waarbij de badkamer ventilatie niet toereikend leek te zijn. Geen echte vochtproblemen maar het bleef langer vochtig dan me lief is.

Heb daarom een luchtontvochtiger aangeschaft gehad:
https://www.praxis.nl/bad...tiger-10l/24u-wit/5527414

Ervaring:
Ding doet nu al 2,5 jaar super zijn werk, en heeft zelfs na een lange hete douche op ~1u het vochtpercentage tot acceptabel niveau terug gebracht. Het apparaat meet continue en start en stop vanzelf op basis van het instelbare gewenste luchtvochtigheidspercentage. Water wordt in een reservoir opgevangen dat ik een keer in de ~2 weken even moet legen. Er is ook enige hysterese aanwezig in zijn regeling zodat hij niet op zijn regelpunt constant aan en uit gaat.

Het is echter niet allemaal zonneschijn, want door de manier waarop het apparaat is gebouwd is er ook een nadeel. De ventilator wordt namelijk pas actief op moment dat hij begint met ontvochtigen, en de luchtvochtigheidssensor zit ook in dat luchtkanaal. Gevolg: Op moment dat je gaat douchen en loopt de luchtvochtigheid in de ruimte snel op en het apparaat heeft dat pas vrij laat door omdat er geen luchtstroming is. Daardoor slaat hij dus pas aan op moment dat de ruimte al vol damp hangt.
Waarschijnlijk is dit met een kleine tweak te verhelpen, echter is de noodzaak nog niet hoog genoeg geweest voor mij om er iets mee te doen :P

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 23:15
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten waarbij de badkamer ventilatie niet toereikend leek te zijn. Geen echte vochtproblemen maar het bleef langer vochtig dan me lief is.

Ervaring:
Ding doet nu al 2,5 jaar super zijn werk, en heeft zelfs na een lange hete douche op ~1u het vochtpercentage tot acceptabel niveau terug gebracht. Het apparaat meet continue en start en stop vanzelf op basis van het instelbare gewenste luchtvochtigheidspercentage. Water wordt in een reservoir opgevangen dat ik een keer in de ~2 weken even moet legen. Er is ook enige hysterese aanwezig in zijn regeling zodat hij niet op zijn regelpunt constant aan en uit gaat.

Het is echter niet allemaal zonneschijn, want door de manier waarop het apparaat is gebouwd is er ook een nadeel. De ventilator wordt namelijk pas actief op moment dat hij begint met ontvochtigen, en de luchtvochtigheidssensor zit ook in dat luchtkanaal. Gevolg: Op moment dat je gaat douchen en loopt de luchtvochtigheid in de ruimte snel op en het apparaat heeft dat pas vrij laat door omdat er geen luchtstroming is. Daardoor slaat hij dus pas aan op moment dat de ruimte al vol damp hangt.
Waarschijnlijk is dit met een kleine tweak te verhelpen, echter is de noodzaak nog niet hoog genoeg geweest voor mij om er iets mee te doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Heb je dit al eens aangekaart bij je huurbaas? Hij is natuurlijk ook niet gebaat bij slechte staat van muren met vocht erin en schimmels wat weer gaat leiden tot meer onderhoudskosten.

Ik weet dat mijn vroegere buurjongen een zelfde soort probleem had en dit toen heeft aangekaart bij de huurbaas, wat ertoe heeft geleid dat die een goede afzuig ventilatie ingebouwd kreeg.

Wat wellicht hielp bij zijn klacht was dat die ook asmatisch was (ik weet niet of die het had benoemt, maar lijkt mij wel aannemelijk) en dwarrelende schimmelsporen zijn nou niet echt bevordelijk

Wellicht dat deze informatie je nog helpt: https://amadvocatuur.nl/schimmel-in-mijn-huurwoning-wat-nu/

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-07 08:35
jmjeremy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:42:
Momenteel huur ik een woning ....

Weten jullie misschien wat ik het beste kan doen in dit geval?
Bij de verhuurder aangeven dat dit een probleem is, en vragen om een passende oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij hebben een luchtontvochtiger in de badkamer staan, deze laten we 1 a 2 uur draaien bij het douchen, deze blaast de ruimte volledig droog, ideaal! De mechnische ventilatie gebruiken wij niet meer.

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 16:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The Prutsor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:13:

Ervaring:

Wij hebben een Clean air CA704 die heeft dat probleem niet, wij hebben wel ervaren dat de draaitijd voldoende lang moet zijn zodat hij zichzelf droog kan blazen, anders blijft er vocht achter wat leidt tot schimmel luchtjes als je het apparaat aanzet.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1