Ons huis heeft een Brink Renovent HR WTW systeem uit 2008. Ik vervang ongeveer 4 keer per jaar zelf de filters en ik heb de warmtewisselaar zelf een keer onderhouden door hem schoon te spoelen onder de douche. Ik krijg echter ook wel eens een mailtje met het advies om eens in de 6 jaar de kanalen te (laten) reinigen maar dit heb ik nog nooit gedaan. Zijn er tweakers die dit wel eens hebben laten doen? En zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken bij het onderhouden van een WTW?
Ik vraag me af hoeveel nut het reinigen van de kanalen heeft. De kanalen hebben een gladde wand en er blaast 24/7 lucht doorheen. Als er al vuil blijft zitten, hoeveel kwaad kan dat dan? Het lijkt me sterk dat kanalen verstopt kunnen raken door een beetje stof. Als het zo erg zou worden dan trekt de lucht het vanzelf wel een keer door het kanaal naar het filter lijkt me.
Ik vraag me af hoeveel nut het reinigen van de kanalen heeft. De kanalen hebben een gladde wand en er blaast 24/7 lucht doorheen. Als er al vuil blijft zitten, hoeveel kwaad kan dat dan? Het lijkt me sterk dat kanalen verstopt kunnen raken door een beetje stof. Als het zo erg zou worden dan trekt de lucht het vanzelf wel een keer door het kanaal naar het filter lijkt me.