• 3raser
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14:44

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ons huis heeft een Brink Renovent HR WTW systeem uit 2008. Ik vervang ongeveer 4 keer per jaar zelf de filters en ik heb de warmtewisselaar zelf een keer onderhouden door hem schoon te spoelen onder de douche. Ik krijg echter ook wel eens een mailtje met het advies om eens in de 6 jaar de kanalen te (laten) reinigen maar dit heb ik nog nooit gedaan. Zijn er tweakers die dit wel eens hebben laten doen? En zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken bij het onderhouden van een WTW?

Ik vraag me af hoeveel nut het reinigen van de kanalen heeft. De kanalen hebben een gladde wand en er blaast 24/7 lucht doorheen. Als er al vuil blijft zitten, hoeveel kwaad kan dat dan? Het lijkt me sterk dat kanalen verstopt kunnen raken door een beetje stof. Als het zo erg zou worden dan trekt de lucht het vanzelf wel een keer door het kanaal naar het filter lijkt me.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:48

Rukapul

Moderator General Chat
Je kunt voor een paar euro natuurlijk een keer een USB inspectiecamera kopen en kijken hoe je kanalen erbij liggen. Meteen handig voor als je een keer een verstopping hebt.

• 3raser
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14:44

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:36:
Je kunt voor een paar euro natuurlijk een keer een USB inspectiecamera kopen en kijken hoe je kanalen erbij liggen. Meteen handig voor als je een keer een verstopping hebt.
Ik vermoed dat er weinig aan de hand is met de kanalen. En hoeveel bochten kun je nemen met zo'n slap kabeltje van een inspectiecamera. Maar de vraag was ook meer of het überhaupt nodig is om terugkerend onderhoud te plegen aan je kanalen. Of is het een verkooppraatje, net als bijvoorbeeld die reclames die je laten denken dat de binnenkant van je vaatwasser een grote bende is.

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12-07 14:27
In mijn ervaring is er eigenlijk maar 1 moment dat je zeker de kanalen moet laten schoonmaken... en dat is net na oplevering. De meeste prutsers die zich bouwvakker of installateur noemen krijgen het voor elkaar om je kanalen vol met zooi te krijgen nog voor jij de installatie gaat gebruiken...

Nadien is het redelijk makkelijk zelf te constateren. Eigenlijk zijn het vooral de afzuigkanalen die vervuilen en daar kan je de vervuiling al bij de verwijderen van de ventielen zien. Zijn die eerste delen nog schoon dan is het niet nodig.

En bij normaal gebruik is het amper nodig. Ik heb net na 18jaar een keer gereinigd en het was niet eens echt nodig.
3raser schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
Ik vraag me af hoeveel nut het reinigen van de kanalen heeft. De kanalen hebben een gladde wand en er blaast 24/7 lucht doorheen. Als er al vuil blijft zitten, hoeveel kwaad kan dat dan?
In je afvoerkanalen is het vaak wel meer dan alleen een beetje stof..... zeker in de buurt van de keuken.

[Voor 23% gewijzigd door Yowzawood op 10-06-2021 18:51]

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:10
3raser schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
Ons huis heeft een Brink Renovent HR WTW systeem uit 2008. Ik vervang ongeveer 4 keer per jaar zelf de filters en ik heb de warmtewisselaar zelf een keer onderhouden door hem schoon te spoelen onder de douche. Ik krijg echter ook wel eens een mailtje met het advies om eens in de 6 jaar de kanalen te (laten) reinigen maar dit heb ik nog nooit gedaan. Zijn er tweakers die dit wel eens hebben laten doen? En zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken bij het onderhouden van een WTW?

Ik vraag me af hoeveel nut het reinigen van de kanalen heeft. De kanalen hebben een gladde wand en er blaast 24/7 lucht doorheen. Als er al vuil blijft zitten, hoeveel kwaad kan dat dan? Het lijkt me sterk dat kanalen verstopt kunnen raken door een beetje stof. Als het zo erg zou worden dan trekt de lucht het vanzelf wel een keer door het kanaal naar het filter lijkt me.
Zullen we wedden om een kratje bier dat na >10 jaar de boel helemaal vol zit met stof ?
Ik heb al zoveel ventilatiesystemen gezien waarbij dit het geval was.

Overigens de WTW zelf moet ook weleens gereinigd worden, ondanks de filters komt er toch stof in.
Wat de fabrikant zegt dat dat ongeveer 6 jaar is klopt wel, je WTW verliest natuurlijk rendement naarmate er meer stof inzit.
Verdien je de onderhoudsbeurt terug nee dat denk ik niet maar goed comfort heeft ook z'n prijs.

8240 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x), Doorstroomverwarmer en een Douche WTW

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:00:
[...]

Zullen we wedden om een kratje bier dat na >10 jaar de boel helemaal vol zit met stof ?
Ik heb al zoveel ventilatiesystemen gezien waarbij dit het geval was.

Overigens de WTW zelf moet ook weleens gereinigd worden, ondanks de filters komt er toch stof in.
Wat de fabrikant zegt dat dat ongeveer 6 jaar is klopt wel, je WTW verliest natuurlijk rendement naarmate er meer stof inzit.
Verdien je de onderhoudsbeurt terug nee dat denk ik niet maar goed comfort heeft ook z'n prijs.
Dat stof zit dan vooral in aanmerkelijke mate in de aanzuigkanalen vanuit de woning? De uitblaaskanalen zijn immers al gefilterd?

• koevlaas2
Wolly schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:07:
[...]

Dat stof zit dan vooral in aanmerkelijke mate in de aanzuigkanalen vanuit de woning? De uitblaaskanalen zijn immers al gefilterd?
Helemaal vol in de aanzuig idd, maar bij mij worden de inblaaskanalen ook vies. Filters zijn niet perfect die laten in enige mate stof door.

8240 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x), Doorstroomverwarmer en een Douche WTW

• decramy
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:41

decramy

root@birdie:~#

Er kan op de stoflaag ook een aantal bacterien nestelen. Maar als er geen stof te zien is, kan het zich niet op de gladde buis nestelen.

Kijk inderdaad gewoon eens in je buis, evt met zo'n USB endoscoop cameraatje

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21:03
Mijn ervaring is dat er eigenlijk alleen veel stof zit in de aanzuigventielen, en vlak daar achter. Daar hoopt het zich op.
Ik haal het zelf 1 keer per jaar weg met een stofzuiger. Vooral in de keuken is het smerig.

De uitblaasventielen zijn gewoon schoon.

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16-09 14:32

TommyGun

Stik er maar in!

Aomi schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:26:
Mijn ervaring is dat er eigenlijk alleen veel stof zit in de aanzuigventielen, en vlak daar achter. Daar hoopt het zich op.
Ik haal het zelf 1 keer per jaar weg met een stofzuiger. Vooral in de keuken is het smerig.

Idem hier.
Ik gebruik overigens wel wat duurdere filters die beter (zouden moeten) filteren; https://www.filterfabriek...tm_campaign=wtw_filters_1

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21:03
TommyGun schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:28:
[...]

Idem hier.
Ik gebruik overigens wel wat duurdere filters die beter (zouden moeten) filteren; https://www.filterfabriek...tm_campaign=wtw_filters_1
Zulke filters doen niets aan het vuil in het inlaatkanaal/inlaatventiel. Je houdt er hooguit het uitgangskanaal mee schoon, maar dat doen standaard filters ook wel.

Overigens is het wel aan te raden om niet enkel de filters te wisselen maar de module in de WTW kast ook periodiek schoon te maken (elk jaar met de stofzuiger en om het jaar met water).

• koevlaas2
Aomi schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:26:

Je kan je ventielen ook van filters voorzien...

https://www.ventilatielan...BKugUpyDcoOxoC930QAvD_BwE

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee