[Cisco Meraki mx100] Failover netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-04 13:01
Goedemiddag Medetweakers,

Ik ben opzoek naar de beste 4g/5g oplossing als failover/backup netwerk

De systemen die worden gebruikt:
Een Cisco Meraki mx100

Ik heb al uitgezocht naar hoe ik dit kan configureren ik moet van de lan2 poort op de meraki een Wan poort maken.
Ik kwam op een aantal oplossingen uit, de meraki mx-100 ondersteund ook bepaalde usb dongles, maar dat is vrijwel uitgesloten want het beste wat je dan kan krijgen is 150/50mbps en het geeft me ook niet bepaald een safe gevoel. Omdat na mijn weten die usb dongles daar niet voor gemaakt zijn, dat is leuk voor als je ergens geen bereik hebt voor op 1 laptop imo. Dus zat ik te kijken naar een 4g/5g modem i.c.m. een 4g/5g simkaart abbotje.

Alleen ik zie tussen de bomen het bos niet meer, kan iemand mij hier misschien mee helpen om een verstandige keuze te maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alle Meraki firewalls ondersteunen USB dongels. USB Dongels die compatible zijn kan je vinden via:
https://documentation.mer..._Failover_with_USB_Modems

Eventueel kan je een support case openen bij Meraki support als je een USB Dongel hebt die niet in het lijstje staat.

De MX67C, MX68CW en Z3C ondersteunen 4G en hebben een geïntegreerd SIM slot.

Een andere oplossing is een MG21/MG21E of een MG41/MG41E. Dit is een Cellular Gateway die weerbestendig is en die je buiten kan plaatsen.

Een security appliance met geïntegreerde 4G modem of externe USB dongel hangt meestal in een serverruimte / bezemkast en dat is niet waar je de meest optimale 4G dekking hebt.

De MG21/MG41 heeft geïntegreerde antennes en hang je buiten op. Zo heb je het meest optimale 4G bereik. (Dus ook geen lange antennekabel van een MX67C appliance naar een buitenantenne. Dat scheelt veel verliezen van het RF radiosignaal.)

De MG21E/MG41E kan je voorzien van externe directionele antenne, zodat je hem uit kan richten naar de dichtstbijzijnde 4G mast.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan je niet beter een permanente 2e backup lijn neerknallen op basis van een andere technologie, dus als je primaire lijn DSL is dan je secundaire lijn kabel of glasvezel? Of kies je bewust voor deze 4g oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
Top bedankt allereerst voor de snelle reacties.

@Enforcer
2e lijn is helaas geen optie, de reden moet ik je verschuldigd blijven i.v.m. dit nog een specifiek voorval was en dan mijn identiteit voor de hand liggend wordt.

@Bl@ckbird
Aha oke ik zie dat de mg41 per 6 juli beschikbaar is, nu kan ik trouwens die mg21 ook nergens bestellen.
Moet dit via Cisco zelf of is het gewoon een schaars product?

En even voor mijn beeldvorming.

je hangt de mg21/mg41 buiten op hierin zit een simkaart met een 4g abbo wat dus ook de maximale snelheid bepaald. tussen de mg21/mg41 zit een lan kabeltje (cat6 voldoende) en deze gaat in de Meraki.
Spannender dan dat is het toch niet right?

Sorry heb al heel lang niks met netwerken gedaan, maar ben toch aangewezen om tot een oplossing te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
@FIFA HENRY 14

MG41 is per 6 juli orderable bij Meraki. Voordat dit bij distributeurs / resellers beschikbaar is kan dit even aanlopen. (Ik weet ok niet welke impact het gebrek aan elektronische componenten hierop heeft.)

Ik heb het idee dat de bekende webshops alleen de hardlopers leveren, (security appliances, AP's, etc.) maar elke Cisco Partner / reseller kan deze spullen leveren. Eventueel kan je ook evaluatie spullen aanvragen.

Je hebt nodig:
1x MG21E-HW-WW - Meraki MG21E Cellular Gateway External Antennas / Worldwide
1x LIC-MG21-ENT-3Y - Meraki MG21 Enterprise License and Support, 3YR (Of 1, 5, 7 of 10 jaar licentie)
1x MA-ANT-C1-B Meraki MG21E Patch Antenna (Richtantenne)
1x MA-INJ-4-EU Meraki MR 802.3at PoE Injector (EU Plug) (Stroomtoevoer)

Van de WAN2 poort op de MX100 trek je een UTP kabel naar de power injector. Van de powerinjector (PoE + data) ga je met een UTP kabel naar de MG21E die je buiten hangt. (Aan een hoge paal, of aan de gevel van het pand.) De antenne hang je aan de MG21E en richt je uit naar de dichtstbijzijnde 4G mast. In Dashboard vind je onder Uplink --> Cellular de signaal sterkte. Beetje bijdraaien met de antenne geeft hier de beste signaal sterkte.

Als je verbinding hebt kan je vervolgens in Dashboard onder Security & SD-WAN --> SD-WAN & traffic shaping bepalen welk verkeer je over WAN2 (en dus 4G) wil laten lopen.

Als je loadbalancing wil doen, let dan op dat je bij Uplink configuration de juiste snelheden instelt.
(Onder detailed kan je up en downlink apart instellen.)
Stel: je laat beiden WAN poorten op 100Mbps staan, dan zal hij verkeer 50% om 50% verdelen. (Ook al zit op WAN2 een trage ADSL lijn.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
@Bl@ckbird Aha ja die resellers vinden is nog de lastigste klus zoals ik lees, maar die meraki is ook ergens vandaan gekomen neem ik aan dus dat komt wel goed, bedankt voor de heldere uitleg, ik weet dat ik inderdaad even de instellingen van te voren moet bekijken omdat het enkel als failover dient te worden gebruikt en niet als 2e netwerk continue. Ik zal je even op de hoogte houden hoe het allemaal is gegaan.
Als laatste de vraag of het de moeite waard is om te wachten op de mg41, deze kan aanzienlijk hogere snelheden aan zag ik, maar dit is tegelijkertijd ook eigenlijk helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Dat is een afweging die je moet maken. Features vs. levertijd. Ik zie nog geen prijzen, maar verwacht dat de MG41 duurder zal zijn. Vraag is of je de extra throughput nodig hebt.

Pagina: 1