Ik zoek een?
Nieuwe SSD. Op dit moment bezit ik de Crucial MX300 1TB Sata SSD. Altijd prima zijn werk gedaan, maar begint best wel met regelmaat vol te zijn.
Nu zijn er best wat keuzes en heb ik op dit moment wel een systeem welke PCI-e 4.0 x4 aan kan, dus de nieuwste M.2 SSD's. Uiteraard realiseer ik me dat die snelheid niet echt terug te zien zal zijn in een game systeem en dus dat geld beter kan besparen.
Wat is je budget?
300 a 400 euro. Maar neig meer naar 300 euro omdat de snelste varianten weinig toe zullen voegen aan mijn systeem.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crucial omdat die beveiliging heeft tegen stroom verlies. Ander merk is Samsung.
Heb als eerste wel de beruchte Sandforce chipset SSD's gehad. Met bijbehorende problemen, toen geupgrade en zo voorts tot de huidige.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem.
Het moederbord en de CPU zouden de PCI-e 4.0 x4 aan kunnen, maar denk niet dat het heel veel toe gaat voegen.
Wat heb ik zelf gevonden:
De Crucial, want ja Crucial en ben daar toch wel tevreden over. Qua snelheidsverschil met de Samsung 970 is het niet zo veel verschil.
De Samsung 970 omdat het een Samsung variant is en toch wel veel gekozen wordt.
De 980 omdat deze natuurlijk PCIe x4 is, maar denk dat die uberhaupt te duur gaat zijn voor dezelfde hoeveelheid opslag.
De XPG omdat deze 4TB heeft voor de prijs van de 980.
Echter, is deze totaal niet leverbaar. Vind het jammer dat Crucial geen 4TB voor die prijs heeft, anders was de XPG niet op de lijst gezet.
Mijn gevoel zegt voor de Crucial te gaan. Echter zit er een 970 in mijn server (voor het weg werken en vrije aansluitingen) en die doet het ook gewoon prima.
Als ik het zo terug lees, denk ik dat de keuze gaat tussen de Crucial P5en de Samsung 970.
Nieuwe SSD. Op dit moment bezit ik de Crucial MX300 1TB Sata SSD. Altijd prima zijn werk gedaan, maar begint best wel met regelmaat vol te zijn.
Nu zijn er best wat keuzes en heb ik op dit moment wel een systeem welke PCI-e 4.0 x4 aan kan, dus de nieuwste M.2 SSD's. Uiteraard realiseer ik me dat die snelheid niet echt terug te zien zal zijn in een game systeem en dus dat geld beter kan besparen.
Wat is je budget?
300 a 400 euro. Maar neig meer naar 300 euro omdat de snelste varianten weinig toe zullen voegen aan mijn systeem.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crucial omdat die beveiliging heeft tegen stroom verlies. Ander merk is Samsung.
Heb als eerste wel de beruchte Sandforce chipset SSD's gehad. Met bijbehorende problemen, toen geupgrade en zo voorts tot de huidige.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem.
Het moederbord en de CPU zouden de PCI-e 4.0 x4 aan kunnen, maar denk niet dat het heel veel toe gaat voegen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X Boxed | € 439,- | € 439,- |
| 1 | Moederborden | Asus TUF Gaming X570-PLUS | € 185,- | € 185,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geluidskaarten | Creative Sound BlasterX AE-5 | € 152,- | € 152,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio S600 Tempered glass | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart | € 1.399,- | € 1.399,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D9L | € 51,35 | € 51,35 |
| 1 | Ventilatoren | Noctua NF-A9 PWM, 92mm | € 17,94 | € 17,94 |
| 3 | Ventilatoren | Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm | € 14,45 | € 43,35 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Optische drives | LG BH16NS40 Bulk Zwart | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 1TB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.536,54 | ||
Wat heb ik zelf gevonden:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Solid state drives | Crucial P5 2TB | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 304,90 | € 304,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 2TB | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Solid state drives | XPG Spectrix S40G 4TB | € 457,38 | € 457,38 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.460,28 | ||
De Crucial, want ja Crucial en ben daar toch wel tevreden over. Qua snelheidsverschil met de Samsung 970 is het niet zo veel verschil.
De Samsung 970 omdat het een Samsung variant is en toch wel veel gekozen wordt.
De 980 omdat deze natuurlijk PCIe x4 is, maar denk dat die uberhaupt te duur gaat zijn voor dezelfde hoeveelheid opslag.
De XPG omdat deze 4TB heeft voor de prijs van de 980.
Echter, is deze totaal niet leverbaar. Vind het jammer dat Crucial geen 4TB voor die prijs heeft, anders was de XPG niet op de lijst gezet.
Mijn gevoel zegt voor de Crucial te gaan. Echter zit er een 970 in mijn server (voor het weg werken en vrije aansluitingen) en die doet het ook gewoon prima.
Als ik het zo terug lees, denk ik dat de keuze gaat tussen de Crucial P5en de Samsung 970.