Upgrade van 1TB Sata SSD naar 2/4TB M.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13
Ik zoek een?
Nieuwe SSD. Op dit moment bezit ik de Crucial MX300 1TB Sata SSD. Altijd prima zijn werk gedaan, maar begint best wel met regelmaat vol te zijn.
Nu zijn er best wat keuzes en heb ik op dit moment wel een systeem welke PCI-e 4.0 x4 aan kan, dus de nieuwste M.2 SSD's. Uiteraard realiseer ik me dat die snelheid niet echt terug te zien zal zijn in een game systeem en dus dat geld beter kan besparen.

Wat is je budget?
300 a 400 euro. Maar neig meer naar 300 euro omdat de snelste varianten weinig toe zullen voegen aan mijn systeem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crucial omdat die beveiliging heeft tegen stroom verlies. Ander merk is Samsung.
Heb als eerste wel de beruchte Sandforce chipset SSD's gehad. Met bijbehorende problemen, toen geupgrade en zo voorts tot de huidige.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem.
Het moederbord en de CPU zouden de PCI-e 4.0 x4 aan kunnen, maar denk niet dat het heel veel toe gaat voegen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 185,-€ 185,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1GeluidskaartenCreative Sound BlasterX AE-5€ 152,-€ 152,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S600 Tempered glass€ 99,90€ 99,90
1MonitorenLG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart€ 1.399,-€ 1.399,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D9L€ 51,35€ 51,35
1VentilatorenNoctua NF-A9 PWM, 92mm€ 17,94€ 17,94
3VentilatorenNoctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 14,45€ 43,35
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG BH16NS40 Bulk Zwart€ 60,-€ 60,-
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.536,54

Wat heb ik zelf gevonden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesCrucial P5 2TB€ 299,-€ 299,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 304,90€ 304,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 2TB€ 399,-€ 399,-
1Solid state drivesXPG Spectrix S40G 4TB€ 457,38€ 457,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.460,28

De Crucial, want ja Crucial en ben daar toch wel tevreden over. Qua snelheidsverschil met de Samsung 970 is het niet zo veel verschil.
De Samsung 970 omdat het een Samsung variant is en toch wel veel gekozen wordt.
De 980 omdat deze natuurlijk PCIe x4 is, maar denk dat die uberhaupt te duur gaat zijn voor dezelfde hoeveelheid opslag.
De XPG omdat deze 4TB heeft voor de prijs van de 980.
Echter, is deze totaal niet leverbaar. Vind het jammer dat Crucial geen 4TB voor die prijs heeft, anders was de XPG niet op de lijst gezet. :+

Mijn gevoel zegt voor de Crucial te gaan. Echter zit er een 970 in mijn server (voor het weg werken en vrije aansluitingen) en die doet het ook gewoon prima.

Als ik het zo terug lees, denk ik dat de keuze gaat tussen de Crucial P5en de Samsung 970.

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-01 14:35
Arunia schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:37:
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crucial omdat die beveiliging heeft tegen stroom verlies.
Die power loss immunity van Crucial in consumenten SSD's is voor een groot stuk marketing, niet te vergelijken met power-loss protection in enterprise SSD's. De capaciteiten beschermen niet de DRAM cache, daar zijn die veel te klein voor, maar beschermen half beschreven MLC (/TLC/QLC/etc) cellen.

https://www.anandtech.com...sd-review-nda-placeholder (scroll naar "The truth about Micron's power-loss protection").

Crucial/Micron gebruikt hier als enige capaciteiten voor, maar er zijn ook andere manieren en het is dus niet zo dat Samsung hier helemaal niets tegen doet (https://serverfault.com/a/925597).

De XPG is QLC,die zou ik links laten liggen en is zoals je zegt niet echt leverbaar. De prijs/GB van andere M.2 NVMe SSD's groter dan 2TB is treurig. Als je echt naar 4TB wilt en dan omwille van de betaalbaarheid voor QLC kiest, dan kun je haast net zo goed een SATA variant nemen want die zijn pas echt betaalbaar (bv pricewatch: Samsung 870 QVO 4TB). Je M.2 slots zou ik vrij houden voor minimaal TLC.

De Crucial P5 vind ik niet echt een aanrader, even duur als een 970 EVO Plus maar een stuk trager en de pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB is nog steeds sneller en goedkoper (let er wel op dat je de versie met de juiste controller krijgt, zie de gebruikersreviews op Tweakers, Adata is daar niet netjes). Bij dagelijks gebruik ga je het verschil tussen die drie niet echt zien, maar het gedoe met de controller zou mij meer naar Samsung duwen omdat je dan gewoon weet wat je krijgt. Ik ben ook best tevreden van Crucial SSD's, maar de P5 2TB is nu toch echt €50 te duur.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13
@MacPoedel dank voor de uitgebreide uitleg.

bij die xpg had ik inderdaad gemist dat het een qlc was. Tlc is wat ik zeker wil.

Qua pc heb ik het zo minimaal mogelijk, dus een m.2 gaat het absoluut worden ondanks dat de 4TB SATA wel maar 30 euro duurder is.
Heb gelukkig standaard een koelplaatje op het moederbord voor de ssd, dat zou throttling wel wat tegen moeten gaan.

Vind het niet erg om meer te betalen als het nodig is. Dan zou dus de Samsung 970 de betere keuze gaan zijn.

Die XPG 8200 valt in ieder geval af. Simpelweg omdat ik geen zin heb in een loterij qua chipsets.
Dan wordt het de Samsung 970 pro.

Samsung is besteld. Kan mooi de Sata in de Car Raspberry pi voor uiteindelijk de vakanties! 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 11-06-2021 16:40 ]