Wachtwoord op map in windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 21:00
Ik gebruik in Windows 10 een map waar ik belangrijke gegevens en documenten in heb staan.
Deze map wil ik graag beveiligen met een wachtwoord, zodat men deze map alleen kan openen met een wachtwoord.

Op internet ben ik verschillende manier tegen gekomen die gebruik maken van een programma, maar omdat ik de map veel gebruik werkt dit niet.

Deze link ben ik ook tegen gekozen:
https://nl.ephesossoftwar...-a-folder-in-windows.html

Dit is wat ik eigenlijk zoek, alleen krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb een batch-file kunnen maken, maar hij doet helaas niks.

Iemand die mij hierbij kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

W.m.b.: negeer die pagina ajb :X

Als het puur om het wachtwoord gaat: zet een wachtwoord op je hele Windows account.

Anders: maak een versleutelde container. Heb je Windows 10 Pro, of Home? Als Pro dan kan je een met Bitlocker versleutelde VHDX maken.

Aangenomen dat je Windows 10 home hebt: maak een versleuteld bestand met Veracrypt (https://www.veracrypt.fr/en/Home.html). En zet de bestanden daar in.

Vergeet niet het bestand regelmatig te backuppen en het wachtwoord goed te onthouden!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een map op het bestandsysteem in Windows kan van zichzelf geen wachtwoord bevatten.

De batchfile markeert slechts een map met het commando attrib.exe als verborgen (-h = hidden) en als systeem map (-s = system). Echter door de vertaling op de pagina (vanuit duits) wordt de batchfile ook vertaald met fouten als gevolg. Het verbergt enkel mappen, zet je weergave van verborgen mappen en bestanden EN systeem bestanden aan in de Verkennen, zie je gewoon de bestanden.

De andere methoden beschrijven een mogelijkheid om de bestanden in de map naar een ZIP bestand te kopiëren/verplaatsen. Daarmee is het geen MAP meer maar een Bestand (met een wachtwoord op dat bestand).
Op zich is dat een methode maar iedereen kan nog gewoon simpelweg het bestand kopiëren.
Of het bestand verwijderen of vervangen (weg data)
De kopie kan naderhand offline gekraakt worden met bruteforcing of andere tools.

Beveilig dus de toegang tot je bestanden middels een wachtwoord op je account zodat anderen niet zomaar bij je bestanden kunnen, zorg voor goede backups en verder is er encryptie zoals F_J_K beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 23:31
DAX23E schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:49:
Ik gebruik in Windows 10 een map waar ik belangrijke gegevens en documenten in heb staan.
Deze map wil ik graag beveiligen met een wachtwoord, zodat men deze map alleen kan openen met een wachtwoord.

Op internet ben ik verschillende manier tegen gekomen die gebruik maken van een programma, maar omdat ik de map veel gebruik werkt dit niet.

Deze link ben ik ook tegen gekozen:
https://nl.ephesossoftwar...-a-folder-in-windows.html

Dit is wat ik eigenlijk zoek, alleen krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb een batch-file kunnen maken, maar hij doet helaas niks.

Iemand die mij hierbij kan helpen?
Gebruik Veracrypt om een container aan te maken waar je deze bestanden indoet. Tot op heden kan dit niet gekraakt worden, mits je het wachtwoord gewoon in je hoofd houdt.

Edit: Zie dat dit advies al is gegeven, dus download Veracrypt nou maar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaïr.exe op 10-06-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

DarkSide

theres no place like ::1

als je office365 hebt, kun je daar ook een secure folder in aanmaken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 21:00
Bedankt voor de reacties!

Mijn account van mijn laptop heb ik beveiligd met een wachtwoordt alleen wordt die een enkele keer door iemand anders gebruikt. Ook wanneer ik niet aanwezig ben. Het gaat mij er vooral om dat die belangrijke data niet perongelijk wordt verwijderd. Dit wou ik ook eventueel gebruiken op een externe harde schijf.

Maar ik denk dan inderdaad dat veracrypt de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

DAX23E schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:33:
Het gaat mij er vooral om dat die belangrijke data niet perongelijk wordt verwijderd. Dit wou ik ook eventueel gebruiken op een externe harde schijf.
Vergeet dan ook een backup niet. Eventueel automatisch naar de cloud syncen (google drive/one drive) of eigen NAS zoals bijv. een Synology.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afhankelijk van hoe je het leest; je kan ook op je laptop een tweede Windows 10 account maken voor die andere persoon. Als je dan dat account 100% geen "administrator" maakt, zal dat account in principe nooit bij jouw eigen/andere directory kunnen komen omdat dat NTFS-technisch dicht staat binnen 1 OS-install.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... Het gaat mij er vooral om dat die belangrijke data niet perongelijk wordt verwijderd...
Da's nou zo ongeveer het enige waartegen veracrypt niet beschermt. OK de container zal wel gelocked zijn, maar daar is vrij gemakkelijk omheen te werken; ook perongeluk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het gaat mij er vooral om dat die belangrijke data niet perongelijk wordt verwijderd. Dit wou ik ook eventueel gebruiken op een externe harde schijf.
Je hebt dus geen backups? Begin daar nu gewoon eens mee. Dan heb je verder geen trucs meer nodig om te voorkomen dat "die belangrijke data" wordt verwijderd.
Pagina: 1