Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 22:25
Ik zit met een lastig probleem..... Mijn pc produceert in volle actie ruim 330 Watt aan warmte door deze componenten:

220W Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G
105W AMD Ryzen 7 5800X

Nu dacht ik aan volgende airflow setup om de kast zo koel mogelijk te houden:
- CPU cooler voert warmte direct af naar buiten, geholpen door case fan die er direct achter staat, zodat er geen warme lucht van de cooler alsnog in de kast kan ontsnappen.
- Voeding voert warmte ook direct af naar buiten
- GPU voert warmte direct af naar buiten

Het is dus een onderdruk setup waarbij koude lucht door (vele) passieve ventilatieroosters overal aan de kast wordt aangezogen zodat het in de kast lekker koel blijft, gezien elke hittebron direct naar buiten wordt afgevoerd. Hierdoor trekt de kast automatisch koude lucht naar binnen en wordt ook het moederbord gekoeld.

Dit is dus hoe het zou moeten werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SN7VaC35Mxxu3u_XjOfmbxMLRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJIT5p8jKmrqDZfAKcWQxFak.jpg?f=fotoalbum_large

Maar groot was mijn verbazing toen ik merkte dat mijn Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC de warme lucht niet naar buiten blaast, maar net naar binnen! Waarom zou er iemand 220 Watt aan warmte de kast willen inblazen? Het gevolg is dus dat de kast een heteluchtoven is geworden en het bij volle GPU belasting na een tijdje onaanvaardbaar warm wordt in de kast waardoor ook de chipset, RAM en SSD's het oncomfortabel krijgen.

Dit is de situatie hoe het nu is, door de "foute" richting van de GPU FAN's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynbSYpeUcD3mekGPcCOq_B3km08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw07dsFKX72bZqELGspaXxCF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf het dus vreemde keuze van Gigabyte vinden om de hitte de kast in te blazen, maar de vraag is hier: Heeft er iemand al een gelijkaardig probleem, en vooral, kan ik de blaasrichting van de FAN's omdraaien?

De motoren andersom laten draaien lijkt me niet mogelijk, dus zou ik ze ofwel moeten vervangen, ofwel andere blades moeten monteren waar de vinnen anders staan.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Houd er rekening mee dat de koeling van je videokaart is ontworpen om met een bepaalde luchtrichting te werken.

Dit zou dus betekenen dat als je deze andersom zou laten werken dat de kans groot is dat de videokaart niet meer optimaal gekoeld wordt.

Dat het technisch mogelijk is om de ventilatoren te vervangen geloof ik wel, weet alleen dus niet wat het directe effect is voor de bedrijfstemperatuur van je GPU

[ Voor 24% gewijzigd door PaRaDoX4 op 10-06-2021 11:23 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maakt het heel veel uit welke kant de fans op blazen? Als het bij de ene tekening al een heteluchtoven wordt (eigen woorden), dan is het bij de andere toch ook?

Oplossing: geen kast eromheen zetten of mogelijk "aktiever" koelere lucht aanvoeren van buiten de kast?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

De insteek van dit soort kaarten qua koeling is inderdaad fundamenteel anders. Pas als je enterprise GPUs (uitvoeringen) neemt voor server behuizingen die vaak enorm krap zijn wordt de lucht over de kaart alleen naar buiten afgevoerd. Probleem is dat je daar veel meer duk voor nodig hebt om dat efficient te doen, en daarom deze fans een absolute klere herrie maken; iets wat niet echt past bij consumenten gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:52

M2M

medicijnman

maar zo te zien is de bovenkant en onderkant geblokked door houten planken. Dus veel airflow door de roosters boven en onder ga je niet krijgen, ongeacht hoe je een ventilator monteert.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Ik ging er eigenlijk verkeerdelijk van uit dat de GPU alle lucht van of naar de bracket zou blazen (met een soort fan-duct) maar dit blijkt dus niet het geval te zijn. FAN's omdraaien zou dus inderdaad niet helpen, want ze staan reeds gericht "naar onder". Maar de warme lucht ontsnapt dus langs alle kanten langs de kaart en dus niet via de bracket naar buiten toe (wat ik tot nu toe dacht).

Het zal dus iets lastiger op te lossen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
M2M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:34:
maar zo te zien is de bovenkant en onderkant geblokked door houten planken. Dus veel airflow door de roosters boven en onder ga je niet krijgen, ongeacht hoe je een ventilator monteert.
De foto bedriegt hier wat hoor, langs de bovenkant, waar het grootste ventilatierooster zit, is er nog vrij veel plaats tot de houten plank.
Aan de onderkant, tja, dat is het ontwerp van de kast. Dat heb je eender waar je de kast op zet. De pootjes zorgen wel voor afstand waardoor er nog genoeg lucht kan passeren. Mocht dit een uitblaasopening zijn, ben ik het met je eens dat dit niet oke is. Maar voor intake is dat geen probleem. Hou je hand maar eens 1 centimeter voor je mond als je inademt, je zal niet de minste extra moeite ondervinden om te ademen :)
Pagina: 1