Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:57
Mijn vraag:
Ik heb sinds ik PHP8.0 heb geinstalleerd een probleem met Roundcube 1.3.16. De functie die de e-mailadressen automatisch aanvult zodra ik een email op stel geeft een vage Server Error. Na wat ingelezen te hebben blijkt deze versie van Roundcube niet helemaal lekker te werken met PHP8.0. Nu wil ik niet downgraden naar een lagere versie omdat ik nu net lekker Nextcloud 21 met PHP8.0 heb draaien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Debian 10 Buster + PHP8.0 + Roundcube 1.3.16 + Apache2 + MariaDB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
sql logfile in Roundcube bekeken en kom op deze foutmeldingen uit:
------
[10-Jun-2021 10:40:54 +0200]: <10h8uk6c> [1] SELECT `vars`, `ip`, `changed`, now() AS ts FROM `session` WHERE `sess_id` = '10h8uk6c4ifjdh74hbmup46gfk';
[10-Jun-2021 10:40:54 +0200]: <10h8uk6c> [2] SELECT * FROM `users` WHERE `user_id` = '3';
[10-Jun-2021 10:40:54 +0200]: <10h8uk6c> [3] SELECT * FROM `identities` WHERE `del` <> 1 AND `user_id` = '3' ORDER BY `standard` DESC, `name` ASC, `email` ASC, `identity_id` ASC;
[10-Jun-2021 10:40:54 +0200]: <10h8uk6c> [4] SELECT * FROM `identities` WHERE `del` <> 1 AND `user_id` = '3' ORDER BY `standard` DESC, `name` ASC, `email` ASC, `identity_id` ASC;
----

Een upgrade naar Roundcube 1.5 Beta zou beter moeten werken met PHP8.0 en dit probleem kunnen oplossen. Ik heb op dit moment de autocomplete-functie maar uitgeschakeld. Het gaat hier om een hobby-project dus veel last heb ik er niet van maar ik wil graag begrijpen hoe ik dit kan oplossen. Een downgrade zie ik niet zitten.

Beste antwoord (via vj_slof op 11-06-2021 10:29)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 22:30
Zoals Hero of Time al zegt, installeer de juiste versie van PHP en je probleem is opgelost. De versie van Roundcube die jij gebruikt vereist minimaal PHP >= 5.4.0 en < 8.

Waarschijnlijk draai je nu PHP 8 als module van Apache (mod_php) wat het lastig maakt om meerdere versies van PHP naast elkaar te gebruiken. Met PHP-FPM los je dat probleem op. Extra tip: gebruik bij voorkeur een socket om apache en php-fpm met elkaar te verbinden als je beide op dezelfde host draait (minder overhead).

Wat een nóg makkelijkere optie is, maar niet helemaal een antwoord op je vraag, is om Roundcube in docker container te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorick op 11-06-2021 01:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je verwacht nu een oplossing van ons, voor software dat niet geschikt is om samen te werken en je weigert dit te corrigeren? Hoe zie je dat voor je?

Je bent er al achter dat Roundcube niet kan werken met php 8. Maar je wilt niet van php 8 af. En Roundcube wil je ook niet updaten naar een beta versie die mogelijk het probleem oplost, al zeg je niet waarom.

Heb je al eens gekeken of je meerdere php versies naast elkaar kan draaien met Apache?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 22:30
Zoals Hero of Time al zegt, installeer de juiste versie van PHP en je probleem is opgelost. De versie van Roundcube die jij gebruikt vereist minimaal PHP >= 5.4.0 en < 8.

Waarschijnlijk draai je nu PHP 8 als module van Apache (mod_php) wat het lastig maakt om meerdere versies van PHP naast elkaar te gebruiken. Met PHP-FPM los je dat probleem op. Extra tip: gebruik bij voorkeur een socket om apache en php-fpm met elkaar te verbinden als je beide op dezelfde host draait (minder overhead).

Wat een nóg makkelijkere optie is, maar niet helemaal een antwoord op je vraag, is om Roundcube in docker container te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorick op 11-06-2021 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Of als je kan programmeren, doe es lief, en dien een Pull request in... :)

https://github.com/roundcube/roundcubemail/pulls

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Bedankt voor alle antwoorden en tips. Ik verwacht geen hapklare oplossing. Een duwtje in de juiste richting is voor mij al genoeg. Roundcube in een docker heb ik overwogen. Nextcloud heb ik al eens zo geinstalleerd maar liep tegen wat beperkingen aan. Ik heb het jaren eerder ook voor elkaar gekregen met Nextcloud om PHP5.6 en 7.0 naast elkaar te draaien. Nu Nextcloud 21 inderdaad met PHP-FPM dus zal met bovenstaande tips en ideeën aan de slag moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan ook ipv RoundCube iets kiezen als RainLoop of SnappyMail

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat is het probleem? Heb je die al gelocaliseerd?
Als het een plugin is kan je die uitzetten.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
AW_Bos schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:01:
Wat is het probleem? Heb je die al gelocaliseerd?
Als het een plugin is kan je die uitzetten.
Ik heb geen plugin. De autocomplete-functie werkt gewoon niet met PHP8.0. Misschien zou ik een externe plugin kunnen gebruiken die dezelfde functionaliteit heeft, of gewoon doorpakken en upgraden naar de beta-versie van Roundcube. Ik ben er nog niet uit. Is ook geen ramp, ik lig er (nog) niet wakker van. Zodra ik me ga storen aan dit gedrag en mijn nachtrust er onder gaat lijden zet ik door. Probleem is vaak dat ik van zoiets wakker kan liggen en het uit mijn slaap gaat houden. Dan moet ik het echt gaan oplossen.
Pagina: 1