Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Kerkhoff1988
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-04-2023
Hallo,

Sinds februari heb ik een PV-systeem en bekijk dagelijks met plezier naar de opbrengst van de dag. Graag stel ik de vraag of mijn systeem goed draait omdat het vermogen lager ligt dan ik (misschien onterecht) verwacht. Ik heb het volgende systeem:
• 18 panelen REC Alpha Black 365
• 2 string
• Goodwe 5000-DT (3 fase)

Ik heb foto's bijgevoegd met metingen uit begin mei en begin juni (vermogen, opgewekte kWh, temperatuur, etc.).

Is het juist dat mijn systeem op deze mooie dagen rond de 40 kWh per dag opwekt? De reden dat ik jullie hulp vraag is dat in de maanden tot juni mijn systeem vaak qua vermogen soms piekte tussen de 6000W en tegen de 7000W. Op dit moment ben ik blij als hij de 5000W aantikt.

Ik besef me dat hoge temperaturen nadelig zijn, de panelen hebben enkele vogelpoepjes verzameld en dat er inmiddels Sahara stof is geland. Toch vind ik het verschil groot. Ik heb geen SolarEdge of vergaande kennis op het gebied dus kan moeilijk beoordelen of het systeem naar behoren draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlnwCp70WNrlCDn3vU3LhfWGmEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNVTqZdifSvXAdLTEnFPMCRo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECxgWGzr-k_kuRP-RdYKrZRy9kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxi6A0J7qlDgDjCC2H7q9Rgc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
Ik zie zo geen hele rare dingen.
Je maximale piekopbrengst is in juni lager dan in feb/maart en dat heeft vooral met de temperatuur te maken.
Echter, je dagopbrengst in kWh is in juni hoger dan in feb/maart. Dit komt vooral omdat er veel meer zonuren in de dag zitten, die de lagere piek ruimschoots compenseren.

Zelf haal ik nu (juni) nog maar een piek van 70-75% tov de piek in feb/maart

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Is je omvormer wel geschikt voor deze hoeveelheid panelen? Ik vind de grafiek in juni er wel mooi uit zien, maar die in mei is echt verschrikkelijk rommelig en lever je volgens mij veel te veel vermogen aan je omvormer.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
7kW uit een 5kW omvormer... Dat is niet een beetje meer ofzo... nee die omvormer is echt wel stevig genoeg.
7kW is ook een goede 500W boven de STC (Dat kan als de panelen goed koud zijn).

Wellicht is dit juist omdat de omvormer niet continue voluit gaat...
De rommelige grafiek zal veel lichte bewolking zijn, de juni grafiek is gewoon puntgaaf.

De REC hebben een extreem laag temperatuur coëfficiënt, slechts 0.25%/graad (Daar zijn ze ook lekker aan de prijs voor), maar als ze naar 60 graden gaan dan verlies je toch rustig minimaal 10% van STC.
Beetje stof erbij, vogelpoepje, zon minder recht er op... Ziet er prima uit wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:18
Welke hellingshoek liggen ze? Mijn dag is ruim 50 graden dus in het voor en najaar ga ik lekker, maar vanaf nu heb ik er nadeel van.

Dan krijg je een optelsom:
- temperatuur
- hellingshoek
- stand van de zon
- vieze panelen

zo piekte ik in maart op 4,5 en nu op 3,8

[ Voor 8% gewijzigd door Bob-B190 op 10-06-2021 11:22 ]

Memento mori

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Niets mis mee, zeker met 18 panelen 40kwh halen doe je netjes.

• Kerkhoff1988
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-04-2023
Bedankt voor het meekijken. Dat is een geruststelling. Ik observeer weer vrolijk door terwijl mijn onvrede wat duiven betreft met de dag groeit 😉

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Kerkhoff1988 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:57:
terwijl mijn onvrede wat duiven betreft met de dag groeit 😉
Voor dat probleem is er Unger

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1