Nieuwe UPS voor NAS en AV-apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik zoek een?
een nieuwe UPS (Uninterruptible Power Supply power supply oftewel noodstroomvoeding).

Wat is je budget?
Liefst onder € 150
Ik heb goede ervaringen met Amazon.de dus bij voorkeur bestel ik daar, maar NL webshops of bijv FNAC zijn evt ook prima

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er sowieso mijn Synology DS413 NAS op aansluiten, zodat deze niet zomaar uitvalt als er een keer een stroomstoring is, of als de stoppen een keer springen. Hetzelfde geldt voor de externe HDD's voor mijn Playstation plus mediaspeler en de netwerkswitch. Verder gebruik ik ze om al mijn AV-apparatuur tegen overspanning te beveiligen. De ups moet een dataport hebben waarop ik de Synology kan aansluiten, zodat deze onderling kunnen communiceren over de beschikbare stroom. Als er stroomuitval is en de accu dreigt leeg te raken, moet de Synology automatisch kunnen afsluiten. Of automatisch opstarten ook een optie kan zijn, weet ik niet, maar dat vind ik denk ik minder belangrijk. Ik draai toch geen servers en dergelijke. Er hoeven alleen maar normale Europese stekkers in (Schuko / CEE7 / Euro), maar hiervan heb ik er wel minimaal 8 nodig

Wat heb je zelf al gevonden?
tot nu toe heb ik 2 van deze in gebruik: pricewatch: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker) Deze bevielen prima totdat ik van de week wakker werd van een scherpe pieptoon en een knipperende rode led. Dat geeft aan dat de accu niet goed meer is. Ik heb de ups uitgezet, alle apparaten losgekoppeld en de ups van het wandcontact losgekoppeld, de accu losgemaakt, de aanknop langer ingedrukt en de boel weer op de juiste manier aangezet. Even leek dat prima te zijn, maar al gauw begonnen de alarmmeldingen opnieuw.

Ik ga er derhalve vanuit dat de accu overleden is. (Mocht dat niet zo zijn, of als er een manier is hoe ik dat beter kan onderzoeken/testen/uitsluiten, verneem ik dat graag) Ik zou een nieuwe accu kunnen bestellen of voor een nieuw apparaat gaan. Hoewel het 2 x zo duur is, heeft dat denk ik mijn voorkeur. Ik las wisselende dingen over de huidige kwaliteit van APC en kwam oa. Eaton tegen. Op de website van APC raden ze deze aan als opvolger: https://www.apc.com/shop/...arging-ports/P-BE850G2-GR

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat ik alleen niet zo snel kan zien, is of deze ook zo'n dataport heeft. Op de productafbeelding bij Alternate lijkt het wel zo te zijn (4e foto) https://www.alternate.nl/...rten/html/product/1597354 Verder weet ik heel weinig van stroom 700VA vs 850 VA, dan kan hij meer aan toch? Het zwaarste apparaat wat erop aangesloten wordt is een AV-receiver en een subwoofer. Volgens mij vragen alle andere apparaten (NAS, consoles, platenspeler, etc, veel minder stroom. Verder wil ik weten of ik de ups met de defecte accu nog gewoon veilig elders in huis kan gebruiken, maar dan zonder de accu. Als het dan gewoon een goede, maar dure verlengsnoer is met overspanningsbeveiliging, dan kan ik heb prima elders inzetten waar stroomuitval veel minder erg is

Wat raden jullie aan?
  • Toch alleen een nieuwe accu? Zo ja, welke dan? En dan wil ik natuurlijk uitsluiten dat het niet aan het apparaat zelf ligt
  • Dezelfde ups nog een keer? Hij wordt niet meer geproduceerd maar is hier en daar nog wel te koop.
  • Toch de opvolger? In dat geval zie ik dat hij smaller en hoger is. De kleinere footprint lijkt me daarbij wel handig, want dat geeft me meer ruimte in mijn kast, maar hij heeft de stopcontacten ook dichter op elkaar. Hoe bevalt dat? Op een enkel apparaat na zijn het alleen bovengenoemde stekkers die erin gaan. Soms zijn het echter adapters en die zijn natuurlijk een stukje groter. Is daar voldoende ruimte voor?
  • Een van Eaton of een ander merk? Zo ja, waar moet ik dan op letten? Ik weet zoals gezegd echt nauwelijks wat van stroom en hoe ik de verschillen tussen de apparaten moet beoordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 10-06-2021 02:26 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:50
Als de huidige volstaat, waarom dan niet gewoon een nieuwe accu? Heb ik onlangs ook gedaan met mijn APC en werkt weer als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:10

FeaR

In GoT we trust

CEA > CAA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als hij je goed bevalt, idd, batterij vervangen.

Tegelijkertijd, als je daar nu 2 van in gebruik hebt, waarom niet vervangen door één met een gelijke of hogere capaciteit als de 2 samen?

Zelf heb ik er een die een (flink) eind boven je budget is, maar wel het voordeel van een display heeft. Zelf vind ik dat heel fijn, op die manier kun je zien wat het vermogen is dat je er uit haalt én wat je rundowntime is als de stroom uit valt. (Zodat je kunt zien hoe lang je nog hebt.)

Ding is eventueel uit te breiden met een netwerkkaart, maar van de prijs daarvan word je niet heel vrolijk helaas. Toch beiden maar even hier onder geplakt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1UPS en stekkerdozenEaton 5P 1550 Global Tower€ 615,89€ 615,89
1UPS en stekkerdozenEaton Netwerkkaart: Network Card-MS€ 274,90€ 274,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 890,79

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
darth.75 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 03:19:
Als de huidige volstaat, waarom dan niet gewoon een nieuwe accu? Heb ik onlangs ook gedaan met mijn APC en werkt weer als een zonnetje.
Dat vroeg ik me dus ook af. De huidige ups voldoet prima, maar wordt niet meer gemaakt. Ik weet niet hoe dat voor die accu's geldt, of die allemaal hetzelfde zijn, maar anders voelt het als een onverstandige keuze om nog op zoek te gaan naar een onderdeel dat misschien ook wel niet meer gemaakt wordt. Tegelijkertijd wil ik ook niet onnodig geld uitgeven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:16:
Als hij je goed bevalt, idd, batterij vervangen.

Tegelijkertijd, als je daar nu 2 van in gebruik hebt, waarom niet vervangen door één met een gelijke of hogere capaciteit als de 2 samen?

Zelf heb ik er een die een (flink) eind boven je budget is, maar wel het voordeel van een display heeft. Zelf vind ik dat heel fijn, op die manier kun je zien wat het vermogen is dat je er uit haalt én wat je rundowntime is als de stroom uit valt. (Zodat je kunt zien hoe lang je nog hebt.)

Ding is eventueel uit te breiden met een netwerkkaart, maar van de prijs daarvan word je niet heel vrolijk helaas. Toch beiden maar even hier onder geplakt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1UPS en stekkerdozenEaton 5P 1550 Global Tower€ 615,89€ 615,89
1UPS en stekkerdozenEaton Netwerkkaart: Network Card-MS€ 274,90€ 274,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 890,79
Dankje voor het meedenken. Hij is ver boven budget inderdaad én heeft maar 8 aansluitingen; waar ik er met mijn 16 nu eigenlijk al tekort kom. En dan moet ik ook alles van nieuwe kabels voorzien.

Als er 1 apparaat is met 16 of meer aansluitingen dat ook nog in een televisiekast past, ben ik wel geïnteresseerd, maar ik ben bang dat ik dan niet onder de prijs van 2 van die van mij blijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan toch gewoon een stekkerdoos achter de UPS hangen? Beetje onnodig om een grote dure UPS te kopen terwijl je er relatief weinig load aan hangt (veel kleine apparaten).

Of zeg ik nu iets geks?

Zo doe ik het in elk geval wel met mijn pricewatch: APC Back-UPS BR1200G-GR

Ik verwacht dat de voornaamste load voor jou van je AV apparatuur komt, waar je alleen surge protectie voor nodig hebt? Dan hang je dat spul aan een stekkerdoos achter de Surge only poorten en je NAS en dergelijke achter de Battery Backup poorten. De Surge only poorten zijn niet beperkt in vermogen wat de UPS kan leveren, dat is gewoon een veredelde stekkerdoos.

Die surge protectie werkt ook als de UPS uit staat, dus daar kan je je oude units denk ik gewoon prima voor blijven gebruiken (wel een beetje lomp, een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging neemt een stuk minder plek in, maar het werkt wel).

[ Voor 74% gewijzigd door Orion84 op 10-06-2021 10:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Volgens de gebruiksaanwijzing mogen ups'en niet aan een verlengsnoer/stekkerdoos en vice versa idem dito.

Als de ups uit staat werkt de overspanningsbeveiliging dan ook ja? Dat wist ik niet.

Ik wil in elk geval NAS, HDD's en m'n juniper switch aan de ups. Dat zou dan precies kunnen aan de 4 overgebleven poorten van de andere ups

Dan is de boel gelukkig niet onbruikbaar.

Als ik toch een nieuwe accu wil (nu, of stel dat de andere ook kaduuk is), waar moet ik dan op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Ik heb gewoon een 6x stekkerdoos aan mijn pricewatch: Eaton Ellipse ECO 650 IEC USB hangen. Daarop zitten alle netwerkspullen en twee nassen.
Maximaal 100 Watt.

Ze zeggen dat je geen stekkerdoos mag gebruiken omdat je dan te makkelijk de ups kan overbelasten. Iemand plugt er namelijk zo iets in zonder dat zichtbaar is dat het een UPS stekkerdoos is.

Maar als alles gewoon in een kastje zit is dat risico wel te overzien denk ik. Je kunt eventueel ook een afwijkende kleur stekkerblok nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jorgen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:33:
Volgens de gebruiksaanwijzing mogen ups'en niet aan een verlengsnoer/stekkerdoos en vice versa idem dito.
Kan ik in de handleiding van de mijne nergens terugvinden. Zou niet weten waarom dat een probleem is zolang je de boel niet overbelast.
Edit: dus inderdaad even zo inrichten dat er niet per ongeluk iemand de frituurpan / stofzuiger / mobiele airco in prikt of zo.
Als de ups uit staat werkt de overspanningsbeveiliging dan ook ja? Dat wist ik niet.
Volgens de manual van de mijne wel: "These outlets provide full-time surge protection, when the unit is turned on or off. ". Maar check dus vooral ook even de manual van jouw UPS.
Ik wil in elk geval NAS, HDD's en m'n juniper switch aan de ups. Dat zou dan precies kunnen aan de 4 overgebleven poorten van de andere ups

Dan is de boel gelukkig niet onbruikbaar.

Als ik toch een nieuwe accu wil (nu, of stel dat de andere ook kaduuk is), waar moet ik dan op letten?
Normaal gesproken zou ik zeggen: zoek op de APC site op welke accu je moet hebben, maar voor jouw model staat daar dat er geen user serviceable accu available is (hetzij omdat die niet als user serviceable is aangemerkt, hetzij omdat die niet meer gemaakt/verkocht worden).

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 10-06-2021 12:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jorgen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Dankje voor het meedenken. Hij is ver boven budget inderdaad én heeft maar 8 aansluitingen; waar ik er met mijn 16 nu eigenlijk al tekort kom. En dan moet ik ook alles van nieuwe kabels voorzien.

Als er 1 apparaat is met 16 of meer aansluitingen dat ook nog in een televisiekast past, ben ik wel geïnteresseerd, maar ik ben bang dat ik dan niet onder de prijs van 2 van die van mij blijf.
Gewoon stekkerdoos er achter hangen. Heb ik hier ook. Een deel zit er direct op, een deel niet.
Goede Brennenstühl van de bouwmarkt is al dikke prima.

(Hier hangt mijn complete netwerk én de LED verlichting van de meterkast er achter, zodat mocht de stroom uitvallen, ik daar ook nog verlichting heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Gewoon stekkerdoos er achter hangen. Heb ik hier ook. Een deel zit er direct op, een deel niet.
Goede Brennenstühl van de bouwmarkt is al dikke prima.

(Hier hangt mijn complete netwerk én de LED verlichting van de meterkast er achter, zodat mocht de stroom uitvallen, ik daar ook nog verlichting heb.)
Slim van je meterkast!
Ik heb mijn ups in m'n tv-dressoir, maar dat is inderdaad een goed idee. Eigenlijk wilde ik ook nog mijn hue-bridge erop, maar dan kom ik aansluitingen te kort

Ja ik lees dat meer mensen toch een verlengsnoer erachter hangen
Eigenlijk zit ik ook iets te verder van het wandcontact af, zodat ie in de andere kant vh meubel moet liggen, wat het voor sommige apparaten ook wat krap maakt qua kabellengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:42:
Ik heb gewoon een 6x stekkerdoos aan mijn pricewatch: Eaton Ellipse ECO 650 IEC USB hangen. Daarop zitten alle netwerkspullen en twee nassen.
Maximaal 100 Watt.

Ze zeggen dat je geen stekkerdoos mag gebruiken omdat je dan te makkelijk de ups kan overbelasten. Iemand plugt er namelijk zo iets in zonder dat zichtbaar is dat het een UPS stekkerdoos is.

Maar als alles gewoon in een kastje zit is dat risico wel te overzien denk ik. Je kunt eventueel ook een afwijkende kleur stekkerblok nemen.
Ja hier komt echt alleen mijn mediaspul op. En een hue-bridge. Ik vind het wel spannend om het door te lussen. Sowieso eigenlijk altijd geleerd dat je geen verlengsnoeren/stekkerblokken verlengt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb al heel lang het 550VA broertje van deze in mijn meterkast staan. 2 stekkerdozen er aan, en daar zit alles in van Ziggo, NAS, ESXi, Domoticz, Siemens Gigaset enz. USB kabeltje naar m'n Synology zodat deze netjes uit gaat indien de accu leeg is.
pricewatch: APC BR650MI
Volgens mij voldoet dit ding prima aan jouw eisen.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 10-06-2021 13:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jorgen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:43:
[...]
Slim van je meterkast!
Ik heb mijn ups in m'n tv-dressoir, maar dat is inderdaad een goed idee. Eigenlijk wilde ik ook nog mijn hue-bridge erop, maar dan kom ik aansluitingen te kort

Ja ik lees dat meer mensen toch een verlengsnoer erachter hangen
Eigenlijk zit ik ook iets te verder van het wandcontact af, zodat ie in de andere kant vh meubel moet liggen, wat het voor sommige apparaten ook wat krap maakt qua kabellengte
Ja en wat anderen zeggen, ze zeggen het om specifieke redenen, maar by all means mág je gewoon verlengsnoeren achter UPS'en hangen. Dat word in datacenters niet anders gedaan. Daar hangen complete datavloeren achter de no-break.

Een no-break is niets anders dan een UPS met kapsones. (Al dan niet aangevuld met een dieselaggegraat.)

Hou er wel rekening mee dat als je voor een grotere UPS gaat, het ding herrie maakt. In de EATON die zelf heb, zit een ventilator die ook draait als er netspanning is. Hij gaat harder als de netspanning weg valt.

Ik vind het niet storend, maar mijn meterkast/trapkast is daar op ingericht. Ik hoor het geluid op de gang, maar niet in de woonkamer of slaapkamer.

Tegelijkertijd, als je toch nieuw gaat kopen zou ik kijken naar iets met display. Juist omdat je allerlei parameters kunt aflezen, voorkomt het dat je opeens boven de limiet van het apparaat uit komt. (En de rundowntime heeft me hier hier wel eens een unattended shutdown bespaard. Stroom viel weg, na 30 minuten gecontroleerd de server en andere apparatuur geshut. Uiteindelijk bleef de stroom 2 uur weg. Beter gecontroleerd 2 uur down, dan ongecontrolleerd. Je kunt met management (al is het maar via serieeel), ook met auto-shutdown scripts gaan werken als je het nóg wat verder door wil voeren).

Fin, zoals gezegd, ik snap dat deze UPS vér boven je budget zit en met netwerkmanagementkaart helemaal belachelijk duur is (maar bij serieel heb je dat niet nodig), tegelijkertijd, los van de batterij, slijt zo'n ding nauwelijks en je hebt dan wel een iets hogere netto capaciteit dan je nu hebt met 2 UPS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:45:
[...]
Kan ik in de handleiding van de mijne nergens terugvinden. Zou niet weten waarom dat een probleem is zolang je de boel niet overbelast.
Edit: dus inderdaad even zo inrichten dat er niet per ongeluk iemand de frituurpan / stofzuiger / mobiele airco in prikt of zo.
Nee hoor dat gaat niet gebeuren. Hooguit een keer een laptop of mobiele telefoon, en dan alleen als ik stopcontacten over heb. Meestal heb ik er minimaal 15 in gebruik.
[...]
Volgens de manual van de mijne wel: "These outlets provide full-time surge protection, when the unit is turned on or off. ". Maar check dus vooral ook even de manual van jouw UPS.
Top!
[...]
Normaal gesproken zou ik zeggen: zoek op de APC site op welke accu je moet hebben, maar voor jouw model staat daar dat er geen user serviceable accu available is (hetzij omdat die niet als user serviceable is aangemerkt, hetzij omdat die niet meer gemaakt/verkocht worden).
Daarom twijfelde ik ook over een nieuwe ups. Als ik het ups-deel niet perse gebruik voor mijn andere apparten zou het kunnen met een ups waar ik de accu voor de veiligheid uithaal.. Bedacht me net alleen dat ook een 5e apparaat eraan wil: mijn hue-bridge. Het is knap stom / lastig als je lampen na een stroomonderbreking de eerste minuten niet meer aan of uit willen en de zon al even onder is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Microkid schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:48:
Ik heb al heel lang het 550VA broertje van deze in mijn meterkast staan. 2 stekkerdozen er aan, en daar zit alles in van Zigg, NAS, ESXi, Domoticz enz. USB kabeltje naar m'n Synology zodat deze netjes uit gaat indien de accu leeg is.
Hmm. Op de plaatjes staat zowel een mét, als zonder display.
Foutje in de pricewatch?

Los van dat, klinkt dat idd als beter richting wat TS zoekt dan mijn UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Denk dat op het 3e plaatje de UPS uit staat, dus is het display zwart. Trust me, hij heeft een display.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Microkid schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:48:
Ik heb al heel lang het 550VA broertje van deze in mijn meterkast staan. 2 stekkerdozen er aan, en daar zit alles in van Ziggo, NAS, ESXi, Domoticz, Siemens Gigaset enz. USB kabeltje naar m'n Synology zodat deze netjes uit gaat indien de accu leeg is.
Hoe doen jullie dat dan met die rare aansluitingen achteraan? Geen enkel consumentenapparaat heeft zo'n stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Jorgen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Hoe doen jullie dat dan met die rare aansluitingen achteraan? Geen enkel consumentenapparaat heeft zo'n stekker
Ik heb gewoon 2 stekkerblokken gekocht, de stekker er af geknipt en 2 van die mannelijke C14 stekkers aan gezet. Kwartiertje werk.
Deze dus: https://www.allekabels.nl...c14-apparaat-stekker.html

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 10-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Ja en wat anderen zeggen, ze zeggen het om specifieke redenen, maar by all means mág je gewoon verlengsnoeren achter UPS'en hangen. Dat word in datacenters niet anders gedaan. Daar hangen complete datavloeren achter de no-break.

Een no-break is niets anders dan een UPS met kapsones. (Al dan niet aangevuld met een dieselaggegraat.)
Hoe zit het dan met een verlengsnoer tussen wandcontact en ups? Wel doen of niet doen?
Hou er wel rekening mee dat als je voor een grotere UPS gaat, het ding herrie maakt. In de EATON die zelf heb, zit een ventilator die ook draait als er netspanning is. Hij gaat harder als de netspanning weg valt.

Ik vind het niet storend, maar mijn meterkast/trapkast is daar op ingericht. Ik hoor het geluid op de gang, maar niet in de woonkamer of slaapkamer.
Hij komt in de tv-kast. Dus stil is wel een must ja
Tegelijkertijd, als je toch nieuw gaat kopen zou ik kijken naar iets met display. Juist omdat je allerlei parameters kunt aflezen, voorkomt het dat je opeens boven de limiet van het apparaat uit komt. (En de rundowntime heeft me hier hier wel eens een unattended shutdown bespaard. Stroom viel weg, na 30 minuten gecontroleerd de server en andere apparatuur geshut. Uiteindelijk bleef de stroom 2 uur weg. Beter gecontroleerd 2 uur down, dan ongecontrolleerd. Je kunt met management (al is het maar via serieeel), ook met auto-shutdown scripts gaan werken als je het nóg wat verder door wil voeren).
Volgens mij kan ik dat in mijn Synology al instellen, of hem in elk geval zodanig met de ups verbinden dat die gecontroleerd afsluit
Fin, zoals gezegd, ik snap dat deze UPS vér boven je budget zit en met netwerkmanagementkaart helemaal belachelijk duur is (maar bij serieel heb je dat niet nodig), tegelijkertijd, los van de batterij, slijt zo'n ding nauwelijks en je hebt dan wel een iets hogere netto capaciteit dan je nu hebt met 2 UPS'en.
Ik ben sowieso blij met jullie uitleg. Ik kan straks een veel betere afweging maken voor nieuwe accu, nieuwe ups, of op deze manier met de huidige apparatuur verder (maar dan zonder de accu) verder gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voordeel van dat soort verloopjes is ook dat je meteen geen gekloot meer hebt met adapters die elkaar in de weg zitten. En je hoeft inderdaad niet naar een duurdere 900/1200 VA versie die wel met Schuko beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Voordeel van dat soort verloopjes is ook dat je meteen geen gekloot meer hebt met adapters die elkaar in de weg zitten. En je hoeft inderdaad niet naar een duurdere 900/1200 VA versie die wel met Schuko beschikbaar is.
Wat is het voordeel van deze aansluitingen dan? Heeft professionele apparatuur allemaal zo'n stekker?
Dacht dat Schuko / Cee7 / Euro en de varianten daarvan gangbaar waren op de meeste apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Microkid schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Ik heb gewoon 2 stekkerblokken gekocht, de stekker er af geknipt en 2 van die mannelijke C14 stekkers aan gezet. Kwartiertje werk.
Deze dus: https://www.allekabels.nl...c14-apparaat-stekker.html
Handyman.
Of idd AlleKabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jorgen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Wat is het voordeel van deze aansluitingen dan? Heeft professionele apparatuur allemaal zo'n stekker?
Dacht dat Schuko / Cee7 / Euro en de varianten daarvan gangbaar waren op de meeste apparaten
UPS wordt natuurlijk vooral veel gebruikt voor server apparatuur en die wordt doorgaans inderdaad gewoon met dergelijke stekkers aangesloten. In datacenters zie je vaak ook gewoon lange stekkerdozen in de racks hangen met alleen maar die aansluitingen. Geen idee wat verder de specifieke voordelen zijn.
Voordeel voor jou als je die verloopjes gebruikt is dat alles met een compacte stekker in de UPS gaat en het verloop naar Schuko een kort stukje flexibele kabel is, waardoor je daar dus makkelijk eender welke stekker/adapter in kwijt kan. Met een UPS met Schuko aansluitingen (zoals die BR1200G van mij) zitten adapters elkaar al snel in de weg, die aansluitingen zitten heel krap op elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wat ik overigens een nadeel vind van die compacte stekkers: Ze vallen er uit als je er verkeerd naar kijkt.
Er zijn wel klemmen om dat te voorkomen, maar het is aanzienlijk gevoeliger dan schuko met randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Twijfel nu tussen toch ergens een nieuwe accu regelen of de ups gebruiken als duur stekkerblok
Enige wat ik me dan afvraag, is wat de beste optie is:

De ups zonder accu voorzien van een verlengsnoer en die naar de andere kant van het dressoir leggen zodat ik daar alles kan aansluiten en ik minder kabelknopen achter mijn kast heb

Of juist het wandcontact voorzien van een verlengsnoer en de ups-zonder-accu daarmee de lengte geven om in zijn geheel aan de andere kant van het dressoir te liggen

Zijn er voors of tegens om te kiezen voor verlengsnoer NA de ups, of VOOR de ups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Update:

Met de accu erin en de powerknop uit werkt de oude ups niet
Zonder de accu erin en met de powerknop aan, werkt de ups ook niet.
Kennelijk heb ik er niks meer aan.

Dan toch maar kijken voor wat nieuws
Jorgen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:19:
Twijfel nu tussen toch ergens een nieuwe accu regelen of de ups gebruiken als duur stekkerblok
Enige wat ik me dan afvraag, is wat de beste optie is:

De ups zonder accu voorzien van een verlengsnoer en die naar de andere kant van het dressoir leggen zodat ik daar alles kan aansluiten en ik minder kabelknopen achter mijn kast heb

Of juist het wandcontact voorzien van een verlengsnoer en de ups-zonder-accu daarmee de lengte geven om in zijn geheel aan de andere kant van het dressoir te liggen

Zijn er voors of tegens om te kiezen voor verlengsnoer NA de ups, of VOOR de ups?
De eerste optie, als duur stekkerblok valt dus kennelijk af. XBox en Nintendo Switch gaan niet meer aan, of hebben een lege accu nu.

In het geval dat ik een nieuwe ups koop, ga ik voor het alternatief van APC zelf

Nu zit ik nog met de vragen over de "verlenging"

Wat is beter? Een kabel tussen stopcontact en ups, zodat ik de ups in een ander kastje kan leggen (dichter bij mijn apparaten), of juist de ups aan het stopcontact en een verlengkabel aan de ups?

Edit: ik kwam bijv. deze stekkerdoos tegen: https://www.amazon.de/dp/B00E7YURYE
Lijkt me dat die ook prima is, als ik geen accu/ups meer gebruik voor een aantal apparaten

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 25-06-2021 20:43 ]

Pagina: 1