Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hebben jullie ervaring met het bewaren van een powerbank in de achterbak van een auto? Over het algemeen kan het in een auto heel heet worden in de zomer. (En wellicht te koud in de winter, maar denk niet dat het in de auto snel werkelijk onder het vriespunt komt.) Iemand suggereerde dat ik wellicht beter een LiPo-powerbank zou moeten overwegen om de hitte in de auto te weerstaan, maar ik heb groot ontzag voor die dingen sinds ik wat akkefietjes met RC-vliegtuigjes heb gezien. (Maar goed, dat is eigenlijk een ander verhaal en use-case :P)

Ik zou heel graag een powerbank in de auto willen leggen als back-up voor een medisch apparaat. (Dit is voor convenience overigens, immers kan de auto zelf ook spanning leveren; maar dan moet je daar blijven.) Is dit in z'n geheel af te raden, of prima te doen? :) Heb best wat ervaringen met accu's/batterijen, maar deze heb ik nog niet geprobeerd en zoals gewoonlijk krijg ik op de welbekende zoekmachines veel tegenstrijdige antwoorden. ;) Ik gok dat het veilig moet kunnen, maar dacht ik poll toch eens wat anderen voor ervaring hebben.

Het gaat mij overigens puur om de (brand)veiligheid/explosiegevaar. Dat de accu prestaties mogelijk minder worden als ie warm is, dat is van minder belang. Laten afkoelen voor gebruik zal niet snel een probleem zijn. En hij zal dus niet in direct zonlicht liggen, altijd in de achterbak in een emergency kit (max. 80% geladen) en zal hem periodiek ontladen -> 20% en weer opladen -> 80%.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 21:00
Lijkt me dat als je ze niet zwaar belast dat er weinig mee kan gebeuren? Hybride / elektrische auto's hebben vaak batterijen onder de achterbank / laadvloer liggen. Die worden vaak actief gekoeld maar ook flink belast.

Als het doel is om een apparaat te laten draaien alleen in noodgevallen valt die constante belasting weg.

Heb je onder de laadvloer geen plek voor een powerbank? Powerbank zelf goed isoleren met alleen een (ont)laadpoort naar buiten toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
erik91 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:07:
Heb je onder de laadvloer geen plek voor een powerbank? Powerbank zelf goed isoleren met alleen een (ont)laadpoort naar buiten toe
Oh het is juist puur om in de auto te hebben liggen om mee te kunnen nemen. :) Als ik stationair wil blijven, dan kan ik net zo goed stroom van de auto gebruiken om het apparaat op te laden en heb ik die hele powerbank niet nodig. :P Het is ook niets spectaculairs verder hoor, gewoon iets van een 3-5000mAh USB-powerbankje. ;) Het is puur dat als dit apparaat om wat voor reden dan ook zonder spanning zou komen te zitten, dat er dan een backupje in de auto ligt; anders moet ik een uur aan de auto vastgekoppeld zitten om het op te laden. Dat is wel erg verrekte cyborg-ey. :P

Nee het gaat me echt puur om zo'n USB-powerbankje, die wil ik graag te allen tijde in de auto laten liggen (achterbak); maar ben dus benieuwd of dat met dit soort hitte geen probleem/gevaar vormt.

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 11-06-2021 02:37 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:16
Vaak wordt het bij het reservewiel iets minder warm (onderin achterbak). Is dat een goede optie, of moet je medische apparaat binnen 5 sec aangesloten zijn als je piept? (Geen idee, dus vraag).
Voor rest heb je ook powerbanks voor in woestijn... Zelfs met zonnepanelen etc.

In zomer nooit meer dan 70% opgeladen hebben, in winter juist vaak genoeg controleren of hij boven 75% zit.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 11-06-2021 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 03:37:
Vaak wordt het bij het reservewiel iets minder warm (onderin achterbak). Is dat een goede optie, of moet je medische apparaat binnen 5 sec aangesloten zijn als je piept? (Geen idee, dus vraag).
Voor rest heb je ook powerbanks voor in woestijn... Zelfs met zonnepanelen etc.

In zomer nooit meer dan 70% opgeladen hebben, in winter juist vaak genoeg controleren of hij boven 75% zit.
Neuh is geen enorme haast bij; over het algemeen zou in de meeste gevallen een paar uur zonder zelfs te doen zijn; sterker nog, in principe kan het werk dat het apparaat doet ook prima handmatig gedaan worden, maar dat is niet ideaal. :P Er staat wel aardig wat shit in de achterbak, dus dat is helaas wat te omslachtig. Bij de reservelampjes zou dan wel weer kunnen, maar ik vermoed dat het daar juist warmer wordt; zit vlak achter het frame van de auto net boven een stukje wielkas. Dus los in de achterbak/in een tas of bijvoorbeeld onder een stoel in de cabine zouden opties zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 11-06-2021 03:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 21:00
Denk niet dat het een probleem moet zijn. Veel dashcams hebben ook een kleine interne accu en die hangen met dit weer de hele dag in de volle zon pal achter het raam.

Een tijd terug (paar maanden) is er bij ons een golf karretje geweest, zitten nu gewoon 18650 cellen in. Zit verder geen koeling bij, liggen onder de bank.

Leg de powerbank uit de zon, maakt dan eigenlijk al niet meer uit waar lijkt me.
Pagina: 1