Hulp bij aansluiten auto audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-07-2021
HELP!

Goedendag, Joey hier.

Ik heb ongeveer een week geleden de standaard speakers van mijn Kia Rio vervangen voor JBL speakers. Dit werkte allemaal prima, maar ik had van mijn vorige auto nog twee grote JBL speakers + een JBL versterker en subwoofer in de schuur liggen en ik wilde graag de standaard radio vervangen voor een mooie 2-DIN radio met apple carplay etc.

Nu heb ik vandaag ook de standaard radio vervangen voor een Pioneer SPH DA250DAB radio. Toen ik deze aan had gesloten werkte alle vier de speakers in de deuren perfect, met uiteraard een mooier geluid dan met de standaard fabrieksradio.

Ik heb ook direct alle kabels gelegd voor de versterker, de versterker en subwoofer aangesloten en de twee speakers in de hoedenplank weggewerkt. Nu komt het probleem, zodra ik de remote control kabel in de versterker doe, valt het geluid van de vier speakers in elk deurpaneel weg, en doen alleen de subwoofer en twee speakers in de hoedenplank het nog...

Ik wil graag dat alle zes de speakers en de subwoofer het doen. De vier speakers in de deur zitten gewoon aangesloten op de radio via de oorspronkelijke bekabeling, niet op de versterker. Waarom stuurt mijn radio alleen nog maar signaal naar de versterker zodra ik deze aansluit, en niet meer naar mijn vier speakers in de deuren?

Ik heb wel wat iso stekkers etc moeten aanschaffen om de nieuwe radio aan te kunnen sluiten, maar alles werkt perfect afzonderlijk van elkaar, alleen ik wil het graag gezamenlijk werkend zien(of horen).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of tips kan geven.

Groeten Joey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hij zet waarschijnlijk de interne amp uit bij detectie van een externe amp/remote. Mogelijk kun je het zo instellen dat hij dat niet doet in een systeem menu. (Heb de manuals bekeken en zie het zelf zo niet).

Kleine toevoeging:
Pagina 75 in de handleiding staat een menu over speaker niveaus namelijk:

[Luidspreaker niveau]
Luisterpositie *1*2
[Uit][Links voor][Rechts voor][Voor][Alle]

[Luidspreaker niveau]
Luisterpositie *3
[Links voor][Rechts voor][Links achter][Rechts achter]{Subwoofer]

Controleer of speel deze eens?

[ Voor 45% gewijzigd door Necrobic op 10-06-2021 02:47 ]

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
Dit heb ik ook geprobeerd maar hij lijkt dan alleen de speakers in de hoedenplank te kunnen veranderen. Ik zat zelf te denken aan een factory reset om hem opnieuw in te stellen, maar dit lukt ook niet... Er stond iets in de handleiding daarover...

Heel vreemd...

Wellicht weet iemand anders iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 09:19

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Doe eens een overzichtje van je settings onder "audio instellingen" ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 18:59

Bestla

Kvinne

Kun je niet alle speakers via je versterker laten lopen? je moet dan wat kabels gaan trekken, maar het is wel een oplossing van je probleem zonder in de radiosettings te moeten duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
Nee dat kan niet het is een vier kanaals versterker, die ik als drie kanaals gebruik, subwoofer in bridge en twee speakers in de hoedenplank op de andere twee kanalen... dus die vier andere speakers kunnen daar niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
Ik heb nu wel geluid op de speakers in de achterdeuren, en een heel zacht geluid in de voordeuren ? Ik snap het ff niet meer 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07
Hoe heb je de versterker aangesloten op de headunit, via de line-out (rca) of via de speaker aansluitingen (high-level input)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
Via RCA, er lopen dus twee rca kabels naar mijn versterker. Ik heb nu overigens wel geluid op de speakers van de achterdeuren en hoedenplank en een heel zacht geluid op speakers van de voordeuren... ik ben in het menu geen instellingen tegengekomen om dit aan te passen... iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
Hallo Tweakers, Joey hier.

Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het vervangen van mijn speakers en het installeren van een versterker, nieuwe radio, twee extra speakers en een subwoofer in mijn Kia Rio, dit is wat ik heb gedaan:

- Fabrieksradio vervangen voor een Pioneer SPH-DA250DAB.
- Fabrieksspeakers vervangen voor JBL club speakers.
- Kabels getrokken naar de achterbak.
- JBL 4-kanaal versterker aangesloten.
- Twee JBL club speakers in de hoedenplank gebouwd en aangesloten op de versterker.
- Subwoofer geplaatst en aangesloten op de versterker.

Ik heb als eerst alle speakers vervangen, dit werkte toen maar het geluid was nog steeds ruk vanwege de radio. Toen heb ik de nieuwe radio aangesloten en klonken de vier speakers al stukken beter.

Als laatste heb ik de versterker, speakers in de hoedenplank en de subwoofer aangesloten, maar nadat ik dat had gedaan, heb ik haast geen geluid meer op mijn speakers in de voordeuren. Het geluid is echt onwijs zacht, terwijl het geluid in de achterdeuren, de hoedenplank en de subwoofer perfect werken.

De speakers in de achterdeuren en voordeuren zitten niet op de versterker aangesloten maar gewoon op de headunit (Pioneer). Ik heb alle instellingen geprobeerd maar het geluid op de voorspeakers blijft zacht, wat me mateloos irriteert omdat al het geluid nu van achter mij komt...

Wie weet wat ik hieraan kan doen ?

Ik hoor het graag,
Groeten Joey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En als je de versterker los maakt is het geluid weer hard?

Radio harder, en versterker zachter een optie?
Of alle speakers op een andere versterker?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
Gokje, is de impedantie verschillend tussen de voorste en achterste speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@JoeDalton079 Je 2 topics samengevoegd. De vorige is pas enkele dagen oud en beide horen qua strekking bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
@TereZz In de voor- en achterdeuren zitten exact dezelfde speakers, jbl club 622 3 ohm impedantie. In de hoedenplank jbl club 9630, ook 3 ohm impedantie.

@jack zomer Ik heb de versterker los gemaakt van de remote, maar het geluid naar de achterspeakers in de deuren blijft dan harder dan naar de voorspeakers. Ik kan op een of andere vreemde manier ook niet de fader optie vinden, wel de balancer(links rechts) op de radio. Ik wilde de radio terug doen naar fabrieksinstellingen om hem even helemaal opnieuw in te stellen maar deze optie licht niet op waardoor ook dit niet lukt. Erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon156
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 15:56
Dus je hebt nu 6 speakers aangesloten zitten en een subwoofer, als ik het goed lees?

Op welke rca uitgang zitten de speakers in je hoedenplank dan aangesloten? Op de rear? En de speakers in je achterdeuren op het interne vermogen van de radio ook op rear?

Sowieso lijkt het me een beter optie om in je voordeuren een composet te steken en die te versterken, je zit immers van voren.
En dan de speakers in de hoedenplank op het interne vermogen van de radio aansluiten.

Wat je eventueel sneller zou kunnen proberen is om alleen de subwoofer nu aan te sluiten via de versterker en dan kijken of het wel goed werkt.
Dan zit je in elk geval niet met de probleem dat er twee sets speakers via rear proberen af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
@Jon156 ja ik heb inderdaad 6 speakers en een subwoofer aangesloten op dit moment. De speakers in de hoedenplank zitten inderdaad op de rear RCA uitgang aangesloten, maar om te testen heb ik deze ook even op de front gedaan maar dit maakte voor de speakers in de voordeuren geen verschil...

Ik ga over een half uur weer ff het een en ander proberen, waaronder het afkoppelen van de speakers in de hoedenplank en dus alleen de subwoofer via de versterker te laten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

JT

VETAK y0

Even out of the box: heb je die remote wel nodig? Lijkt me een keer instellen en met rust laten?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:22
De remote is een kabel die spanning geeft als de radio aangaat. bedoeld om de versterker aan te schakelen. Ja die heb je nodig, anders staat de versterker uit of continu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeDalton079
@JT ja die heb ik zeker nodig, zoals al aangegeven zorgt die ervoor dat de versterker pas aan en uit gaat als de radio dat ook doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

JT

VETAK y0

JoeDalton079 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:07:
@JT ja die heb ik zeker nodig, zoals al aangegeven zorgt die ervoor dat de versterker pas aan en uit gaat als de radio dat ook doet....
Ah de remotekabel ;) Ik dacht dat je zo een afstandsbediening aan een kabel bedoelde die ook nog wel eens worden meegeleverd. Je zou even kunnen kijken hoeveel volt er op zo een remote kabel moet staan en kijken of je die kabel op een andere bron aan kan sluiten. Ik weet niet meer wat het is maar stel 12v dan kan het op je accu. Benieuwd wat dan het resultaat is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1