Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD's aangesloten op PCI SATA Controller vallen spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cdRon81
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09-2021
Ik heb sinds kort een nieuwe pc/server aangeschaft. Op het moederbord zitten 6 SATA-aansluitingen, maar omdat ik er meer dan 10 HDD's in wil plaatsen heb ik een extra PCI-E SATA Controller kaart gekocht.

Dit werkte op het eerste oog prima, maar na verloop van tijd (een paar uurtjes) reageert 1 van de HDD's niet meer. Als ik deze namelijk via Windows verkenner (Windows 10) wil benaderen verschijnt er een melding "kan niet lezen".

Het vreemde ook is dat het elke keer een andere HDD is die uitvalt. De ene keer is het de I-schijf, dan is het weer de J-schijf en vandaag was het de N-schijf.

Als ik de PC opnieuw opstart werkt alles weer gewoon, maar dit gaat meestal maar een paar uurtjes goed.

Het gaat om de volgende moederbord en SATA Controller:
- Gigabyte X570 AORUS ELITE
- DeLOCK 89395 PCI Express-kaart 4x SATA 6Gb
- De HDD's zijn verschillende versies van Western Digital (Red/Gold/Blue)

Ik heb al de HDD's verwisseld tussen de SATA-aansluitingen op het moederbord en de PCI-E SATA-aansluitingen, met als resultaat dat de HDD's op het moederbord 100% blijven werken, maar die op de PCI-E wisselend uitvallen.

Ook heb ik in de energie instellingen ingesteld dat de HDD's nooit in slaapstand moeten gaan.

Via Google en de de website van DeLOCK kom ik eigenlijk ook helemaal niet verder.

Hopelijk kunnen jullie mij wel verder helpen?

Gr,
Ron

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Kijk eens in de Smart gegevens van die disks of je communicatieproblemen hebt.
En weet je zeker dat je voeding deze manier van aansluiten goed trekt?

• cdRon81
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09-2021
Renault schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:10:
Kijk eens in de Smart gegevens van die disks of je communicatieproblemen hebt.
En weet je zeker dat je voeding deze manier van aansluiten goed trekt?
Volgens CrystalDiskInfo zijn alle HDD's in goede staat, zie bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFGa0ow0olEzflokZU9s40CXJF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rDKf8Tkln7lUtF2Xieeh0R31.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op dit moment op 1 SATA-power aansluiting op de voeding 1x SDD en 3x HDD aangesloten.
Op een 2e SATA-power aansluiting heb ik 1x SDD en 4x HDD aangesloten.
Het gaat hierbij om de Cooler Master MWE 850 Gold V2.

Als de voeding het probleem zou zijn, zou dan niet ook de HDD of de SDD die direct op het moederbord zijn aangesloten uit moeten vallen? Want alleen de HDD's op de extra PCI SATA controller vallen uit.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Het is een communicatieprobleem een voedingsprobleem of een Powersettings probleem.
Bij een communicatieprobleem zou je dat moeten kunnen zien aan C7 en die is bij jou keurig 0.
Dus is het m.i. één van de twee andere oorzaken.