Waarom stotteren internet streams wel en 1080p video's niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:03
Hey allemaal,

Onder mijn TV heb ik een HTPC staan waar een AMD A6-3650 processor in zit. Verder geen spannende zaken, alleen een SSD met Windows 10 er op.

Het apparaat wordt voornamelijk gebruikt om via een bekabelde verbinding films en series die op mijn Synology NAS staan te kijken en dat doe ik met Kodi. De films en series gaan 100% vloeiend of het nu een 1080p MKV van 1,4GB groot is of een van 25GB.

Het issue waar ik nu de laatste tijd echter tegenaan loop is dat Internet streams stotteren, ongeacht welke browser ik gebruik. Het aan of uitzetten van hardware acceleratie in de opties van de browser maakt geen enkel verschil.

Het gekke is, mijn vaste PC met oudere hardware (AMD Phenom II X6 met AMD Radeon R9 200) speelt al die streams zonder issues af. Zelfde bekabelde Internet verbinding, dus daar kan het niet aan liggen, Sterker nog, als ik dezelfde stream op een mobiele telefoon open dan gaat ie zelfs vloeiend.

Klinkt dit voor iemand bekend in de oren?
Zijn er nog zaken die ik aan kan passen en wellicht helpen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik raak er nogal gefrustreerd van.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"internet streams"?

Kan je een dergelijke stream mogelijk eens openen in VLC? Of in Kodi?

En, als de stream-provider dit ondersteunt, heb je al eens een andere codec geprobeers oo / via hun site?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
MAX3400 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:27:
"internet streams"?

Kan je een dergelijke stream mogelijk eens openen in VLC? Of in Kodi?

En, als de stream-provider dit ondersteunt, heb je al eens een andere codec geprobeers oo / via hun site?
Het gaat om Internet streams zoals de Streamers en momenteel specifiek een concert van Davina Michelle..
Al dat soort dingen die vanuit een browser gestart worden waar ik geen idee van heb wat de daadwerkelijke stream-url is, en dus ook niet kan openen in VLC.

Maar het blijft vreemd dat in eenzelfde browser het op mijn vaste PC wel gewoon vloeiend draait, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bart© schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:31:
[...]
Maar het blijft vreemd dat in eenzelfde browser het op mijn vaste PC wel gewoon vloeiend draait, toch?
Hangt ook van de stream af, natuurlijk.
Ik bedoel: feitelijk download je van je NAS ook een stream. Maar je NAS heeft er geen problemen mee om voor één client af en toe een pakketje overnieuw te sturen. Een stream met 1000000 clients zou daar wel een probleem mee kunnen hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de stream 4K is dan komt de A6 gewoon rekenkracht tekort. Kun je geen lagere resolutie testen?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Kan ook komen omdat de videokaart in je vaste pc een bepaalde codec wel kan decoden terwijl de apu in je htpc dat niet kan en dan te langzaam is om het softwarematig te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon op 10-06-2021 07:32 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Goeie, ik ga een volgende keer eens kijken of het mogelijk is om voor 720p te kiezen, misschien helpt dat. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er toch nog een nieuw streamers concert gegeven gaat worden, da's een mooie test.

En wat betreft het decoden van een codec. Aan de ene kant klinkt dat ook plausibel, maar aan de andere kant bedenk ik me dan, hoe spannend kan zo'n codec nou zijn als een simpele mobiele telefoon diezelfde stream wèl vloeiend weer geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Die simpele mobiele telefoon kan verassend krachtig zijn (weet namelijk niet welke) en als de telefoon de codec hardwarematig kan decoden is het helemaal peanuts voor het toestel.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
met AMD Radeon R9 200)
Is dat misschien het cruciale verschil? Prik die eens in je nieuwere systeem.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
sapphire schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:56:
Die simpele mobiele telefoon kan verassend krachtig zijn (weet namelijk niet welke) en als de telefoon de codec hardwarematig kan decoden is het helemaal peanuts voor het toestel.
True..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
arbraxas schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Is dat misschien het cruciale verschil? Prik die eens in je nieuwere systeem.
Ga ik doen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je vraag heeft weinig van doen met Windows zelf, ik verplaats je topic dus even uit Windows Clients :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:44

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Heb je al eens K-Lite Codec pack geinstalleerd op je HTPC? Lekker makkelijk vanaf www.ninite.com bijvoorbeeld. Daarna reboot geven en nogmaals proberen.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Techno Overlord schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:35:
Heb je al eens K-Lite Codec pack geinstalleerd op je HTPC?
Allicht een domme vraag; een bedrijf als Youtube of Twitch "pusht" toch de meest optimale codec binnen de webbrowser op basis van een aantal requirements (zoals bandbreedte, etc).

Hoe zou K-Lite helpen om bij dit soort zaken een decoding te ontlasten / verbeteren? Een HTML5-video valt weinig meer aan te K-Lite'n?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 10-06-2021 10:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Afhankelijk welke 200 je hebt, die APU is nog ouder dan je videokaart.

Even snel gekeken is je grootste verschil tussen die 2 (Gpu vs Apu) de UVD (Unified Video Decoder), je apu doet versie 3.0, je GPU minimaal 4.0 (of 4.2 als je een 2016 kaart hebt), welke met name bij H264 een aardig groot verschil maakte.

MKV trouwens is gewoon een container, de codec zelf kan divx/xvid/mpg4 etc zijn. Je kan pas echt een goeie test doen als je identieke codestream lokaal en via internet laat lopen, maar ik vermoed dat je in de generatie-gat zit met support voor oudere codecs, maar weinig/geen optimalisatie voor de nieuwere codecs.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 20:16
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met de AMD Fusion E-350 APU, x264 en h264 werkte prima, met name door de hardware decoder.

Maar nieuwere platforms en streamingdiensten waren drama, met name door gebrek aan de juiste hardware decoder. YouTube in 1080P was no go, 720P ging nog wel, maar helemaal soepel liep het niet. Nu was die E-350 helemaal een traag ding, die A6 zal ietsjes vlotter moeten zijn.

Die Phenom desktop PC heeft waarschijnlijk gewoon meer slagkracht om het op software niveau te encoden.

Nog iets anders; hoe is de koeling van je HTPC? Als dat ding bij dit soort streams 90 graden wordt en hij klokt zichzelf terug, gaat het ook niet worden. De reden dat je het bij x./h.264 niet hebt is dan doordat de videokaart het zwaarste werk doet, en niet de CPU. Soms ligt de oplossing dichterbij dan je denkt.

Interpolis, glashelder!

Pagina: 1