Foto's app op Macbook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:18
Hi iedereen,

Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een Macbook en ben er blij mee!

Betreffende de Foto's app heb ik een vraag. Ik heb een aantal foto's staan in de map 'afbeeldingen', en wil deze zichtbaar krijgen in de Foto's app. Hierbij zou het voor mij het beste zijn als de afbeeldingen in de 'afbeeldingen' map als het ware worden overgezet naar de Foto's app, zodat ik de afbeeldingen in de map 'afbeeldingen' zelf kan verwijderen.

Je moet het als het ware zo zien:

Afbeeldingen -> knippen & plakken -> Foto's app

en niet

Afbeeldingen -> kopiëren & plakken -> Foto's app

Is dit mogelijk? Zo ja, welke opties moet ik hiervoor aanvinken? Uploaden naar iCloud is niet nodig.

Thanks!

[ Voor 11% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 09-06-2021 20:47 ]

Beste antwoord (via DeVliegendeNLer op 18-06-2021 12:27)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je doet:
* Open Finder venster met daarin de map Afbeeldingen geopend
* Open Foto's app
* Selecteer de betreffende foto's door de CMD ingedrukt te houden terwijl je verschillende foto's aanklikt
* Sleep ze in Foto's
* Na het importeren verwijder je ze uit Finder

Er is géén knippen en plakken optie voor dit soort dingen, je zult ze even moeten kopiëren (importeren) in Foto's.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wat je doet:
* Open Foto's app
* Selecteer de betreffende foto's door de CMD ingedrukt te houden terwijl je verschillende foto's aanklikt
* Sleep ze in Foto's

Er is géén knippen en plakken optie voor dit soort dingen, je zult ze even moeten kopiëren (importeren) in Foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
sypie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:31:
Wat je doet:
* Open Foto's app
* Sleep ze in Foto's

En deze met 'importeren' aangevinkt houden of? Zo nee, wat is het verschil tussen aanhouden en uitzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_panL7WapK0RLQ72RY61mDPnujM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gybtMlaBDHisu4NRkPNhAGbD.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik deze uit had staan was het bestand 'Foto's-bibliotheek.photoslibrary' 3,53 GB, terwijl ie veel groter was wanneer hij was aangevinkt namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 09-06-2021 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:06
Dit geeft aan of die een index van voor Foto's externe foto's moet bijhouden of in zijn eigen bibliotheek moet kopiëren.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
koppie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:10:
Dit geeft aan of die een index van voor Foto's externe foto's moet bijhouden of in zijn eigen bibliotheek moet kopiëren.
Dus als ik het goed begrijp:

Staat ie uit gevinkt en verwijder ik de bestanden in de map afbeeldingen, dan worden ze ook in de Foto's app verwijderd. Staat ie aangevinkt, dan staan ze los van elkaar zogezegd?

EDIT:

Na wat zoekwerk het volgende gevonden:

"If you untick that box, then the original images will remain in the location you imported them from.

To be clear, the main operation is to 'Import' the images into the Photos Library. If you tick the check box to 'Copy items to the Photos Library', then the original images will be copied from their location and a duplicate will be added into the Photos Library package.

If you untick that box, then they will be Imported into the Library, but the original 'master' image file will remain where it was, and a duplicate copy will not be added into Photos Library, but instead will only have a reference link to the original file.

The files you are seeing in the library file are most likely Preview images, these are JPEG 'preview' images that Photos creates for faster viewing, these are automatically updated any time you edit an image, and the original image file will remain untouched. there will also be a folder full of 'thumbnails' too."

Hoe hebben jullie het staan? Aan- of uit gevinkt?

[ Voor 54% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 09-06-2021 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Aangevinkt. Op die manier staan alle afbeeldingen die in Foto's staan in de Foto bibliotheek. Dit scheelt een heleboel losse rommel plus dat je het ook nog eens makkelijker kunt backuppen.

Bovendien is Foto's een fotobeheerprogramma, Finder niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4wXSrG5aU419rVzmQotK0cbtaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6XkgvpYZXCpsx0d4G8U5C354.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
sypie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:57:
Aangevinkt. Op die manier staan alle afbeeldingen die in Foto's staan in de Foto bibliotheek. Dit scheelt een heleboel losse rommel plus dat je het ook nog eens makkelijker kunt backuppen.

Bovendien is Foto's een fotobeheerprogramma, Finder niet.
[Afbeelding]
Ik heb 'm nu aangevinkt en alle afbeeldingen in de desbetreffende map geïmporteerd naar Foto's. Nu kan ik dus alles in de map 'Afbeeldingen' verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
Yep, ik was gisteravond iets te kort van stof, maar het klopt zoals je beschreven hebt.

En eigenlijk snap ik niet dat dit een optie nog is, want zonder overzetten van de foto's in de bibliotheek van Foto's mis je een hoop functionaliteit, en is de kans dat iemand wat in de map wijzigt ook behoorlijk groot, en dan klopt de index weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
koppie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:18:
Yep, ik was gisteravond iets te kort van stof, maar het klopt zoals je beschreven hebt.

En eigenlijk snap ik niet dat dit een optie nog is, want zonder overzetten van de foto's in de bibliotheek van Foto's mis je een hoop functionaliteit, en is de kans dat iemand wat in de map wijzigt ook behoorlijk groot, en dan klopt de index weer niet...
Geen probleem, heb ik ook wel eens ‘s avonds, haha.

Dan zal ik straks alles verwijderen en kijken wat er dan gebeurt.

Is er nog een manier dat wanneer je nieuwe afbeeldingen in de afbeeldingen map plaatst, deze automatisch worden opgepikt door de foto’s app of dien je die altijd handmatig te doen als iCloud op je Macbook uitstaat voor foto’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
Gaat niet automatisch. Maar ik sleep of verplaats altijd mijn nieuwe foto's gelijk naar de Foto's map vanaf de SD-kaart. Ik sla nooit meer losse foto's op mijn ergens op..

Pagina: 1