Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grilkip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb sinds een half jaar een 2e hands GTX 2080 met geïntegreerde waterkoeling. Heeft eigenlijk altijd heerlijk stil gelopen, ik game niet de hele dag maar de pc staat wel heel veel aan.

Nu van de een op de andere dag komt er een 'pissend' geluid uit de pc, een beetje als de belletjes CO2 in een glas cola, alleen houdt het nooit op. Het geluid verandert wanneer ik de radiator van positie verander, dit moet eigenlijk wel lucht zijn. Ik heb de radiator altijd met het hoogste punt boven de pomp gehad, radiator was ook zo gemonteerd dat de slangen onder zaten.

Ik heb de pc al de halve dag plat liggen, met de radiator boven de pomp:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sZ3vhVZ.jpg

In mijn ogen zou op deze manier alle lucht uit de pomp moeten stijgen en bovenin het reservoir gaan zitten en het geluid dus ophouden, maar helaas..

Iemand ideeën van wat er aan de hand is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 16:10
Zou niet gek zijn als de pomp niet meer lekker is, ben je wel mooi klaar als dat klopt :/

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grilkip
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:09:
Zou niet gek zijn als de pomp niet meer lekker is, ben je wel mooi klaar als dat klopt :/
Ik denk niet dat er een waaier is afgebroken, wanneer ik de radiator ondersteboven houd en er dus even alleen lucht naar de pomp gaat, is het heel even stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 16:10
grilkip schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Ik denk niet dat er een waaier is afgebroken, wanneer ik de radiator ondersteboven houd en er dus even alleen lucht naar de pomp gaat, is het heel even stil.
Ik heb het niet over een ventilator, er zit een pomp in die het water rond pompt en die zit binnen in het koelblok, kan je dus ook niets aan aanpassen als deze stuk is. Als de lucht allemaal bovenin zit en er dus alleen water in de pomp zit, dan moet het wel de pomp zelf zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grilkip
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Ik heb het niet over een ventilator, er zit een pomp in die het water rond pompt en die zit binnen in het koelblok, kan je dus ook niets aan aanpassen als deze stuk is. Als de lucht allemaal bovenin zit en er dus alleen water in de pomp zit, dan moet het wel de pomp zelf zijn.
Centrifugaalpompen hebben waaiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grilkip
  • Niet online
OK, blijkbaar vals alarm, nadat de pc een hele nacht zo heeft gestaan was hij 's-ochtends weer stil. @Koldur bedankt voor je reacties in ieder geval.

Nu het ding maar weer voorzichtigjes in elkaar zetten.
Pagina: 1