EPS stucen op OSB als buitenmuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelr.be
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-06-2021
Ik zie ze soms isolatieplaten tegen de stenen gevel langs buiten plaatsen en bezetten (stucen). Maar kan dit ook rechtstreeks op de OSB van een skeletmuur zonder bakstenen of spouw? Of kan dan de OSB nat worden van de regenen?
Opbouw zou dan zijn: Gyproc | OSB | pvc-folie | houtskelet & glaswol | OSB | EPS/XPS | lijm/pluggen | bezetting | glasvlies raster | bezetting | verf ?

Welke materialen heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:10
Dat kan en ik heb het wel eens gezien. Volgens mij werd het isolatiemateriaal ook verlijmd op het osb. Dat waren polystyreen (piepschuim) platen. Het onderliggende osb is dan meestal een osb3. Dat is sterker en enigszins vochtbestendig. Je zou kunnen kijken/zoeken naar Sto, die hebben een dergelijk systeem.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 14:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Sto, vandersanden, thermosteen, klipla om er eens een paar te noemen. Kan ook direct op houtskelet en merendeel heeft op hun website ook wel principe details staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
Het kan maar ik zou ipv OSB een cementgebonden plaat nemen zoals bijv duripanel. Het is iets duurder maar kwalitatief een stuk beter plus overleg het eerst of de plakker garantie geeft op lijmen op osb.
Als de hsb zwaar genoeg is om aan de gewenste rc waarde te voldoen (24cm steenwol) dan zou ik de EPS laten vallen en een geventileerd systeem maken.
Gipsplaat, OSB, dampdichte folie, steenwol, dampopen folie, verticale lat, horizontale lat, fermacel HD, stucwerk, verf.

[ Voor 40% gewijzigd door D.deJong op 09-06-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:10
Geventileerd systeem is idd beter. Als je bij niet geventileerd vocht in element krijgt ben je nl echt de klos. Dat gaat er nooit meer uit met folie binnen en eps buiten.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***