Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambitie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-06-2021
Ik had al eerder een topic geopend over een mogelijke carrière -switch, toen wist ik niet specifiek welke richting ik op wou gaan.

Inmiddels ben ik verder op zoektocht gegaan. Ik wil toch een baan richting management. Ik denk aan interim. Ik heb voor de rest geen ervaring of opleidingsachtergrond om als manager te mogen fungeren.

Ik merk in de zorg dat de management cultuur echt verziekt is, veel mensen vallen uit en er is geen ruimte voor innovatie. Ik zie waar de pijnlijke punten zitten. In mijn functie kan ik de pijnlijke punten niet oplossen.

Ik heb 2 opleidingen gevonden die aansluiten bij de functie die ik uiteindelijk wil uitvoeren, dat zijn de opleidingen: hbo bedrijfskunde of hbo Human Recource Management.

Ik zou graag ervaring in het bedrijfsleven willen opbouwen en een keiharde mentaliteit ontwikkelingen, waaronder ook met mannen werken die zijn vaak resultaatgericht, zonder poespas, gezeur en geroddel.
Mijn ervaring in de zorg is vooral veel vrouwen-gezeur, pappen en nat houden, elkaar het hand boven het hoofd houden en geroddel.

Mijn vraag: wat is de beste route om de switch te maken naar het bedrijfsleven? Op mijn huidige werkplek is er geen mogelijkheid om door te groeien.

[ Voor 6% gewijzigd door Ambitie op 09-06-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:49
Ok. Is dit een mededeling of een vraag? In het eerste geval kun je beter je vorige topic updaten. In het tweede geval mis ik de vraag.

[ Voor 81% gewijzigd door cryptapix op 09-06-2021 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambitie
cryptapix schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:28:
Ok. Is dit een mededeling of een vraag? In het eerste geval kun je beter je vorige topic updaten. In het tweede geval mis ik de vraag.
Aangepast.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Om heel eerlijk te zijn vind ik je instelling een beetje naïef. Ook in het bedrijfsleven zijn er slechte managers en heb je last van politieke spelletjes. Ook je vooroordelen over mannen en vrouwen gaan echt niet zomaar op.

Ook het idee dat een keiharde mentaliteit iets is wat nodig is voor effectief management is niet geheel correct.

Je zit wel in de goede richting te denken in dat je het beste een opleiding kan gaan volgen. Want zonder enige opleiding of certificaat ga je natuurlijk geen management baan vinden. Daarnaast zal je niet zomaar als interim manager aan de slag kunnen, daar heb je gewoon een hoop ervaring voor nodig.

Er zit echter wel een wereld van verschil tussen bedrijfskunde en human resources. Geen idee hoe je bij die twee uitgekomen bent.

Kan je eens kijken wat voor vacatures er op starters niveau te vinden zijn en welke opleidingen die vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik herken een patroon: Zowel in dit topic als in je vorige kom je niet verder dan algemeenheden en kort-door-de-bocht-generalisaties. Wat voor manager wil je zijn / worden, welke bedrijfstak? Waarom die?

Je zult echt geen "keiharde mentaliteit" nodig hebben om te slagen in het bedrijfsleven. Wel heb je een stuk meer focus nodig, ervaring, opleiding. Een hbo-opleiding kan daar zeker aan bijdragen. Maar als je keuze is tussen Human Resources of Bedrijfskunde, dan heb ik niet het idee dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt en of je zult vinden wat je zoekt in die opleidingen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:49
Ambitie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:23:
[…]
Mijn vraag: wat is de beste route om de switch te maken naar het bedrijfsleven? Op mijn huidige werkplek is er geen mogelijkheid om door te groeien.
Wat @Philip Ross ook al zegt, ik denk wel dat je verwachtingen niet helemaal reeel zijn. Er zit misschien in algehele zin wel een waarheid in, maar het is zeker niet zo dat je in het bedrijfsleven niet tegen hetzelfde zult aanlopen. Integendeel zelfs. Daar staat tegenover dat het ook niet zo is dat in de zorg altijd dezelfde cultuur heerst. Zoveel mensen zoveel smaken, overal.

Wat je aangeeft als redenen vind ik wel genoeg reden om verder te kijken, maar als je de zorg een leuke sector vindt hoef je daar niet per se buiten te zoeken.

Heb je je ervaring met de zorg bij meerdere bedrijven, of is het n=1?

Hoe je een carriereswitch kunt bereiken is wel vaak door een opleiding te volgen, zeker als doorgroeien intern niet tot de mogelijkheden behoort. Realiseer je wel dat je dan opnieuw onderaan moet beginnen. Leeftijd (niet alleen het getal, ook gezin, tijd, levenswijze, etc.) speelr dan ook een rol.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

ricardo246

Life's what you make it!

Je hebt geen management ervaring, en denkt met een HBO studie een manager te kunnen worden die Interim functioneert. Interim managers zijn meestal mensen die tijdelijk een klus hebben, vaak om de boel weer op de rit te zetten. Dat zijn doorgaans mensen met bakken ervaring, niet vers uit de schoolbanken.
Ik denk dat je profiel niet past bij die functie, zeker niet in het bedrijfsleven.

Je merkt dat er nu problemen zijn in je huidige werkgever die je middels je functie niet kunt oplossen. Managen is niet alleen maar gezeik oplossen, maar ook vooruit kijken (missie visie strategie) en ervoor zorgen dat de zakelijke kant loopt.

Wat ik vooral heb geleerd is dat een goede manager het niet uitmaakt wie er tegenover hem/haar zit (je referentie aan vrouwen gezeur zegt meer over jezelf dan over de dames in kwestie). En in het bedrijfsleven lopen ook heel veel (talentvolle) dames rond.

Ik denk dat je iets verder moet denken dan: Hoi ik heb straks een HBO opleiding, en dan wordt ik de nieuwe manager bij bedrijf X.

Mijn advies; laat je eens adviseren over je sterke punten en zwakke, en bepaal aan de hand daarvan wat je nog wil leren om jezelf te ontwikkelen. Zoek daar dan een opleiding bij, en de juiste baan komt vanzelf.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Van consultant naar (interim) management in 5 maanden. Heb je al wel duidelijk wat je nu écht wil?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambitie
ricardo246 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:21:
[...]

Je hebt geen management ervaring, en denkt met een HBO studie een manager te kunnen worden die Interim functioneert. Interim managers zijn meestal mensen die tijdelijk een klus hebben, vaak om de boel weer op de rit te zetten. Dat zijn doorgaans mensen met bakken ervaring, niet vers uit de schoolbanken.
Ik denk dat je profiel niet past bij die functie, zeker niet in het bedrijfsleven.

Je merkt dat er nu problemen zijn in je huidige werkgever die je middels je functie niet kunt oplossen. Managen is niet alleen maar gezeik oplossen, maar ook vooruit kijken (missie visie strategie) en ervoor zorgen dat de zakelijke kant loopt.

Wat ik vooral heb geleerd is dat een goede manager het niet uitmaakt wie er tegenover hem/haar zit (je referentie aan vrouwen gezeur zegt meer over jezelf dan over de dames in kwestie). En in het bedrijfsleven lopen ook heel veel (talentvolle) dames rond.

Ik denk dat je iets verder moet denken dan: Hoi ik heb straks een HBO opleiding, en dan wordt ik de nieuwe manager bij bedrijf X.

Mijn advies; laat je eens adviseren over je sterke punten en zwakke, en bepaal aan de hand daarvan wat je nog wil leren om jezelf te ontwikkelen. Zoek daar dan een opleiding bij, en de juiste baan komt vanzelf.
Bedankt voor het advies.

Ik heb destijds voor de zorg gekozen omdat er altijd werk in is, zonder dat ik heb gekeken naar wat ik echt leuk vind. Ik doe dit werk inmiddels meer dan 10 jaar en heb 4 verschillende werkgevers gehad. Wat ik in de praktijk zie en tegen aan loop is, dat mijn talenten niet worden erkend. Als er een probleem is of het nou roostertechnisch of een acuut probleem ben ik diegene die snel schakelt en oplossingen bedenkt, waardoor mijn huidige leidinggevende met mijn kwaliteiten wegloopt, maar ik niet de erkenning krijg. Daar wringt de schoen. Ook ben ik diegene die met innovaties komt en dat wordt vaak weggewuifd en opeens hebben ze dé oplossing en was het hun idee.

Ik weet wat mijn kernkwaliteiten zijn, maar die zullen in de zorg niet tot de kern komen en zich verder ontwikkelingen, omdat ik tegen de plafond zit.

Mijn verwachting is ook niet dat ik na een opleiding meteen in een management functie zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Ambitie op 09-06-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:39
Ambitie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Als er een probleem is of het nou roostertechnisch of een acuut probleem ben ik diegene die snel schakelt en oplossingen bedenkt, waardoor mijn huidige leidinggevende met mijn kwaliteiten wegloopt, maar ik niet de erkenning krijg. Daar wringt de schoen.
Dit zal in het 'keiharde' bedrijfsleven alleen maar erger zijn dan in de zorg. Dus zomaar wisselen van baan/sector zal daar niet de oplossing voor zijn.

Interim-managers zijn in mijn ervaring vaak managers met vele jaren ervaring die ergens orde op zaken komen stellen. Dat kan positief of negatief uitpakken. Zomaar ergens instappen als interim-manager zonder enige management ervaring zal denk ik niet lukken.

Kan je niet vanuit je huidige functie overstappen naar management in de zorg? Daar lopen over het algemeen ook zat manager rond en iemand die vanuit de 'werkvloer' overstapt naar management kan best waardevol zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:34
[...]

Bedankt voor het advies.

Ik heb destijds voor de zorg gekozen omdat er altijd werk in is, zonder dat ik heb gekeken naar wat ik echt leuk vind. Ik doe dit werk inmiddels meer dan 10 jaar en heb 4 verschillende werkgevers gehad. Wat ik in de praktijk zie en tegen aan loop is, dat mijn talenten niet worden erkend. Als er een probleem is of het nou roostertechnisch of een acuut probleem ben ik diegene die snel schakelt en oplossingen bedenkt, waardoor mijn huidige leidinggevende met mijn kwaliteiten wegloopt, maar ik niet de erkenning krijg. Daar wringt de schoen. Ook ben ik diegene die met innovaties komt en dat wordt vaak weggewuifd en opeens hebben ze dé oplossing en was het hun idee.

Ik weet wat mijn kernkwaliteiten zijn, maar die zullen in de zorg niet tot de kern komen en zich verder ontwikkelingen, omdat ik tegen de plafond zit.

Mijn verwachting is ook niet dat ik na een opleiding meteen in een management functie zit.
Toch wonderlijk dat je met al die (miskende) talenten in al die jaren nog niet de juiste weg voor jezelf hebt gevonden qua opleiding/werk. Het klinkt voor mij of je het erg buiten jezelf legt; je krijgt geen erkenning/kansen van anderen. Maar als je zoveel talenten en ambitie hebt moet je zelf aan de bak en de schuld niet bij anderen zoeken, daar kom je niet verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambitie
Philip Ross schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:51:
Om heel eerlijk te zijn vind ik je instelling een beetje naïef. Ook in het bedrijfsleven zijn er slechte managers en heb je last van politieke spelletjes. Ook je vooroordelen over mannen en vrouwen gaan echt niet zomaar op.

Ook het idee dat een keiharde mentaliteit iets is wat nodig is voor effectief management is niet geheel correct.

Je zit wel in de goede richting te denken in dat je het beste een opleiding kan gaan volgen. Want zonder enige opleiding of certificaat ga je natuurlijk geen management baan vinden. Daarnaast zal je niet zomaar als interim manager aan de slag kunnen, daar heb je gewoon een hoop ervaring voor nodig.

Er zit echter wel een wereld van verschil tussen bedrijfskunde en human resources. Geen idee hoe je bij die twee uitgekomen bent.

Kan je eens kijken wat voor vacatures er op starters niveau te vinden zijn en welke opleidingen die vragen?
Ik heb 12 jaar alleen maar met vrouwen gewerkt, ik spreek vanuit mijn referentiekader. Ik zie in de zorg dat er veel gezeur is. Vriendinnen die in het bedrijfsleven werken met mannen is er minder gezeur en wat serieuzer.

Ik heb gekeken naar vacatures op internet. Bedrijven zoeken mensen met ervaring. Wat ook realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambitie
Citroentjuh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Toch wonderlijk dat je met al die (miskende) talenten in al die jaren nog niet de juiste weg voor jezelf hebt gevonden qua opleiding/werk. Het klinkt voor mij of je het erg buiten jezelf legt; je krijgt geen erkenning/kansen van anderen. Maar als je zoveel talenten en ambitie hebt moet je zelf aan de bak en de schuld niet bij anderen zoeken, daar kom je niet verder mee.
Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn om me om te laten scholen, zodat ik mijn kernkwaliteiten kan benutten. Je hebt ook een verdomd goede manager nodig die de kwaliteiten van de collega’s ziet en het verder tot bloei laat komen ipv te profileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:34
Ambitie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn om me om te laten scholen, zodat ik mijn kernkwaliteiten kan benutten. Je hebt ook een verdomd goede manager nodig die de kwaliteiten van de collega’s ziet en het verder tot bloei laat komen ipv te profileren.
Nu doe je exact weer wat ik bedoelde: je legt het weer buiten jezelf. Jouw manager heeft van je geprofiteerd in plaats van je tot bloei laten komen. Of dat waar is of niet doet er niet toe; jij moet het als potentieel manager bij jezelf zoeken en proactief zijn, dat past bij een dergelijke rol die je ambieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Waarom wil je eigenlijk per se interimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 22:11
Waarom denk je dat de dingen waar je nu tegenaan loopt niet zullen gebeuren in het bedrijfsleven? Denk je dat bij een bedrijf een keiharde mentaliteit heerst en dat iedereen zit op de positie waar hij (geen zij want alleen mannen voor jou) hoort te zitten gebaseerd op kwaliteiten?
Ik heb heel wat (in mijn optiek) slechte managers meegemaakt, helaas bepaalt kwaliteit niet altijd je functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zou graag ervaring in het bedrijfsleven willen opbouwen en een keiharde mentaliteit ontwikkelingen, waaronder ook met mannen werken die zijn vaak resultaatgericht, zonder poespas, gezeur en geroddel.
Mijn ervaring in de zorg is vooral veel vrouwen-gezeur, pappen en nat houden, elkaar het hand boven het hoofd houden en geroddel.
Mannen zijn ook vaak gewoon een stel oude wijven hoor _O-

Vaak meer (vriendjes)politiek dan resultaatgericht. Sterker nog, zitten elkaar ook vaak in de weg, haantjesgedrag etc.

Ik denk dat je met robots moet gaan werken :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:56
Ik denk dat je beeld van de buitenwereld echt te rooskleurig is.. ik heb enkele jaren leiding mogen geven aan met name door mannen bemande teams. Maar om in jouw termen te spreken: daar is pas een hoop vrouwengezeur.
Als manager heb je dat op heel veel plekken, omdat jij nu eenmaal diegene bent waar het vaak geventileerd wordt.
Ik kan wel een heel boekje open doen over mijn ervaring, maar ik zal het kort houden. Ik hield niet van gezeur, politieke spelletjes en gedoe als verandering willen, maar niet de gevolgen willen accepteren. Ik ben dan ook geen manager meer, maar heb mij heil elders gezocht 🤣..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-07 23:49
Ik had al eerder een topic geopend over een mogelijke carrière -switch, toen wist ik niet specifiek welke richting ik op wou gaan.

Inmiddels ben ik verder op zoektocht gegaan. Ik wil toch een baan richting management. Ik denk aan interim. Ik heb voor de rest geen ervaring of opleidingsachtergrond om als manager te mogen fungeren.

Ik merk in de zorg dat de management cultuur echt verziekt is, veel mensen vallen uit en er is geen ruimte voor innovatie. Ik zie waar de pijnlijke punten zitten. In mijn functie kan ik de pijnlijke punten niet oplossen.

Ik heb 2 opleidingen gevonden die aansluiten bij de functie die ik uiteindelijk wil uitvoeren, dat zijn de opleidingen: hbo bedrijfskunde of hbo Human Recource Management.

Begin eens met in de spiegel te kijken. Wijsheid begint met zelfkennis. De zomer komt eraan. Loop is een bibliotheek binnen en lees een leuk boek over cultuur (Martin, Schein, Goffman, van Maanen), macht (Bourdieu, Foucault) e/o management. Dat verbreed je blik alvast (y)

Een keiharde mentaliteit als succesfactor, wat de fuck dat ook mag zijn dan, is een Hollywood-film-discourse maar bijna nooit de oplossing in de echte wereld. Was het maar zo simpel....

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Wat ik in de praktijk zie en tegen aan loop is, dat mijn talenten niet worden erkend. Als er een probleem is of het nou roostertechnisch of een acuut probleem ben ik diegene die snel schakelt en oplossingen bedenkt, waardoor mijn huidige leidinggevende met mijn kwaliteiten wegloopt, maar ik niet de erkenning krijg. Daar wringt de schoen.
Vergeet dan maar dat je er in het "keiharde bedrijfsleven" beter voor zou staan. Daar moet je juist jouw territorium afbakenen, van jezelf afbijten en heel aanwezig zijn.

Ik ben daar zelf ook geen held in. Wil daarom ook geen manager worden / zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Lethalis op 09-06-2021 21:30 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:57
Als je zulke goede ideeën hebt, kan je toch eens ergens solliciteren als teamleider? vast wel ergens, waar je een kans krijgt.

Wat voor werk doe je nu? Verpleegkundige ofzo? Aangezien je nog met roosters aan het leuren bent (lijkt mij ook al zwaar klote).

Management in de zorg lijkt mij echt helemaal niets, precies om de redenen die je nu noemt. Slecht presterende managers, die vaak zijn doorgegroeid en er een zooitje van maken (bijvoorbeeld slecht personeelsbeleid door mensen helemaal op te laten branden). Het ligt eerder aan de omgeving, waar je werkt. Hoe hoger opgeleid, hoe prettiger en vrijer de sfeer is mijn ervaring. Wel moet je niveau dan omhoog en wordt er meer van je verwacht (vrijheid heeft altijd een prijs).

Overigens dienend leiderschap is steeds meer de trend, niet meer een baasje die het verteld maar vooral hoe kan ik de experts zo goed mogelijk laten functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De meeste managers die ik ken zijn manager geworden omdat ze veel ervaring hadden. Voor management-potentials worden kundige niet-managers wel eens naar een leiderschapscursus gestuurd om te kijken hoe ze het doen. Hoger management volgt dan bijv. een MBA achtige opleiding.

Je bent niet de eerste die graag manager wil worden, je zal de eerste zijn die ik ken die dit binnen 5 jaar in een totaal nieuw vakgebied weet te bereiken zonder ervaring in dat vakgebied.

Mijn tip: ga doen wat je leuk vind. Bij een groter bedrijf heb je meer kans om door te groeien maar ook meer concurrentie. En dan zal blijken of je echt zo goed bent als je denkt dat je bent. Niet dat het ene moer uitmaakt als je toch al doet wat je leuk vind overigens. Aan het eind van de dag heeft niemand er wat aan als jij jezelf manager kan noemen, wél als jij je werk gewoon leuk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
@Ambitie
Het lijkt alsof jij in stereotypes denkt. Zoals ik altijd roep:
"als ik in het ziekenhuis kom, hebben ze het altijd druk met koffie"
"Ambtenaren zitten in de ochtend met de gordijnen dicht, anders kunnen ze in middag niet naar buiten kijken"

Nou ik ben ambtenaar geweest en momenteel in het bedrijfsleven. Van de vier banen die ik de laatste 20 jaar heb gehad moest ik als ambtenaar met stip het hards werken.
Terwijl mensen altijd denken ambtenaar lekker rustig.

Ik heb managers gehad van complete pannekoek tot absolute toppers. Ik kan een ding meegeven de absolute toppers waar eigenlijk nooit super hard, veel zachter van aard.
Hard management gedrag dat vergeet je niet als medewerker, dus in volgende situatie ben je op je hoede, waardoor het totale rendement van afdeling gewoon minder.

Ik heb een manger gehad die het noodzakelijk vond als je vijf minuten later binnen kwam te melden dat van het vakantiesaldo af ging. Dan de volgende week vragen of je langer kan blijven waarbij hij zegt hoort bij de functie (lees niet betaald).
Denk je dan echt dat medewerkers die dat als dan gebeurt, dat je dan nogmaals bereid bent om langer te blijven.
Geven en nemen. Hij deed alleen aan nemen, hij vond zichzelf ook een harde manager.

Her gevolg was mensen gingen hem actief dwarsbomen, nou ik heb nooit meegemaakt dat manger dat overleeft als al het personeel gezamenlijk vind die kan het "heen en weer krijgen".

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 09-06-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambitie
wm1234 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:57:
Als je zulke goede ideeën hebt, kan je toch eens ergens solliciteren als teamleider? vast wel ergens, waar je een kans krijgt.

Wat voor werk doe je nu? Verpleegkundige ofzo? Aangezien je nog met roosters aan het leuren bent (lijkt mij ook al zwaar klote).

Management in de zorg lijkt mij echt helemaal niets, precies om de redenen die je nu noemt. Slecht presterende managers, die vaak zijn doorgegroeid en er een zooitje van maken (bijvoorbeeld slecht personeelsbeleid door mensen helemaal op te laten branden). Het ligt eerder aan de omgeving, waar je werkt. Hoe hoger opgeleid, hoe prettiger en vrijer de sfeer is mijn ervaring. Wel moet je niveau dan omhoog en wordt er meer van je verwacht (vrijheid heeft altijd een prijs).

Overigens dienend leiderschap is steeds meer de trend, niet meer een baasje die het verteld maar vooral hoe kan ik de experts zo goed mogelijk laten functioneren.
Je somt het goed op. Ik heb niet zoveel ervaring in een bedrijf waar alleen maar hoogopgeleide mensen werken. Iedereen functioneert op hetzelfde niveau en de managers zijn doorgegroeid. Er zijn al 3 collega’s uitgevallen en 2 zijn weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
En jij denkt dat het bedrijfsleven anders is daar zitten ook vaak managers, die benoemt zijn op basis van lang aanwezig in het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
Ambitie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:08:
[...]

Je somt het goed op. Ik heb niet zoveel ervaring in een bedrijf waar alleen maar hoogopgeleide mensen werken. Iedereen functioneert op hetzelfde niveau en de managers zijn doorgegroeid. Er zijn al 3 collega’s uitgevallen en 2 zijn weg.
Ik heb het idee dat jij op zoek bent naar een veilige weg, op je werk ligt het altijd aan een ander (je collega's of je leidinggevende). Wil je interimmen omdat je nergens lang aan vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:21
Met een hbo bedrijfskunde of HR zou je in een nieuw vakgebied kunnen beginnen als starter, niet als manager.
Niemand wordt meteen manager direct uit de schoolbanken. Het enige verschil in jouw geval is dat je nog onrelevante werkervaring meeneemt maar dat zal niet super veel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingo76
En hebben interimmmers trouwens niet een onwijs netwerk? Hoe ga jij die opbouwen als jij zo denkt over je collega's en managers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambitie
Pingo76 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Ik heb het idee dat jij op zoek bent naar een veilige weg, op je werk ligt het altijd aan een ander (je collega's of je leidinggevende). Wil je interimmen omdat je nergens lang aan vast zit?
Nee, want dan zou ik ook ZZP-er kunnen worden in de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

In je vorige thread zei je dat jouw vooropleiding MBO4 is. Als jouw doel vooral is om een keiharde mentaliteit te kweken, dan zou ik alle mensen hier (inclusief mijzelf) een dikke vinger geven en over een jaar of zo eens in dit draadje melden dat je een kick-ass opleiding hebt afgerond en nu een vette baan hebt met alleen maar haantjes om je heen. Zonder opleiding is het misschien beter, want dan moet je er vast harder voor knokken.

Na MBO4 is het misschien wel een realistischere stap om eens te kijken naar een HBO-opleiding in bijvoorbeeld diëtiek, één van de vele ondersteunende functies in de eerstelijns zorg (somatiek, astma, leefstijl, en volgens mij is nog veel meer), of je kijkt eens of je er tussen komt bij een topklinisch ziekenhuis en/of een academisch hospitaal met het doel om bijvoorbeeld nurse practioner te worden.

Al deze rollen noem ik omdat je daar naar mijn inschatting een goede kans hebt om je eigen toko te runnen en je daar duidelijk een adviserende functie hebt.

Misschien moet je trouwens ook even je kernkwaliteiten noemen zodat wij ons advies nog wat verder kunnen aanpassen aan jouw behoeftes.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 09-06-2021 22:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:58

Inmiddels ben ik verder op zoektocht gegaan. Ik wil toch een baan richting management.
Management van wat? Er zijn zoveel lagen en functies?
Ik denk aan interim.
Again… Van wat?
Ik heb voor de rest geen ervaring of opleidingsachtergrond om als manager te mogen fungeren.
Dan ben jij zeker niet de persoon om als interim (probleem oplosser, aligner) aan de gang te gaan. Je krijgt dan niets voor elkaar.
In elk bedrijf kan dit verziekt zijn. En je hoeft geen managent role te hebben om dit aan te pakken. Als jij goede people skills hebt en duidelijk weet wat je wilt kan je anderen overtuigen. Als je dat bereikt wordt je gezien als iemand die wat kan bereiken en zo krijg je je (felbegeerde) manager titel.
Opleidingen zijn altijd goed om ergens binnen te komen en jezelf te bewijzen om uiteindelijk een management rol te krijgen. Het is niet een ticket om manager te worden.
Mijn ervaring is dat dat in elk bedrijf is. Er zijn altijd haantjes, mensen die elkaar het hand boven hoofd houden en niet iedereen zal je aardig vinden of je beslissingen waarderen. Daar moet je mee om kunnen gaan en mensen kunnen sturen zodat ze het beste uit zichzelf halen en jouw afdeling / team excelleert.
Jezelf laten zien. Op de plekken staan waar je moet zijn, een netwerk vormen. Met mensen om kunnen gaan. Op alle levels kunnen praten. Snappen wat je van de ander gedaan wilt hebben en hoe je dat bereikt. Ik heb het gevoel dat jij denkt dat een opleiding genoeg is en dat je jezelf dan manager kan noemen. Kan soms lukken hoor, of je dan een goede manager bent? Denk het niet. Sterker nog, ik denk dat je precies het type wordt waar je nu over klaagt.

Ontwikkel people en business skills, die zijn nodig en je ontwikkelt die pas door te ervaring op te doen. Mijn beste managers die ik gehad heb waren allemaal personen die weten hoe mensen werken en hoe je om moet gaan. Je moet zorgen dat het team voor jou werkt en jou waardeert. Als je dat niet voor elkaar krijgt zal je altijd klachten hebben van mensen (net zoals jij nu klaagt).
Pagina: 1